Is die van de predestinatie? Ook al zo'n lekker dogmaquote:Op zondag 6 januari 2008 19:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
"Bidden dat je het geloof mag ontvangen," zegt mijn moeder altijd.
Dat het een beetje raar is om te bidden als je niet gelooft ontgaat haar kennelijk
Is niet arrogant, want ik heb precies hetzelfde (niet dat het niet arrogant is, omdat ik hetzelfde heb, maar goed, je snapt me wel ). M'n ouders waren zo enthousiast toen ik me met godsdienstwetenschappen ging bezig houden. Maar als we nu uit de Bijbel lezen als ik thuis ben, heb ik er altijd wat op aan te merken .quote:Op zondag 6 januari 2008 22:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd, maar het werkte niet. Ik ben het vermogen om te geloven kwijtgeraakt. Zal arrogant klinken, maar ik weet te veel om te kunnen geloven.
Omdat ik er (zo egoïstisch als ik ben) er van uit ga dat wat ik heb beter is als wat de ander heeft. Is natuurlijk ook niet meer dan logisch dat je, iets wat helpt bij jou, ook graag aan anderen geeft.quote:Maar waarom niet er vanuit gaan dat wat die mensen zelf geloven minstens zo goed is?
Dat zijn dan jou ervaringen. Het maakt mij persoonlijk echt niet uit of iemand in een shitsituatie zit of niet. Beiden hebben mijns inziens er wat aan om zich met God bezig te houden. Ik begrijp het wel dat je, juist als je in een shitsituatie zit, je dan God's hulp goed kan gebruiken.quote:Ik vind het wel erg opvallend dat christenen meer behoefte hadden om hun evangelie te vertellen toen ik in een shit-situatie zat dan nu.
Tsja, reïncarnatie is iets waar ik absoluut niet in geloof...quote:Dat is ook weer een verschil in ons geloof.. Ik geloof het meest denk ik nog in Karma. Mijn daden komen terug naar mezelf. In dit leven, maar misschien ook in een ander leven. Wat ik in dit leven krijg aan narigheid is een compensatie van eerdere zonden of zal later gecompenseerd worden met goeds. In mijn geval mag ik waarschijnlijk nog heel wat levens gaan doen om alleen al te kunnen compenseren voor de zonden in dit leven.
quote:Dat geloof ik ook. Maar da's misschien ook omdat ik zelf spijt ook als voorwaarde stel voor vergeving.
Dit komt toch wel best overeen met hoe ik mijn geloof ervaar. Het is voor mij een persoonlijke zoektocht in wie God is, wat Hij van me wil en hoe ik het beste mijn leven kan leven. Ik probeer ook alles te onderzoeken hoe ik dingen in mijn eigen leven kan toepassen. Ik wil simpel gezegd het beste uit mijn leven halen. En ik heb gemerkt dat het christelijk geloof en de kerk toch zeker wel een grote positieve invloed in mijn leven hebben. Dus die houd ik dan graag aan.quote:Mja, wat dat betreft: een kennis van me zei altijd dat gelovigen lui zijn: je volgt wat er in dat boekje staat, en alles wat je niet begrijpt is een kwestie van: "Gods wegen zijn ondoorgrondeljik".
Gaat mij te ver, ZEKER als je een aantal mensen in deze discussies hier op Fok ziet (vooral David), maar ik vind de Christelijke religie (niet het geloof zelf) te beperkend voor de mensen die het volgen.
Hou het geloof, schaf de kerken af en laat ieder zijn weg volgen. Laat er geen geestelijke leiders meer zijn die zeggen wat je moet geloven, maar laat er hooguit wat adviseurs zijn die mogelijke verklaringen voor je vragen kunnen geven.
Bewaar het mooie van het geloof, en verwerp alle onnodige beperkende ballast zoals de dreigementen met de hel en de erfzonde en dat soort dingen.
Iedereen wordt aangeklaagd, want iedereen heeft gezondigd. Bij God zijn alle zonden gelijk, dus of je nu veel kansen hebt gehad of niet, uiteindelijk zou iedereen toch dezelfde straf krijgen denk ik. Alleen Jezus kan ons vrijpleiten, Hij was zonder zonde, en toch heeft hij de straf ondergaan die eigenlijk onze straf was. Dus als wij aangeklaagd worden voor onze zonden kan je omhoog kijken naar Jezus, die onze zonden op zich heeft genomen.quote:Als God dan echt zo rechtvaardig is, dan straft hij proportioneel. God gaat dan kijken naar wat we hebben gedaan, kijkt naar onze achtergrond, naar onze persoon, naar onze ontwikkeling en komt op basis daarvan tot straffen en maatregelen. Of je Jezus hebt aangenomen kan als God rechtvaardig is nooit leiden tot volledige kwijtschelding van straf. Uiteindelijk zal God echter nooit tot een eeuwige straf kunnen komen omdat dat in geen enkele verhouding staat tot de vergrijpen waarvoor wij worden aangeklaagd. Wanneer je vervolgens nog de achtergrond van mensen er bij gaat betrekken kun je slechts concluderen dat sommige mensen werkelijk geen kans hebben gehad. Rechtvaardig dan hoor, zo'n eeuwige straf.
.quote:Op maandag 7 januari 2008 07:53 schreef Jovatov het volgende:
Waarschijnlijk is dit voor mij logisch omdat dit er bij mij al van af jongs af aan is ingeramd.
Ik geloof ( ) dat mensen verschillend zijn en dan verschillende mensen andere behoeften hebben en zodoende niet noodzakelijkerwijs bij hetzelfde baat hebben als ik. Wanneer iemand gelukkig lijkt te zijn met het geloof (of juist gebrek er aan), wie ben ik dan om daar iets aan te doen?quote:Op maandag 7 januari 2008 07:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Omdat ik er (zo egoïstisch als ik ben) er van uit ga dat wat ik heb beter is als wat de ander heeft. Is natuurlijk ook niet meer dan logisch dat je, iets wat helpt bij jou, ook graag aan anderen geeft.
Het probleem met God's hulp van evangelisten is dat het niet vrijblijvend is. allerminst zelfs.quote:Dat zijn dan jou ervaringen. Het maakt mij persoonlijk echt niet uit of iemand in een shitsituatie zit of niet. Beiden hebben mijns inziens er wat aan om zich met God bezig te houden. Ik begrijp het wel dat je, juist als je in een shitsituatie zit, je dan God's hulp goed kan gebruiken.
Kun je er voor kiezen om het wel te geloven?quote:Tsja, reïncarnatie is iets waar ik absoluut niet in geloof...
Hartstikke goed lijkt me! Het enige wat ik me hier wel afvraag - Hoe ga je met anderen om die niet geloven dat het christelijk geloof en/of de kerk een positieve invloed op hen kan uitoefenen?quote:Dit komt toch wel best overeen met hoe ik mijn geloof ervaar. Het is voor mij een persoonlijke zoektocht in wie God is, wat Hij van me wil en hoe ik het beste mijn leven kan leven. Ik probeer ook alles te onderzoeken hoe ik dingen in mijn eigen leven kan toepassen. Ik wil simpel gezegd het beste uit mijn leven halen. En ik heb gemerkt dat het christelijk geloof en de kerk toch zeker wel een grote positieve invloed in mijn leven hebben. Dus die houd ik dan graag aan.
Een kenmerk van rechtvaardigheid is nu juist dat veschillende vergrijpen verschillend gestraft worden..quote:Iedereen wordt aangeklaagd, want iedereen heeft gezondigd. Bij God zijn alle zonden gelijk
Als we de Bijbel mogen geloven m.b.t. de hel (of een van de andere namen die die plaats/staat krijgt), dan is dat inderdaad zo. Dat is echter absoluut niet rechtvaardig.quote:, dus of je nu veel kansen hebt gehad of niet, uiteindelijk zou iedereen toch dezelfde straf krijgen denk ik.
Als hij dat heeft gedaan, waarom is het dan nog een issue? Als Jezus al onze zonden op zich neemt, waar blijft onze eigen verantwoordeijkheid dan?quote:Alleen Jezus kan ons vrijpleiten, Hij was zonder zonde, en toch heeft hij de straf ondergaan die eigenlijk onze straf was. Dus als wij aangeklaagd worden voor onze zonden kan je omhoog kijken naar Jezus, die onze zonden op zich heeft genomen.
ik denk het niet. Ik ben er ook mee opgegroeid en op een later moment heb ik het zelfs geloofd -- Nu kan ik het niet meer. Logisch is het per definitie niet, want logica is niet subjectief.quote:Waarschijnlijk is dit voor mij logisch omdat dit er bij mij al van af jongs af aan is ingeramd.
Ik denk dat zonden best wel flink bestraft kunnen worden. Op geen enkele manier staan echter de zonden uit een mensenleven in verhouding tot een eeuwigheid. Hoe lang of kort een mensenleven ook is en hoe erg de zonde ook is. In een mensenleven is geen enkele misdaad die een eeuwige straf rechtvaardigt.quote:Maar toch denk ik dat ik, mocht ik echt moeten boeten voor mijn zonde, dan zou ik toch een behoorlijke straf moeten hebben. Een eeuwige? Tja, eeuwigheid snap ik als mens al helemaal niet. Soms denk ik dat ik het nog geen eens merk als ik dood ben. Dan ben ik 'eeuwig' ergens anders, dat kan ik toch niet bevatten.
Dat laatste valt wel mee voor zover het christenen aangaat die ik ken. Het is alleen wel zo dat zij tegenstrijdigheden uiteindelijk laten tot "dat vind ik ook moeilijk", zonder stelling te nemen er tegen.quote:Op maandag 7 januari 2008 18:27 schreef ToT het volgende:
Wat mij ook opvalt is dat veel Christenen amper weten waarom ze bepaalde dingen doen of wat ze bijvoorbeeld zingen. "Het hoort nu eenmaal zo" krijg je vaak te horen. Ook staan veel Christenen amper stil bij wat ze lezen in de Bijbel.
Of: "Hoe dat precies zit vraag ik later wel aan God".quote:Op maandag 7 januari 2008 19:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat laatste valt wel mee voor zover het christenen aangaat die ik ken. Het is alleen wel zo dat zij tegenstrijdigheden uiteindelijk laten tot "dat vind ik ook moeilijk", zonder stelling te nemen er tegen.
Hij mag wel vast uitzendkrachten gaan inhuren .quote:Op maandag 7 januari 2008 19:23 schreef Isegrim het volgende:
God zal heel wat vragen te beantwoorden hebben dan.
Tja, het blijkt dan wel weer dat God een man is.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hij mag wel vast uitzendkrachten gaan inhuren .
Maar kun je nagaan hoe druk God het heeft. Op dit moment worden er miljoenen gebeden tot Hem gericht. Hij moet ogen en oren tekort komen. Vandaar dat er amper een gebed in vervulling gaat . Zó goed kan hij ook weer niet multitasken .
Doe nu maar wel dan. Anders maak je Fok! over 200 jaar nog mee .quote:Op maandag 7 januari 2008 19:45 schreef honda1990 het volgende:
Ik geloofde in mijn vorige leven al niet in reïncarnatie
Niet zo zeer superioriteitsgevoel, maar ik geloof in het christendom met reden. Ik ben er dagelijks mee bezig, en ik geloof dat het de waarheid is. En als ik denk dat het de waarheid is, hoe kan ik dan zeggen, ja jij hebt ook gelijk, dan stelt mijn geloof toch niks voor?quote:Superioriteitsgevoel qua geloof dus. Dat vind ik negatief.
Het laatste deel, van dat als iets jou helpt, je het ook graag aan een ander geeft, klinkt natuurlijk wel weer een stuk positiever, maar lang niet iedereen zit daar op te wachten.
Daarbij: er zijn ook bepaalde dingen die MIJ enorm veel goeds hebben gedaan (zoals Reiki), maar ik ga het niet aan anderen opdringen. Sterker nog: ik adviseer mensen om eerst de reguliere wegen te bewandelen, en als ze zelf willen, wil ik ze wel een behandelingetje geven, maar ik ga niet preken van dat het DE weg is om geluk en verlichting te vinden; het is slechts één van de vele wegen, net als het Christendom.
Met sommige dingen hierboven ben ik het eens (mij zal je niet gauw gadverdamme horen zeggen, maar dat komt ook omdat ik er gewoon godverdomme in hoor). Met andere dingen totaal niet (geen tv? niet sporten? in het leven mag je best genieten!)quote:De meeste van de bovenstaande dingen heb ik persoonlijk van Christenen te horen gekregen, en een aantal zaken heb ik Christenen op tv enzo horen zeggen.
Daar kan ik voor kiezen, maar dat zou ik niet zo gauw doen, denk ik. Ik heb nu al zoveel dingen meegemaakt die mij naar het christendom toe trekken, dat ik niet zo snel op iets totaal anders als reïncarnatie zou stappen. Wat heeft het voor zin dat je in een ander leven terugkomt als je sowieso totaal helemaal niks van je vorige leven(s) kan herinneren?quote:Kun je er voor kiezen om het wel te geloven?
Dat vind ik erg vervelend voor ze, omdat het bij mij wel een positieve invloed heeft. Maar het is natuurlijk hun eigen keus, en daar laat ik ze in vrij. Ik zal ze niet anders behandelen. Ik zal ze niet doodzwijgen. Ik zal proberen een zo goed mogelijk persoon voor ze te zijn. Kortom, ik behandel ze heus niet anders als ze niets met het christendom te maken willen hebben. Mits ze natuurlijk wel respect opbrengen voor mijn geloof, en mij niet dood gaan zwijgen ofzo, dat moeten ze zelf weten, maar dan ben ik ook weg .quote:Hartstikke goed lijkt me! Het enige wat ik me hier wel afvraag - Hoe ga je met anderen om die niet geloven dat het christelijk geloof en/of de kerk een positieve invloed op hen kan uitoefenen?
Maar, zoals je zegt, niet iedereen heeft dezelfde kansen, de een wordt geboren in oorlogstijd en de ander in een tijd vol vrede. Maar uiteindelijk zondigen we allemaal.quote:Een kenmerk van rechtvaardigheid is nu juist dat veschillende vergrijpen verschillend gestraft worden..
Onze verantwoordelijkheid is om toe te geven dat we verkeerd zitten soms, en Hem aannemen omdat we merken dat we het zelf niet kunnen. We hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, dus kunnen we ook wel laten blijken dat we daar inderdaad wat mee geleerd hebben.quote:Als hij dat heeft gedaan, waarom is het dan nog een issue? Als Jezus al onze zonden op zich neemt, waar blijft onze eigen verantwoordeijkheid dan?
Toch denk ik dat ik het 'makkelijker' geloof omdat ik het altijd heb geloofd. Voor mij pakt dat geloof positief uit, dus slik ik de 'onlogische' dingen iets makkelijker.quote:ik denk het niet. Ik ben er ook mee opgegroeid en op een later moment heb ik het zelfs geloofd -- Nu kan ik het niet meer. Logisch is het per definitie niet, want logica is niet subjectief.
Het blijft vooral je naturalistische wereldvisie die ze onbetrouwbaar maakt.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd, maar de wetenschap is een naturalistische methodologie. Er zijn dus heel goed wel redenen om aan te nemen dat ze onbetrouwbaar zijn.
Inderdaad, gelukkig doe ik dat niet.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef speknek het volgende:
Als je iedereen als recalcitrant wil aanduiden, dan ben jij een propagandist.
De gnostische god is zo'n mengelmoes van verschillende godbeelden: pantheïstisch, polytheïstisch, monotheïstisch, deïstisch, etc. Ieder kan er wel wat uithalen wat hem of haar goed ligt.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef speknek het volgende:
De 'problem of evil' zou veel beter op te lossen zijn als de ons bekende god niet almachtig is, en de wereld gecreeerd is door een deistische god die apathisch (of niet wetend) tegenover ons lijden staat.
Ik vind de vergelijking niet zo sterk. Volgens mij werd er niet van meneer Usui gezegd dat hij de Zoon van God was en uit de dood was opgestaan. En dit werd bij Jezus niet pas decennia later verteld he, al vrij snel na zijn dood.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef ToT het volgende:
Nee Hij is idd voor onze zonden gestorven, en toen hij eenmaal dood was, kwam er een zonsverduistering e.d., en later is Hij uit Zijn graf opgestaan. Dat zijn inderdaad dingen waar je wel een geloof mee kunt oprichten.
Maar ook ik vraag me af in hoeverre Hij niet al gemythologiseerd was door Zijn volgelingen.
Kleine vergelijking: Dr. Mikao Usui (1865 - 1926) heeft Reiki herontdekt: een methode waarmee ne universele (goddelijke) levensenergie kunt ontvangen en door kunt geven aan anderen, of jezelf mee kunt behandelen. Hij heeft zelf een handboek gemaakt, hij heeft een school opgezet en een aantal van zijn eigen leerlingen leven nu nog steeds, maar er zijn verschillende mythes rondom wie hij was en hoe hij "ingewijd" werd met Reiki.
Zoals het er nu uit ziet heeft één van zijn volgelingen verzonnen dat hij een Christelijke monnik was, om zijn methode ook acceptabel te maken in Amerika.
En over hoe hij ingewijd is, zijn ook verschillende verhalen. Het bekendste verhaal is dat hij 21 dagen heeft zitten mediteren en vasten op een heilige berg, en dat hij op de 21e dag in een visioen een regenboog met gouden symbolen tot zich kreeg.
Dit verhaal wordt door anderen weer tegengesproken.
(Edit: Nog maar te zwijgen over de talloze Reiki-stromingen die beweren dat ZIJ de ECHTE Reiki stroming zijn die dr. Usui had, want de "Usui Reiki" die tegenwoordig bestaat is NU AL extreem verwaterd en wordt op verschillende manieren doorgegeven: kijk bijvoorbeeld maar naar de Reiki Alliance en hoe de Diane Stein methode is.)
En dan praten we dus over iemand die zo kort geleden geleefd heeft, en die een boek heeft geschreven, een school heeft opgericht en van wie er nog direkte leerlingen nog bestaan die dus persoonlijk les van hem hebben gekregen.
En dan praten we hier in dit topic over een persoon die 2000 jaar geleden geleefd heeft, die veel minder volgelingen had toen Hij nog leefde en die zelf niets heeft opgeschreven.
Haha, waar heb je dit vandaan? Het is namelijk grote bullshit. De vroege christenen stonden bekend om hun pacifistische naastenliefde. Schreef Plinius de Jonge niet aan Keizer Trajan dat hij christenen echt op geen andere misdaad had kunnen betrappen dan 'bijgeloof'?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef ToT het volgende:
Overigens schijnen de Christenen in het begin een zeer gewelddadige joodse sekte geweest te zijn die met geweld hun woord verkondigden en het woord van andere profeten snel smoorden.
Welke profeet is dit dan?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:26 schreef ToT het volgende:
Ook zijn er opvallende gelijkenissen tussen Jezus en andere profeten: er was een profeet die op 25 December geboren was, die doden liet herrijzen, die zieken genas en verlamden weer liet lopen, die evenveel discipelen als Jezus had en een laatste avondmaal met hen had. Ik geloof dat hij ook uit een maagd geboren was, maar weet dat niet meer zeker.
Omdat het geloof is en dat grotendeels op persoonlijke ervaringen berust. Iemand anders heeft andere ervaringen en kan ook geloof heel anders ervaren. Klein beetje inlevingsvermogen lijkt me. Door een ander te kennen in wat diegene gelooft doe je niets af aan je eigen geloof.quote:Op maandag 7 januari 2008 20:30 schreef Jovatov het volgende:
Niet zo zeer superioriteitsgevoel, maar ik geloof in het christendom met reden. Ik ben er dagelijks mee bezig, en ik geloof dat het de waarheid is. En als ik denk dat het de waarheid is, hoe kan ik dan zeggen, ja jij hebt ook gelijk, dan stelt mijn geloof toch niks voor?
Ik geloof iets omdat ik het geloof. Ik kan niet kiezen om wat ik niet geloof wel te geloven of wat ik wel geloof niet te geloven. Ik zie het dan ook niet als een keuze, maar als iets dat je overkomt. Het is dus niet zo dat ik "niet voor het christelijk geloof kies", ik geloof er niet in..quote:Daar kan ik voor kiezen, maar dat zou ik niet zo gauw doen, denk ik.
Wat heeft het voor zin om een eeuwigheid lang te leven in de hemel of hel zonder dat er nog kansen zijn om je positie te veranderen? Bij reïncarnatie denk ik iets minder aards geörienteerd, maar ben ik geneigd meer te kijken naar de ziel..quote:Ik heb nu al zoveel dingen meegemaakt die mij naar het christendom toe trekken, dat ik niet zo snel op iets totaal anders als reïncarnatie zou stappen. Wat heeft het voor zin dat je in een ander leven terugkomt als je sowieso totaal helemaal niks van je vorige leven(s) kan herinneren?
Dringt het werkelijk niet tot je door dat zij dat helemaal niet vervelend vinden, maar net zo blij zijn met hun geloof als jij met het jouwe?quote:Dat vind ik erg vervelend voor ze,
Ook dat nog eens, ook dat pleit voor verschillende straffen.quote:Maar, zoals je zegt, niet iedereen heeft dezelfde kansen, de een wordt geboren in oorlogstijd en de ander in een tijd vol vrede. Maar uiteindelijk zondigen we allemaal.
Wanneer we het allemaal zelf niet kunnen, waarom leven we dan nog?quote:Onze verantwoordelijkheid is om toe te geven dat we verkeerd zitten soms, en Hem aannemen omdat we merken dat we het zelf niet kunnen.
De hele wereld draait daar zo'n beetje om denk ik zelfs, ongeacht je geloof..quote:We hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, dus kunnen we ook wel laten blijken dat we daar inderdaad wat mee geleerd hebben.
Heel goed mogelijk. Voor iemand die nooit iets geloofd heeft zal het denk ik heel anders zijn..quote:Toch denk ik dat ik het 'makkelijker' geloof omdat ik het altijd heb geloofd. Voor mij pakt dat geloof positief uit, dus slik ik de 'onlogische' dingen iets makkelijker.
Oké! Ik dus welquote:Op maandag 7 januari 2008 20:53 schreef ToT het volgende:
"We hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, dus kunnen we ook wel laten blijken dat we daar inderdaad wat mee geleerd hebben."
Ik niet, en ik geloof niet in de erfzonde. Daarbij geloof ik, als ik in het Nieuwe Testament zou geloven, ABSOLUUT NIET in het Oude Testament en met name het scheppingsverhaal waarbij Eva van de X en Y chromosomen van Adam een paar X chromosomen uit zijn rib kreeg enzo.
Wat betreft de GS: klopt.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De GS zijn idd mythen, net als het NT.
Noch de gnostische evangeliën noch de canonieke evangeliën zijn namelijk bedoeld om een historische waarheid uit te dragen.
Oh ok... 'Jezus mythe' of 'Jesus Myth' zijn vaak termen die gebruikt worden als men praat over een Jezus die nooit bestaan heeft.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:35 schreef Viking84 het volgende:
Jezus zal best bestaan hebben, maar er waren nog zoveel anderen zoals hij.
Ik bedoel dus inderdaad dat hij reeds gemythologiseerd was.
Zo'n vrouwonvriendelijke quote zoals die van Thomas 114 zul je nergens in de bijbel terugvinden.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:35 schreef Viking84 het volgende:
Och ja, die quote. Maar daar kunnen we ook talloze tegenvoorbeelden tegenover plaatsen. Zo is de Bijbel ook niet altijd even vrouwvriendelijk. Bovendien wordt in het Evangelie van Filippus juist weer vermeld dat Maria Magdalena een speciale band had met Jezus.
Ik van het niet onterecht letterlijk op, jij vat het onterecht mythisch op.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:35 schreef Viking84 het volgende:
Dan zie je dat jij wat als een mythe bedoeld is onterecht letterlijk opvat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |