Nee daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar bedoelde ook meer dat wanneer hij al chips heeft gehad en daarna een chocolaatje, dat er dan gevraagd wordt of ie nog een koekje mag en ik raar wordt aangekeken als ik dan nee zegquote:Op donderdag 10 januari 2008 07:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.
Zelf heb ik geen snoep in huis, dus zoveel snoepen ze dan ook weer niet.
Volgens mij mag dat hier niet. Ik ken iig mensen die een aantal jaren geleden naar Engeland zijn vertrokken om hun kinderen een "vrije" opvoeding te geven. Die kinderen krijgen in principe dus ook geen les maar geven zelf aan welke talenten ze verder willen ontwikkelen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:37 schreef Jarno het volgende:
Ik lees hier eigenlijk alleen maar over 'onorthodoxe opvoedingsstijlen' mbt het straffen en belonen, iets wat zeker een belangrijk iets in binnen het opvoeden, maar niet alles. Hoe zit het met de rest? Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun kinderen zelf les geven en die niet naar school gaan (als dat mag in Nederland, dacht het wel?).
Opvoeden is toch niet alleen belonen en straffen, maar toch ook je kind leren met een bepaalde houding in het leven te staan, wellicht geef je een 'apart' geloof mee van huis uit, etc?
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:57 schreef Mejoon het volgende:
Ik snap niet dat ouders dat kunnen doen. En dan zeggen dat het vrije opvoeding is. Er is helemaal niets vrij aan.
Ik vind het interessant dat je dit aanhaalt... maar op het moment kan ik hier eigenlijk niet echt iets bedenken. Isa staat ingeschreven voor een reguliere basisschool, ze heeft al haar inentingen gehad (sommige zien het als onorthodox om dat niet te doen...). Ik geloof dat ik op zulke vlakken dus behoorlijk 'orthodox' benquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:08 schreef voorallevragen het volgende:
Het mag wel. Ik ken een gezin die een aanvraag ingediend heeft omdat hun kind over een paar maanden vijf jaar wordt en dus leerplichtig. Kindje gaat nu ook niet naar school.
De aangevoerde reden is dat er geen school is die past bij de 'geloofsovertuiging'. Aangezien er geen onderzoek gedaan mag worden naar je religie neem ik aan dat de vrijstelling er gaat komen.
Het betreft niet mijn kind en keuze hier dus ik wil niet verder ingaan op het hoe en waarom zij deze keuze gemaakt hebben.
* voorallevragen weer terug lurken gaat
nou....quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
[..]
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.
Ik zeg overigens niet dat ik erop tegen ben om je kinderen zelf te onderwijzen. Als je het goed aanpakt en je kinderen een goede basis mee geeft kan het prima zijn als je ergens in een afgelegen blokhut in Siberie woont. In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Mijn ouders hebben zich ook wel eens genoodzaakt gezien om dat te doen en ik ben er toch echt niks slechter van geworden. Blijven aanbieden en als het niet eet dan eet het niet werkte bij mij gewoon niet en geloof mij maar dat mijn ouders ook heel veel geprobeerd hebben voor ze tot deze drastische maatregel overgingen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:50 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Oh, nou, dan is het geen probleem.
Ik zie hier veel onorthodoxe methodes langskomen, en bij de meesten kan ik wel een beetje glimlachen of snappen dat je ertoe over gaat omdat je even niets anders weet.
Veel dingen worden ook met humor opgelost, ben ik zelf een groot voorstander van.
Maar heel bewust een kind bij z'n nek grijpen en eten naar binnen dwingen, nee, dat heeft zoiets dreigends, zo compleet niets te maken met respect voor het kind, dat het toch alleen maar als machtsmiddel gebruikt, dat ik dat niet eens wil snappen.
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Ben ik zeker met je eens. Mijn kind leert ook het meeste thuis op cognitief niveau. Maar aangezien Floris enig kind is zie ik wel dat hij op school veel leert op sociaal gebied.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |