Dat zou de leeftijdsverwachting moeten verlagen, ze eten inktvis levend en die blijven vaak plakken aan de keel waardoor mensen stikken.quote:
Maar wat jij laatst zei tijdens die speech van Obama. Ik ben niet zozeer jaloers op dat soort speeches...waar ik jaloers op ben is hoe democratie leeft in de VS, hoezeer het een feest is voor de mensen. Misschien ook wel een circus soms, maar de mensen genieten ervan. Dat is hier niet zo. Ik heb nog nooit zoiets deprimerends gezien als een Nederlands stemlokaal.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:07 schreef Monidique het volgende:
Jemig, Autodidact...
Is dat niet gewoon zo omdat in de VS vrijwel alle publieke functies verkozen worden en dus bijna iedere maand een election day heeft?quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Maar wat jij laatst zei tijdens die speech van Obama. Ik ben niet zozeer jaloers op dat soort speeches...waar ik jaloers op ben is hoe democratie leeft in de VS, hoezeer het een feest is voor de mensen. Misschien ook wel een circus soms, maar de mensen genieten ervan. Dat is hier niet zo. Ik heb nog nooit zoiets deprimerends gezien als een Nederlands stemlokaal.
Misschien moeten we voortaan ook maar hier gaan stemmen met een klaslokaal. Of het moeilijker maken, dat je je eerst moet inschrijven ofzo, zodat mensen het misschien meer waarderen. Nu is het iets wat je 'even' doet, behoeft weinig moeite. Dat zou wellicht ook er voor zorgen dat mensen die weinig met politiek hebben, die zich niet er mee bezig houden, ook niet gaan stemmen. Ik ben voor.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Maar wat jij laatst zei tijdens die speech van Obama. Ik ben niet zozeer jaloers op dat soort speeches...waar ik jaloers op ben is hoe democratie leeft in de VS, hoezeer het een feest is voor de mensen. Misschien ook wel een circus soms, maar de mensen genieten ervan. Dat is hier niet zo. Ik heb nog nooit zoiets deprimerends gezien als een Nederlands stemlokaal.
http://www.wereldomroep.n(...)och-fraude-in-Georgiquote:OVSE ziet nu toch fraude in Georgië
Gepubliceerd: woensdag 09 januari 2008 17:38 UTC
Laatst gewijzigd: woensdag 09 januari 2008 17:41 UTC
Tbilisi/Brussel - De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, de OVSE, komt terug van haar eerdere milde oordeel over de verkiezingen in Georgië. Volgens de Duitser Dieter Boden, het hoofd van de waarnemingsmissie van de OVSE, is er zaterdag op grote schaal fraude gepleegd. Eerder had de OVSE nog gezegd dat de stembusgang overwegend eerlijk was verlopen.
De uitlatingen van Boden zijn een steun in de rug voor de oppositie in Georgië, die al sinds zaterdag zegt dat de verkiezingen oneerlijk zijn verlopen. Inmiddels zijn alle stemmen geteld: president Saakasjvili heeft 52 procent van de kiezers achter zich gekregen; zijn voornaamste rivaal 25 procent.
Saakasjvili heeft aangeboden leden van de oppositie in zijn volgende regering op te nemen. Zijn tegenstanders lijken daar geen genoegen mee nemen. Zij zijn vastbesloten zondag een grote demonstratie te houden in de Georgische hoofdstad Tbilisi om nieuwe verkiezingen af te dwingen.
Er zijn dan ook politicologen die voor een herinvoering van de stemplicht zijn, en dat zijn niet de eerste de besten.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:53 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Misschien moeten we voortaan ook maar hier gaan stemmen met een klaslokaal. Of het moeilijker maken, dat je je eerst moet inschrijven ofzo, zodat mensen het misschien meer waarderen. Nu is het iets wat je 'even' doet, behoeft weinig moeite. Dat zou wellicht ook er voor zorgen dat mensen die weinig met politiek hebben, die zich niet er mee bezig houden, ook niet gaan stemmen. Ik ben voor.
quote:Olieprijzen raken achilleshiel Chinese economie
Antoneta Bezlova
PEKING, 9 januari 2008 (IPS) - Ondanks een vrijwel onstilbare energiehonger is de snel groeiende Chinese economie lange tijd nagenoeg ongevoelig geweest voor de schommelingen in de olieprijzen. Maar nu een vat olie meer dan honderd dollar kost, is de ongerustheid bij de Chinese overheid tastbaar.
“Dat China nog nooit een energiecrisis heeft meegemaakt, maakt het nu net zo kwetsbaar,” zegt Zuo Xiaolei, hoofdeconoom bij Yinhe Securities. “De planning van noodvoorraden staat nog maar in de kinderschoenen en de olieprijzen kunnen in de toekomst een grote impact op het land hebben.”
In 2003 haalde China Japan in als op één na grootste olieconsument ter wereld. Het land haalt de helft van zijn oliebehoefte uit import, en die behoeft stijgt met vijftien procent per jaar. Maar terwijl de Verenigde Staten en Japan al meer dan twintig jaar geleden oliereserves begonnen aan te leggen, is China er pas mee bezig. Het land heeft momenteel een reserve waarmee het amper een halve maand kan overbruggen. Dat is een druppel op de hete plaat voor de op hol geslagen economische groei in het land.
Inflatiespook
De stijging van de olieprijzen voorbij de magische grens van honderd dollar per vat is niet alleen slecht nieuws voor de energievoorziening op lange termijn. De scherpe toename komt er op een moeilijk moment, net nu de Chinese overheid de binnenlandse consumptie wil aanzwengelen.
Ze wil dat doen om het handelsoverschot te verminderen en de spanningen met handelspartners als de VS en Europa weg te werken. De olieprijzen doorkruisen die plannen, want als de Chinese bevolking meer moet betalen voor energie, blijft er minder geld over voor andere uitgaven.
Wat de Chinese overheid nog meer zorgen baart, is de inflatie. China probeert al bijna een jaar de stijgende prijzen onder controle te houden. De overheid vreest sociale onrust als dat niet lukt. Eind de jaren tachtig was het precies die hoge inflatie die tot de sociale onrusten leidde die culmineerden in de manifestatie op het Tiananmenplein.
Sombere vooruitzichten
Economen zijn niet bijster optimistisch over de inflatie in 2008.
“De internationale olieprijzen zullen blijven stijgen en dat betekent meer inflatiedruk in China,” zei Tan Yaling, onderzoeker bij de Bank of China, deze week aan de Economic Observer. “Je mag niet vergeten dat de Chinese index voor 2007 geen rekening hield met de olieprijzen.”
De Chinese overheid blijft de brandstofprijzen op de thuismarkt controleren, maar kon door de internationale prijsstijging niet anders dan de prijs met ongeveer tien procent te laten stijgen.
De olieprijzen hebben een rechtstreekse invloed op de voedselprijzen. “Diesel is duurder geworden dit jaar en ik moet dus meer vragen om mijn fruit naar Peking te vervoeren”, zegt Deng Rui, een marktkramer die fruit en aardappels verkoopt. “Er is deze winter geen tekort aan voedsel, maar zowat alle producten zijn duurder geworden.”
IPS(JG, PD)
Het invoeren van een stemplicht zorgt ervoor dat mensen democratie vrolijker ervaren?quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn dan ook politicologen die voor een herinvoering van de stemplicht zijn, en dat zijn niet de eerste de besten.
Dat zou juist verzadiging en passiviteit moeten opleveren. In Zwitserland worden bijvoorbeeld ook veel verkiezingen, referenda etc. gehouden, en dat zorgt voor kiesmoeheid. Dat is in de VS niet zo. Ik denk dat het gewoon meer leeft, en dat het over iets meer gaat dan koopkrachtplaatjes en "vragen aan de burger".quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:44 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon zo omdat in de VS vrijwel alle publieke functies verkozen worden en dus bijna iedere maand een election day heeft?
Tsja, daar kun je over discuseren. Ik geloof er zelf ook niet echt in eigenlijk. Het is nogal naief om te denken dat mensen zich opeens gaan verdiepen in de politiek wanneer ze verplicht een wandelingetje van 2 keer 5 minuten moeten maken. Maar toch zijn er politicologen zoals Lijphart, Andeweg en ik dacht ook De Beus die dat willen herinvoeren, zullen ze wel over nagedacht hebben vermoed ik.quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Het invoeren van een stemplicht zorgt ervoor dat mensen democratie vrolijker ervaren?
Maar wel een feest met vaak erg sneu lage opkomstpercentages.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja en dan binnen no time een NL versie van Vlaams blokquote:Op woensdag 9 januari 2008 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn dan ook politicologen die voor een herinvoering van de stemplicht zijn, en dat zijn niet de eerste de besten.
In Zwitserland gebeurt stemmen nog met de paraplu, en worden zelfs referenda in kantons gehouden over hele kleine zaken. Over waar een fontein moet komen te staan en dat soort dingen. Bij dat soort zaken vind ik een lage opkomst niet erg: de mensen die niet komen kunnen het waarschijnlijk niet zoveel schelen en de paar mensen die wel komen vinden het kennelijk wel belangrijk. In feite is dat gewoon ideaal. Iedereen blij, iedereen happy (behalve de mensen die hebben verloren uiteraard).quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat zou juist verzadiging en passiviteit moeten opleveren. In Zwitserland worden bijvoorbeeld ook veel verkiezingen, referenda etc. gehouden, en dat zorgt voor kiesmoeheid. Dat is in de VS niet zo. Ik denk dat het gewoon meer leeft, en dat het over iets meer gaat dan koopkrachtplaatjes en "vragen aan de burger".
Nou, als het niet de eersten de besten zijn zullen ze toch niet pleiten voor herinvoering van de stemplicht.quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is dat democratie? Mensen niet laten horen omdat ze extremistisch zijn? Dat mag nooit een argument zijn.quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja en dan binnen no time een NL versie van Vlaams blok
Wat je zou moeten willen is dat de mensen die er nu weinig mee hebben er juist wel iets mee krijgen. Ik zou niet weten hoe hoor, misschien is het gewoon een cultuurverschil, of het resultaat van het feit dat de VS als supermacht veel politieker zijn. Ik weet het niet, maar ik benijd het.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:53 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Misschien moeten we voortaan ook maar hier gaan stemmen met een klaslokaal. Of het moeilijker maken, dat je je eerst moet inschrijven ofzo, zodat mensen het misschien meer waarderen. Nu is het iets wat je 'even' doet, behoeft weinig moeite. Dat zou wellicht ook er voor zorgen dat mensen die weinig met politiek hebben, die zich niet er mee bezig houden, ook niet gaan stemmen. Ik ben voor.
Mensen verplichten ergens op te stemmen lijkt me geen goed ideequote:Op woensdag 9 januari 2008 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is dat democratie? Mensen niet laten horen omdat ze extremistisch zijn? Dat mag nooit een argument zijn.
Maar waarde Groninger, was de SDAP vroeger niet net zo'n protestpartij?quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Mensen verplichten ergens op te stemmen lijkt me geen goed idee.
En ik doel eerder op protestpartijen dan op extremistische partijen.
Je hebt daar inderdaad een paar extremistische partijen die anders kleiner zouden zijn vermoedelijkquote:Op woensdag 9 januari 2008 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens kent men in Turkije ook stemplicht. Volgens du_ke's theorie zou daar dus ook binnen no-time een Vlaams Blok moeten oprijzen... En vervolgens wel voor toetreding tot de EU zijn hè
Kom eerst maar eens met een fatsoenlijk argument voor een stemplichtquote:Op woensdag 9 januari 2008 19:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar waarde Groninger, was de SDAP vroeger niet net zo'n protestpartij?
Ikzelf ben ook tegen een stemplicht maar het argument 'dat speelt protestpartijen in de kaart' ruikt heel erg naar GroenLinks, CDA en bovenal PvdA.quote:Op woensdag 9 januari 2008 19:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kom eerst maar eens met een fatsoenlijk argument voor een stemplicht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |