quote:Zestien Nederlandse profs in Antilliaanse selectie
05/01/2008 14:23
Leen Looyen heeft de voorselectie bekendgemaakt voor de WK-kwalificatieduels van de Nederlandse Antillen met Nicaragua. De nieuwe bondscoach heeft bijna alleen maar in Nederland spelende voetballers geselecteerd.
Van de 24-koppige voorselectie zijn slechts twee spelers actief op de Antillen zelf. Liefst zestien spelers staan onder contract bij een club uit de Nederlandse Ere- of Eerste Divisie. Voor de duels met Nicaragua moet de selectie nog worden teruggebracht tot achttien man. Of ook daadwerkelijk alle spelers gehoor geven aan de oproep van Looyen is nog onduidelijk.
'Ik wil eerst van de bondscoach horen wat de plannen exact zijn en wie er allemaal echt meegaan', reageert NAC-verdediger Tyrone Loran in het Algemeen Dagblad. 'Ik zie voetballen voor de Antillen niet als een vakantie, maar ik wil er dan ook echt iets mee bereiken. We moeten goede vooruitzichten hebben op deelname aan in ieder geval de poulefase van de kwalificatie.'
Om het WK 2010 in Zuid-Afrika te halen moeten de Nederlandse Antillen in de eerste voorronde afrekenen met Nicaragua. De winnaar van de tweekamp speelt in de tweede voorronde tegen Haïti. Mocht de ploeg van Looyen ook die strijd overleven, dan plaatsen de Antillen zich voor de poulefase.
Ze moeten op 6 februari uit tegen Nicaragua en op 26 maart thuis. Als ze die winnen moeten ze tegen Haïti en als ze die winnen dan komen ze in een kwalificatie poule.quote:Voorselectie Nederlandse Antillen
Doel: Raymond Homoet (FC Volendam), Wencho Farrell (HSCS, ama.), Marcello Pisas (Centro Social Deportivo Barber, Ant.).
Verdediging: Tyrone Loran (NAC Breda), Angelo Cijntje (BV Veendam), Nuelson Wau (Willem II), Angelo Martha (Willem II), Reinhard Breinburg (FC Dordrecht), Djuric Winklaar (Quick Amersfoort, ama.) Eugene Martha (Jong Colombia, Ant.), Raymond Victoria (ADO De Haag).
Middenveld: Leon Kantelberg (VVV-Venlo), Anton Jongsma (FC Zwolle), Angelo Zimmerman (BV Veendam), Boy Deul (FC Volendam), Christy Bonevacia (geen club), Revi Rosalia (TOP Oss).
Aanval: Nyron Wau (FC Den Bosch), Orlando Smeekes (Go Ahead Eagles), Robin Nelisse (FC Utrecht), Benjamin Martha (RBC Roosendaal), Richmar Siberie (Straelen, Dui.), Dyron Daal (St. Johnstone, Sch.), Sendley Sidney Bito (Arsenal Kiev, Oek.).
Welke kleur heeft dat bloed danquote:Ook Dustley Mulder is opgenomen in de voorselectie, maar het is niet zeker dat de verdediger van RKC Waalwijk daadwerkelijk meedoet. Het staat namelijk nog niet vast of Mulder Antilliaans bloed heeft.
Bij de meeste van die landen is de keeper de zwakste plek, dus zo erg is dat niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:17 schreef methodmich het volgende:
Homoet is een redelijke keeper. Dus die kan er wel in. Wel de zwakste plek.
Kun je de voorselectie hier posten?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:12 schreef methodmich het volgende:
Hmm, in de eerste grote voorselectie hadden ze zelfs diverse spelers uit het amateurvoetbal opgenomen. Twee daarvan hebben het daadwerkelijk gehaald zie ik.
Opvallende afwezige toch wel Florencio Cornelia van Fortuna Sittard, zat wel in de eerste selectie.
Klinkt niet echt Antilliaans, maar het is toch echt zo.quote:Op zondag 6 januari 2008 05:08 schreef PaRaR het volgende:
Anton Jongsma!
Hij is toch echt zo zwart als maar zijn kanquote:Op zondag 6 januari 2008 10:29 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Klinkt niet echt Antilliaans, maar het is toch echt zo.
Die heeft nergens compleet gestaan, tenminste niet dat ik hem kon vinden. Wel her en der versnipperd over internet, als het ging om kranten die over regionale spelers schreven.quote:
ik weet niet of het bewussie van je is, maar dit is de eerste keer dat ik je ergens grappig vind denk ikquote:Op zondag 6 januari 2008 16:27 schreef methodmich het volgende:
Van een paar jaar geleden weet ik nog dat Daniël Rijaard er ook bijzat, maar die is helemaal uit beeld verdwenen, gok ik.
quote:Op zondag 6 januari 2008 16:29 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
ik weet niet of het bewussie van je is, maar dit is de eerste keer dat ik je ergens grappig vind denk ik
quote:Op zondag 6 januari 2008 16:29 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
ik weet niet of het bewussie van je is, maar dit is de eerste keer dat ik je ergens grappig vind denk ik
Nee, maar dat geldt voor landen als Jamaica, Costa Rica, Trinidad en Saoedi-Arabie ook en die hebben allemaal al wel eens aan een WK meegedaan.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:37 schreef DJWeisz het volgende:
Dit team draait leuk mee in de Eerste Divisie als je het zo ziet maar voor het WK zie ik er niks in.
Precies.quote:Op maandag 7 januari 2008 11:18 schreef Ruiseart het volgende:
Als Trinidad en Tobago het kan, dan kunnen de Antillen het ook
Bij T&T liepen wel wat jongens die echt beter waren dan dit stelletje hoor.quote:Op maandag 7 januari 2008 11:18 schreef Ruiseart het volgende:
Als Trinidad en Tobago het kan, dan kunnen de Antillen het ook
Ik kom niet veel verder dan de op dat moment al behoorlijk op leeftijd zijnde Dwight Yorke.quote:Op maandag 7 januari 2008 14:10 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Bij T&T liepen wel wat jongens die echt beter waren dan dit stelletje hoor.
Suri ja.quote:Op maandag 7 januari 2008 15:02 schreef Yozzz het volgende:
Leuk topic om te volgen, dit!![]()
Komt De Vries (van Hearts?) ook niet ergens uit die regio, of is dat een Suri?
Komt er nog een fatsoenlijke (Eredivisie) speler van Aruba?quote:Op maandag 7 januari 2008 16:54 schreef Ruiseart het volgende:
Overigens hebben we ook Aruba nog in de running
Ronnie Nouwen deed daar vier jaar geleden mee, geloof ik.quote:Op maandag 7 januari 2008 20:36 schreef Fides het volgende:
[..]
Komt er nog een fatsoenlijke (Eredivisie) speler van Aruba?
Wie?quote:Op maandag 7 januari 2008 23:42 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ronnie Nouwen deed daar vier jaar geleden mee, geloof ik.
Voormalig Excelsior en... nog een of andere club.quote:
quote:Hedwiges Maduro (Almere, 13 februari 1985) is een Nederlandse voetballer, die onder contract staat bij AFC Ajax. Zijn moeder komt van Curaçao en zijn vader is Arubaan.
Zomfg, had ie dat maar gedaan, dan hadden de Antillen of Aruba nu zwaar gepwnd, voor Nederland had het niet zoveel verschil gemaaktquote:Op dinsdag 8 januari 2008 02:04 schreef Ruiseart het volgende:
Hedwiges Maduro had ze voor het uitkiezen, die kon voor ieder land binnen ons Koninkrijk uitkomen
[..]
Ik geloof dat Surinamers in Nederland meestal geen Surinaams paspoort hebben (volgens mij moest je (vroegah, misschien is het nu anders) een keuze maken:: Surinamer of Nederlander.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:37 schreef DJWeisz het volgende:
Surinaamse selectie ook met zulke verassingen ?
Huh, Victoria stond er wel bij toch?!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:19 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Victoria doet niet meer mee toch? Nou staat er niks het debuut van Wouter Jansen in de weg!
Alleen Excelsior in het profvoetbal. Nu nog Excelsior trouwens, maar dan Excelsior Maassluis.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:36 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Voormalig Excelsior en... nog een of andere club.
Denk dat Roos uit beeld is geraakt omdat ie een tijdje niet gespeeld heeft. Wel een prima kerel trouwens.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:50 schreef Waris7 het volgende:
Ah, Lennox Mauris. Niet gedacht dat die in Nederland speelde. Roos was volgens mij de aanvoerder in de campagne van vier jaar geleden, waarom zit die er niet bij?! Zijn kale kop stond hem goed. En ik hoop dat Rijaard alsnog wordt opgeroepen, beter op rechtsback dan Cijntje imo. Leitoe was ook wel leuk geweest.
Niks over Brutil Hosé?
En wat is dat voor onzin over Dustley Mulder? Die gast weet toch zelf wel of ie Antilliaans bloed heeft of niet?
Maar hij scoorde wel vier jaar geleden tegen Honduras ofzo.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 17:26 schreef methodmich het volgende:
[..]
Denk dat Roos uit beeld is geraakt omdat ie een tijdje niet gespeeld heeft. Wel een prima kerel trouwens.
Hosé vinden ze denk ik te opvliegend ofzo. Bij Ajax natuurlijk toen al eens gedoe met een vuistslag, bij Haaglandia disciplinair ook niet de sterkste.
Hij krijgt goed te eten zo te zien.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:17 schreef methodmich het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is hem tegenwoordig.
Ik wilde al zeggen, het lijkt wel een waterhoofd.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:21 schreef Thieske het volgende:
[..]
Hij krijgt goed te eten zo te zien.
quote:Reinhard Breinburg mogelijk international, maar FC Dordrecht gaat voor
Reinhard Breinburg mag zich binnenkort misschien wel international noemen. De 23-jarige centrale verdediger van FC Dordrecht is namelijk één van de kanshebbers om straks deel uit te maken van de selectie van de Nederlandse Antillen.
JAN-DIRK VERHEY
DORDRECHT
,,Maar ik moet voor mezelf nog eens goed bekijken of ik - wanneer ik echt word uitgenodigd - ook daadwerkelijk ga spelen. FC Dordrecht gaat voor, deze week zal ik daar met de club over praten. Ik kom natuurlijk net terug van vier maanden blessureleed, dus ik moet voorzichtig zijn. Vergeet niet dat het reizen erg zwaar is.’’
Op 17 januari krijgt Breinburg van bondscoach Leen Looyen te horen of hij deel uitmaakt van de defenitieve selectie voor de WK-kwalificatiewedstrijden tegen Nicaragua, 6 februari en 26 maart. Als dat lukt speelt het Antilliaanse keurkorps een dubbele ontmoeting tegen Haïti. Levert ook die confrontatie een positief resultaat op, dan strijden de Antillianen in een poule in de Noord- en Midden Amerikaanse zone om een WK-ticket.
Breinburg genoot zijn jeugdopleiding bij Feyenoord, waar hij het tot aanvoerder van het beloftenelftal schopte. Een doorbraak bleef echter uit, waarna de centrale verdediger in 2004 aan de Krommedijk belandde. ,,Ik heb het nog steeds goed naar mijn zin in Dordrecht, daar doen mijn blessures niets aan af.’’ Want de afgelopen jaren werd Breinburg achtervolgd door pech. Zo brak hij in november 2005 een middenhandsbeentje, werd in diezelfde periode voor een half jaar geschorst wegens het gebruik van cannabis en was betrokken bij de verkrachtingszaak Robin van Persie versus Sandra K., waar overigens nooit enig bewijs voor is gevonden.
Ook het huidige seizoen verloopt vooralsnog teleurstellend. Door langdurig blessureleed aan zijn rechterbovenbeen kwam de Rotterdammer nog maar drie keer in actie voor het team van Gert Kruys. ,,Frustrerend, zeker na het voor mij zo succesvolle seizoen van vorig jaar. Maar ik wist aan het begin van dit voetbaljaar al dat ik waarschijnlijk pas na de winterstop weer zou spelen, dus daar heb ik me ook op ingesteld.’’
In de voorlopige Antilliaanse selectie is een aantal topamateurs opgenomen, verder bestaat de ploeg vooral uit spelers uit de eredivisie en de Jupiler League. De bekendste namen zijn spits Robin Nelisse (FC Utrecht), Raymond Victoria (ADO Den Haag, ex-Bayern München en -Feyenoord) en NAC-verdediger Tyrone Loran. Breinburg is zelf in Nederland geboren, zijn ouders op Aruba. In 1986 scheidde juist Aruba zich af van de overige eilanden van de Nederlandse Antillen, om daarna als een autonoom land binnen het Koninkrijk door te gaan. Maar omdat de Antillen in 1929 als één geheel - dus met Aruba erbij - bij de FIFA als lid werden aangemeld, kunnen spelers met Arubaans bloed nu nog altijd kiezen tussen de elftallen van de Nederlandse Antillen én Aruba. Dat eiland heeft immers ook een eigen nationaal elftal, dat straks eveneens (tegen Antigua en Barbuda) gaat proberen om kwalificatie voor de WK-eindronde in Zuid-Afrika af te dwingen.
Echt een speciaal gevoel heeft Breinburg niet als hij denkt aan uitkomen voor de nationale ploeg, al vindt hij het wel een eer. ,,Ik kan straks misschien zeggen dat ik international ben. Ook voor mijn familie op de eilanden is het leuk als ik in het nationale elftal zou spelen. Ik kom er nu alleen tijdens mijn vakanties.’’ Maar in alles laat de twintiger merken dat zijn club prioriteit nummer één is. ,,Ik hoop mijn plaatsje straks weer te veroveren en fit te blijven. We moeten een goede tweede seizoenshelft draaien om weer mee te mogen doen in de play-offs.’’
quote:Deul ziet Antillen niet zitten
Boy Deul heeft een uitnodiging om voor het nationale elftal van de Nederlandse Antillen uit te komen afgeslagen. De speler van FC Volendam houdt hoop op Jong Oranje en wil zich op zijn club kunnen concentreren.
"Ik heb besloten het niet te doen. De belangstelling is heel leuk en ik voel me ook vereerd, maar ik concentreer me voorlopig op Volendam. En wie weet krijg ik later nog de kans om voor Jong Oranje of het grote Oranje uit te komen", legt Deul uit aan ELF.
Leen Looyen, de bondscoach van de Antillen, hoopt zijn elftal op kracht te krijgen met veel spelers uit Nederland. Zo hebben ook Robin Nelisse en Dustley Mulder een uitnodiging gekregen.
Nee hoor die is weer volledig IN BEELDquote:Op zondag 6 januari 2008 16:27 schreef methodmich het volgende:
Van een paar jaar geleden weet ik nog dat Daniël Rijaard er ook bijzat, maar die is helemaal uit beeld verdwenen, gok ik.
Wat een onzin, je speelt primair bij je club (daar krijg je ook salaris van trouwens), en eventueel voor de lol en voor de eer nog voor je land. Maar het heeft iets achterlijks, omdat er nu zoveel mensen allerlei nationaliteiten kunnen verwerven, dat je je af kunt vragen of je überhaupt nog waarde moet hechten aan de resultaten. Kijk eens naar al die Brazilianen die meedoen met Portugal, of zich Turk laten noemen. Jongens die heel trots voor de Antillen uitkomen maar er misschien nog nooit zijn geweest, en van wie zelfs hun ouders er niet vandaan komen (Breinburg).quote:Op vrijdag 11 januari 2008 01:32 schreef Waris7 het volgende:
Wat een hond die Breinburg, met z'n "Dordrecht gaat voor". Je land gaat altijd voor je club. Voetbal is veels te commerciëel tegenwoordig.
Ja, en waarom zou dat niet kunnen... De Fifa kan er sowieso niks aan doen want we hebben allemaal dezelfde nationaliteit.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:55 schreef One_conundrum het volgende:
Dat zou wel een pikante situatie opleveren. Dat je spelers zoals Dingsdag enzo die net buiten de boot vallen gewoon op zou kunnen roepen voor de antillen ...
Ik ZEG juist dat dat zo slecht is. Léés mijn post dan.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat een onzin, je speelt primair bij je club (daar krijg je ook salaris van trouwens), en eventueel voor de lol en voor de eer nog voor je land. Maar het heeft iets achterlijks, omdat er nu zoveel mensen allerlei nationaliteiten kunnen verwerven, dat je je af kunt vragen of je überhaupt nog waarde moet hechten aan de resultaten. Kijk eens naar al die Brazilianen die meedoen met Portugal, of zich Turk laten noemen. Jongens die heel trots voor de Antillen uitkomen maar er misschien nog nooit zijn geweest, en van wie zelfs hun ouders er niet vandaan komen (Breinburg).
'Het verdedigen van de eer van je land'.quote:Op woensdag 16 januari 2008 09:42 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ik ZEG juist dat dat zo slecht is. Léés mijn post dan.![]()
Het hoort in het voetbal juíst om de EER te gaan, niet om het geld. Voetbal is veel te commercieel tegenwoordig. Clubs hebben al geen enkele eer meer, mensen wisselen maar wat van club om zoveel mogelijk geld te verdienen. Jan Vreman was zo'n beetje de laatste die nog echt het begrip clubliefde kende. De nationale teams zijn het laatste bastion van eer, het verdedigen van de eer van je land, maar door de ontwikkeling die jij nu beschrijft is dat ook al aan het veranderen. Misschien, God verhoede, "kopen" landen over een paar jaar ook nationale teams bij elkaar. Ik vind dat een kwalijke zaak.
Ik zeg dat we terug moeten na de tijd vóór het betaald voetbal, toen alles nog voor de eer ging!![]()
Noot: Dat van het wisselen van het land gaat niet in alle gevallen op. Het is wat anders of je voor een land kiest waar je totaal geen binding mee hebt, alleen omdat je weinig kans hebt om voor je eigen land uit te komen, of dat je echt een "geadopteerd vaderland" hebt waarvan je de eer wilt verdedigen. Die Mehmet Aurélio bijvoorbeeld houdt volgens mij echt van Turkije en voelt zich meer Turk dan Braziliaan (hij is standaard ook moslim, maar is dat geen vereisde om voor een islamitisch land uit te komen?). Ik zou zelf ook liever voor Griekenland willen spelen dan voor Nederland.
Jan Vremanquote:Op woensdag 16 januari 2008 09:42 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ik ZEG juist dat dat zo slecht is. Léés mijn post dan.![]()
Het hoort in het voetbal juíst om de EER te gaan, niet om het geld. Voetbal is veel te commercieel tegenwoordig. Clubs hebben al geen enkele eer meer, mensen wisselen maar wat van club om zoveel mogelijk geld te verdienen. Jan Vreman was zo'n beetje de laatste die nog echt het begrip clubliefde kende.
Dus dit vraag ik me ook al af sinds de publicatie van het persbericht.....of die gozert is een weeskind of degene die het bericht opstelde heeft er een rommeltje van gemaakt...quote:Op maandag 7 januari 2008 19:50 schreef Waris7 het volgende:
En wat is dat voor onzin over Dustley Mulder? Die gast weet toch zelf wel of ie Antilliaans bloed heeft of niet?
Het blijkt dus nu dat ie wel Antilliaans bloed heeft, maar van de FIFA niet meer voor de Antillen mag uitkomen omdat ie al voor Nederlandse jeugdteams speelde en 22 is en dus geen overgang van nationaliteit meer mag aanvragen. Looyen zegt dat ze gaan proberen het alsnog te regelen, maar Mulder heeft zelf weinig interesse meer.quote:Op woensdag 16 januari 2008 12:31 schreef Pulu het volgende:
[..]
Dus dit vraag ik me ook al af sinds de publicatie van het persbericht.....of die gozert is een weeskind of degene die het bericht opstelde heeft er een rommeltje van gemaakt...
Door MMquote:Franken in selectie Nederlandse Antillen
Giovanni Franken is toegevoegd aan de selectie van de Nederlandse Antillen. Het team van bondscoach Leen Looyen speelt op 6 februari bij Nicaragua de eerste kwalificatiewedstrijd voor het WK 2010.
De selectie van Franken is opvallend, omdat de ex-prof momenteel in de tweede klasse zaterdag voetbalt voor RVVH. "Dit is de tweede keer dat ik ben opgeroepen. Vier jaar terug waren ik en Raymond Roos (nu TOGR) de enige twee amateurspelers. We werden toen tegen Honduras uitgeschakeld maar daarin speelden toendertijd spelers uit de Bundesliga en de Serie A. Dit keer is het anders en is het niveau ook hoger," zegt Franken over zijn uitverkiezing.
Franken reist aanstaande zondag met zijn landgenoten mee naar Nicaragua. RVVH verwacht hem op tijd terug voor de competitiewedstrijd met BVCB op 9 februari.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |