dus op epistemologisch niveau ben je agnost, en op praktisch alledaags niveau atheist. Ofwel in je doen en laten ga je ervan uit dat god niet bestaat, maar theoretisch sluit je zijn bestaan niet uit. Dat zal ik dan voor het gemak een zwak Atheist noemen, en als je ook in theorie god (1 bepaalde of allemaal?) uitsluit ben je een sterk Atheist(?). Dit topic gaat tenslotte over een definitie. Moet ik dan ook concluderen dat Agnosticisme en Atheïsme op een ander niveau ligt? Ja, het eerste filosofisch/theoretisch, en het 2e mbt gewoonte, dag tot dag consequenties.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:38 schreef SpecialK het volgende:
Het verbaast me keer op keer weer hoeveel mensen zich de foute definitie van atheisme voorstellen.
Als je constateert dat je vanuit filosofisch standpunt dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat kan je vervolgens op practisch gebied concluderen voor jezelf dat je geen feiten aanneemt totdat iets bewezen is. Daar combineer je (zwak) atheisme en agnostisme prima. Het ene op epistemologisch niveau en het ander op practisch alledaags niveau.
Zie de OP:quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:18 schreef Doffy het volgende:
En wat moeten we daarmee?
quote:Talks/debates in de vorm van tekst of video over het onderwerp zowel van atheistische and theistische origine.
Die definitie kan ik me goed in vindenquote:Op vrijdag 25 januari 2008 07:24 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
dus op epistemologisch niveau ben je agnost, en op praktisch alledaags niveau atheist. Ofwel in je doen en laten ga je ervan uit dat god niet bestaat, maar theoretisch sluit je zijn bestaan niet uit. Dat zal ik dan voor het gemak een zwak Atheist noemen, en als je ook in theorie god (1 bepaalde of allemaal?) uitsluit ben je een sterk Atheist(?). Dit topic gaat tenslotte over een definitie. Moet ik dan ook concluderen dat Agnosticisme en Atheïsme op een ander niveau ligt? Ja, het eerste filosofisch/theoretisch, en het 2e mbt gewoonte, dag tot dag consequenties.
klopt. Een agnost kan in principe ook een Moslim of Jood zijn. Dan moet deze persoon niet zeggen dat hij zeker weet dat god bestaat imo, maar dat hij dat gelooft in beide betekenissen van het woord ( geloven), en uiteraard dat het niet bewezen kan worden ( maar wat nou als er een nieuwe Jozes oid opstaat? Is dat dan bewijs?). blijft er nog 1 vraag over: Gelooft een sterke Atheïst niet dat 1 bepaalde god in de vorm van een bepaalde godsdienst bestaat, of die van alle huidige theïstische religies? Het 2e lijkt mij het meest logisch om als definitie te hanteren.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:48 schreef MinderMutsig het volgende:
Die definitie kan ik me goed in vinden
Maar ik denk dat er ook agnosten in het dagelijks leven beide kanten op kunnen. Niet iedere agnost is in het dagelijks leven een atheïst.
die verschilt tussen een soort hele slimme marionettenspeler tot 'alles', plus nog wat abstracte zijbegrippen: Zo vind ik de gedachte dat tijd 'god' is wel leuk. Of bij een polytheïstisch systeem: meerdere goden met menselijke eigenschappen met hun eigen vakgebied. Miss de beste korte samenvatting: een hogere macht?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Is er al een (globale) definitie van God?
Een bovennatuurlijke macht?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:13 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
die verschilt tussen een soort hele slimme marionettenspeler tot 'alles', plus nog wat abstracte zijbegrippen: Zo vind ik de gedachte dat tijd 'god' is wel leuk. Of bij een polytheïstisch systeem: meerdere goden met menselijke eigenschappen met hun eigen vakgebied. Miss de beste korte samenvatting: een hogere macht?
ja zou je kunnen zeggen. Iets wat boven de natuurwetten op onze aarde ( of van ons universum) staat. Dat kun je zo abstract maken als je zelf wilt. Het woord macht suggereert invloed, miss wel ten onrechte.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een bovennatuurlijke macht?
Als een God geen invloed heeft is ie nutteloos.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:22 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
ja zou je kunnen zeggen. Iets wat boven de natuurwetten op onze aarde ( of van ons universum) staat. Dat kun je zo abstract maken als je zelf wilt. Het woord macht suggereert invloed, miss wel ten onrechte.
Voor ons misschien ( wat is nuttig, en wie bepaalt dat?). Of we kunnen het nut ervan niet bevatten. Het idee heeft geen potentieel voor een wereldreligie nee, mensen willen wel graag iets in het vooruitzicht bij het aanbidden van een hogere macht.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als een God geen invloed heeft is ie nutteloos.
Wat zou het nut (in welke definitie dan ook) van een god zonder invloed zijn? En welke niet-meetbare invloed zou een nuttige (in welke definitie dan ook) god kunnen hebben?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:32 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Voor ons misschien ( wat is nuttig, en wie bepaalt dat?). Of we kunnen het nut ervan niet bevatten.
Een god die geen invloed heeft op ons heeft voor ons geen nut. Nutteloze zaken bestaan echter ook.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 19:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wat zou het nut (in welke definitie dan ook) van een god zonder invloed zijn?
ik denk dat niet alleen zaken die wij mensen kunnen weten en meten, 'bestaan', maar ik kan dus geen niet-meetbare invloed als voorbeeld geven, want dan zou je het kunnen weten en meten (niet nu, danwel in de toekomst). Ofwel ik denk dat de menselijke visie op de 'realiteit'( wat dat dan ook mag zijn) beperkt is.quote:En welke niet-meetbare invloed zou een nuttige (in welke definitie dan ook) god kunnen hebben?
Maar waar komt dan jouw opmerking of we kunnen het nut ervan niet bevatten vandaan?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:00 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Een god die geen invloed heeft op ons heeft voor ons geen nut. Nutteloze zaken bestaan echter ook.
Maar wat voor 'iets' is dat dan, bestaan zonder dat de aanwezigheid 'nu, danwel in de toekomst' opgemerkt kan worden?quote:[..]
ik denk dat niet alleen zaken die wij mensen kunnen weten en meten, 'bestaan', maar ik kan dus geen niet-meetbare invloed als voorbeeld geven, want dan zou je het kunnen weten en meten (niet nu, danwel in de toekomst). Ofwel ik denk dat de menselijke visie op de 'realiteit'( wat dat dan ook mag zijn) beperkt is.
Helemaal niet.quote:Allemaal off topic maargoed.
Miss heeft het wel geen nut voor ons universum, dan kunnen we het nut dus niet en nooit bevattenquote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:10 schreef Invictus_ het volgende:
Maar waar komt dan jouw opmerking of we kunnen het nut ervan niet bevatten vandaan?
[..]
Dat kan ik natuurlijk niet weten. hoogstens zwaar abstract en metaforisch proberen te beschrijven.quote:Maar wat voor 'iets' is dat dan, bestaan zonder dat de aanwezigheid 'nu, danwel in de toekomst' opgemerkt kan worden?
[..]
quote:In some awful, strange, paradoxical way, atheists tend to take religion more seriously than the practit.v.p.ioners.
daar zit wel iets in... Hoe meer ik over god en gelovigen nadenk, hoe ongeloofwaardiger ik het ga vinden. En ook steeds raarder dat mensen dat echt geloven en hun leven daarnaar inrichten. dat de theisten er zelf niet verder over nadenken, vind ik fascinerend. Dat is op individueel niveau, op maatschappelijk niveau vinden toch veel gelovigen dat iedereen hen moet volgen omdat ze gelijk hebben. ( abortuswetgeving, homohuwelijk etc.)quote:Op vrijdag 1 februari 2008 11:06 schreef wijsneus het volgende:
In some awful, strange, paradoxical way, atheists tend to take religion more seriously than the practit.v.p.ioners.
"What if you're wrong"quote:Op dinsdag 19 februari 2008 12:48 schreef NiekL het volgende:
Leuke links flubber!
Ik zag op EducatedEarth ook nog een leuke lecture van Dawkins. Het eerste gedeelte is met namelijk stukken uit zijn boek 'The God Delusion' en het tweede gedeelte is een Q&A sessie met de studenten waar hij gevat en met humor reageert op de vragen.
Deeltje 1:
http://www.educatedearth.net/video.php?id=3467
Deeltje 2:
http://www.educatedearth.net/video.php?id=3471
Ja prima retort idd maar ik had zelf denk ik doorgevraagd of ze doelde op "pascals wager" en de conclusie getrokken dat god netzogoed een pleurishekel kan hebben aan gelovigen en eigenlijk alleen maar vrijdenkers in de hemel toe laat. Ik bedoel.. ze wilde vrij duidelijk hem het gevoel geven dat hij mensen rijp aan het maken is voor de hel ofzo.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:31 schreef NiekL het volgende:
Briljante reactie op die vraag overigens
Mwa - ik vond het een passende quote. Er zit een kern van waarheid in: de meeste 'gelovigen' gaan naar de kerk omdat hun ouders dat ook deden. Ze zijn er verder niet zo mee bezig zegmaar. Ook zijn ze, zoals je al aangeeft, niet heel erg bezig met de consequenties van hun acties. Meestal zijn ze tegen omdat dat ze wordt toegeroepen vanaf de preekstoel.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 14:34 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
daar zit wel iets in... Hoe meer ik over god en gelovigen nadenk, hoe ongeloofwaardiger ik het ga vinden. En ook steeds raarder dat mensen dat echt geloven en hun leven daarnaar inrichten. dat de theisten er zelf niet verder over nadenken, vind ik fascinerend. Dat is op individueel niveau, op maatschappelijk niveau vinden toch veel gelovigen dat iedereen hen moet volgen omdat ze gelijk hebben. ( abortuswetgeving, homohuwelijk etc.)
Als ik dit zo lees dan heb jij, volgens je eigen redenatie, ook een geestelijke handicap. Je ouders verbieden je bijna iets over het geloof te leren door sommige zenders te verbieden. Het niet-geloven hebben ze over (proberen) gedraagt op jou. Volgens mij is dat net zo erg.quote:Op donderdag 14 februari 2008 20:39 schreef flubberdewups het volgende:
Ik ben op en top atheïst, ik ben anti-religieus opgevoed. De EO was bij ons thuis een verboden zender, ik moest stiekem naar de EO-kinderkrant kijken... Verder kwam ik alleen tijdens vakanties in Frankrijk in oude kerkjes.
Ik zie het geloof, en nu klinkt het erger dan dat ik het bedoel, als een aangeleerde geestelijke handicap. Als ouders gelovig zijn, dan dragen zij meestal dat geloof over op de kinderen. Het is niet zo dat kinderen hierin een keuze hebben.
*Knip de rest van je verhaal*
Je hoeft in dit topic geen persoonlijke aanvallen te doen hoor.quote:Op dinsdag 8 april 2008 01:13 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees dan heb jij ook een geestelijke handicap.
Ik ben er met je overeens dat verbieden kennis op te doen, niet bepaald een gezonde instelling is, maar wellicht bedoelde die poster dat niet zo.quote:Je ouders verbieden je bijna iets over het geloof te leren door sommige zenders te verbieden. Het niet-geloven hebben ze over (proberen) gedraagt op jou. Volgens mij is dat net zo erg.
Tuurlijk, als is het maar om te laten zien waar religie toe instaat is, zowel op positief als negatief gebied.quote:Ik ben pro compleet open onderwijs. (vooral) Kinderen moeten zoveel mogelijk leren over de wereld en daar hoort geloof (of wat breder: religie) ook bij.
On-zin, een atheist gaat er gewoon niet vanuit dat er een bovennatuurlijke entiteit bestaat. Ik ga er nu even vanuit dat jij er ook niet vanuit gaat dat kabouters niet bestaan en wellicht verzamel jij geen postzegels. Ben jij nu ook agnostisch tegenover kabouters en het verzamelen van postzegels?quote:Nog wat anders:
Volgens mij moet elke persoon die zichzelf Atheïst noemt in praktijk (in discussie) zichzelf een agnost noemen, omdat volgens logisch redeneren een Atheïst tot de conclusie komt dat het voor 100 (99.99999 etc) % onwaarschijnlijk is dat er een God kan bestaan.*
Ik zou je idd willen adviseren hier iets langer over na te denken.quote:(* Hier ben ik nog even mee bezig, dus pin ( ) me er niet op vast)
Oke, voor nu ben ik het hier mee eensquote:Op dinsdag 8 april 2008 09:33 schreef wijsneus het volgende:
Het is ook maar voor 99.9999999% waarschijnlijk dat jij bestaat. Voor hetzelfde geld is dit mijn droom. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat jij wel bestaat. Hoewel ik dus realistisch gezien agnostisch moet zijn met betrekking tot jouw bestaan ben ik dat in de praktijk niet.
Hetzelfde geld voor god. Realistisch gezien moet je agnost zijn, want, helemaal zeker weet je het nooit. Praktisch gezien ben je atheist.
Het was niet mijn bedoeling om als zo over te komen. Ik zal mijn zin iet wat bijstellenquote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
Je hoeft in dit topic geen persoonlijke aanvallen te doen hoor.
Dan is het aan hem om dat te verduidelijken. Ik vond de parallel wel grappig.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
Ik ben er met je overeens dat verbieden kennis op te doen, niet bepaald een gezonde instelling is, maar wellicht bedoelde die poster dat niet zo.
In discussie gaan is altijd prima, zolang je maar niet iets probeert op te leggen (tenzij het Jim Jones praktijken zijn natuurlijk )quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
Tuurlijk, als is het maar om te laten zien waar religie toe instaat is, zowel op positief als negatief gebied.
Als ik ooit nog kinderen zou krijgen, zou ik ook zo min mogelijk proberen ze in een bepaalde richting te manupuleren...het zal uiteraard niet te voorkomen zijn, maar zou mijn kind of kinderen op een gegeven moment wel religieus worden, dan zou ik opzich er wel over discuseren, maar verbieden...neuh. om dit te voorkomen, heb ik maar besloten om geen kinderen te nemen.
Bijgesteld (zie mijn reactie boven deze)quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
On-zin, een atheist gaat er gewoon niet vanuit dat er een bovennatuurlijke entiteit bestaat. Ik ga er nu even vanuit dat jij er ook niet vanuit gaat dat kabouters niet bestaan en wellicht verzamel jij geen postzegels. Ben jij nu ook agnostisch tegenover kabouters en het verzamelen van postzegels?
Tuurlijk niet! En het zelfde gaat voor een atheist op wat betreft een bovennatuurlijke entiteit. Het is niet zo dat ik geloof dat god niet bestaat, het is gewoon dat ik geen geloof heb in bovennatuurlijke entiteiten, waaronder de Christelijke, Joodse en Islamistische God ondervalt, net als Donar, Odin enz.
Het is tot nu toe niet gebleken dat er een bovennatuurlijke entiteit nodig is voor de verschillende wetenschappelijke verklaringen, thesis en theoriën en ik persoonlijk ga er vanuit dat dat in de toekomst ook niet nodig zal zijn.
Verder kan het zijn dat andere mensen die Atheist kunnen worden genoemt, hier iets anders over denken...dat komt ook omdat atheisten geen homogene groep is, het zijn individuen, die allemaal hun eigen verklaring hebben, waarom ze niet geloven in het bovennatuurlijke.
Ergens in 'geloven' of 'rekening-houden-met-een-belachelijk-kleine-kans' dat iets er zou kunnen zijn is wel een verschil in mijn ogen. Een agnost gelooft (op dit gebied) dus niet in bovennatuurlijke kracht, maar houdt er rekening mee dat er een belachelijk-kleine-kans is dat ze er zouden kunnen zijn (het ligt er wel aan aan welke kant de agnost staat natuurlijk).quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
Een agnost daarin tegen, houd wel degelijk rekening met het bovennatuurlijke en gelooft derhalve _wel_ dat er bovennatuurlijke krachten zijn. Imho moet dat wel, want anders kan je er geen rekening mee houden Maar wellicht heb ik hierin ongelijk, maar een vriend van mij noemt zich agnost en hij zegt wel te geloven in iets bovennatuurlijks enkel niet in een goddelijke enitiet, die zich bezig houd met ons mensen of zelf met ons zonnestelsel.
Graagquote:Op dinsdag 8 april 2008 09:45 schreef Semisane het volgende:
Ik zou je idd willen adviseren hier iets langer over na te denken.
De reden is omdat ik geen geloof heb in het supernatuurlijke.quote:Op woensdag 16 april 2008 13:07 schreef CoiLive het volgende:
Nou een beetje leven erin?
Wat zijn jullie redenen om jezelf atheïst te noemen of waarom ben je van je geloof af gestapt en heb je je aangesloten ( ) bij de atheïsten?
ja klopt. Ik parafraseer Richard Dawkins: De mogelijk van god 100% uitsluiten is ook niet wetenschappelijk. op de schaal van 1 tot 8 waarbij 1 een fundamenteel gelovige is, en 8 iemand die het bestaan van god compleet uitsluit, ben ik een 7. een agnost is een 4,5. In het begin van dit topic zei ik dat ik een agnost ben, dit herzie ik tot atheist, nr 7 op deze schaal.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:33 schreef wijsneus het volgende:
Het is ook maar voor 99.9999999% waarschijnlijk dat jij bestaat. Voor hetzelfde geld is dit mijn droom. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat jij wel bestaat. Hoewel ik dus realistisch gezien agnostisch moet zijn met betrekking tot jouw bestaan ben ik dat in de praktijk niet.
Hetzelfde geld voor god. Realistisch gezien moet je agnost zijn, want, helemaal zeker weet je het nooit. Praktisch gezien ben je atheist.
Ik zag jou meer als iemand die zoekende is.quote:Op woensdag 16 april 2008 22:22 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
ja klopt. Ik parafraseer Richard Dawkins: De mogelijk van god 100% uitsluiten is ook niet wetenschappelijk. op de schaal van 1 tot 8 waarbij 1 een fundamenteel gelovige is, en 8 iemand die het bestaan van god compleet uitsluit, ben ik een 7. een agnost is een 4,5. In het begin van dit topic zei ik dat ik een agnost ben, dit herzie ik tot atheist, nr 7 op deze schaal.
Ik hoef me niet aan regels uit een 2000 jaar oud boek te houden waarvan de bron onbekend of op z'n hoogst discutabel is, waarvan de basis onbewezen is en die ik continue moet interpreteren en her-interpreteren om hem in de moderne maatschappij te passen zodat ik mij aan mijn "overtuiging" kan houden zonder continue ruzie te krijgen met mensen met andere overtuigingen.quote:Op woensdag 16 april 2008 23:29 schreef kazakx het volgende:
Ik zie alleen maar nadelen in de atheistische denkwijze. Kan iemand mij vertellen wat de plus punten zijn van deze denkwijze? Waarom doen jullie jezelf dit aan
Begin jij maar eerst eens met vertellen wat de minpunten volgens jou zijnquote:Op woensdag 16 april 2008 23:29 schreef kazakx het volgende:
Ik zie alleen maar nadelen in de atheistische denkwijze. Kan iemand mij vertellen wat de plus punten zijn van deze denkwijze? Waarom doen jullie jezelf dit aan
Wat zijn die nadelen dan? Ik zou echt niet weten wat er nadelig is als je geen geloof in het supernatuurlijke hebt.quote:Op woensdag 16 april 2008 23:29 schreef kazakx het volgende:
Ik zie alleen maar nadelen in de atheistische denkwijze. Kan iemand mij vertellen wat de plus punten zijn van deze denkwijze? Waarom doen jullie jezelf dit aan
quote:Op woensdag 16 april 2008 23:29 schreef kazakx het volgende:
Ik zie alleen maar nadelen in de atheistische denkwijze. Kan iemand mij vertellen wat de plus punten zijn van deze denkwijze? Waarom doen jullie jezelf dit aan
Ik denk ook dat jij een verkeerd beeld hebt van atheïsme, maar ga je nog uitleggen wat de geweldige minpunten zijn aan het vrij minimalistische principe van het simpelweg afwijzen van het theïsme?quote:Op donderdag 17 april 2008 10:20 schreef kazakx het volgende:
Ik denk dat jullie een verkeerd beeld hebben over geloven in God <-> vrijheid.
Ik denk dat ik hier binnenkort een topic over ga openen. Moet ff eerst de pluspunten van theisme op een rij zetten in mijn hoofd.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk ook dat jij een verkeerd beeld hebt van atheïsme, maar ga je nog uitleggen wat de geweldige minpunten zijn aan het vrij minimalistische principe van het simpelweg afwijzen van het theïsme?
Volgens mij heb jij een verkeerd beeld over wat vrijheid is:quote:Op donderdag 17 april 2008 10:20 schreef kazakx het volgende:
Ik denk dat jullie een verkeerd beeld hebben over geloven in God <-> vrijheid.
Met betrekking tot een triviaal onderwerp als "Seks voor het huwelijk".quote:Vrijheid wordt meestal gezien als de mogelijkheid om te doen en laten wat men wil terwijl een ander dat ook kan, zowel in lichamelijke als in geestelijke zin.
Dat moet niet te moeilijk zijn, omdat je al claimde te weten wat de min-punten van het atheisme zijn, het tegenovergestelde zouden dan de pluspunten van het theisme moeten zijn.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:38 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hier binnenkort een topic over ga openen. Moet ff eerst de pluspunten van theisme op een rij zetten in mijn hoofd.
Ok vraagje, ben jij vrij om mensen te vermoorden met je atheistische denkwijze?quote:Op donderdag 17 april 2008 10:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij een verkeerd beeld over wat vrijheid is:
wiki:
[..]
Met betrekking tot een triviaal onderwerp als "Seks voor het huwelijk".
Ik heb de vrijheid om te kiezen: Doen of niet doen. Mensen die opgevoed zijn om hun religie te zien als wetgeving hebben deze keuze niet. Ze willen misschien wel seks voor het huwelijk maar het mag niet. Ze hebben minder vrijheid van keuze. Ze kunnen de regels wel overtreden maar in hun hoofd staat er een straf op ze te wachten. De keuzes die ze maken hebben consequenties in het hiernamaals oid.
Ergo. Ik ben vrijer dan een gelovig persoon die zijn religie als wetgever ziet.
Ik weet precies wat de plus punten zijn van het geloven in een God. Alleen wil ik deze op een rijtje zetten (zoals belangrijkheid e.d.) in mijn hoofd als je het niet erg vind. Niet te snel juiCHen dus!quote:Op donderdag 17 april 2008 10:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat moet niet te makkelijk zijn, omdat je al claimde te weten wat de min-punten van het atheisme zijn, het tegenovergestelde zouden dan de pluspunten van het theisme moeten zijn.
Tuurlijk niet, maar dat heeft toch ook niet veel met religie te maken, want wij als maatschappij hebben met z'n alle ooit besloten dat moord wettelijk verboden moest worden en ook een atheist heeft gewoon te maken met een wetboek, maar dan wel die van de maatschappij, om het zo maar te zeggen.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok vraagje, ben jij vrij om mensen te vermoorden met je atheistische denkwijze?
Van uitstel komt afstelquote:Op donderdag 17 april 2008 10:38 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hier binnenkort een topic over ga openen. Moet ff eerst de pluspunten van theisme op een rij zetten in mijn hoofd.
Dan ben je snel klaar .quote:Op donderdag 17 april 2008 10:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik weet precies wat de plus punten zijn van het geloven in een God. Alleen wil ik deze op een rijtje zetten (zoals belangrijkheid e.d.) in mijn hoofd als je het niet erg vind. Niet te snel juigen dus!
Ik vind dat niet erg hoor, gaf ik jou die indruk dan?quote:Op donderdag 17 april 2008 10:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik weet precies wat de plus punten zijn van het geloven in een God. Alleen wil ik deze op een rijtje zetten (zoals belangrijkheid e.d.) in mijn hoofd als je het niet erg vind. Niet te snel juigen dus!
Het atheïsme heeft niet dergelijke concrete morele implicities. De denkfout die veel gelovigen maken is dat het atheïsme net als een specifieke religie allerlei gedragsregeltjes oplegt. Er zijn atheïsten in allerlei soorten en maten. Bijvoorbeeld seculier humanisten. Binnen het seculier humanisme is het vermoorden van mensen nou niet bepaald iets dat goedgekeurd wordt.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok vraagje, ben jij vrij om mensen te vermoorden met je atheistische denkwijze?
Je moet natuurlijk wel de "pluspunten" pakken waarvoor theïsme een noodzakelijke voorwaarde is. Ik gok dat je er niet zo heel veel gaat vinden.quote:Ik denk dat ik hier binnenkort een topic over ga openen. Moet ff eerst de pluspunten van theisme op een rij zetten in mijn hoofd.
Ahaaa... zo hebben ook mensen van het geloof ook besloten om met een geloofsboek sommige dingen niet te doen. Simpel toch.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, maar dat heeft toch ook niet veel met religie te maken, want wij als maatschappij hebben met z'n alle ooit besloten dat moord wettelijk verboden moest worden en ook een atheist heeft gewoon te maken met een wetboek, maar dan wel die van de maatschappij, om het zo maar te zeggen.
Precies, hier zeg je wel impliciet dat je dus wel beperkt word in je vrijheid.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het atheïsme heeft niet dergelijke concrete morele implicities. De denkfout die veel gelovigen maken is dat het atheïsme net als een specifieke religie allerlei gedragsregeltjes oplegt. Er zijn atheïsten in allerlei soorten en maten. Bijvoorbeeld seculier humanisten. Binnen het seculier humanisme is het vermoorden van mensen nou niet bepaald iets dat goedgekeurd wordt.
Je gokt te veel heb ik het idee.quote:Je moet natuurlijk wel de "pluspunten" pakken waarvoor theïsme een noodzakelijke voorwaarde is. Ik gok dat je er niet zo heel veel gaat vinden.
Nee hoor. Het staat je vrij om zelf te bepalen welke levensovertuiging je erop nahoudt. Er zijn geen morele dogma's inherent aan atheïsme, net als er geen morele dogma's inherent zijn aan het "niet geloven in astrologie". Ik denk ook niet zozeer dat de kwestie vrijheid heel veel betrekking heeft op het al dan niet aanhangen van het theïsme, maar eerder op het al dan niet aanhangen van een georganiseerde religie.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:49 schreef kazakx het volgende:
[..]
Precies, hier zeg je wel impliciet dat je dus wel beperkt word in je vrijheid.
Noem er eens één.quote:[..]
Je gokt te veel heb ik het idee.
Dan hebben we het gewoon over menselijke waarden hoor. Religie 's hebben die gekaapt en geformaliseerd maar niet uitgevonden. Moraliteit kan je dus niet als pluspunt van een religie meetellen.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:49 schreef kazakx het volgende:
[..]
Precies, hier zeg je wel impliciet dat je dus wel beperkt word in je vrijheid.
Er bestaat niet zoiets als onbeperkte vrijheid. Er zit echter wel een verschil tussen jezelf regeltjes opleggen die je alleen maar op gaan breken in een denkbeeldig koningkrijk na de dood of gewoon je aan de minimalistische regeltjes van een maatschappij houden zoals we met z'n allen hebben afgesproken.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:49 schreef kazakx het volgende:
[..]
Precies, hier zeg je wel impliciet dat je dus wel beperkt word in je vrijheid.
[..]
Je gokt te veel heb ik het idee.
Die bewering zou je eerst moeten bewijzen. 90% van alle moraliteit heeft zijn oorsprong uit religies.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan hebben we het gewoon over menselijke waarden hoor. Religie 's hebben die gekaapt en geformaliseerd maar niet uitgevonden. Moraliteit kan je dus niet als pluspunt van een religie meetellen.
Dit was mijn punt precies. Goed dat je dat na mijn vragen zelf hebt kunnen achterhalenquote:Op donderdag 17 april 2008 10:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als onbeperkte vrijheid.
Minimalistisch???quote:Er zit echter wel een verschil tussen jezelf regeltjes opleggen die je alleen maar op gaan breken in een denkbeeldig koningkrijk na de dood of gewoon je aan de minimalistische regeltjes van een maatschappij houden zoals we met z'n allen hebben afgesproken.
Dat is verder ook niet erg en dat zei Kellogs SpecialK ook niet, hij gaf enkel aan dat hij meer keuzevrijheid heeft.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:47 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ahaaa... zo hebben ook mensen van het geloof ook besloten om met een geloofsboek sommige dingen niet te doen. Simpel toch.
Meerendeel van de leefregels van religies staan al in wetboeken.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:02 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is verder ook niet erg en dat zei Kellogs ook niet, hij gaf enkel aan dat hij meer keuzevrijheid heeft.
Hij hoeft in dat geval enkel met 1 wetboek rekening te houden, in jouw geval zou je met 2 wetboeken rekening moeten houden, wat je keuze opties potentieel toch redelijk meer beperkt.
Bewijs jij eerst maar dat er een God is.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die bewering zou je eerst moeten bewijzen. 90% van alle moraliteit heeft zijn oorsprong uit religies.
Bewijs dat laatste maar dan zou ik zeggen.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bewijs jij eerst maar dat er een God is.
Moraliteit komt uit de mens. Religie is daar alleen maar een geformaliseerde vorm van.
Ik ga eigenlijk al de hele tijd uit van dezelfde feiten hoorquote:Op donderdag 17 april 2008 11:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dit was mijn punt precies. Goed dat je dat na mijn vragen zelf hebt kunnen achterhalen
Dus bovenop de wetten van het land waar we ons allemaal aan moeten houden, atheisten en gelovigen, hebben gelovigen nog een extra set regels waar ze zich aan moeten houden.quote:[..]
Minimalistisch???
Leg de leefregels van een religie en alle wetboeken maar eens naast elkaar, kijken wat minimalistischer is.
En veel religueze wetten, staan niet in het wetboek van Nederland, Je punt?quote:Op donderdag 17 april 2008 11:03 schreef kazakx het volgende:
[..]
Meerendeel van de leefregels van religies staan al in wetboeken.
Dat valt wel mee, de basis van de moraal zie je ook wel in de natuur. Het zonder scrupule uitmoorden van je soortgenoten is een vrij onwerkbare evolutionaire strategie, zeker bij de sociale dieren. Over de biologische oorsprong van moraliteit kan ik je het boek The Biology of Moral Systems van Richard Alexander aanraden. Hij behandelt daarin bijvoorbeeld hoe bepaalde strategieën lijden tot de evolutie van moraliteit:quote:Op donderdag 17 april 2008 10:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die bewering zou je eerst moeten bewijzen. 90% van alle moraliteit heeft zijn oorsprong uit religies.
quote:Indirect Reciprocity
Direct reciprocity is a powerful mechanism for the evolution of cooperation, but it leaves out certain aspects that are particularly important for humans. Direct reciprocity relies on repeated encounters between the same two individuals, and both individuals must be able to provide help, which is less costly for the donor than it is beneficial for the recipient. But often the interactions among humans are asymmetric and fleeting. One person is in a position to help another, but there is no possibility for a direct reciprocation. We help strangers who are in need. We donate to charities that do not donate to us. Direct reciprocity is like a barter economy based on the immediate exchange of goods, whereas indirect reciprocity resembles the invention of money. The money that fuels the engines of indirect reciprocity is reputation.
Helping someone establishes a good reputation, which will be rewarded by others. When deciding how to act, we take into account the possible consequences for our reputation. We feel strongly about events that affect us directly, but we also take a keen interest in the affairs of others, as demonstrated by the contents of gossip.
In the standard framework of indirect reciprocity, there are randomly chosen pairwise encounters where the same two individuals need not meet again. One individual acts as donor, the other as recipient. The donor can decide whether or not to cooperate. The interaction is observed by a subset of the population who might inform others. Reputation allows evolution of cooperation by indirect reciprocity (19). Natural selection favors strategies that base the decision to help on the reputation of the recipient. Theoretical and empirical studies of indirect reciprocity show that people who are more helpful are more likely to receive help (20–28).
Although simple forms of indirect reciprocity can be found in animals (29), only humans seem to engage in the full complexity of the game. Indirect reciprocity has substantial cognitive demands. Not only must we remember our own interactions, we must also monitor the ever-changing social network of the group. Language is needed to gain the information and spread the gossip associated with indirect reciprocity. Presumably, selection for indirect www and human language has played a decisive role in the evolution of human intelligence (28). Indirect reciprocity also leads to the evolution of morality (30) and social norms (21, 22).
The calculations of indirect reciprocity are complicated and only a tiny fraction of this universe has been uncovered, but again a simple rule has emerged (19). Indirect reciprocity can only promote cooperation if the probability, q, of knowing someone's reputation exceeds the cost-to-benefit ratio of the altruistic act:
q>c/b
Met dit laatste beweer je eigenlijk dat atheisme niks toevoegt aan moraal. Dus dat er naast het wetboek geen waarden en normen bestaan die a.d.h. van atheisme is te vinden?quote:Op donderdag 17 april 2008 11:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ga eigenlijk al de hele tijd uit van dezelfde feiten hoor
[..]
Dus bovenop de wetten van het land waar we ons allemaal aan moeten houden, atheisten en gelovigen, hebben gelovigen nog een extra set regels waar ze zich aan moeten houden.
Het feit dat er binnen de sociale orde van bepaalde diersoorten een hoop van de elementaire regels gelden die wij ook erkennen om met elkaar op te kunnen schieten is toch wel een vrij mooie indicatie dat een dergelijk systeem niet per se goddelijk ingegeven is aangezien de mensheid de enige op aard zou zijn met een divine understanding of right and wrong.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Bewijs dat laatste maar dan zou ik zeggen.
Atheïsme voegt inderdaad "niets toe aan de moraal". Dat is nou juist het hele punt. Een atheïst leidt geen directe morele regels af uit het feit dat hij geen theïstische denkbeelden aanhangt. In weze doet een theïst dat zelf eigenlijk ook niet. Leid jij je morele leefregels af uit het feit "dat je in God gelooft" of leidt je dat af uit het feit dat je moslim bent en een specifieke interpretatie van de Koran aanhangt?quote:Op donderdag 17 april 2008 11:11 schreef kazakx het volgende:
[..]
Met dit laatste beweer je eigenlijk dat atheisme niks toevoegt aan moraal. Dus dat er naast het wetboek geen waarden en normen bestaan die a.d.h. van atheisme is te vinden?
idd. Atheisme is niet een filosofisch standpunt dat regeltjes moraliteit voorschrijft. Het is slechts een leeg vat. Een groeperingsmiddel. Atheisten delen voor de rest maar weinig overeenkomende standpunten. Het enige waar atheisten het altijd met elkaar over eens zijn is dat ze niet geloven in een god. Voor de rest betekend atheisme niks.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:11 schreef kazakx het volgende:
[..]
Met dit laatste beweer je eigenlijk dat atheisme niks toevoegt aan moraal. Dus dat er naast het wetboek geen waarden en normen bestaan die a.d.h. van atheisme is te vinden?
Dat laatste is allang aangetoont. Dan moet je je er maar in verdiepen verder. Zelfs bij volkeren die geen dogmatisch of moraliserende religie hebben, is er zoiets als moraal of normen en waarden.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Bewijs dat laatste maar dan zou ik zeggen.
O.a. Kin selection, group selection, network selection, direct reprocity en indirect reprocity in de biologie. In principe hanteren de meeste religies dan ook een vorm van indirect reprocity. Als je je niet aan bepaalde regeltjes houdt, dan ga je eeuwig branden in de hel / zal God je straffen. Dezelfde "stok achter de deur" vind je echter ook in de natuur.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat laatste is allang aangetoont. Dan moet je je er maar in verdiepen verder. Zelfs bij volkeren die geen dogmatisch of moraliserende religie hebben, is er zoiets als moraal of normen en waarden.
Er zijn stammen in Brazilie, die geloofsvormen aanhouden die niet te vergelijken zijn met de dogmatische en moraliserende religies zoals we die in het westen én het oosten kennen, maar denk nou niet dat er geen moraal bestaat binnen die stammen.
Bijv. Je mag niet moorden of je mag niet stelen is ook zeer simpel antropologisch uit te leggen.
De mens was er voor religie en moordde zichzelf niet massaal uit. Daarbuiten is er wel moralistisch gedrag gezien in dieren maar geen religieus gedrag (tenzij zo getraind door mensen)quote:Op donderdag 17 april 2008 11:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Bewijs dat laatste maar dan zou ik zeggen.
Jaah hallooo, misschien atheisme direct niet. Maar wel de filosofieen/*isme die door atheisme ontstaan, zoals humanisme, communisme e.d.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
idd. Atheisme is niet een filosofisch standpunt dat regeltjes moraliteit voorschrijft. Het is slechts een leeg vat. Een groeperingsmiddel. Atheisten delen voor de rest maar weinig overeenkomende standpunten. Het enige waar atheisten het altijd met elkaar over eens zijn is dat ze niet geloven in een god. Voor de rest betekend atheisme niks.
Nee het ging over regeltjes, niet over moraal. Meer regels staat gelijk aan minder vrijheid, niet aan meer moraal.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:11 schreef kazakx het volgende:
[..]
Met dit laatste beweer je eigenlijk dat atheisme niks toevoegt aan moraal. Dus dat er naast het wetboek geen waarden en normen bestaan die a.d.h. van atheisme is te vinden?
Hoe weet je dat ze ook niet in een soort God geloven? Dat zij in het verleden wel een profeet hebben gehad die de boodschap gebben gekregen? Dat die moralen een overblijfsel is van die oude godsdiensten? Of dat die moralen niet overblijfselen zijn van 100 generaties oude voorvaderen die wel in God of Goden geloofden. Etc..quote:Op donderdag 17 april 2008 11:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat laatste is allang aangetoont. Dan moet je je er maar in verdiepen verder. Zelfs bij volkeren die geen dogmatisch of moraliserende religie hebben, is er zoiets als moraal of normen en waarden.
Er zijn stammen in Brazilie, die geloofsvormen aanhouden die niet te vergelijken zijn met de dogmatische en moraliserende religies zoals we die in het westen én het oosten kennen, maar denk nou niet dat er geen moraal bestaat binnen die stammen.
Bijv. Je mag niet moorden of je mag niet stelen is ook zeer simpel antropologisch uit te leggen.
Wat een natte vinger verhaal zeg!quote:Op donderdag 17 april 2008 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De mens was er voor religie en moordde zichzelf niet massaal uit. Daarbuiten is er wel moralistisch gedrag gezien in dieren maar geen religieus gedrag (tenzij zo getraind door mensen)
het communisme ontstaan DOOR het atheisme? Ik denk dat jij eventjes aardig wat geschiedenislessen nodig hebt startend bij het feodale systeem van het russische tsarenrijk en de arbeiders beweging.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jaah hallooo, misschien atheisme direct niet. Maar wel de filosofieen/*isme die door atheisme ontstaan, zoals humanisme, communisme e.d.
Klopt ook. Daarom zei ik ook expliciet dat ik het had over gelovigen die hun religie als wetboek zien. Heb ik over nagedacht hequote:Zo ook kan je stellen dat alleen geloven in God (zonder religie, alleen theisme) ook geen regeltjes met zich mee brengt. Alleen als je het koppelt met een religie...
Atheïsme veroorzaakt geen ideologieën,. Dat geloof je alleen maar.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jaah hallooo, misschien atheisme direct niet. Maar wel de filosofieen/*isme die door atheisme ontstaan, zoals humanisme, communisme e.d.
Zo ook kan je stellen dat alleen geloven in God (zonder religie, alleen theisme) ook geen regeltjes met zich mee brengt. Alleen als je het koppelt met een religie...
Je begrijpt het zo ongeveer.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jaah hallooo, misschien atheisme direct niet. Maar wel de filosofieen/*isme die door atheisme ontstaan, zoals humanisme, communisme e.d.
Zo ook kan je stellen dat alleen geloven in God (zonder religie, alleen theisme) ook geen regeltjes met zich mee brengt. Alleen als je het koppelt met een religie...
Een verhaal dat beter te onderbouwen is dan welke religie dan ook.quote:
Die zijn niet door het atheisme ontstaan, verre van, niks ontstaat vanuit het atheisme zelf, het is namelijk enkel een verzamelnaam voor personen die aangeven niet gelovig te zijn.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jaah hallooo, misschien atheisme direct niet. Maar wel de filosofieen/*isme die door atheisme ontstaan, zoals humanisme, communisme e.d.
Tja...dat kan idd, maar in dat geval kan je net genoeg niet geloven, toch?quote:Zo ook kan je stellen dat alleen geloven in God (zonder religie, alleen theisme) ook geen regeltjes met zich mee brengt. Alleen als je het koppelt met een religie...
quote:Op donderdag 17 april 2008 11:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ze ook niet in een soort God geloven? Dat zij in het verleden wel een profeet hebben gehad die de boodschap gebben gekregen? Dat die moralen een overblijfsel is van die oude godsdiensten? Of dat die moralen niet overblijfselen zijn van 100 generaties oude voorvaderen die wel in God of Goden geloofden. Etc..
Hiermee toon je dus niks aan.
Dat mensen denken dat ze stemmen horen is nog geen bewijs voor een God.quote:De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Zeer overtuigende quote iddquote:Op donderdag 17 april 2008 11:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Dat mensen denken dat ze stemmen horen is nog geen bewijs voor een God.
Dus jij gaat nu verschillende antropologische onderzoeken afdoen als onzin, omdat het zou kunnen dat die Braziliaanse indianenstammen, wellicht 100 generaties geleden een profeet hebben gehad die een boodschap heeft doorgegeven, die verder totaal niet in de overleveringen van die stammen terugkomt, nergens is opgeschreven de meeste van die stammen hebben geen schrift, op geen enkele manier in hun verhalen enz terugkomt en de stamleden herinneren zich die profeet of die boodschap op geen enkele manier...quote:Op donderdag 17 april 2008 11:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Hoe weet je dat ze ook niet in een soort God geloven? Dat zij in het verleden wel een profeet hebben gehad die de boodschap gebben gekregen? Dat die moralen een overblijfsel is van die oude godsdiensten? Of dat die moralen niet overblijfselen zijn van 100 generaties oude voorvaderen die wel in God of Goden geloofden. Etc..
Hiermee toon je dus niks aan.
Misschien dat het een "natte vinger verhaal" lijkt in een post van een paar regeltjes op Fok, maar er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen en boeken over te vinden. Neem bijvoorbeeld dit artikeltje:quote:
bronquote:The evolution of morality
Complex animal societies are most successful if members minimise harms caused to one another and if collaboration occurs. In order to promote this, a moral structure inevitably develops. Hence, morality has evolved in humans and in many other species. The attitudes which people have towards other humans and individuals of other species are greatly affected by this biologically based morality. The central characteristic of religions is a structure which supports a moral code, essentially the same one in all religions. A key obligation to others is to help to promote their good welfare and to avoid causing them to have poor welfare. Human views as to which individuals should be included in the category of those to whom there are moral obligations have broadened as communication and knowledge have progressed. Many people would now include, not only all humans but sentient animals, e.g. vertebrates and cephalopods, as well. Amongst sentient animals, coping with adversity may be more difficult in those with less sophisticated brain processing.
Een stuk overtuigender dan de Koran.quote:
quote:Wat hier welkom is:
Vragen over standpunten
Links naar wetenschappelijke artikels/nieuws over onderwerpen die kruisen met de inslag van dit topic
Talks/debates in de vorm van tekst of video over het onderwerp zowel van atheistische and theistische origine.
Discussie over bepaalde prominente figuren binnen het debat
Humoristische posts uiteraard meer dan welkom maar zorg ervoor dat het niet vervalt tot een ONZ topic.
Gezonde discussie waarbij men geduld en respect kan opbrengen voor de andere partij (wordt dus een opgave voor mij )
Wat niet welkom is:
Oneliners, trollposts, ad hominems
Topic kapingen.
Zeiken over de huidige OP, die is onder constructie.
Vele indianenstammen hebben een vorm van Godsbesef. Stel een lid van een stam bezoekt (of is slaaf bij een ander stam) een ander stam die wel een godsbesef heeft en die waarden en normen heeft. Dat lid komt terug en voert het geleidelijk in (omdat hij iets moois heeft gezien). Dit komt via mond op mond overlevering en door praktiseren terecht in waarden en normen binnen die stam. Mond op mond overlevering heeft geen lang leven, dus weg is de bron en waarden en normen zijn ingeburgerd in de stam.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dus jij gaat nu verschillende antropologische onderzoeken afdoen als onzin, omdat het zou kunnen dat die Braziliaanse indianenstammen, wellicht 100 generaties geleden een profeet hebben gehad die een boodschap heeft doorgegeven, die verder totaal niet in de overleveringen van die stammen terugkomt, nergens is opgeschreven de meeste van die stammen hebben geen schrift, op geen enkele manier in hun verhalen enz terugkomt en de stamleden herinneren zich die profeet of die boodschap op geen enkele manier...
En jij denk dat ik dit serieus moet gaan nemen, waarom?
Lees anders eens de artikelen die ik hier heb gepost of zoek zelf eens in de wetenschappelijke literatuur naar de evolutie van moraliteit.quote:Op donderdag 17 april 2008 12:07 schreef kazakx het volgende:
[..]
Vele indianenstammen hebben een vorm van Godsbesef. Stel een lid van een stam bezoekt (of is slaaf bij een ander stam) een ander stam die wel een godsbesef heeft en die waarden en normen heeft. Dat lid komt terug en voert het geleidelijk in (omdat hij iets moois heeft gezien). Dit komt via mond op mond overlevering en door praktiseren terecht in waarden en normen binnen die stam. Mond op mond overlevering heeft geen lang leven, dus weg is de bron en waarden en normen zijn ingeburgerd in de stam.
Lijkt mij een zeer plausibele verklaring...
Kazakx, ik vind het prima om met je te discuseren, maar je verzint te veel. Je zoekt te veel naar oplossingen die in jouw straatje passen, ipv te kijken naar wat er over het onderwerp is onderzocht.quote:Op donderdag 17 april 2008 12:07 schreef kazakx het volgende:
[..]
Vele indianenstammen hebben een vorm van Godsbesef. Stel een lid van een stam bezoekt (of is slaaf bij een ander stam) een ander stam die wel een godsbesef heeft en die waarden en normen heeft. Dat lid komt terug en voert het geleidelijk in (omdat hij iets moois heeft gezien). Dit komt via mond op mond overlevering en door praktiseren terecht in waarden en normen binnen die stam. Mond op mond overlevering heeft geen lang leven, dus weg is de bron en waarden en normen zijn ingeburgerd in de stam.
Lijkt mij een zeer plausibele verklaring...
Ik heb niet echt het idee dat ik iets nieuws heb gehoord. Voornamelijk bekende verhalen. De vraag is heb jij wat bijgeleerd?quote:Op donderdag 17 april 2008 12:21 schreef SpecialK het volgende:
ik denk dat de discussie of moraliteit iets is wat vanuit religie komt of vanuit evolutie een leuk WFL topic zou kunnen worden maar niet echt iets is voor hier.
Daarnaast wel fijn om te zien dat het eerste deel van de discussie zo vloeiend ging. Vraagje aan kazakx:
Heb je het gevoel dat je de afgelopen uren iets nieuws hebt gehoord over atheisme? Kijk je er nu wellicht net weer een beetje anders tegenaan of juist niet?
Het lijkt me inderdaad dat dat wel een apart topic verdient inderdaad. Ik zal vanmiddag eens een OP in elkaar zetten als m'n baas me niet blijft lastigvallen.quote:Op donderdag 17 april 2008 12:21 schreef SpecialK het volgende:
ik denk dat de discussie of moraliteit iets is wat vanuit religie komt of vanuit evolutie een leuk WFL topic zou kunnen worden maar niet echt iets is voor hier.
Daarnaast wel fijn om te zien dat het eerste deel van de discussie zo vloeiend ging. Vraagje aan kazakx:
Heb je het gevoel dat je de afgelopen uren iets nieuws hebt gehoord over atheisme? Kijk je er nu wellicht net weer een beetje anders tegenaan of juist niet?
Nee. Ik wist al dat gelovigen de meest bizarre theorieën bedenken om hun geloof te verdedigen t.o.v. ongeloof en niet echt op argumenten in durven gaan.quote:Op donderdag 17 april 2008 12:25 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat ik iets nieuws heb gehoord. Voornamelijk bekende verhalen. De vraag is heb jij wat bijgeleerd?
Nonsens. Jij beweert dat je vrijheid hebt. Je beseft alleen niet dat je daarmee een slaaf bent geworden van iets ander, namelijk je lusten.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
En veel religueze wetten, staan niet in het wetboek van Nederland, Je punt?
Feit is gewoon dat als jij je aan de regels van een religie houd, je potentieel (veel) minder keuzes hebt. Daar kan je lang over discuseren verder, maar je ontkomt er gewoon niet aan.
Wie eist dat van jou? Jij beweert dat ik geen vrijheid meer heb. Ik heb alleen antwoord gegeven.quote:Dat is ook verder niet erg ofzo, daar kies jij voor, prima verder, zolang je maar niet van mij eist om me aan die zelfde religiueze wetten/dogma's te houden.
Welnee, ik kan er voor kiezen om mijn lusten te botvieren...of niet. Een keuze die vaak genoeg neen, al dan niet bewust of onbewust.quote:Op donderdag 17 april 2008 12:50 schreef kazakx het volgende:
Nonsens. Jij beweert dat je vrijheid hebt. Je beseft alleen niet dat je daarmee een slaaf bent geworden van iets ander, namelijk je lusten.
Nee ik beweer dat jij potentieel minder vrijheid hebt...dat is echt wat anders hoor.quote:Wie eist dat van jou? Jij beweert dat ik geen vrijheid meer heb. Ik heb alleen antwoord gegeven.
"Mensen zonder religie hebben geen moraal en zijn slaaf van hun lusten"quote:Op donderdag 17 april 2008 12:50 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nonsens. Jij beweert dat je vrijheid hebt. Je beseft alleen niet dat je daarmee een slaaf bent geworden van iets ander, namelijk je lusten.
[..]
Owkay. Niks dus? Want er waren een paar momenten in de discussie waar je feitelijk zelf tot conclusies kwam waarvan leek alsof je niet verwachtte dat deze zouden stroken met hoe wij er tegenaan keken maar die juist wel correct bleken te zijn. Dus vandaar dat ik me afvroeg of er wellicht een aantal leermomenten tussen zatenquote:Op donderdag 17 april 2008 12:25 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat ik iets nieuws heb gehoord. Voornamelijk bekende verhalen. De vraag is heb jij wat bijgeleerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |