abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55931179
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:09 schreef ToT het volgende:
Het lijkt me sterk dat Mohammed zonder zonde was.
En @ Jezus en de hel: ik weet niet of het in de Bijbel staat, maar in de (door mensen opgerichte) Katholieke kerk (waarvan de predikanten opgeleid worden door andere mensen) wordt dat wel gezegd.
Muhammed (vzmh) is en was zonder zondes. (maar dit is het Christendom topic dacht ik zo)

Maar ehm.. kom dan met een passage?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:14:46 #102
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55931200
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:09 schreef ToT het volgende:
Het lijkt me sterk dat Mohammed zonder zonde was.
En @ Jezus en de hel: ik weet niet of het in de Bijbel staat, maar in de (door mensen opgerichte) Katholieke kerk (waarvan de predikanten opgeleid worden door andere mensen) wordt dat wel gezegd.
De katholieke kerk zegt wel meer wat niet in de Bijbel staat .
Niet meer actief op Fok!
pi_55931271
Dan zit je wel een verdomd stukje langer in de hel dan 3 dagen!

Uhmmm.....laten we zeggen dat er bij wijze van spreken 100 miljoen mensen op aarde waren in die tijd.

Op een paar volgelingen na waren het allemaal zondaards.
Dus dan praat je over 100 miljoen keer een eeuwigheid in de hel!
pi_55931316
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:07 schreef Burakius het volgende:

Voor de rest las ik hier dat het het dodenrijk was en niet de hel? Ik zou graag de passages willen zien (ook in Herbreeuws als mogelijk)
Op biblija.net kun je wel handig zoeken, maar geen Hebreeuws denk ik.
pi_55931368
Mohammed en Jezus waren beiden zonder zonde, omdat zij zo'n beetje zelf vertelden wat zondig was en wat niet.
Volgens Christelijke standaarden was Mohammed volgens mij echt wel een zondaar.

Ik heb geen passages over of Jezus naar de hel is afgedaald, ik geloof dat ik dat intussen wel een beetje duidelijk had gemaakt? In de Katholieke kerk wordt dat in elke mis op zeer monotome toon door de pastoor gezongen. (Althans in de kerk waar ik altijd naar toe ging.)
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:21:40 #106
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55931410
@ ToT: ik ga even voor je zoeken naar passages .
Niet meer actief op Fok!
pi_55931448
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:20 schreef ToT het volgende:
Mohammed en Jezus waren beiden zonder zonde, omdat zij zo'n beetje zelf vertelden wat zondig was en wat niet.
Volgens Christelijke standaarden was Mohammed volgens mij echt wel een zondaar.

Ik heb geen passages over of Jezus naar de hel is afgedaald, ik geloof dat ik dat intussen wel een beetje duidelijk had gemaakt? In de Katholieke kerk wordt dat in elke mis op zeer monotome toon door de pastoor gezongen. (Althans in de kerk waar ik altijd naar toe ging.)
Met zo een rethoriek zou Jezus(vzmh) ook een zondaar zijn volgens Abraham(vzmh) etc. Dan kunnen we ook een etmaal lang discusseren over wat er zo zondig was aan Muhammed (vzmh) en of je dit meet met de bijbel (die veranderd is naar mijn mening). Dan moeten we ook nog discusseren over of Muhammed(vzmh) een profeet is. Dit voegt dus duidelijk niets toe aan de discussie over Christendom, maar sleept het richting de Islam toe en dit wil ik voorkomen.

p.s.

Waarom is Muhammed(vzmh) volgens Christelijke waarden (welke hanteer je? ) dan zondig? (dit is de laatste vraag en dan weer terug op Christendom hoor)
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:26:12 #108
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55931531
Ik kan zo snel in noch in de synoptische evangeliën, noch in Johannes iets vinden over Jezus' afdaling naar het dodenrijk. Is er misschien in het Oude Testament iets over gezegd dat de toekomstige Messias zou afdalen naar het dodenrijk?

-edit- ha, linkje gevonden: http://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-3-dagen.html
Niet meer actief op Fok!
pi_55931612
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:23 schreef Burakius het volgende:

Met zo een rethoriek zou Jezus(vzmh) ook een zondaar zijn volgens Abraham(vzmh) etc.

Waarom is Muhammed(vzmh) volgens Christelijke waarden (welke hanteer je? ) dan zondig? (dit is de laatste vraag en dan weer terug op Christendom hoor)
Volgens de Bijbel is er geen mens zonder zonde. Maar Jezus was God geïncarneerd als mens.
Vandaar dat hij wél zonder zonde was, en alle anderen niet .
pi_55931676
Handelingen 2:31 zegt dat Hij naar het “dodenrijk” ging, maar het “dodenrijk” is niet de hel. Het woord “dodenrijk” refereert aan het domein van de doden, een tijdelijke plaats waar zij op de wederopstanding wachten.

Deze vind ik heel leuk, omdat in de Qu'ran ons duidelijk wordt gemaakt dat deze 'dodenrijk' 'ahiret' is. Dus ten tijde van Jezus(vzmh) is er al iets verteld over het hiernamaals en de tussenstop. Leuk leuk.
pi_55931698
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:26 schreef Viking84 het volgende:

-edit- ha, linkje gevonden: http://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-3-dagen.html
Ik vind dat maar een raar verhaal .
quote:
Dit alles beschouwd hebbend, kunnen we zeggen dat de Bijbel niet helemaal duidelijk is over wat Christus precies deed in de drie dagen tussen Zijn dood en Zijn herrijzenis. Maar het lijkt zo te zijn dat Hij tegenover gevallen engelen en/of ongelovigen predikte over Zijn overwinning.
pi_55931700
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:28 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Volgens de Bijbel is er geen mens zonder zonde. Maar Jezus was God geïncarneerd als mens.
Vandaar dat hij wél zonder zonde was, en alle anderen niet .
Dus ook de profeten voor Jezus (vzmh) hebben zondes volgens de bijbel?
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:50:50 #113
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55932219
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

Uh, waarom zet je 'vzmh' achter Jezus en Mohammed?

Betekent dat 'vrede zij met hem'?
Niet meer actief op Fok!
pi_55932501
Burakius; retoriek? Jezus zou geen zondaar zijn omdat Hij niet tegen zijn eigen wetten zondigde.
Zo kan ik ook wel zonder zonde zijn.
pi_55932693
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:32 schreef Burakius het volgende:

Ja hoor, dat waren gewoon mensen namelijk.
En in de verhalen in de Bijbel doen ze ook regelmatig dingen fout of zijn ze ongehoorzaam aan God.
pi_55934439
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Uh, waarom zet je 'vzmh' achter Jezus en Mohammed?

Betekent dat 'vrede zij met hem'?
Correctomundo. vzmh. of vaak ook sav (sallalahu aleyhi vesselem) of pub (peace be upon him)
pi_55934474
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:01 schreef ToT het volgende:
Burakius; retoriek? Jezus zou geen zondaar zijn omdat Hij niet tegen zijn eigen wetten zondigde.
Zo kan ik ook wel zonder zonde zijn.
Sorry maar ik moet even de Christenen verdedigen met: Jij bent geen God dus jij heb geen wetten te maken.
pi_55934530
Hee, die vind ik goed!

Dus het feit dat Jezus wetten maakte, bewijst dat hij God was?
pi_55934579
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:16 schreef ToT het volgende:
Hee, die vind ik goed!

Dus het feit dat Jezus wetten maakte, bewijst dat hij God was?
1. Ik zei God niet Jezus
2. Ik zei even de Christenen verdedigen vanuit Christelijke optiek
3. Nee dat bewijst dus niets.
4. Jezus voert wetten uit die God heeft bevolen.

(waarom heb ik het gevoel dat ik deze topic kaap? )
pi_55934733
Je kaapt het topic niet, je gaat mee met de discussie!

1) God en Jezu zijn toch één? Vader, zoon, heilige geest, heilige drie-eenheid dus.
2) Weet ik, en daar haak ik op in.
3) Okee.
4) Wetten uitvoeren die jezelf beveelt? Aangezien God en Jezus één zijn...

En daarbij: we hebben nog steeds niet concreet aangetoond dat Jezus de Zoon van God en dus God Zelf is.

Vanuit een niet-Christelijk oogpunt is Hij iemand die gigantisch goed kan praten en vrij van zonden is tegen de wetten die Hij zelf gemaakt heeft.
pi_55934847
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:22 schreef ToT het volgende:

Vanuit een niet-Christelijk oogpunt is Hij iemand die gigantisch goed kan praten
Maar toch ook weer niet zo goed dat ie zich uit die kruisdood wist te praten.

Als ie tijdens dat verhoor door die hogepriester gewoon 'sorry' had gezegd, of 'zo bedoelde ik het niet', dan hadden ze 'm vast niet ter dood veroordeeld.

Dat wist een Galileo Galilei toch handiger aan te pakken.
pi_55934880
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:22 schreef ToT het volgende:
Je kaapt het topic niet, je gaat mee met de discussie!

1) God en Jezu zijn toch één? Vader, zoon, heilige geest, heilige drie-eenheid dus.
2) Weet ik, en daar haak ik op in.
3) Okee.
4) Wetten uitvoeren die jezelf beveelt? Aangezien God en Jezus één zijn...

En daarbij: we hebben nog steeds niet concreet aangetoond dat Jezus de Zoon van God en dus God Zelf is.

Vanuit een niet-Christelijk oogpunt is Hij iemand die gigantisch goed kan praten en vrij van zonden is tegen de wetten die Hij zelf gemaakt heeft.
Ja ik ben moslim dus wat wil je van me Verdedigen dat er zoiets als drie-eenheid bestaat hahhaa?

Ik vind trouwens je niet-Christelijke oogpunt argument niet echt veel toevoegen.
pi_55934920
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:26 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als ie tijdens dat verhoor door die hogepriester gewoon 'sorry' had gezegd, of 'zo bedoelde ik het niet', dan hadden ze 'm vast niet ter dood veroordeeld.

Dat wist een Galileo Galilei toch handiger aan te pakken.
Ehm... denk dat de Romeinen wel sch*jt hadden aan een excuus en hem alsnog lachend zouden ophangen.
pi_55934952
Klopt, voegen ook niets toe; ze vatten samen wat er op deze pagina gezegd is en nog niet goed ontkracht is.
pi_55935002
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:29 schreef ToT het volgende:
Klopt, voegen ook niets toe; ze vatten samen wat er op deze pagina gezegd is en nog niet goed ontkracht is.
Het is een naderhand kijkende argument. Het gaat erom dat hij niet zondig is. Dat is het centrale. Of dat nou komt omdat hij profeet,God of gewoon erg slim om zijn eigen wetten te maken is, dat is een hele andere discussie (richting bestaat God etc.).
pi_55935082
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:28 schreef Burakius het volgende:

Ehm... denk dat de Romeinen wel sch*jt hadden aan een excuus en hem alsnog lachend zouden ophangen.
Neuh, hij werd door de Joodse Raad overgeleverd aan de Romeinen.
quote:
59 De overpriesters en de gehele Raad trachtten een vals getuigenis tegen Jezus te vinden om Hem ter dood te brengen, maar zij vonden er geen, 60 hoewel er vele valse getuigen optraden. 61 Maar ten laatste traden er twee op, die verklaarden: Deze heeft gezegd: Ik kan de tempel Gods afbreken en binnen drie dagen opbouwen. 62 En de hogepriester stond op en zeide tot Hem: Geeft Gij geen antwoord; wat getuigen dezen tegen U? 63 Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God. 64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. 65 Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u? 66 Zij antwoordden en zeiden: Hij is des doods schuldig.
Blijkbaar hadden ze veel moeite om iets te vinden dat erg genoeg was om hem ter dood te veroordelen, en lukte dat pas goed na de godslasterlijke uitspraak van Jezus op 't laatst.

Als hij gewoon had geantwoord: "Nee hoor, dat heb ik nooit beweerd. Die getuigen van jullie liegen of hebben het verkeerd verstaan", dan hadden ze 'm niet ter dood kunnen (laten) veroordelen.
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:35:25 #127
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55935117
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:26 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dat wilde hij ook helemaal niet .
Niet meer actief op Fok!
pi_55935192
Burkius, nu kaap je het topic volgens mij wel een beetje. Deze discussie gaat er niet alleen om dat hij niet zondig zou zijn. Het is een algeheel Christelijk topic.

Hij zou vrij van zonden zijn tegen God's wetten. Maar wie heeft die wetten verspreid onder de mensen? Ja je hebt die 10 geboden, maar verder komt het toch vooral wel van Jezus zelf. HIJ verkondigde wat goed en wat slecht was, en Hij deed nooit iets wat volgens Hem slecht was.

Als je er van uit gaat dat Hij de Zoon van God is, klopt het plaatje inderdaad perfect, maar als je dat in twijfel trekt, valt het hele plaatje compleet uit elkaar.

In dit topic nemen we dingen niet zomaar meteen aan als de waarheid: ALLES staat ter discussie.
Ik heb alleen wel gezegd het een beetje voorzichtig te doen omdat ik niemand z'n geloof wil ontnemen.
pi_55935240
En Pilatus (de Romeinse stadhouder) wilde hem (volgens de schrijver van 't bijbelboek Lucas) eigenlijk vrijlaten:
quote:
13 Pilatus nu riep de overpriesters en de oversten en het volk bijeen en zeide tot hen: 14 Gij hebt deze mens bij mij gebracht als iemand, die het volk afvallig maakt, en zie, ik heb Hem in uw tegenwoordigheid verhoord en in deze mens geen enkele grond gevonden voor datgene, waarvan gij Hem beschuldigt. 15 En ook Herodes niet; want hij heeft Hem tot ons teruggezonden. En zie, er is niets door Hem bedreven, dat de dood verdient. 16 Ik zal Hem dus geselen en dan loslaten. 17 [Want hij was verplicht hun op het feest iemand los te laten.] 18 Maar zij schreeuwden als één man, zeggende: Weg met Hem, laat ons Barabbas los! 19 En deze was wegens een oproer, dat in de stad was voorgevallen, en een doodslag gevangengezet. 20 Doch Pilatus richtte zich wederom met luider stem tot hen, omdat hij Jezus wenste los te laten. 21 Maar zij riepen terug en zeiden: Kruisig Hem, kruisig Hem! 22 Hij zeide voor de derde maal tot hen: Wat heeft deze dan toch voor kwaad gedaan? Ik heb niets in Hem gevonden, waarop de doodstraf staat. Ik zal Hem dus geselen en dan loslaten! 23 Maar zij drongen aan en eisten onder luid geschreeuw, dat Hij gekruisigd zou worden, en hun geschreeuw werd al sterker. 24 En Pilatus besliste, dat aan hun eis moest worden voldaan. 25 En hij liet de man los, die wegens oproer en doodslag was gevangengezet, die zij eisten, doch Jezus gaf hij over aan hun wil.
pi_55935274
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:35 schreef Viking84 het volgende:

Dus was ie toch een gek, eentje die goed kon praten maar tijdens zijn proces vooral zweeg .
pi_55935279
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:35 schreef Viking84 het volgende:

[..]

"Mijn God, ik smeek U: laat deze beker mij voorbij gaan" of zoiets, toch?

Als Jezus de Zoon van God was en DUS God zelf als zijnde deel van de heilige drie-eenheid, zat Hij op dat moment in zichzelf te praten.

En aan het kruis ook.
God door God verlaten.....wie zal dat ooit kunnen verkaren?
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:40:43 #132
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55935285
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Neuh, hij werd door de Joodse Raad overgeleverd aan de Romeinen.
[..]

Blijkbaar hadden ze veel moeite om iets te vinden dat erg genoeg was om hem ter dood te veroordelen, en lukte dat pas goed na de godslasterlijke uitspraak van Jezus op 't laatst.

Als hij gewoon had geantwoord: "Nee hoor, dat heb ik nooit beweerd. Die getuigen van jullie liegen of hebben het verkeerd verstaan", dan hadden ze 'm niet ter dood kunnen (laten) veroordelen.
De farizeeërs hadden een hekel aan Jezus, omdat ze van mening waren dat hij hun gezag ondermijnden, dus ze hadden hoe dan ook wel iets gevonden om hem ter dood te laten veroordelen.
Niet meer actief op Fok!
pi_55935468
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:40 schreef Viking84 het volgende:

De farizeeërs hadden een hekel aan Jezus, omdat ze van mening waren dat hij hun gezag ondermijnden, dus ze hadden hoe dan ook wel iets gevonden om hem ter dood te laten veroordelen.
Wellicht... maar het is natuurlijk erg lastig om een populair figuur te elimineren, die net effe eerder door het volk groots de stad was binnengehaald en die op elke straathoek zieken aan 't genezen was.

'k Vraag me af of die twee valse getuigen op dat moment voldoende zouden zijn geweeest.
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:57:19 #134
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55935738
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:40 schreef ToT het volgende:

[..]

"Mijn God, ik smeek U: laat deze beker mij voorbij gaan" of zoiets, toch?

Als Jezus de Zoon van God was en DUS God zelf als zijnde deel van de heilige drie-eenheid, zat Hij op dat moment in zichzelf te praten.

En aan het kruis ook.
God door God verlaten.....wie zal dat ooit kunnen verkaren?
Wat hij gezegd heeft, hangt maar net af van het evangelie dat je erbij pakt .

Mattheüs 26:42: ‘Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat het dan gebeuren zoals u het wilt.’

Jezus legde zijn lot in de handen van God. Zijn eigen wil speelde geen rol. Mattheüs portretteert Jezus als iemand die bang was en tegen de kruisiging opzag (cf. Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?), maar zich tegelijkertijd heel erg bewust was van zijn lot. Heel aangrijped, vind ik zelf.

Als je de andere evangeliën leest, word je minder geconfronteerd met de angst van Jezus.
Niet meer actief op Fok!
pi_55935881
Omdat het ontbreekt in de beschrijvingen, of toont Hij daadwerkelijk minder angst?
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:01:48 #136
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_55935885
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:40 schreef ToT het volgende:

[..]

"Mijn God, ik smeek U: laat deze beker mij voorbij gaan" of zoiets, toch? [afbeelding]

Als Jezus de Zoon van God was en DUS God zelf als zijnde deel van de heilige drie-eenheid, zat Hij op dat moment in zichzelf te praten. [afbeelding]

En aan het kruis ook.
God door God verlaten.....wie zal dat ooit kunnen verkaren? [afbeelding]
In de bijbel zelf wordt nooit gesproken over een drie-eenheid, naar mijn weten.

Je kan het natuurlijk als een ei zien, de dooier, het eiwit en de schaal. Allemaal ei, en allemaal anders.
Ik geloof dat Jezus 100% mens en 100% God. Ik geloof niet dat Jezus en God (de Vader) dezelfde waren, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Waarom zou Jezus dan nog bidden? Hoe kan God hem dan verlaten?
De Trooster (God's Geest) is weer een ander deel van God, het is allemaal God en allemaal anders.

Jezus zijn opdracht was geloof ik om aan het kruis te gaan, dit vertelde Hij vaak aan de discipelen (die er toen bar weinig van begrepen). Uiteindelijk toen het zover kwam, zag Hij in dat het toch wel een erg vervelende opdracht was, en wilde Hij het eigenlijk niet meer. Maar, uiteindelijk gebeurde het toch allemaal, Hij liet het over zich heen komen. Zoals gezegd is die hele rechtszaak een aanfluiting. Pilatus wilde het eigenlijk niet, hij probeerde het volk om te praten door de keuze aan het volk te geven. Of Barabbas (een beruct crimineel) of Jezus aan het kruis. Het volk ging (wonderlijk genoeg, God's ingreep denk ik) voor Jezus aan het kruis. Niet zo zeer om het Joodse volk de schuld te geven, maar zodat Jezus aan het kruis kon, zo'n beetje de meest gruwelijke dood die je je kan bedenken. Hij had denk ik zo van het kruis kunnen stappen als Hij wilde, maar dat deed hij niet.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:06:39 #137
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55936021
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:01 schreef ToT het volgende:
Omdat het ontbreekt in de beschrijvingen, of toont Hij daadwerkelijk minder angst?
In Mattheüs wordt een Jezus neergezet die weliswaar bang is (heel begrijpelijk), maar toch ook berust in zijn lot. Hoewel bepaalde uitspraken die in Mattheüs staan ook weer in Lucas en Marcus voorbij komen (ook Marcus bevat 'eli eli lama sabachtani', maar bijv niet 'laat deze beker aan mij voorbij gaan'), is het portret dat zij schetsen van Jezus toch weer een ander portret. Als je de evangeliën goed leest, kun je dat zelf opmerken .
Niet meer actief op Fok!
pi_55936057
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:01 schreef Jovatov het volgende:

zo'n beetje de meest gruwelijke dood die je je kan bedenken.
'k Vermoed dat de Inquisitie later nog wat inventiever was...
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:09:22 #139
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_55936115
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:07 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

'k Vermoed dat de Inquisitie later nog wat inventiever was...
Auw.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:11:04 #140
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55936181
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:01 schreef Jovatov het volgende:

[..]

In de bijbel zelf wordt nooit gesproken over een drie-eenheid, naar mijn weten.
Klopt. Dat is een leerstelling die in later eeuwen is uitgewerkt. Maar niet zonder discussie . Als ik het me goed herinner heeft Constantijn uiteindelijk een einde gemaakt aan de twist bij het concilie van nicea.
Maar het blijft een moeilijk leerstuk. Ik zie de drieëenheid zelf het liefst als manifestaties van God, maar dan krijg je inderdaad een schizofrene situatie: waarom zou Jezus bidden tot God als hij zelf God is?
Niet meer actief op Fok!
pi_55936200
Er waren trouwens ook allerlei bijbelboek-kandidaten waarin Jezus niét gestorven is, en boeken waarin hij later niét is opgestaan, meen ik.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:12:28 #142
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55936233
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:11 schreef DennisMoore het volgende:
Er waren trouwens ook allerlei bijbelboek-kandidaten waarin Jezus niét gestorven is, en boeken waarin hij later niét is opgestaan, meen ik.
Die beweren dan weer dat Jezus met Maria Magdalena + kind naar Frankrijk is gegaan en dat zijn nageslacht daar nog steeds vertoeft, right? .
Niet meer actief op Fok!
pi_55936235
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:11 schreef Viking84 het volgende:

waarom zou Jezus bidden tot God als hij zelf God is?
Heb jij nooit last van een 'innerlijke tweestrijd' ?
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:13:50 #144
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55936279
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:12 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, maar niet van dien aard .
Ik heb sterk de indruk dat Jezus God toch niet als één van de andere manifestaties van iets hogers ziet. Hij ziet God zelf als het hogere en God is de vader. Dus de vader is kennelijk de hoogste en dan komen de zoon en de heilige geest.
Niet meer actief op Fok!
pi_55936373
Jovatov, dus God heeft Jezus gecreëerd zoals Hij ons gecreëerd heeft?
pi_55936451
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:12 schreef Viking84 het volgende:

Die beweren dan weer dat Jezus met Maria Magdalena + kind naar Frankrijk is gegaan en dat zijn nageslacht daar nog steeds vertoeft, right? .
Ja, zo'n boek zal er ook wel zijn .
quote:
U zegt het onomstotelijke bewijs te hebben dat Jezus nooit aan het kruis is gestorven.
Moslims zien Jezus als een belangrijke profeet, maar hij is niet aan het kruis gestorven. In de bijbel zelf staan daarvoor zoveel aanwijzingen dat het haast onvoorstelbaar is dat mensen daar zomaar aan voorbijgaan.

Wat is dan het onomstotelijke bewijs?
Nou, na zijn kruisiging is Jezus vertrokken naar Srinagar, in de huidige Indiase deelstaat Kashmir. Hij is daar op 120-jarige leeftijd gestorven, en zijn graf bestaat nog altijd.

Hoe weet u zo zeker dat dat het graf van Jezus is?
Dat kun je vragen aan de mensen die daar dat graf bewaken.

Is dat het bewijs? Zijn er ook geschreven bronnen waarop u zich baseert?
We hebben een boekje uitgebracht, Waar stierf Jezus?. Daarin worden tweeënveertig bronnen genoemd, waaronder de bijbel en de koran.

Waarom stuurt u tegen Pasen eigenlijk e-mails rond waarin staat dat Jezus nooit is gestorven aan het kruis en weer opgestaan?
Duidelijk maken dat Jezus niet is gestorven aan het kruis, dat zijn missie nog lang niet klaar was. God heeft hem niet die schandelijke dood laten sterven. Neem bijvoorbeeld die soldaat, die de gekruisigde Jezus met een speer in zijn zij stak. Volgens de bijbel kwam er bloed en water uit de wond. Hoe kan dat?

Omdat hij dood was, scheidde dat bloed zich in plasma en rode bloedlichaampjes, of zoiets.
Je herinnert je toch nog wel iets van de biologielessen op school? Ga maar eens proberen in het abattoir. Prik in een koe en als er dan bloed uit de wond komt, klopt het hart nog. Er komt geen bloed uit als het hart niet meer klopt. Het water dat uit die wond kwam, wees er op dat Jezus in een shocktoestand verkeerde. Zo staan er heel veel feiten in de bijbel die in een heel ander licht komen te staan als we daar onze hedendaagse kennis op toepassen. Kijken we bijvoorbeeld naar de zalf en de kruiden waarmee Nicodemus Jezus’ wonden insmeerde, dan was daar mirre bij. Mirre is een sterk wondgenezend middel. Waarom zou een arts een dode behandelen met wondgenezend middel? Daar kan ik niet bij.

U hebt me overtuigd. Die bewijzen lijken me zonneklaar. Jezus is nooit gestorven aan het kruis.
En later laat Jezus zijn discipelen zijn wonden zien. Hij zegt tegen zijn discipel Thomas, die later ook met hem naar India is meegereisd: ‘Kijk, ik ben het echt! Ik ben geen geest!’ en dan laat hij zijn wonden zien. Daarna gaat hij met de discipelen eten, en dat eten blijft in zijn maag, dat blijft niet achter op de stoel waar hij zat. Dus een spookverschijning of iets dergelijks was hij ook niet.

http://www.peterbreedveld.com/archives/00000075.html
.
pi_55936624
Hehehe, interessant!
pi_55936954
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:12 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

God die innerlijke tweestrijd heeft... snap jij het nog? God die is in de war? Blasfemieus (zelfs voor een Christen).
pi_55937112
Ik denk dat de Vader, de Zoon en de Heilige geest wel allen als één geheel gezien moeten worden, maar dan is God het allerhoogste (de "Oerbron" die alles regelt), de Heilige geest is een deel van Hem die via etherische weg met mensen kan communiceren (immers: God's stem is zo machtig dat een mens van Zijn stem zou sterven, daarom is de Metatron Zijn stem, en misschien is de heilige geest weer een ander deel van God: eentje die directer kan ingrijpen in het hier en nu), en Jezus zit weer een niveau lager: Hij is gematerialiseerd. Het hier en nu is het laagste niveau dat er is.
Toch had Jezus nog wel contact met Zijn Hogere Zelf.

Althans; zo combineer ik het Christendom een beetje met mijn eigen ideeën.
pi_55937203
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:32 schreef Burakius het volgende:

God die innerlijke tweestrijd heeft... snap jij het nog?
Nee .

Zeker als God ook nog 's 'boven' de door hem gecreëerde tijd zou staan, tijd niet op hem van toepassing zou zijn... en als hij alles zou weten en kunnen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')