abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55933933
Na het lezen van een boek is mijn beeld over Scandinavië toch ernstig veranderd.

Van geweldig mooi land, naar onbewoonde dorre vlaktes met een paar kleine stadjes er tussen door en altijd teveel of te weinig zon.
pi_55934417
Ikea
pi_55935450
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:26 schreef zuiderbuur het volgende:
In Zweden zou ik eigenlijk niet zo graag willen zijn in de winter. In de zomer is het er net goed.

Interessant land, veilig, modern, vriendelijke en openstaande mensen.

Sverige!
Hangt er een beetje van af.. Zweden is 11 keer groter dan Nederland. In Borås (50km ten oosten van Göteborg) is het gemiddelde 3 tot 4 kouder dan in Nederland.

In de zomer kan het in Stockholm gemakkelijk een paar dagen lang achter elkaar tropisch zijn..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_55935579
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:55 schreef IHVK het volgende:
Na het lezen van een boek is mijn beeld over Scandinavië toch ernstig veranderd.

Van geweldig mooi land, naar onbewoonde dorre vlaktes met een paar kleine stadjes er tussen door en altijd teveel of te weinig zon.
Een land kennen door een boek
AFC AJAX
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:51:36 #80
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_55935589
SVERIGE!
Guanine en Cytosine! *O*
pi_55935960
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:51 schreef BonJovi het volgende:

[..]

Een land kennen door een boek
Daarom zeg ik het er ook bij. Het zal vast niet al te realistisch zijn.

Maar wat valt er zoal te doen daar in Zweden?

Als in cultuur, natuur, winkelen en uitgaan.
pi_55936026
Genoeg ben je er ooit geweest al? zo niet dan heb je er niks over te zeggen.
AFC AJAX
pi_55936086
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:06 schreef BonJovi het volgende:
Genoeg ben je er ooit geweest al? zo niet dan heb je er niks over te zeggen.

Ik ben er nooit geweest en weet er dus vrij weinig over. Daarom VRAAG ik ook naar informatie. Ik zeg er niks over en als ik er al iets over zeg meld ik er bij dat het niet realistisch is.

Maar genoeg is geen goed antwoord voor mij, zou het leuk vinden als iemand er iets over te zeggen had.
  Moderator donderdag 10 januari 2008 @ 22:10:40 #84
45833 crew  Fogel
pi_55936161
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:04 schreef IHVK het volgende:

[..]

Niks, Zweden zuigt.

OK, iets positiefs: het bier is er goedkoop.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Moderator donderdag 10 januari 2008 @ 22:11:45 #85
45833 crew  Fogel
pi_55936207
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:08 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik ben er nooit geweest en weet er dus vrij weinig over. Daarom VRAAG ik ook naar informatie. Ik zeg er niks over en als ik er al iets over zeg meld ik er bij dat het niet realistisch is.

Maar genoeg is geen goed antwoord voor mij, zou het leuk vinden als iemand er iets over te zeggen had.
-->> Zweden deel 2
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_55936212
Ik ben er 1 keer geweest, maar zelf heb ik weinig met cultuur dus dat valt sowieso af. Natuur is echt prachtig, toen ik in de vliegtuig was en ging landen zag je alleen maar uitgestrekte bossen en heuveltjes en meertjes. En het is vooral mooi als het bedekt is met sneeuw, en dan heb je de mooie houten huisjes op het landschap echt prachtig. Winkelen is wel ok, dat kan je beter aan de mensen vragen die er vaker komen of wonen. Het uitgaan is daar erg goed, mooie dames en ze zijn erg wild.

Bij de rest moet je bij iemand zijn die er meer over weet
AFC AJAX
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:17:08 #87
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_55936406
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:10 schreef Fogel het volgende:

[..]

Niks, Zweden zuigt.

OK, iets positiefs: het bier is er goedkoop.
Euhm... goedkoop? Dan heb je misschien alcoholvrij bier ja
Maar alcohol is erg duur in Scandinavië. Ik ben in Zweden geweest met vrienden. We zagen een drankwinkel die net zo goed beveiligd was als de locale bank en ook kwamen we in de supermarkt flesjes tegen (ze leken op likeur-flesjes). Deze waren maar tot een kwart ofzo gevuld met een gekleurde vloeistof. Hier snapten we niets van: wat moet je immers met een kwart flesje drinken? Navragen leverde het volgende antwoord op:

Het is de bedoeling dat je de alcohol zelf thuis stookt (uit aardappelen ofzo), en dat in het flesje giet, zodat je je favoriete likeurtje hebt!
Zo blijven de kosten ervoor laag
Guanine en Cytosine! *O*
pi_55936430
Ok, interessant. Ik had altijd een veel te romantisch beeld van Scandinavië in het algemeen, geen idee waar dat vandaan is gekomen.

Maar als ik natuurfoto's zie en jullie hebben het echt gezien, dan ziet het er inderdaad prachtig uit. Hopelijk is er ook nog wat cultuur te snuiven. En uitgaan komt wel goed.
pi_55936524
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:04 schreef IHVK het volgende:

[..]

Winkelen kan je heel goed in Stockholm en Göteborg (zal alleen niet echt heel goedkoop zijn), al is het uitgaansleven beter in Stockholm dan in Göteborg. Hou er wel rekening mee dat je bij de grotere clubs toch wel 24 jaar of ouder moet zijn om binnen te kopen. In sommige bars kan je als 18-jarige naar binnen, maar dan is de kans groot dat je ook een boel Zweedse breezahsletjes tegen gaat komen.
pi_55936534
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:17 schreef Koenholio het volgende:

[..]

Maar alcohol is erg duur in Scandinavië. Ik ben in Zweden geweest met vrienden. We zagen een drankwinkel die net zo goed beveiligd was als de locale bank en ook kwamen we in de supermarkt flesjes tegen (ze leken op likeur-flesjes). Deze waren maar tot een kwart ofzo gevuld met een gekleurde vloeistof. Hier snapten we niets van: wat moet je immers met een kwart flesje drinken? Navragen leverde het volgende antwoord op:

Het is de bedoeling dat je de alcohol zelf thuis stookt (uit aardappelen ofzo), en dat in het flesje giet, zodat je je favoriete likeurtje hebt!
Fogel komt uit Noorwegen dus misschien is het voor hem goedkoop in Zweden
AFC AJAX
  Moderator donderdag 10 januari 2008 @ 22:20:37 #91
45833 crew  Fogel
pi_55936539
quote:

[..]

Bier met alcohol is in Zweden goedkoop (ten opzichte van Noorwegen).
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:21:09 #92
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_55936560
Zweden.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_55936674
Mag ik mee?
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_55936708
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:24 schreef Paaskonijn het volgende:
Mag ik mee?
Als jij de cursus betaalt die ik moet volgen
pi_55936759
quote:

[..]

Systembolaget zijn inderdaad goed beveiligd, maar daar staat ook voor een heleboel kronor aan drank. In de supermarkt kan je alleen tot 3,5% halen.. Voor het "zwaardere" spul moet je naar Systembolaget toe.

Dat in feite gerund wordt door de Zweedse Overheid.
pi_55936821
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:25 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Als jij de cursus betaalt die ik moet volgen
Als jij alle andere kosten vergoedt; mkay
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_55936961
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:27 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Systembolaget zijn inderdaad goed beveiligd, maar daar staat ook voor een heleboel kronor aan drank. In de supermarkt kan je alleen tot 3,5% halen.. Voor het "zwaardere" spul moet je naar Systembolaget toe.

Het is wel raar dat je mag drinken als je 18 bent maar als je het wilt kopen moet je 20 zijn.
AFC AJAX
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:33:02 #98
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_55936969
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bier met alcohol is in Zweden goedkoop (ten opzichte van Noorwegen).
Aaah zo! Ok
In Noorwegen ben ik nog nooit geweest (wel van plan), dus dat wist ik niet.

Jag älskar Sverige
Guanine en Cytosine! *O*
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:36:28 #99
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_55937087
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:27 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Klopt helemaal!
Maar wel grappig om te vergelijken:
hier in NL haal je bij de Aldi zo even (mits oud genoeg) wat goedkope sterke drank. Maar in Zweden moet je door 46348967495867948 beveiligde deuren van 367 m dik staal met bewakers en camera's (ietwat overdreven).

Maar afgezien daarvan vind ik Zweden een schitterend land (althans, dat wat ik er van heb gezien... dat was vooral natuur... grote steden heb ik er nog niet bezocht). Heerlijke kanotocht gehad daar ook!
Guanine en Cytosine! *O*
pi_55937102
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:46 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Hangt er een beetje van af.. Zweden is 11 keer groter dan Nederland. In Borås (50km ten oosten van Göteborg) is het gemiddelde 3 tot 4 kouder dan in Nederland.

In de zomer kan het in Stockholm gemakkelijk een paar dagen lang achter elkaar tropisch zijn..
Toch niet als ik er was (begin augustus). Erg warm was het er niet (misschien net goed), soms echt felle regen. Het viel me op dat het er heel snel kon omslaan.
We huurden een huisje op een eilandje nabij Stockholm. Ik heb één keer geprobeerd om daarin te zwemmen en dat was veel te koud voor mij (nu goed, dat is de Noordzee ook altijd voor mij geweest )

Wat trouwens een overroepen cliché is, is dat je in Zweden in de zomer bij meren kapotgepest wordt door muggen. Dat was daar zeker niet erger dan hier.

Wat valt er te zien in Zweden?
Vanalles natuurlijk!

Linkoping is bijvoorbeeld een gezellige studentenstad met een kathedraal:

In Stockholm moet je zeker eens naar het Vasamuseet gaan, waar een 17e eeuws gezonken schip in bewaard wordt. Men heeft heel veel tijd en geld in de reconstructie van dat gestoken (dat merk je al aan de "sluis" bij de ingang)

We hebben er ook een (gratis en in het Engels!) rondleiding gekregen in de Globen:

Ook leuk om te zien is het Gotakanaal, dat westkust en oostkust van Zweden met elkaar verbindt:

Het plaatsje Gränna is dan weer bekend om de "Polkagris"-snoepjes :
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')