abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 december 2007 @ 06:52:12 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_55618481
quote:
ROTTERDAM - Het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw moet worden verboden. Dat vindt GroenLinks in Rotterdam.

De partij komt met een voorstel om consumentenvuurwerk te verbieden. ,,De vuurwerktraditie is niet meer van deze tijd,’’ zegt raadslid Arno Bonte. ,,De milieuverontreiniging is enorm en elk jaar vallen er veel slachtoffers.’’

Vooral de uitstoot van fijnstof noemt Bonte een groot probleem. ,,In het eerste uur van het nieuwe jaar is de luchtverontreiniging net zo groot als normaal in een hele week bij elkaar. Het is zwaar ongezond, tienduizenden mensen met astma hebben er last van.’’

Het verbod zou met de jaarwisseling 2008-2009 moeten ingaan. ,,Het eerste jaar is een overgangsjaar. De mensen moeten er aan wennen. Nog geen boete, een waarschuwing is voldoende. Daarna moet de politie dit verbod natuurlijk wel handhaven.’’

Volgens Bonte is het belangrijk dat mensen beseffen welke schade vuurwerk aanricht. ,,Het aantal mensen dat vuurwerk koopt daalt gestaag. Alleen de mensen die wél kopen, slaan steeds meer in.’’

Oud en nieuw hoeft volgens GroenLinks niet volledig vuurwerkloos te zijn. De partij wil een uitzondering maken voor grote vuurwerkshows, zoals dit jaar op de Erasmusbrug. Bonte: ,,Maar het aftroeven van de buurman met een net iets grotere vuurpijl zal tot het verleden behoren. Dan wordt het ook aangenamer om de buren op straat een goed nieuwjaar te wensen.''
Voor het eerst in 20 jaar ben ik het eens met een standpunt van GL.
pi_55618484
Dat siervuurwerk is nog wel mooi om te zien zo'n 5 minuten, maar wat heb je nou aan die kut jeugd met hun knallers
  zaterdag 29 december 2007 @ 06:58:53 #3
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55618490
Doe het lekker zoals in Australie ofzo.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_55618493
wat doen ze dan in australie?

Daar schieten ze een kangeroe de lucht in ?
pi_55618496
Goh, ook ik ben het met GroenLinks eens.
Sportieve inbreng
  zaterdag 29 december 2007 @ 07:13:25 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_55618497
Ik zou persoonlijk een groot gemeenschappelijk vuurwerkspektakel door een professioneel bedrijf ook liever hebben dan al dat suffe geknal en lullige vuurpijltjes die nu en masse de lucht in gaan.

Maar ik denk niet dat een verbod zal gaan helpen, zeker niet omdat de grootste 'boosdoeners' de pubers zijn voor wie al dat geknal een onweerstaanbare stoerheid oproept. Ga je het verbieden dan gaan ze het alleen nog maar stoerder vinden. De gemeente zou moeten voorstellen om een show te organiseren voor de bewoners die op hun beurt dan geen vuurwerk zullen kopen.
Maar of het ooit gaat werken?
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 29 december 2007 @ 07:16:15 #7
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55618502
In Australie wordt er in ik meen Sydney, Melbourne en Canberra op één plek siervuurwerk afgestoken. Familie van daaar vertelde dat like 9 jaar geleden, dus pin me er niet op vast

Maar wat er ook gedaan wordt, we hebben nog steeds dezelfde idioten die toch wel illegaal vuurwerk zien te krijgen.
  zaterdag 29 december 2007 @ 07:20:56 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_55618512
Als ik op oudjaarsavond zie hoeveel vuurwerk (lullig of niet) er wordt afgestoken dan vraag ik me af hoe GL erbij komt dat 'de vuurwerktraditie' niet meer van deze tijd is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_55618530
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 06:52 schreef Ippon het volgende:

[..]

Voor het eerst in 20 jaar ben ik het eens met een standpunt van GL.
Heb alleen de OP gelezen dus. Hoe haal je het in je hoofd om vuurwerk te gaan verbieden??? Dit is voor velen een hoogtepunt van het jaar. Hoe kan je nou het nieuwe jaar ingaan zonder vuurwerk?? Dit is al jaaaaaaaren(zoek het lekker zelf op maar volgens mij rond 1870) traditie Dit gaat echt te ver hoor Welke mongool gaat er nu nog GroenLinks stemmen

Bij Oud en Nieuw hoort gewoon vuurwek, Alsof het uitmaakt dat dit minilandje geen vuurwerk afsteekst. Als je de grote steden bij elkaar telt zit je ruim over de 10& van wat hier wordt afgestoken

Krijg toch lekker de tering met je GroenLinks
pi_55618795
altijd als een linkse partij in het nieuws komt is het omdat ze wat willen verbieden.

stellletje kutcommunisten
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_55618844
Onzin, zo kunnen we wel alles gaan verbieden. Alcohol zorgt ook voor veel problemen, of voetbal-wedstrijden, of de islam ofzo...
pi_55618848
En hoe zou je zo'n verbod willen handhaven?

Ze hebben de tijd om vuurwerk af te steken op 31 december al verruimd van middernacht tot 2 uur 's nachts tot nu van 10 uur 's ochtends tot 2 uur de volgende morgen.

En het verbod op verkopen klinkt natuurlijk leuk, maar tegenwoordig is Europa een unie zonder grenzen, en je kunt wel steeksproefgewijs e.e.a. gaan controleren, maar dat werkt nu ook al niet.

En milieu is een hot item tegenwoordig, alles moet maar verboden worden omdat het beter voor het milieu zou zijn..... Hypocriet gedoe...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_55618849
Och, om ze nu aan te wrijven dat ze met een verbod komen.. Ze stellen voor het nu 364 dagen/jaar geldende verbod voortaan 365 dagen/jaar te laten gelden.

Ik zou ervoor zijn trouwens. Vuurwerk is - (ook) voor anderen dan de afstekers- vies en gevaarlijk. Dat er na een verbod uiteraard nog steeds illegaal geknald zou worden doet trouwens weinig af aan de effectiviteit van een eventueel verbod. Als het doel de massale luchtvervuiling op 1 januari te voorkomen is, gaan een paar illegaal knallende pubertjes dat niet verstoren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:24:27 #14
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_55618909
Dit plan verdient de titel 'meest onzinnig besluit van het jaar'

1. Er kan nooit perfect op worden toegezien dat er geen vuurwerk wordt afgestoken.
2. Kun je alle verkooppunten wel weghalen, maar de jeugd handelt zelf ook al gewoon in vuurwerk..
3. traditie neemt af? Ik kan volgens mij alleen concluderen dat het steeds meer traditie wordt

@ Lod, het gaat bij vuurwerk afsteken er niet om of het mooi is (natuurlijk wel gedeeltelijk), maar ook om de kick van het afsteken zelf.. xD
pi_55618921
Goh, ik ben het eens een keer eens met GL.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:42:46 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_55619011
Wat een schijtplan

Gelukkig is het slechts een of andere lokale club die het wil
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:49:29 #17
201178 Leprachaun
I want me gold!
pi_55619058
Jah kom, laten we stoppen met dat geknal en onze snikkel in een boom duwen!
Groenlinks mist alleen de gele pruik en rode neus nog...
Verzet is smurf!
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:49:56 #18
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55619061
quote:
Bonte: ,,Maar het aftroeven van de buurman met een net iets grotere vuurpijl zal tot het verleden behoren. Dan wordt het ook aangenamer om de buren op straat een goed nieuwjaar te wensen.''
Ja, want in straten waar geen vuurwerk wordt afgestoken gaan mensen om 12 uur ook lekker de straat op. NOT! Die Bonte snapt er geen snars van, een dergelijk besluit zou alleen leiden tot verdere vervreemding van je buren. En dat het aantal mensen dat vuurwerk koopt afneemt, maar de hoeveelheid vuurwerk per persoon toeneemt zegt iets over de organisatiegraad, tegenwoordig slaan mensen dat voor oudejaarsavond gezamelijk in, dus die statistiek wordt echt weer triest misbruikt om in het eigen straatje te wauwelen.
Life is what you make it.
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:50:48 #19
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_55619070
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 09:13 schreef sigme het volgende:
Vuurwerk is - (ook) voor anderen dan de afstekers- vies en gevaarlijk.
Dat zijn auto's ook. Moeten we die dan ook niet verbieden?
  zaterdag 29 december 2007 @ 09:51:17 #20
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55619072
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 09:24 schreef Curri het volgende:
Dit plan verdient de titel 'meest onzinnig besluit van het jaar'

1. Er kan nooit perfect op worden toegezien dat er geen vuurwerk wordt afgestoken.
2. Kun je alle verkooppunten wel weghalen, maar de jeugd handelt zelf ook al gewoon in vuurwerk..
3. traditie neemt af? Ik kan volgens mij alleen concluderen dat het steeds meer traditie wordt

@ Lod, het gaat bij vuurwerk afsteken er niet om of het mooi is (natuurlijk wel gedeeltelijk), maar ook om de kick van het afsteken zelf.. xD
We weten nu dus ook bij welke groep jij hoort.
pi_55619159
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 09:50 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat zijn auto's ook. Moeten we die dan ook niet verbieden?
Nogmaals: het verbod op afsteken van vuurwerk geldt al 364 dagen/jaar. 1 dagje daaraan toevoegen is niet wereldschokkend.

En je kan van alles een hele grote brede discussie over het principiële recht van verbieden / gebieden maken, maar dan ben je op deelonderwerpen als deze een topicverneuker .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_55619189
ze denken dat ze allles kunnen verbieden lamlullen daar ... en zelf rijden ze allemaal in een mileuvervuilende auto ...
pi_55619263
'tuurlijk. Allemaal! En dus mogen ze niks vinden. Want, dus, en zo.
pi_55619323
Sigme, je kan lullen wat je wilt, maar het voorstel slaat natuurlijk ook nergens op.
Het begint al bij het feit dat het wel degelijk nog steeds van deze tijd is om vuurwerk af te steken. Kijk maar om je heen als het vuurwerk wordt afgestoken. Het is daarmee nog steeds een levendige traditie.
En dan het argument om vooral geen groter vuurwerk dan je buurman af gaan te steken laat duidelijk weer het enge gelijkheidsdenken zien.
Iedereen hetzelfde vuurwerk, in dezelfde hoeveelheid, hoe bezopen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_55619420
Het slaat wel degelijk ergens op; gereguleerd vuurwerk is vrij normaal.

Dat we hier gewend zijn om er een paar uur per jaar een uitzondering op te maken is natuurlijk niet iets wat eeuwig zo hoeft te blijven. Dit land wordt steeds dichtbevolkter, misschien is er wel geen ruimte meer voor vuurwerk midden in de straat, afgeschoten door een willekeurige dronkelap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')