Tja, is het nu ook niet. Mag eigenlijk alleen de laatste dag van 10 tot 10. Maar het gebeurt inderdaad al weken ervoor.quote:
Zo onnodig is het niet, want het is tijd om naar Belgie te gaan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 14:07 schreef Lod het volgende:
Wat zou het standpunt van GroenLinks zijn aangaande het onnodig kicken van topics?
Ze stellen een interdepartementale werkgroep topic-kickingproblematiek voor.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 14:07 schreef Lod het volgende:
Wat zou het standpunt van GroenLinks zijn aangaande het onnodig kicken van topics?
LOL! Dat onderschrift ook!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 14:06 schreef kut-tweede-kamer het volgende:
rot toch een keer op de tweede kammer wordt telkens gekker gaan jullie nu ook al vuurwerk verbieden dat je pas om 18:00 tot 02:00 mag afsteken nou de meeste van nederland luisteren er toch niet naar want ze beginnen toch wel om 10:00 tot 02:00 net als ik dus iedereen heeft er toch schijt aan die kut regels hier in nederland.
mwah, de gewoonte om aan het begin van het nieuwe jaar vuurwerk af te steken komt sec bekeken voort uit een bijgeloof (het verjagen van de boze geesten), en bijgeloof is mi even achterlijk als gewoon geloof en niet meer van deze tijd ..quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 15:58 schreef McKillem het volgende:
Vuurwerk is niet meer van deze tijd?
Uit welke duim hebben ze dat getrokken?
Als we het hebben over iets dat niet meer van deze tijd is is het wel religie.
quote:Tijdens de jaarwisseling komt het vooral de laatste 10 tot 15 jaar opvallend vaak tot mist. Er zijn zelfs diverse jaren geweest, waarbij sprake was van zeer ernstige problemen voor het wegverkeer.
Een groot drama was de jaarwisseling naar het jaar 1993. Zowel tijdens Oudejaarsdag als op Nieuwjaarsdag vroor het 's nachts matig, in onze regio tot -9 graden. Er stond maar weinig wind.
Oudejaarsavond 1992 verliep vrijwel windstil, helder en onbewolkt, maar al een half uurtje na de jaarwisseling ontstond als gevolg van het massaal afsteken van vuurwerk op steeds meer plaatsen een dichte mist. In de loop van Nieuwjaarsnacht namen de problemen alleen maar verder toe.
[..]
Wat is nu de oorzaak van deze mist?
In vroeger tijden werd vooral knalvuurwerk afgestoken. Hierbij komen maar weinig kruitdampen hoger in de atmosfeer terecht. Al jarenlang is er een verschuiving waarneembaar naar het afsteken van siervuurwerk, waaronder vuurpijlen. De pijlen worden bovendien steeds spectaculairder en zwaarder. Op deze manier komen er zeer grote hoeveelheden sterk vervuilende chemische stoffen in de lucht, die vaak ook nog hygroscopisch (wateraantrekkend) zijn.
Bij een weerssituatie met koud weer en weinig wind, waarbij zich tijdens de nacht nabij de grond een sterke inversie vormt(koude luchtlaag, met daarboven een warmere luchtlaag) hoopt al deze vervuiling zich in de onderste honderden meters van de atmosfeer op. De stoffen vormen een katalysator bij het vormen van zeer dichte mist. Dit kan soms in enkele minuten tijd gebeurd zijn.
Het snelst zal de mist gevormd worden nabij grote steden, en als er wat wind staat aan de lijzijde van steden, maar ook in de beschutting van bossen en bosranden, e.d.
Het verhaal over 1993 is pure onzin. Ik kan mij het nog levendig herinneren, want ik heb de rit naar de stad er door af moeten breken omdat ik op zeker moment geen donder meer zag...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:19 schreef moussie het volgende:
wat ik veel zorgelijker vind is de luchtvervuiling .. afgelopen jaarwisseling werd er gesproken van 10 keer de norm of te wel vuiler dan in Peking op topdagen .. klik .. en hier een ander stuk over de best wel gevaarlijke gevolgen van siervuurwerk.
http://www.nu.nl/algemeen(...)rk-in-de-straat.htmlquote:ROTTERDAM - GroenLinks in Rotterdam wil dat bewoners per straat en per referendum kunnen stemmen of er in hun straat vuurwerk mag worden afgestoken.
Als een meerderheid dan tegen het afsteken is, wordt de straat vuurwerkvrij. De partij gaat dit binnenkort voorstellen aan de gemeenteraad.
Beperken
GroenLinks in Rotterdam is voorstander van het beperken van het afsteken van vuurwerk. Eerder opperde de partij al om een centraal vuurwerk te laten afsteken in plaats van iedereen z'n eigen een vuurpijl de lucht in te laten jagen.
"Je bent je leven niet zeker als je je buren op straat een gelukkig nieuw jaar wilt wensen,'' zegt raadslid en initiatiefnemer Arno Bonte. "Of je wordt binnen een mum van tijd door de kruitdampen weer naar binnen gejaagd.''
Bord
Bij de ingang van een vuurwerkvrije straat moet een verbodsbord komen te hangen. De politie zou het verbod moeten handhaven. Wat betreft Bonte volgen na Rotterdam andere plaatsen.
1993 is het eerste jaar waarin het zo erg was .. als je die artikelen even goed leest lees je dat het ieder jaar zo is, met de vorige jaarwisseling vergelijkbaar met 1993 ..quote:Op zondag 28 december 2008 11:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het verhaal over 1993 is pure onzin. Ik kan mij het nog levendig herinneren, want ik heb de rit naar de stad er door af moeten breken omdat ik op zeker moment geen donder meer zag...
maar dat was wel in een onbewoond en open gebied (met kenmerkend: water in de buurt), in de bewoonde gebieden, waar het vuurwerk werd afgestoken viel het in verhouding mee.
Volslagen onzin dus om die mist te koppelen aan vuurwerk.
Dat kan iedereen met een meer dan gemiddelde fantasie. Maar ga nou niet doen alsof je wetenschap bedrijft.quote:Op zondag 28 december 2008 13:18 schreef moussie het volgende:
hoe dat precies zit zou ik niet weten, ben geen deskundige, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen
1993 was mist ,smog en compleet windstil. Ondanks dat ik toen nog maar 10 was kan ik me het herinneren als de dag van gisteren. In Rotterdam zag je weinig maar op de snelweg echt helemaal niets. Toen wij over de A20 reden moesten we om tientallen ongevallen heen slalommen. Waren we eindelijk voorbij alle ongevallen werden we stilgezet door de politie. 100% zeker dat dit niet alleen maar mist was, we stonden stil op de linkerrijstrook en je kon de vangrail niet meer zien. Kan dus nooit dat dit alleen mist is geweest!quote:Op zondag 28 december 2008 11:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het verhaal over 1993 is pure onzin. Ik kan mij het nog levendig herinneren, want ik heb de rit naar de stad er door af moeten breken omdat ik op zeker moment geen donder meer zag...
maar dat was wel in een onbewoond en open gebied (met kenmerkend: water in de buurt), in de bewoonde gebieden, waar het vuurwerk werd afgestoken viel het in verhouding mee.
Volslagen onzin dus om die mist te koppelen aan vuurwerk.
Daar kan je volgens mij flinke burenruzie's mee opstoken.quote:Op zondag 28 december 2008 13:25 schreef StarmanFR het volgende:
Als je dat verbied, verdwijnt toch een traditie uit Nederland. Ook dat idee van een referendum over wel of geen vuurwerk afsteken is een kut idee![]()
Ja, dat zeker.quote:Op zondag 28 december 2008 13:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daar kan je volgens mij flinke burenruzie's mee opstoken.
En waar doe ik alsof ik wetenschap bedrijf ?quote:Op zondag 28 december 2008 13:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat kan iedereen met een meer dan gemiddelde fantasie. Maar ga nou niet doen alsof je wetenschap bedrijft.
Dat is juist een geweldig idee, zo'n straatreferendum. Nu stemmen over vuurwerk, morgen de maximum snelheid in de straat naar 100 ophogen en binnenkort via een stemming de allochtonen de buurt uitwerken! Decentralisatie ten top!quote:Op zondag 28 december 2008 13:25 schreef StarmanFR het volgende:
Ook dat idee van een referendum over wel of geen vuurwerk afsteken is een kut idee![]()
Wat een flauwekul. Vandalisme is al verboden! Ik snap niet waarom je het schoolkinderen wil ontnemen om met wat rotjes over straat te gaan op oudjaarsdag,quote:Op zondag 6 januari 2008 12:42 schreef Gia het volgende:
Ik vind de knallen vóór oud en nieuw niet zo erg. Maar het bijbehorende vandalisme wel.
Dus daarom ben ik wel voor een verbod op het afsteken van vuurwerk vóór 0.00.
Nou, ik heb vaker zulke mist meegemaakt, maar dan niet op 1-1, dus dat klopt al niet.quote:Op zondag 28 december 2008 13:18 schreef moussie het volgende:
1993 is het eerste jaar waarin het zo erg was .. als je die artikelen even goed leest lees je dat het ieder jaar zo is, met de vorige jaarwisseling vergelijkbaar met 1993 ..
Met alle respect, als er water in de buurt is is de kans op mist groter. Geloof me. Dat is logisch ook, want hogere luchtvochtigheid.quote:en waar het blijkbaar om gaat is de weersituatie, niet of er water in de buurt is, als er nog wat bewolking boven je hoofd hangt wordt de vorming van mist belemmerd .. hoe dat precies zit zou ik niet weten, ben geen deskundige, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat zo'n deken van fijnstof die binnen hele korte tijd in de hogere luchtlagen geschoten wordt, gevolgen heeft voor de luchtcirculatie in de lagere lagen ..
Behalve dan dat ik zulke dichte mist ook heb meegemaakt buiten de bekende datum om...quote:Op zondag 28 december 2008 13:36 schreef Fastmatti het volgende:
100% zeker dat dit niet alleen maar mist was, we stonden stil op de linkerrijstrook en je kon de vangrail niet meer zien. Kan dus nooit dat dit alleen mist is geweest!
Wel fijn dat je binnen 1 zin een conclusie trekken waar wetenschappers zich niet aan durven wagen. Fijnstof + hoge luchtdruk + koud en helder = mist. Heb je al een nobelprijs?quote:Op zondag 28 december 2008 14:12 schreef moussie het volgende:
Het verschijnsel wintersmog is toch wel bekend dacht ik zo, en om te denken dat je daar geen last van krijgt als je binnen een half uur tijd weet ik hoeveel fijnstof de lucht inschiet, terwijl de weersomstandigheden nou juist ideaal zijn voor het ontstaan van wintersmog, hoge luchtdruk, koud en helder, is mi nogal naïef ..
heeft weinig te maken met fantasie, meer met logisch nadenken
Bovendien willen ze zulke dingen niet invoeren omdat het simpelweg niet te handhaven is. Ook dat idee van GL niet waar per straat wordt besloten of er wel of niet afgestoken mag worden. Wat zouden ze willen dan? Op elke hoek een agent die mensen gaat beboeten als ze een rotje afsteken?quote:Op zondag 28 december 2008 14:51 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Vandalisme is al verboden! Ik snap niet waarom je het schoolkinderen wil ontnemen om met wat rotjes over straat te gaan op oudjaarsdag,
daarom heet het dan ook wintersmogquote:Op zondag 28 december 2008 14:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, ik heb vaker zulke mist meegemaakt, maar dan niet op 1-1, dus dat klopt al niet.
quote:Met alle respect, als er water in de buurt is is de kans op mist groter. Geloof me. Dat is logisch ook, want hogere luchtvochtigheid.
De suggestie is gewoon onzinnig. Je slikt het voor zoete koek omdat het wel logisch klinkt. Maar feitelijk is het onzinnig omdat ik destijds constateerde dat de mist juist het meest hevig was waar deze altijd het meest hevig is en niet daar waar de invloed van vuurwerk het grootst was. Op die plek was er nl. zo goed als GEEN invloed van vuurwerk en toch was daar de mist het meest hevig. Kortom: geen enkel verband met het vuurwerk. Wel waren de omstandigheden daar ideaal (hoge luchtvochtigheid en wat kouder omdat het onbewoond gebied is).
Wat dat betreft moet je ook eens langer doordenken. In de eerste link zie je dat de mist juist zo hevig was in Oost-Nederland. Het minder bewoonde deel... waar dus logischerwijs minder vuurwerk afgestoken wordt...
Mist ontstaat door een combinatie van weinig tot geen wind, hoge luchtvochtigheid en de juiste temperatuur. Niet door "fijnstof".
Dus nu ligt het aan de winter en niet aan het vuurwerk.quote:
Het leuke is dan dat die kaartjes niets anders zijn dan extrapolaties van de gemeten waarden op slechts enkele punten en dientengevolge volslagen onnauwkeurig zijn. Zo zal in bosrijk gebied nauwelijks fijnstof doordringen (bomen filteren nu eenmaal fijnstof uit de lucht), maar het plaatje laat gewoon een grote vlek zien. Waar dus geen donder van klopt.quote:dit is dan ook geen pure mist maar smog, wintersmog, en voor het ontstaan daarvan zit meer dan genoeg fijnstof in de lucht rond de jaarwisseling
http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/fijnstof/
in het menu aan de linker kant vindt je de smogbulletins, met tabellen over de gemeten μg/m³ .. en die is dus op sommige plekken erg hoog
interessant om naar te kijken is ook de grafiek bij de paasvuren van 2006, over de verplaatsing van de luchtpakketten met sterk vervuilde lucht, daaruit wordt duidelijk dat je verhaal van 'ja maar daar waar ik was werd helemaal niets afgestoken' niet echt ter zake doet, waar het om gaat is de verspreiding in de hogere luchtlaag
Op zich deel ik jouw voorkeur, maar ik zou ook kunnen beweren dat alcohol meer ellende veroorzaakt dan vuurwerk en dan lieg ik niet bepaald...quote:Op maandag 29 december 2008 14:17 schreef LXIV het volgende:
Van mij mag het eigenlijk ook wel verboden worden. Zo'n kereltje van 18 dat zijn hand eraf blaast en dan de rest van zijn leven op mijn kosten in de WIA zit... Het is toch vermaak voor de armen van geest, zeg maar! En wat er dan afgestoken wordt in de straten is toch allemaal heel veel van hetzelfde. Fantasielose pakettjes van een paar tientjes, nou, joechei!
Een echt professioneel siervuurwerk voor ieder dorp/stad zou veel mooier zijn. En in vele opzichten beter.
Ik koop iig liever een goede fles champagne dan een vuurwerkpakket!
Geen idee, maar als het verbodskanon blijft schieten maak ik 2024 niet mee in NL...quote:Op maandag 29 december 2008 14:37 schreef LXIV het volgende:
Dat klopt wel, maar het verbieden van alcohol staat toch pas voor 2024 geplanned?
het gebeurt idd wel vaker tijdens bepaalde weersomstandigheden, zowel in de zomer als ook in de winter .. waar het om gaat in deze is dat wij met dat siervuurwerk met oud en nieuw zelf zorgen voor de juiste omstandighedenquote:Op maandag 29 december 2008 14:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus nu ligt het aan de winter en niet aan het vuurwerk.
En leg jij mij nog even uit hoe het komt dat ik in Zwitserland (waar mijn ouders vroeger een tweede woning hadden) het ook meemaakte, terwijl de lucht aldaar nota bene als helend bekend staat?
lol, dus een (rook/fijnstof)wolk, die voortgedreven wordt door de beweging van de lucht, krijgt spontaan gaten boven een bos, of maakt bij wijze van spreken een omtrekkende beweging of zo ?quote:Het leuke is dan dat die kaartjes niets anders zijn dan extrapolaties van de gemeten waarden op slechts enkele punten en dientengevolge volslagen onnauwkeurig zijn. Zo zal in bosrijk gebied nauwelijks fijnstof doordringen (bomen filteren nu eenmaal fijnstof uit de lucht), maar het plaatje laat gewoon een grote vlek zien. Waar dus geen donder van klopt.
Je wil nu beweren dat grote hoeveelheden fijnstof geen effect hebben op de smogvorming ?quote:Overigens, ten aanzien van de schadelijkheid van fijnstof klopt ook een hoop niet. Die standaardverhaaltjes van het RIVM zijn gewoon onwaar.
Kou? Windstilte? Hoge luchtvochtigheid? Echt?quote:Op maandag 29 december 2008 15:15 schreef moussie het volgende:
waar het om gaat in deze is dat wij met dat siervuurwerk met oud en nieuw zelf zorgen voor de juiste omstandigheden
Laten we wel zijn, hoog in de lucht ontstaat die mist niet. Laag bij de grond wel. En daar klopt dat inderdaad. Het filteren werkt best goed zelfs. Als je naast een snelweg staat heb je X fijnstof (en nog wel schadelijke ook, tenminste als je vatbaar bent voor hart- en longfalen). Als je vervolgens een weiland in loopt neemt de concentratie nauwelijks af (als je met de wind mee loopt). Ga je een bos in dan ben je na 100 meter de snelweg "kwijt".quote:lol, dus een (rook/fijnstof)wolk, die voortgedreven wordt door de beweging van de lucht, krijgt spontaan gaten boven een bos, of maakt bij wijze van spreken een omtrekkende beweging of zo ?
Nee, ik geef aan dat de koppeling mist - vuurwerk op 1-1-1993 een pure suggestie is en meer niet.quote:Je wil nu beweren dat grote hoeveelheden fijnstof geen effect hebben op de smogvorming ?
Ze willen vooral grenzen voor anderen.quote:Op maandag 29 december 2008 15:06 schreef LXIV het volgende:
Ach, de mensen willen nu eenmaal graag duidelijkheid en grenzen.
Zolang het falen van anderen op hen verhaald wordt willen ze die inderdaad ja!quote:Op maandag 29 december 2008 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze willen vooral grenzen voor anderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |