quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 13:13 schreef Pruk het volgende:[..]
Nou, dat dus. Ik ben gewoon doodsbang dat er straks iets mis blijkt te zijn. Dat ik dan maandenlang kloterig geleefd heb en maar liefst drie dagen heb kunnen genieten van een zwangerschap en er dan niet wat moois aan overhoud. Dat ik ondanks dat ik zo vaak heb aangegeven bij het ziekenhuis dat men niet moest vergeten dat mijn lichaam anders in elkaar zit, men telkens zei "ach het maakt niet uit", om er op een later tijdstip achter te komen dat het wel degelijk uitmaakte en er dan snel ingegrepen moet worden, net zoals toen met mijn eerste opname in het ziekenhuis. En dat is iets wat niet alleen nu na Ayden speelt, dat is iets wat al de hele zwangerschap doorspeelt. De constante vraag of het uberhaupt wel mogelijk is om een kindje gezond ter wereld te brengen met mijn achtergrond. Of mijn lichaam het uberhaupt aan zou kunnen. Ik durf niet eens mijn arts te vragen of hij nog steeds hetzelfde antwoord kan geven op de vraag of het veilig is voor mij en het kind of niet. Of het achteraf niet verstandiger was geweest om de zwangerschap niet door te zetten omdat er teveel risico's aan verbonden zitten.
Ik zou zeggen, ga gewoon genieten?!
Hoezo zit je lichaam anders in elkaar? Ik heb dat tot nu toe nog niet meegekregen namelijk.
Zelf heb ik een chronische (erfelijke) darmziekte, daarnaast wat overgewicht en dan nog een gigantische achtergrond qua psychische aandoeningen in de directe familielijnen (autisme/adhd/bipolair). Reden om me zorgen te maken? Tjah ik heb er wel tig jaar over gedaan om mezelf ready te vinden voor het moederschap, en ook erg getwijfeld of het uberhaupt wel voor me weggelegd was, en eerst m'n lichaam weer in balans, dat is nu 2 jaar onder controle zonder medicijnen (wat op zich nog wonderlijk is als ik het vergelijk met andere mensen met dezelfde ziekte).
Ik heb na een lange voorbereiding (zowel lichamelijk als psychisch als de praktische dingen) sinds vorig jaar eindelijk het gevoel; ja nu zijn we er klaar voor.
Het lichamelijke heb ik besproken met de internist, niets geks aan de hand, alleen als mijn lichaam ziek is dan zou het zwanger raken moeilijk zijn, nou het is gebleken dat m'n lichaam goed is want ik was direct zwanger. Voor de rest werkt het als ieder ander gezond persoon, geen gekke dingen verders.
Geestelijk heb ik therapie gevolgd en de zegen gekregen van therapeuten en de mensen om me heen die er alle vertrouwen in hebben dat ik een goede moeder zal worden. (Godzijdank mankeer ik psychisch zelf niets, alleen moest ik wel wat dingen op een rijtje zetten, omdat ikzelf een moeder heb moeten missen voor een gedeelte).
De rest is maar afwachten en zal ik net zo veel kans hebben op een gezond kindje als ieder ander gezond persoon.
Gewoon goed voor jezelf zorgen, rust nemen, dat is heilzaam voor je eigen lichaam en geest, en dus ook voor die kleine in je buik.
Ik heb zelf het absoluut positieve resultaat ondervonden hiervan; gezien ik mijn lichaam gezond kan houden zonder medicatie (het ziek worden /ontstekingen hangt samen met stress, zoals bij een maagzweer zeg maar).
Ik heb mijn hele leven hiervoor omgegooid, en moet zeggen, ik voel me een gelukkig mens hierdoor

(Meer gericht op wat ik wil en de positieve dingen, dan de moetens en stress).
Zorgen is redelijk normaal als je zwanger bent, maar maak jezelf alsjeblieft niet gek ermee!
Als er iets mis blijkt te zijn kun je toch alleen maar zorgen dat jij en je kindje het nu juist goed hebben?
Dus niet stressen, en goed voor jezelf zorgen, meer kun je niet doen!
Ik hoop echt dat je die laatste weekjes nog even kunt meepikken wat betreft het genieten, gewoon lekker op je bips zitten, en je buik aaien en liefde voelen voor je kindje, en het vertrouwen dat het goed komt
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae