![]()
Een interview met Havana, het keffertje van Henk Kesler.Door Humberto Tan
Na de schitterende reeks interviews die Barbera Barend voor het Kerstnummer van de Voetbal International gemaakt heeft met ‘De vrouw achter…’, kan ik natuurlijk niet achterblijven, hondenliefhebber die ik ben. En waarom ook niet? Honden staan tenslotte vaak veel dichter bij hun baasje dan de vrouw doet. Ze gaan mee uit wandelen, spelen samen en snuffelen aan elkaar. Dít vond ik een veel beter idee.
Ik ontmoet mijn eerste gesprekspartner in de donkere bossen rond het Utrechtse Zeist. Een pittoresk dorpje, waar weinig valt te beleven. Maar, en dat is ook niet onbelangrijk, de burelen van de belangrijkste voetbalorganisatie van Nederland is er gevestigd: de KNVB. Mijn gesprekspartner heeft hier alles mee te maken. Ik praat hier namelijk Havana, het keffertje van Henk Kesler.
Goedenmiddag Havana, geniet je van de wandeling door dit prachtige landschap?Jazeker Humberto, zonder meer. De vrijheid, geweldig. Hoewel ik wel de eigenschap heb me van de gebaande paden te begeven, bang dat ik ben voor alles wat er achter die bosjes schuilgaat. Stel je voor dat je gebeten wordt door een teek, dat moet je niet hebben. Altijd op de gebaande paden blijven, heeft het baasje me dan ook uitgelegd.
Je poept dus ook op het pad?Ja.
Maar dat is toch niet handig? Wandelaars en andere honden hebben daar last van, ze kunnen er over uitglijden. Dat is zo, Humberto. Maar op de paden blijven is gewoon het veiligste om te doen. En natuurlijk zijn er mensen die het daar niet mee eens zijn. Maar mensen zoals jij, Humberto, moeten daar niet over oordelen, vindt mijn baasje. Besluitvoering moeten ze overlaten aan de mensen met verstand.
Verstand, verstand, heb je verstand van voetbal als je zo fel de playoffs blijft verdedigen en Marco van Basten aanstelt als bondscoach?Humberto, blijf kalm. Mijn baasje heeft zeker verstand van voetbal. Dat het Europees nu een seizoen minder gaat is niet de schuld van de playoffs. Dat Ajax, Feyenoord en PSV alledrie moeilijke seizoenen hebben gehad, is dat ook niet. De playoffs maken de competitie extra spannend, altijd zit nog wel ergens een belang. En de kijker geniet er ook van, de inkomsten van de televisierechten zijn gestegen. Rots, de hond van Bert van Oostveen, is het daar mee eens.
En het besluit om Marco van Basten aan te stellen als coach?Iedereen was blij dat Marco van Basten coach werd. Jij toch ook, Humberto? Nu is iedereen opeens tegen hem. Ik snap er weinig van, nog nooit heeft Oranje zich zo gemakkelijk geplaatst voor een groot toernooi. En dat in een moeilijke poule. Dat zegt tenminste Cruijffie, de hond van Johan. En Bullie, de buldog van Tennessee, zegt het ook. Dus dan zal het wel zo zijn.
Maar heb jij wel eens een wedstrijd van Oranje gezien de laatste tijd?Nee, als ik heel eerlijk ben, niet. Eigenlijk heb ik heel weinig verstand van voetbal, Humberto. Komt bij dat ik op het vrouwtje moet passen als het baasje naar een wedstrijd is. Geeft niks hoor, op het vrouwtje passen is ook wel oké. Een beetje eten, een beetje drinken, een beetje blaffen als er wordt aangebeld, maar het is toch vooral veel liggen in mijn mand. Mijn vrouwtje blijft toch wel thuis, trouw als ze aan het baasje is.
Waarom blaf je altijd zo als er iemand aanbelt, daar is toch helemaal geen reden voor?Jawel, Humberto, die is er wel. Je weet het nooit, misschien is het wel zo’n verwend kereltje in zo’n belachelijk blauw pakje. Ach, wat zou ik zo’n kerel eens graag in zijn kon bijten. Maar ja, daar kan ik niet bij. Bovendien mag het helemaal niet van mijn baasje. Je mag het wel denken, zegt hij dan, maar het uitspreken is niet goed. Het doet de titel koninklijk geen eer aan. Alsof ik de hond van Beatrix ben, joh. Lijkt me ook niks trouwens. De hele dag stilzitten onder die gekke hoedjes van haar…
Wanneer vertrekt Henk bij de KNVB?Humberto, ik heb geen idee. Mijn baasje heeft daar nooit iets over gezegd. Ik denk dat zijn afscheid nog wel een tijdje kan duren. Hij vindt het wel leuk hier in Zeist. Gezellig borrelen elke dag, sigaartje erbij, veel wedstrijden bezoeken, bijkletsen met bobo’s, drankje en een sigaartje erbij… Ach, ik vind het ook niet vervelend, van mij mag hij wel eeuwig hier blijven. Komt bij dat ik die poedel van Erika Terpstra vaker kan zien, wat een heerlijke hond is dat zeg!
Nou Havana, dat lijkt me wel weer voldoende. Het is niet de bedoeling dat de 3e januri-editie ook extra dik wordt. Mijn dank ook namens de redactie, ik zal Johan een doosje sigaren naar het baasje opsturen. Graag gedaan Humberto, dat zal hij leuk vinden.
En weg was ze, dat kleine schattige keffertje. Over het pad, terug naar het hoofdgebouw van de Nederlandse voetbalbond. Daar zat Henk, op de bank. Een glaasje wijn en een sigaartje in de hand, genietend van het leven.