Vandaag dan mijn allerlaatste interview. De eer is aan de hond van Jack van Gelder:
Ajacks.
Ha, Ajacks. Net zo voetbalgek als je baasje?Jazeker! Ik volg het voetbal op de poot ('op de voet',
red) en ben uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het wereldje. Voetbal is mijn passie.
En, nog nieuwtjes?Jongen, ik barst van de nieuwtjes. Wat wil je weten?
Wat weet jij van de zaak Alves?Alves. Tja. Goede voetballer die jongen, maar jammer dat het zo moet gaan. Ik denk dat hij gewoon in Engeland zal komen te spelen, maar eigenlijk had hij ook een prima speler voor Ajax kunnen zijn. Als Huntelaar volgend seizoen vertrekt, wat niet onwaarschijnlijk is, dan hadden ze met Alves de ideale opvolger in huis kunnen halen. Hij is een balvaste en veel scorende spits, en dat kan Ajax prima gebruiken.
Zijn huidige club, Heerenveen, doet het ook zonder Alves uitstekend. Verrassend?Nee, ik kijk er niet van op. Heerenveen is een prima club en weet altijd leuke voetballers aan te trekken. Het is natuurlijk niet voor niets dat een club als Ajax graag bij Heerenveen komt winkelen. Kijk naar Klaas Jan Huntelaar. Die jongen heeft mooi kunnen rijpen bij Heerenveen, en is nu van grote waarde bij Ajax. Hij scoort aan de lopende band! Het zal voor Ajax nog lastig worden om die jongen te behouden aan het einde van het seizoen, en ik heb dan ook gehoord dat ze al druk bezig zijn met het zoeken naar een opvolger. Het is voor Ajax toch altijd lastig om een complete spits te vinden. Als spits van Ajax moet je gewoon veel meer kunnen dan alleen scoren, en dat type spits is zeldzaam. Kijk maar naar Rosenberg: een goede spits, maar niet compleet genoeg voor Ajax. Die zoektocht gaat nog een lastig verhaal worden, let op mijn woorden.
De spelers van de clubs uit het noorden zijn sowieso hot op de transfermarkt. Terecht?Ik denk het wel. Ajax heeft met Bruno Silva en Rasmus Lindgren twee prima aankopen gedaan. Ook Luis Suarez doet het vanaf dag één bij Ajax uitstekend, dus we kunnen wel stellen dat die jongens goed bezig zijn. Een transfer naar Ajax verdien je niet zomaar, want het is toch nog steeds de grootste club van Nederland. Ik denk dat ze zich bij Ajax prima kunnen ontwikkelen. Wie weet maken ze Ajax zelfs kampioen.
Ook de andere clubs uit de Eredivisie transfereren er lustig op los. Welke transfers vallen je op?Hier kan ik natuurlijk niet anders dan de transfer van Samuel Kuffour noemen. Ik ben erg benieuwd hoe hij het bij Ajax zal doen. Hij mist natuurlijk wat westrijdritme, maar als hij op zijn niveau kan komen dan kan hij zeer waardevol worden voor Ajax. Zo'n type speler hadden ze wel nodig, en aangezien hij gratis is kunnen ze die gok bij Ajax prima nemen. Een spraakmakende transfer hoor, zeg ik je.
Balázs Dzsudzsák is toch ook een leuke aankoop?Wie? Wie noem je nou een zoutzak?
Nee. Dzsudzsák. Die nieuwe linksbuiten van PSV.Oh. Nou, die ken ik niet. Maar PSV kennende zal dat wel een aardige aankoop zijn. PSV maakt het Ajax immers al jaren lastig om kampioen te worden. Sterker nog: PSV is kampioen, tenzij ze na vierendertig wedstrijden geen eerste staan. en dat zit Ajax dwars hoor. Daar willen ze in Amsterdam echt verandering in brengen!
Over de aanstaande kampioen gesproken: een kampioen van de armoede?Dat vind ik zo'n onzin. Het niveau in de Eredivisie gaat juist vooruit. Ga maar na: vroeger werd Ajax met grote regelmaat kampioen. Negenentwintig titels hebben ze al, daar in Amsterdam! Tegenwoordig is het voor Ajax veel lastiger om kampioen te worden, en dat is toch de verdienste van de andere clubs uit de competitie. De concurrentie is bikkelhard. Ajax is geen alleenheerser meer. Maarja, dat maakt het geheel wat spannender, zullen we maar zeggen.
Leg je de aandacht niet iets te veel op Ajax?Te veel? Nee, dat vind ik niet. Je moet je aandacht verdelen afhankelijk van hoeveel animo ergens voor is. De topclubs in Nederland zijn nu eenmaal een aantrekkelijker onderwerp dan de kleinere clubs. Ik vind niet dat ik het te veel over Ajax heb. Dit artikel kent nu zo'n tweehonderd woorden, waarvan een keer of tien het woord 'Ajax'. Reken maar uit. Dat is procentueel gezien echt niet zo gek veel.
Nog andere feitjes die je met de lezers wilt delen?Nou, ik heb gehoord dat Ajax ondanks het aantrekken van Samuel Kuffour nog opzoek is naar een andere verdediger. Ik denk dat ze wel een type als Boulahrouz kunnen gebruiken, maar het schijnt dat hij momenteel geen interesse heeft. Ik ben erg benieuwd of Ajax..
<Onze excuses: wegens 'technische' problemen hebben wij dit interview moeten onderbreken>.
I'd like the whole fucking world
supersized. Can I have a
supersize death, with a coke?