Alvast maar een nieuwe geopend en nu echt ff koffie plus peuk.
Moet deel 200 zijn, foutje op deze vroege zondagmiddag

quote:
Op zondag 30 december 2007 11:41 schreef Metro2005 het volgende:Mogge. Topspin, die vragen over 'the secret' stel ik mezelf ook weleens. Is talent aangeboren? heb je een aanleg voor bepaalde dingen of is alles aangeleerd. Ik vind dat een moeilijk te beantwoorden vraag moet ik eerlijk zeggen. Ik denk dat sommige dingen wel deels aanleg zijn maar ik denk ook dat je je leven voor een groot deel zelf bepaald, alhoewel er ook weer een hoop maatschappelijke dingen tegen kunnen zitten of gewoon deels pech. Het is de manier waarop je met die tegenslagen (of voordelen) omgaat die bepalen of je succesvol gaat zijn in je leven. En ook succesvol is weer een relatief begrip. Iemand die een klein huisje heeft, weinig aan materiele zaken bezit kan zichzelf vreselijk succesvol benoemen omdat hij of zij gezond is en bv in een mooi natuurgebied woont, terwijl een ander zichzelf pas succesvol ziet als zijn 5e ferrari op de oprit van zijn villa staat.
relativeren en gelukkig zijn met wat je hebt en je eigen realistische levensdoelen stellen is denk ik erg belangrijk.
Status symbolen zijn het al snel als het gaat om grote dure huizen en snelle dure auto's. Een soort van imago dat aangemeten wordt waardoor mensen met het idee leven dat hun leven meer betekend door al die luxe en welvaart. Vergelijking met anderen die meer of minder hebben. Daarnaast natuurlijk het vermaak-gehalte als je binnen 5 seconde op de 100 zit maar ook dat lijkt me iets waar je aan gaat wennen naar verloop van tijd.
In mijn ogen is welvaart een soort van gewenning vaak en zorgt het in een aantal gevallen voor een zucht naar meer net zoals bij andere verslavingen zoals alcohol waar je steeds meer van nodig hebt om dronken te worden. Die ene dure auto is in het begin geweldig en na 100 keer rijden begint het al snel gewoon te worden en wordt er vanzelf weer gezocht naar iets nieuws.
Spullen maken denk ik tijdelijk gelukkig zolang de nieuwigheid nog aanwezig is. En voor sommigen boeit het dan helemaal niet en wie weet zijn dat wel de rijkste mensen omdat ze niet constant streven naar meer en meer.
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:19 schreef nokwanda het volgende:Echt realiseren wat je allemaal hebt en er echt oprecht blij mee zijn is de sleutel.
Er is een verschil tussen talent en iets echt heel goed kunnen. De omstandigheden in je leven aangrijpen om die dingen te ontwikkelen die aangeboren zijn maakt dat talent veranderd in iets dat je goed kunt. Combinatie tussen aangeboren talenten en hard werken en kansen ZIEN en GRIJPEN. Sta negatief in het leven en je zult geen kansen zien en slachtofferig je hoofd buigen en alles an je voorbij laten gaan. of je zal niet echt blij zijn met de aangeboden kansen. Positief in het leven staan brengt dus ook vel blijdschap met zich mee omdat je van alle kanten wat plukt en wat leert. Het maakt dat je meer ziet en meer proeft. Want hoe meer je je hoofd optilt, hoe meer je kunt zien wat er om je heen is. Kansen, zaken die er al zijn, zaken die kunnen zijn. Dat zal je dus ook meer instaat stellen om talenten te ontwikkelen in de breedte.
En het zal je ook meer in staat stellen om zaken die niet helemaal gan zoals verwacht voor lief te nemen en verder te gaan met andere dingen. De ervaring van wat er mis ging ligt dan gewoon even op de schap in de kast en kan eventueel later wel eens ingezet worden.
kleine aanvulling: Ook negatieve ervaringen kunnen net het gereedschap zijn om een talent te ontwikkelen dat dan later wel voor iets positiefs kan worden ingezet. Tenminste... dat is mijn persoonlijke ervaring
Bij mezelf merk ik dat ik tijdens positieve dagen meer zie van het leven, de wereld lijkt groter omdat ik me meer focus op mogelijkheden inplaats van zaken die fout of niet mogelijk zijn. Ergernissen verdwijnen dan ook omdat het positieve meer aandacht krijgt. Soms kan ik me aan alles en iedereen ergeren en is het pure verbitterdheid en dan maak ik het mezelf moeilijk maar dan is het ook zo dat die dagen vanzelf gaan alsof ik geen echte controle over heb. Dan zit het negatieve diep geworteld vanaf het begin van de dag. Life sucks om vervolgens alleen te kijken naar alles wat niet deugt, een grote zwarte duisternis.
Vaak maak ik het ook mezelf moeilijk maar goed daar werk ik nog aan. Dan ben ik met plezier ergens mee bezig en vraag ik me af of ik wel echt plezier beleef om vervolgens te twijfelen aan het leven en zodoende weer richting negatief te gaan. Waarom testen of het okey is als het okey overkomt? Kan bij alles twijfelen of het wel in orde is maar zo zal niets in orde zijn als er twijfel is.
[ Bericht 41% gewijzigd door Topspin op 30-12-2007 14:26:44 ]