Onzin natuurlijk. Je mag je eigendom verdedigen, maar het eventuele geweld moet wel in verhouding staat tot die eerste initatie van geweld. Het is niet zo dat je gezellig mensen kan neerknallen als ze een stapje in je tuin doen. Nouja, kan evengoed als dat nu kan, maar dan sta je zo voor een rechter of vergelijkbare instantie.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:18 schreef du_ke het volgende:
Je erkent dat recht totdat je van mening bent dat iemand z'n recht heeft verspeeld en dan mag je hem doodslaan?
Lekker praktisch.
quote:Op donderdag 27 december 2007 15:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Je mag je eigendom verdedigen, maar het eventuele geweld moet wel in verhouding staat tot die eerste initatie van geweld. Het is niet zo dat je gezellig mensen kan neerknallen als ze een stapje in je tuin doen. Nouja, kan evengoed als dat nu kan, maar dan sta je zo voor een rechter of vergelijkbare instantie.
Er is toch geen vaste set van regels waar je je aan moet houden (wie zou die immers opstellen, een overheid ofzo?).quote:Op donderdag 27 december 2007 15:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Je mag je eigendom verdedigen, maar het eventuele geweld moet wel in verhouding staat tot die eerste initatie van geweld. Het is niet zo dat je gezellig mensen kan neerknallen als ze een stapje in je tuin doen. Nouja, kan evengoed als dat nu kan, maar dan sta je zo voor een rechter of vergelijkbare instantie.
Ietsjes maarquote:Op donderdag 27 december 2007 15:23 schreef gronk het volgende:
[..]Je filosofie rammelt aan alle kanten.
Het mooie van libertarisme: er hoeft maar een iemand tegen te zijn, en het hele feest gaat niet door.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ietsjes maar. op basis van een wankele theorie een regeringsvorm op willen leggen, het is nogal wat...
Klopt en dat feestje bederf ik met alle plezier. ik laat mij deze troep niet opleggenquote:Op donderdag 27 december 2007 15:26 schreef gronk het volgende:
[..]
Het mooie van libertarisme: er hoeft maar een iemand tegen te zijn, en het hele feest gaat niet door.
Met een pistool op het hoofd van de burger zetten en ze dwingen eigendommen af te staan en als ze het er niet mee eens zijn de trekker overhalen, het is nogal wat ...quote:Op donderdag 27 december 2007 15:25 schreef du_ke het volgende:
Ietsjes maar. op basis van een wankele theorie een regeringsvorm op willen leggen, het is nogal wat...
Ja, het is best wat. Het is een systeem waarin jij nu kunt werken, wonen en leven en op een internetforum kunt zeggen dat je een ander systeem wilt. Klinkt dat goed? Ja, dat klinkt best redelijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Met een pistool op het hoofd van de burger zetten en ze dwingen eigendommen af te staan en als ze het er niet mee eens zijn de trekker overhalen, het is nogal wat ...
Oh komt de belastingdienst zo bij je thuis? Ik krijg gelukkig gewoon een envelopquote:Op donderdag 27 december 2007 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Met een pistool op het hoofd van de burger zetten en ze dwingen eigendommen af te staan en als ze het er niet mee eens zijn de trekker overhalen, het is nogal wat ...
Gebeurt ook dagelijks in nederland, eh?quote:Op donderdag 27 december 2007 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nou, poehee, wat is die overheid toch goed dat ik zomaar mag werken en leven.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:31 schreef Monidique het volgende:
Ja, het is best wat. Het is een systeem waarin jij nu kunt werken, wonen en leven en op een internetforum kunt zeggen dat je een ander systeem wilt. Klinkt dat goed? Ja, dat klinkt best redelijk.
quote:Op donderdag 27 december 2007 15:16 schreef gronk het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat nou het ontzettend grote voordeel is van het moeten kiezen tussen verschillende bedrijven om keuzes voor mij te maken versus de huidige situatie. Het mag dan 'moreel beter' zijn, het is vele malen onpraktischer.
Wat ik wel zie is dat jij en een paar anderen ontzettend monomaan bezig zijn, en dat jullie hier zo'n beetje ieder topic domineren met jullie gereutel over 'de overheid'. Andere mensen dragen nog wel eens iets bij zonder dat ze meteen vervallen in hun stokpaardjes. Jullie kunnen dat blijkbaar niet. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal een zwaktebod.
Nee! Jij denkt te dogmatisch. Het systeem waarin jij nu leeft, wat de intenties van de overheid en de burgers ook zijn, laat jou toe het leven te hebben dat jij nu hebt. Nou, nou, " laat toe". Ja, whatever. Het is een goed systeem waarin wij ons bevinden, ongeacht de alternatieven.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nou, poehee, wat is die overheid toch goed dat ik zomaar mag werken en leven.
Ja, ik heb gerechtsdeurwaarders aan mijn deur gehad van de vorige bewoners en die hadden mijn voordeur gemold, spullen meegenomen en een rekening achtergelaten voor het mollen van mijn deur ware het niet dat ik er net op tijd achter kwam omdat ze een briefje achterlieten en de volgende dag langskomen.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:32 schreef du_ke het volgende:
Oh komt de belastingdienst zo bij je thuis? Ik krijg gelukkig gewoon een envelop.
Ofwel hoe vaak doet de Nederlandse overheid dat?
Aap, mouw.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, ik heb gerechtsdeurwaarders aan mijn deur gehad van de vorige bewoners en die hadden mijn voordeur gemold, spullen meegenomen en een rekening achtergelaten voor het mollen van mijn deur ware het niet dat ik er net op tijd achter kwam omdat ze een briefje achterlieten en de volgende dag langskomen.
En dat voor het gigantische bedrag van 40 euro voor de waterschappen.
Het komt heel regelmatig voor dat mensen op straat worden gezet door gerechtsdeurwaarders izm. de politie.
Ok en schulden innen zal in jouw heilstaat geheel zonder dwang gaan?quote:Op donderdag 27 december 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, ik heb gerechtsdeurwaarders aan mijn deur gehad van de vorige bewoners en die hadden mijn voordeur gemold, spullen meegenomen en een rekening achtergelaten voor het mollen van mijn deur ware het niet dat ik er net op tijd achter kwam omdat ze een briefje achterlieten en de volgende dag langskomen.
En dat voor het gigantische bedrag van 40 euro voor de waterschappen.
Het komt heel regelmatig voor dat mensen op straat worden gezet door gerechtsdeurwaarders izm. de politie.
Erm, de meeste agenten zijn ook heel goed zonder pistool. Pas als je je gaat verschansen in je huis, en door de deur heen schiet trekken ze hun wapens.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:34 schreef Monidique het volgende:
Boze_Appel bedoelt natuurlijk: zodra ik mijn belasting niet betaal, zodra ik de boete, of weet ik veel wat, niet betaal, zodra ik weiger naar de rechtbank te gaan, zodra ik dan maar de cel in moet daarom en zodra ik mij dan ga verzetten, dan krijg ik een pistool tegen mijn hoofd.
Goed systeem? Zoals onze goede wachtlijsten, onze goede beperkingen van vrijheid, onze goede raamambtenaren, ons goede deel van ons werk wat naar die raamambtenaren gaat, onze goede oorlogsvoeringen aan de andere kant van de wereld, etc etc etc.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:35 schreef Monidique het volgende:
Nee! Jij denkt te dogmatisch. Het systeem waarin jij nu leeft, wat de intenties van de overheid en de burgers ook zijn, laat jou toe het leven te hebben dat jij nu hebt. Nou, nou, " laat toe". Ja, whatever. Het is een goed systeem waarin wij ons bevinden, ongeacht de alternatieven.
Ja. En de files, de criminaliteit, de corruptie, het morele verval!quote:Op donderdag 27 december 2007 15:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Goed systeem? Zoals onze goede wachtlijsten, onze goede beperkingen van vrijheid, onze goede raamambtenaren, ons goede deel van ons werk wat naar die raamambtenaren gaat, onze goede oorlogsvoeringen aan de andere kant van de wereld, etc etc etc.
Het is maar wat je goed noemt.
Is het ook nog een goed systeem als een Geert Wilders aan de macht komt? Het systeem maakt het prima mogelijk dat een mafkezerige dictatorachtige aan de macht komt. De wetjes en regels liggen er al helemaal op te wachten.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:38 schreef Monidique het volgende:
Ja. En de files, de criminaliteit, de corruptie, het morele verval!!
Ja, het is een goed systeem, ongeacht de alternatieven.
Als de PVV de premier levert? Ja, hoor.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Is het ook nog een goed systeem als een Geert Wilders aan de macht komt?
Ja. In jouw libertarische utopie helaas ook. Ik snap jouw moreel punt, geef ik je gelijk in, maar dat betekent niet dat het ook een utopie wordt. Het is so naief.quote:Het systeem maakt het prima mogelijk dat een mafkezerige dictatorachtige aan de macht komt. De wetjes en regels liggen er al helemaal op te wachten.
Ook als Geert Wilders aan de macht komt (wat door onze representatieve democratie met een pluriform stelsel van partijen niet gek waarschijnlijk is) is het nog een behoorlijk goed systeem ja.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Is het ook nog een goed systeem als een Geert Wilders aan de macht komt? Het systeem maakt het prima mogelijk dat een mafkezerige dictatorachtige aan de macht komt. De wetjes en regels liggen er al helemaal op te wachten.
Ligt eraan hoe de overgang gaat. Als het plotseling gaat zal het een chaotische ramp worden, maar als het geleidelijk gaat en dus langzaam steeds meer naar de markt gaan en de overheid langzaam afbrokkelt dan is het heel goed mogelijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:41 schreef Monidique het volgende:
Ja. In jouw libertarische utopie helaas ook. Ik snap jouw moreel punt, geef ik je gelijk in, maar dat betekent niet dat het ook een utopie wordt. Het is so naief.
Neuh.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe de overgang gaat. Als het plotseling gaat zal het een chaotische ramp worden, maar als het geleidelijk gaat en dus langzaam steeds meer naar de markt gaan en de overheid langzaam afbrokkelt dan is het heel goed mogelijk.
Diensten inkopen, wat zeg je dat lief. Alsof je daar ook maar 1 keuze in hebt.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:42 schreef du_ke het volgende:
Maar op dat moment kan ik ook nog beslissen bij een andere overheid m'n diensten in te gaan kopen.
Minarchistische, dus een heel erg beperkte overheid, staten hebben in het verleden prima bestaan en die werkte prima. Ik zie niet in waarom die ene stap verder niet zou werken.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:44 schreef Monidique het volgende:
Neuh.
Zoals?quote:Op donderdag 27 december 2007 15:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Minarchistische, dus een heel erg beperkte overheid, staten hebben in het verleden prima bestaan en die werkte prima.
Ik kan zeker uit een stuk of 200 landen kiezen inderdaadquote:Op donderdag 27 december 2007 15:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Diensten inkopen, wat zeg je dat lief. Alsof je daar ook maar 1 keuze in hebt.
Ja ook met grote welvaart voor de gehele bevolking? Ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Minarchistische, dus een heel erg beperkte overheid, staten hebben in het verleden prima bestaan en die werkte prima. Ik zie niet in waarom die ene stap verder niet zou werken.
Ons eigen Nederlandje was een nachtwakersstaat in de 19e eeuw.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:48 schreef Monidique het volgende:
Zoals?
Allemaal met een overheid die belasting afperst, lekkere keuze.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:48 schreef du_ke het volgende:
Ik kan zeker uit een stuk of 200 landen kiezen inderdaad.
Spijt me zeer hoor, maar ik zie *echt* het verschil niet tussen 1 euro aan loonheffing kwijt zijn, en totaal 1 euro kwijt zijn aan een 'aanbieder' van allerlei verschillende diensten (varierend van rioolaanleg, veiligheid, onderwijs, bijstand, etc.) Buiten dan dat in het laatste geval er een 'libertair etiketje' opzit, en Boze_Appel dan ophoudt met z'n gezeik.quote:Op donderdag 27 december 2007 14:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Je aanname klopt al niet. De prijs die je betaalt voor een dienst of product is de prijs die je er voor over hebt. Of dat nu gaat om 1 procent of 1 miljoen procent winst is niet relevant. Het enige waarvoor gewaakt moet worden zijn prijsafspraken tussen de verschillende aanbieders.
Belastingen en een representatieve democratie, voor slechts mannen. En voor '48 geregeerd door aristocratie, als het ware. Nee, lekker voorbeeld.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ons eigen Nederlandje was een nachtwakersstaat in de 19e eeuw.
Ik laat niet alles in m'n leven door die overheid bepalen, jij wel blijkbaar. Dat maakt het leven voor mij een stuk aantrekkelijker gok ik zoquote:Op donderdag 27 december 2007 15:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Allemaal met een overheid die belasting afperst, lekkere keuze.
Wat ik al zei: de niet-libertariers kunnen het ook wel eens over andere dingen hebben dan die eeuwige boze overheid die via belasting diefstal pleegt. :quote:Op donderdag 27 december 2007 15:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik laat niet alles in m'n leven door die overheid bepalen, jij wel blijkbaar. Dat maakt het leven voor mij een stuk aantrekkelijker gok ik zo.
komkom dat meot beter kunnen, we hadden toen een naar verhouding groter leger, vonden het moreel juist om koloniën te hebben en vooral uit te breiden en er was een kadaster waar je verplicht gebruik van moest maken.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ons eigen Nederlandje was een nachtwakersstaat in de 19e eeuw.
Parlementaire democratie kwam pas in 1848.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:51 schreef Monidique het volgende:
Belastingen en een representatieve democratie, voor slechts mannen. En voor '48 geregeerd door aristocratie, als het ware. Nee, lekker voorbeeld.
quote:Op donderdag 27 december 2007 15:54 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik al zei: de niet-libertariers kunnen het ook wel eens over andere dingen hebben dan die eeuwige boze overheid die via belasting diefstal pleegt. :
Ja en in de halve eeuw daarvoor waren er 2 oorlogenen werd de centrale staatsvorming al flink ingezet.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Parlementaire democratie kwam pas in 1848.
Ja. Zoiets staat er, he!quote:Op donderdag 27 december 2007 15:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Parlementaire democratie kwam pas in 1848.
Slaven, ed. is allemaal tijdsgeest, dat heeft verder niets met de grootte van de overheid te maken. Die was klein. Zeker als je het vergelijkt met het enorme collos wat we nu hebben en die 125 miljard per jaar aan belasting afperst.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:54 schreef du_ke het volgende:
komkom dat meot beter kunnen, we hadden toen een naar verhouding groter leger, vonden het moreel juist om koloniën te hebben en vooral uit te breiden en er was een kadaster waar je verplicht gebruik van moest maken.
Om nog maar te zwijgen over de veel grotere armoede in die tijd.
Doe nog maar een poging.
Ach het ging er misschien beter dan in Somaliëquote:Op donderdag 27 december 2007 15:55 schreef Monidique het volgende:
Ja, mee eens du_ke, als dat het voorbeeld van onze libertarische vrinden is, nou...
Libertarisme is er natuurlijk alleen maar voor blanke, ietwat welgestelde en wat oudere mannen. Sigarenroken is een pre.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:54 schreef du_ke het volgende:
komkom dat meot beter kunnen, we hadden toen een naar verhouding groter leger, vonden het moreel juist om koloniën te hebben en vooral uit te breiden en er was een kadaster waar je verplicht gebruik van moest maken.
Doe nog maar een poging.
Dat heb ik nergens gezegd. Het was daarvoor een nachtwakersstaat, dus een heel erg kleine overheid, om aan te tonen dat kleine overheden hebben bestaan, zelfs in ons eigen land.quote:Op donderdag 27 december 2007 15:56 schreef Monidique het volgende:
Ja. Zoiets staat er, he!. Nee, maar Nederland voor ' 48, dat was pas een libertarische heilstaat...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |