ja zo een rubberen rand staat natuurlijk vol met stroomquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:24 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
OMG ik heb dus ook een roltrapfobie. Ik vind die dingen echt zo eng, alleen het punt bij mij is dat ik de leuning niet durf aan te raken.Ik ben bang om stroom te krijgen, laatst heb ik voor het eerst sinds ik me weer kan herinneren de leuning aangeraakt en het ging gelukkig goed, maar dat was ook echt een grote stap voor mij.
![]()
Wat een onzin. Die lijken even sneller te gaan door de vorm.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:24 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt je ook niet goed vasthouden aan de leuningen omdat die soms sneller gaan
Nou ik heb het vroeger wel eens gehad hoor, trouwens pas voor ik het de vorige keer voor het eerst deed, had ik het nog een keer met wanten gedaan en dat ging ook goed. Maar in de zomer kan je natuurlijk niet met wanten aan komen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:25 schreef rival het volgende:
[..]
ja zo een rubberen rand staat natuurlijk vol met stroom
De leuningen van een roltrap (naar boven) gaan wel degelijk sneller! Het verschil is minimaal, maar het verkleind de kans dat mensen achterovervallenquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:26 schreef Ms.Poes het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die lijken even sneller te gaan door de vorm.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:30 schreef Bill_E het volgende:
ik vind ze ook eng.. en is vrijwel ommogelijk om ze te gebruiken als je in iedere hand een koffer hebt
goeie tip!quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:30 schreef poepeneesje het volgende:
Misschien even oefenen op Schiphol ofzo met van die loopbanden?
-xxx-
Ik hou m'n moeder altijd vast maar zij vindt dat niet zo fijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:24 schreef Pure_Poison het volgende:
Hee dat heb ik ook wel een beetje! want vroeger zat ik een keer mn veter vast en ik kreeg mezelf niet los ik was helemaal in paniek enzo. maar tis niet zo erg dat ik er niet meer op durf hoor.. gewoon erop gaan met je vriendinnetje en haar goed vasthouden ofso
Nog nooit meegemaakt. Als je je hand gewoon op de leuning houdt, gaat je hand wel even verder naar voren, maar ik ben nog nooit uit elkaar gesleurd op een roltrap, mijn hand en lijf zijn altijd tegelijk boven.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:31 schreef Johan. het volgende:
[..]
De leuningen van een roltrap (naar boven) gaan wel degelijk sneller! Het verschil is minimaal, maar het verkleind de kans dat mensen achterovervallen
Die loopbanden heb je volgens mij alleen als je al ingecheckt bent.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:30 schreef poepeneesje het volgende:
Misschien even oefenen op Schiphol ofzo met van die loopbanden?
-xxx-
Herkenbaar.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:15 schreef Bestlevel het volgende:
en het moment om mijn voet neer te zetten lijkt maar niet
te komen.
die gaan ook richting de parkeerplekken dus ook gratis oefenen mogelijkquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:35 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Die loopbanden heb je volgens mij alleen als je al ingecheckt bent.
beetje dure oefening..
Retourtje Schiphol en daarna nog even vieren dat je van je fobie af bent in Amsterdamquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:36 schreef rival het volgende:
[..]
die gaan ook richting de parkeerplekken dus ook gratis oefenen mogelijk
probeer eens met 2 koffers in je handenquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:31 schreef rival het volgende:
[..]
je gaat op het vlakke gedeelte gewoon stil staan. dan ga je naar boven of beneden en zodra het weer vlak is onder je voeten dan loop je door!
jezus wat is er toch mis met jullie
Horizontale en van beneden naar boven is geen probleem!quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:36 schreef rival het volgende:
[..]
die gaan ook richting de parkeerplekken dus ook gratis oefenen mogelijk
is er iets gebeurt?quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:39 schreef Bestlevel het volgende:
Alleen boven naar beneden is een probleem
Niet iedere roltrap heeft er last van, maar ik heb het al een paar keer meegemaakt hoor. Het vervelende is dat je het niet direct doorhebt. wat vaker voorkomt is een leuning die met schokjes gaat.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:26 schreef Ms.Poes het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die lijken even sneller te gaan door de vorm.
misschien als je iets anders aanraakt dan de leuning....quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:42 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Poll: Hebben jullie wel eens stroom gehad aan een roltrap?Ja Nee
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Hoeft toch niet per se? Ik heb het dus ook alleen van boven naar beneden. Zelfde als ik een trap af moet lopen met tassen ofzo in mijn handen, gewoon het gevoel van evenwicht verliezen. Op een roltrap heb ik dan het gevoel voorover te vallen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:43 schreef rival het volgende:
[..]
is er iets gebeurt?
of zat je een keer te fantaseren wat er allemaal kon gebeuren en heb je jezelf bang gemaakt ofzo?
Aan de leuning bedoelde ik maar dat was te lang om in de vraag van de poll te zetten.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:45 schreef MouzurX het volgende:
Owwwwww stroom gehad AAN een roltrap .. jaaaaaa dat heb ik al zo vaak gehad
nee niet perse maar ik ben nieuwsgierig...quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:46 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Hoeft toch niet per se? Ik heb het dus ook alleen van boven naar beneden. Zelfde als ik een trap af moet lopen met tassen ofzo in mijn handen, gewoon het gevoel van evenwicht verliezen. Op een roltrap heb ik dan het gevoel voorover te vallen.
owww ja nu snap ik hetquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:47 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Aan de leuning bedoelde ik maar dat was te lang om in de vraag van de poll te zetten.
God die zijn echt doodengquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:38 schreef Biancavia het volgende:
De roltrappen bij de Londense metro!![]()
Ik ben vroeger ook wel eens bang voor de roltrap geweest is helet tijd overgeweest niet echt meer last van gehad.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:47 schreef rival het volgende:
[..]
nee niet perse maar ik ben nieuwsgierig...
kijk mijn moeder is bang met autorijden, dat was ze vroeger niet, tot we ooit eens ondersteboven in een greppel terrecht kwamen..... dus dat is echt door iets gekomen...
jullie zijn gewoon van de 1 op de andere dag ineens bang geworden?
quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:50 schreef Bestlevel het volgende:
[..]
Ik ben vroeger ook wel eens bang voor de roltrap geweest is helet tijd overgeweest niet echt meer last van gehad.
Sinds 2 weken is het ineens terug en het is echt heel vervelend en lullig.
Ik heb hetzelfde, wel een opluchting zeg dat ik niet de enige ben met een roltrapfobie.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:54 schreef Lumineus het volgende:
Ik krijg al klamme handjes bij het idee aan het moeten nemen van een roltrap. Dus ik neem gewoon altijd de lift. Ik durf alleen als ik me heel, heel, heel stevig aan iemand vastklamp.
en dat zegt dus elk (niet bang) persoon ook, gewoon doen!quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:59 schreef _Arual_ het volgende:
Belangrijk is om door te gaan op het moment dat je angstig bent. Doe je dat, dan zal je merken dat de angst op een gegeven moment (soms pas na een uur) afneemt. Doe je dat niet, stop je op het moment dat je angst op zijn hoogtepunt is, dan blijf je je juist herinneren hoe angstig je was, de vorige keer dat je oefende. Kijk niet op van een terugslag zo nu en dan.
Ja, maar dat is uiteindelijk ook de meest effectieve manier. Als je van een paard valt, kun je er ook maar beter meteen weer opklimmen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:02 schreef rival het volgende:
[..]
en dat zegt dus elk (niet bang) persoon ook, gewoon doen!
niet soms, die gaan met een reden sneller. als je een lange roltrap opgaat, bijvoorbeeld vanuit de Metro in Rome (die is écht lang een hoog!), gaat de armleuning sneller om te voorkomen dat je achterover gaat leunen en naar beneden dondert.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:24 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt je ook niet goed vasthouden aan de leuningen omdat die soms sneller gaan
maar als je vaak genoeg die eerste stap maakt, dan krijg je zoveel voldoening van het feit dat je dat dus toch durft... en dan word die stap de keer erop weer een stuk makkelijker!quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:05 schreef _Arual_ het volgende:
Ik ken het zelf ook hoor, ik ben als de dood om auto te rijden. Ik weet dat er slechts een manier is om het aan te pakken: die auto instappen en rijden. Die stap maken is echter moeilijk, misschien wel het moeilijkst van alles, dat geldt voor iedere angst.
Ik krijg daar al een beeld bij.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:26 schreef Ms.Poes het volgende:
[..]
Of een noodrem, op de knop meppen en naar beneden rennen, pas op voor security
Welke behandelcentrum is dit?quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:59 schreef _Arual_ het volgende:
Bij het angstbehandelcentrum waar ik werkte, gingen ze eens in de zoveel tijd na sluitingstijd roltrappen oefenen in een groot warenhuis. Het probleem met roltrappenangst is dat je het maar moeilijk stapje voor stapje aan kunt pakken. Hoogtevrees bijvoorbeeld kun je aanpakken door op een gewone trap steeds wat tredes hoger te gaan staan, de angst te laten zakken, en dat weer wat tredes hoger gaan. Een roltrap kun je niet even stilzetten.
Ik weet alleen niet meer precies hoe een roltrapfobie werd behandeld. Ik vermoed dat je eerst op een schaal van 1 tot 10 moet zeggen wat je eng vindt. Dit lijst is voor iedereen anders, en moet je dus zelf even samenstellen.
1) niet eng: roltrap naar boven
...
4) smalle, korte roltrap waarbij je niet naar links en rechts kunt kijken.
...
7) Steile, brede roltrap met uitzicht naar beide kanten.
...
10) Lange, open roltrap zoals bijvoorbeeld in het tweede kamergebouw.
Die situaties ga je dan oefenen. Dat moet. Je begint met de gemakkelijkste situatie, nummer 1 dus. Je herhaalt de situatie net zolang totdat de angst weg is. Desnoods bouw je substapjes in, bijvoorbeeld door in eerste instantie een helper voor je te hebben staan. Heb je een situatie onder controle, dan ga je de volgende situatie oefenen, enz.
Dit kan al met al best lang duren. Misschien moet je een situatie wel 100 keer herhalen. Belangrijk is om door te gaan op het moment dat je angstig bent. Doe je dat, dan zal je merken dat de angst op een gegeven moment (soms pas na een uur) afneemt. Doe je dat niet, stop je op het moment dat je angst op zijn hoogtepunt is, dan blijf je je juist herinneren hoe angstig je was, de vorige keer dat je oefende. Kijk niet op van een terugslag zo nu en dan.
Maak de stappen voor jezelf vooral niet te groot.
Klinkt als 'ja, duh, dit had ik met mijn gezond verstand ook wel kunnen bedenken'. Maar probeer het maar eens! Het is vooral een kwestie van doen, en zeker niet van denken.
maar net eronder zit iets van metaal, wat je per ongeluk vaak aanraakt. ik heb het ook vaak. stap op roltrap: rand vasthou: ZAP! AUW!quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:25 schreef rival het volgende:
[..]
ja zo een rubberen rand staat natuurlijk vol met stroom
Dit is niet spammen maar mensen helpen!quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:17 schreef _Arual_ het volgende:
Ik PM jullie de gegevens, het lijkt met niet de bedoeling dat ik hier ga spammen.
Daar denken de modjes anders over. Kun je me even mailen op arual@fok.nl, dan mail ik je de gegevens. Je hebt geen mailadres in je profiel staan, en ook geen pm-inbox.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:24 schreef Bestlevel het volgende:
[..]
Dit is niet spammen maar mensen helpen!
Bedankt voor de uitgebereide informatie. Ik ga contact met ze opnemen!quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:26 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Daar denken de modjes anders over. Kun je me even mailen op arual@fok.nl, dan mail ik je de gegevens. Je hebt geen mailadres in je profiel staan, en ook geen pm-inbox.
Richt er een lotgenotenpraatgroep voor op!quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:00 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde, wel een opluchting zeg dat ik niet de enige ben met een roltrapfobie.![]()
O nee jij weer, het 'jongetje' dat zich wel heel erg stoer vindt om zich steeds op mij te richten.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:33 schreef Nosh het volgende:
[..]
Richt er een lotgenotenpraatgroep voor op!
ikke welquote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:11 schreef Bestlevel het volgende:
Ik heb contact met het bedrijf wat _Arual_ mij gemaild heeft.
Het schijnt dat roltrap fobie vaak komt door een combinatie van hoogtevrees. Nou heb ik zelf niet echt last van hoogtevrees zover ik weet.
En toen?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 13:37 schreef F04 het volgende:
Bij mij kwam ooit een veter van me tussen een roltrap.
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:11 schreef Teteteterek het volgende:
laatst nog gehad zo'n stroomschok van een roltap, bij de bijenkorf in amsterdam
durf je daar nou nooit meer op?quote:
ogen dicht -> je verliest je balans -> doodquote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:48 schreef zhe-devilll het volgende:
Blinddoek voor doen.
Ogen dicht of niet naar beneden kijken op de roltrap maar bv naar je handen oid...
de kruin van diegene die voor je staat!?
Denk aan iets anders...
Het is mijn grootse roltrap-angst. Ik vind het sowieso al eng om erop te staan maar ik ben gewoon bang om stroom te krijgen.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:19 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
durf je daar nou nooit meer op?Het was maar een klein schokje hoor, ik heb het makkelijk overleefd.
je kan eerst even tegen iets van metaal tikken, dan heb je het gehad op een moment dat je er klaar voor bent (ik ben altijd zo statisch als wat)quote:Op zondag 6 januari 2008 00:36 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Het is mijn grootse roltrap-angst. Ik vind het sowieso al eng om erop te staan maar ik ben gewoon bang om stroom te krijgen.
dude, ik weet niet hoe het bij die ander is, maar bij mij springen de vonken er letterlijk vanaf! dat doet gewoon zeer hoor.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:57 schreef Friek_ het volgende:
Hoezo bang zijn voor stroomschokken? Begrijp dat niet zo goed. 't Is alsof je even geprikt wordt, maar daarbij houdt het ook echt op.
Moet ook toegeven dat dit de origineelste fobie is die ik sinds tijden gehoord heb. Hoe noemen ze dit in ingewikkelde Latijnse termen?
Ik heb het ook nooit meegemaakt, maar het zou eventueel zo kunnen zijn dat sommige roltrappen neit goed zijn geïsoleerd ofzo, of dat de mensen zelf statisch geladen zijn.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:05 schreef Friek_ het volgende:
Wtf? Roltrappen? Vonken?![]()
Nee echt, ik weet niet waar je het over hebt.
ik ben zelf zo statisch (vraag maar aan poes)quote:Op zondag 6 januari 2008 13:34 schreef voskat het volgende:
[..]
Ik heb het ook nooit meegemaakt, maar het zou eventueel zo kunnen zijn dat sommige roltrappen neit goed zijn geïsoleerd ofzo, of dat de mensen zelf statisch geladen zijn.
Ik doe het altijd expres bij de tv, soms is het scherm statisch ofzo en dan zo met je hand er langs en dan op een metalen oppervlak, dat voelt zo grappigquote:Op zondag 6 januari 2008 14:01 schreef simmu het volgende:
[..]
ik ben zelf zo statisch (vraag maar aan poes)
als ik hier de moederkachel aanzet moet ik ook uitkijken, anders is het weer ZAP!
deurklinken, ook altijd lol.
I hate to ruin the surprise.... ik krijg ALTIJD stroom van die rubberen leuning van roltrappen.... tevens ook autodeuren, kranen, deurlinken etc...quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:44 schreef rival het volgende:
[..]
misschien als je iets anders aanraakt dan de leuning....
een RUBBEREN leuning geeft geen stroom aan je. dus zelfs geen statische electriciteit zoals bij een autodeur oid....
ik ben ook altijd het zaadje, dus ik geloof je.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:45 schreef Poeke het volgende:
[..]
I hate to ruin the surprise.... ik krijg ALTIJD stroom van die rubberen leuning van roltrappen.... tevens ook autodeuren, kranen, deurlinken etc...![]()
Ik weet ook niet hoe het kan maar tis echt zo...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |