Ben het wel met de beste man eensquote:Jacob Emmelkamp, voorzitter van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland. groningen -
De zegeningen voor Noord-Nederland komen niet uit de Randstad, maar uit het Oosten. De noordelijke ondernemers en politici moeten daarom gezamenlijk optrekken om de kansen te verkennen in Noord-Duitsland en de gebieden daarachter, zoals Skandinavië en Oost-Europa.
De nieuwe voorzitter van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland Jacob Emmelkamp wond er in zijn maidenspeech geen doekjes om. "Van de politici in Den Haag moeten we het niet hebben", stelde hij in zijn eerste nieuwjaarstoespraak in het Groninger Martiniplaza.
Ongeveer duizend man waren naar de debuutbijeenkomst van de gefuseerde noordelijke Kamers van Koophandel getogen.
Emmelkamp baseert zijn uitspraken op de ervaringen van Noord-Nederland met de Zuiderzeelijn. "Dat die niet doorgaat is de misser van de eeuw", zo oordeelde hij. "Het bewijst maar weer eens dat Haagse politici alleen maar oog hebben voor de Randstad."
Te gek voor woorden noemde Emmelkamp het bovendien dat Den Haag "wel serieus praat over een geldverslindend plan om een eiland in de zee aan te leggen". Emmelkamp: "Voor een schijntje van dit bedrag kan de Nederlandse economie een impuls krijgen door de verbindingen naar het Noorden te verbeteren."
Emmelkamp was trouwens ook niet bijster te spreken over de regionale politici die in de media over elkaar heen buitelden met claims ten aanzien van het compensatiebedrag van 2 miljard euro. "Die houding is mij een doorn in het oog."
onzin.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat is die Calimero toch alomtegenwoordig de laatste tijd. Nou weer in Groningen. "Oh, boehoe, we krijgen niet jaarlijks 70 miljard van Den Haag, dus ze zien ons niet staan."
Ja, en? Wat wil je dan? Een niet rendabele spoorlijn, het zoveelste prestigeproject van de Overheid, die alleen maar het landschap vervuilt? Een tweede Betuwelijn? Er is gewoon niet genoeg treinverkeer naar het noorden nodig om een dergelijke lijn te rechtvaardigen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:43 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
onzin.
Er was al jaren geld gereserveerd voor de spoorlijn, na lang om de hete pap heen draaien "besloot" Eurlings dat het maar niet door moest gaan
in het oosten ligt de markt, in het westen de files.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:43 schreef du_ke het volgende:
Ze hebben zeker een punt. vooral door de toenemende europese integratie liggen voor de noordelijke bedrijven over de grens veel mogelijkheden.
Klopt vanuit het Noorden staat het niet zo heel lang na Zwolle gewoon stil. Terwijl met een uur de andere kant op je een flinke markt tegenkomt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:46 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
in het oosten ligt de markt, in het westen de files.
Klopt een tweede betuwelijn maar dan voor passagiers en beter in de hand gehouden lijkt me geen slecht plan, zeker nietquote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Wat wil je dan? Een niet rendabele spoorlijn, het zoveelste prestigeproject van de Overheid, die alleen maar het landschap vervuilt? Een tweede Betuwelijn? Er is gewoon niet genoeg treinverkeer naar het noorden nodig om een dergelijke lijn te rechtvaardigen.
idd, we moeten het westen laten voor wat het isquote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Wat wil je dan? Een niet rendabele spoorlijn, het zoveelste prestigeproject van de Overheid, die alleen maar het landschap vervuilt? Een tweede Betuwelijn? Er is gewoon niet genoeg treinverkeer naar het noorden nodig om een dergelijke lijn te rechtvaardigen.
quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt vanuit het Noorden staat het niet zo heel lang na Zwolle gewoon stil. Terwijl met een uur de andere kant op je een flinke markt tegenkomt.
Goed plan, houden we het aardgas en de olie ook voor ons zelfquote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan regelen ze toch lekker een spoorlijn naar Duitsland? Die paar km kost niks. Kunnen ze makkelijk zelf. En als ze dan rijk worden van alle handel kunnen ze zich afscheiden.
Idd, de Eemshaven flink uitbreiden. En een fatsoenlijke 4/6 baansweg van Eemshaven richting Groningen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:51 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
idd, we moeten het westen laten voor wat het is![]()
De Eemshaven aanpassen voor meer handel naar het oosten, zodat het niet meer via Amsterdam of Rotterdam hoeft.
En dan nog ff een eerlijkere verdeling van de aardgas baten, het radio-actief afval kan mooi gebruikt worden om de dijken in het westen te verhogen.
Eensch is!quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:53 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Goed plan, houden we het aardgas en de olie ook voor ons zelf
Nou laat die Eemshaven zich eerst maar een beetje bewijzen. Daar is het zo lang slecht gegaan dan 5 goede jaren mij niet zomaar overtuigen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, de Eemshaven flink uitbreiden. En een fatsoenlijke 4/6 baansweg van Eemshaven richting Groningen.
Betere infra aanleggen en de duitse bedrijven beter ondersteunen die daar willen investeren.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou laat die Eemshaven zich eerst maar een beetje bewijzen. Daar is het zo lang slecht gegaan dan 5 goede jaren mij niet zomaar overtuigen.
Eemshaven is amper te bereiken of dat nu per auto of trein is, ja dan vaart iedereen wel door naar Emden.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou laat die Eemshaven zich eerst maar een beetje bewijzen. Daar is het zo lang slecht gegaan dan 5 goede jaren mij niet zomaar overtuigen.
idd, moet je eens zien wat een klapper de Eemshaven gaat maken, als een groot gedeelte van de handel voor het oosten, via deze haven zou gaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Eemshaven is amper te bereiken of dat nu per auto of trein is, ja dan vaart iedereen wel door naar Emden.
Samenwerking met Hamburg in de toekomst zal het noorden meer brengen dan je denktquote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:09 schreef SlamD het volgende:
Inderdaad! Als je nou even lief vraagt aan de Duitsers of ze Hamburg willen sluiten, dan komt alles goed!
Vraag gelijk of ze de infrastructuur willen sponsoren.
En wat brengt het Duitsland? Concurrentie? Banenverlies?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:13 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Samenwerking met Hamburg in de toekomst zal het noorden meer brengen dan je denkt
Een afzetmarkt waarbij Nederland in het niet valtquote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:27 schreef SlamD het volgende:
[..]
En wat brengt het Duitsland? Concurrentie? Banenverlies?
Ach ik denk dat er weinig in de Randstad is dat de afgelopen decennia net zoveel of zelfs meer waarde heeft toegevoegd dan b.v. de gasbel onder Slochteren.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:46 schreef Dentiwan het volgende:
Die noorderlingen moeten niet zo zeuren, ze kosten meer dan wat het het land opbrengt. Randstad verdiend het geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |