Als er dan toch kritiek komt op de achtergrond van Claire (Haar broer zat in BB4 en is de werkgever van Bart uit BB1), dan kan er ook nog wel een column bij die aan Claire Recourt gewijd is, op de website van haar broer (Bram Recourt uit BB4) staat en is geschreven door Bart (Spring in 't Veld uit BB1, werknemer van Bram (BB4)).
En dan hou ik me nu nog rustig
Column januari 2008
De Gouden Kooi, nieuwe ontwikkelingen!
Ergens halverwege 1999 begon de inschrijving voor Big Brother. Er was nog niet veel bekend over het programma, behalve dit:
*Je wordt 100 dagen in een huis gezet, met nog zeven mensen.
*Je moet elkaar wegpesten

egene die overblijft, wint een kwart miljoen (guldens)
Hoe moeilijk kan het zijn, dacht ik... Je geeft je op, je pest die mensen weg in een paar maanden tijd, en je gaat met het geld weer naar huis. Zo gezegd, zo gedaan.
Dat was acht jaar geleden, toen het begrip reality-television nog in de kinderschoenen stond. Real-Life-Soap, RLS, moest nog iets worden.
Wat in ieder geval niet gebeurde, was het wegpesten. Vanaf dag 1 bestond er een ongeschreven regel dat er niet gepest werd. Als een mede-bewoner zijn diepste geheimen of angsten blootlegde, dan werd daar op respectvolle wijze mee omgegaan.
Bij BB2 sloeg de vlam al met enige regelmaat in de pan. Meer ruzies en meer controverse, dat is de manier om veel kijkers te trekken. En meer homo’s en lesbo’s, dat schijnt ook goed te werken.
Dat resulteerde in de deelname van Kelly aan BB3. Het programma ging zienderogen achteruit, en de deelnemers kwamen ook steeds gekker het huis uit. Andries is voor de Party gaan werken, Gert heeft tijden lang geprobeerd om de ‘eerlijkste uitslag’ boven tafel te halen, en het verhaal van Kelly is natuurlijk bekend. De winnares van BB3, Sandy, heeft als een bezetene een afspraak gemaakt bij een ziekenhuis om per omgaande voorzien te worden van een nieuw setje tieten. Is niet erg, maar wel opvallend.
Ik ben best trots op mijn status als “Eerste Big Brother Winnaar Ooit, Wereldwijd”. Niet dat ik er veel mee kan... het heeft wat deuren geopend, maar als je, zoals ik, niet heel erg kickt op bekendheid, dan is de lol er snel van af.
Dat geldt niet voor, pak hem beet, een Brian Kubatz. Of zijn ellendige vriendinnetje Amanda. Die twee zitten al een tijdje in De Gouden Kooi, Brian zelfs sinds de start in 2006, en maken nog geen enkele aanstalten om naar huis te gaan. Geld, aanzien, status, roem – zie hier de drijfveren van de deelnemers aan De Gouden Kooi. Hoe bekender en hoe rijker: hoe beter. Ongeacht de weg er naar toe of de uitwerking op lange termijn. Het doel heiligt de middelen. Achterbaksheid is het toverwoord, de nieuwe mode, de moderne manier van leven.
Daar heeft men bij Talpa handig op ingespeeld. De eerste generatie deelnemers aan een RLS (Bart, Ruud, Sabine en de rest) deden mee aan een experiment. Zij deden hun stinkende best om een voorbeeld te zijn voor jonge kijkers. Zij maakten geen ruzie – nee, zij praatten problemen uit.
De laatste generatie heeft dat concept volledig losgelaten. Ruzie is een wapen, geen obstakel. Betrokkenheid wordt gezien als zwakte. Medeleven komt alleen in geveinsde vorm voor, als camouflage voor minachting.
Deze generatie RLS-deelnemers is gecast op meedogenloosheid. ‘Kun je goed ruzie maken en heb je weinig tot geen respect voor anderen? Kom er maar in!’
Er is dan ook niet voor niets geadverteerd met de slogan “Gevangen in luxe”. In een gevangenis ga je vreemde dingen doen.
Maar nu is er een nieuwe ontwikkeling! Er is een nieuwe bewoonster, een volbloed mijonaire-in-spe. Ze luistert naar de naam Claire (als ze niet zit te dagdromen, tenminste) en is een goedlachse Tilburgse van 24 winters jong. Ze is nu al mijn favoriet, vooral omdat ze nog geen enkele misstap heeft begaan. Ze kan goed luisteren, ze ziet er beschaafd uit en gedraagt zich ook zo (geen roddel en achterklap). Daarnaast heeft Amanda reeds verkondig Claire ‘te haten’ omdat Claire eerlijk is – en dat wordt door de Amanda’s van deze wereld niet op prijs gesteld. Wat mij betreft 1-0 voor de eerlijke mensen!*
Deze ontwikkeling brengt natuurlijk meer goed nieuws met zich mee. Na deze meevaller (Claire, die de kijkcijfers omhoog gaat stuwen) kunnen we nog meer verwachten uit Eemnes. Wat te denken van een permanente opvang van de dakloze Mike en zijn hond Dilana? Zij krijgen binnenkort een eigen optrekje in de tuin, met een opblaasboot om Mike te herinneren aan de goede oude tijd als bootbewoner.
Voor Brian wordt een reclasseringsambtenaar omgekocht, die het een en ander regelt bij het Openbaar Ministerie. Brian krijgt een taakstraf 240 uur aangeboden, die hij als kok en schoonmaker in een blijf-van-mijn-lijfhuis mag vervullen. Het alternatief is verplicht trouwen met Amanda, en samen naar Drenthe worden verbannen. Hoe dan ook gaat Brian de villa verlaten, en niet als winnaar. (Ik ben niet zo’n Brian-fan, valt het op?)
Selene gaat ook voor een vrolijke noot zorgen. Om haar reputatie en imago te redden gaat ze als Clini-Clown aan de slag. Speciaal voor comateuze doof-blinde kindjes. Op deze manier kan men optimaal gebruik maken van de bijzondere kwaliteiten van Selene.
De andere bewoners zijn volgende keer aan de beurt, maar vooralsnog houden we het bij Claire. Go Claire, doe je best, maak er wat van en geniet van het huishouden. Ik weet dat je dat thuis niet gewend bent, dus verras je ouders, doe eens gek en ruim eens wat op
Bart
*Oh ja, dat Claire het zusje is van mijn goede vriend Bram, doet verder vast niet ter zake.
[ Bericht 0% gewijzigd door dieenebart op 14-01-2008 17:34:19 ]