Zijn column in de Telegraaf. Ook in het AD nog een leuk artikel over zoontje Max.quote:Voor het eerst aan de start bij 24 Uren van Le Mans
MAASEIK, donderdag
Een mooiere manier om het jaar te beëindigen kan ik me nauwelijks wensen, want ik kan via mijn eigen column het nieuws bekend maken dat ik in 2008 weer ga racen! En niet zomaar een paar kilometers, want ik debuteer komend jaar in de beroemde 24 uren van Le Mans.
Vlak voor de kerstdagen heb ik een contract getekend bij het VM Motorsport Team van Peter van Merksteijn, dat door Frans Verschuur wordt geleid en dat is natuurlijk een prachtig kerstcadeau. Samen met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn vorm ik het trio dat in de beroemdste 24-uurs-race ter wereld in een Porsche RS Spyder van start gaat. En natuurlijk blijft het niet alleen bij die vermaarde race in Frankrijk, want als voorbereiding start ik de komende maanden in diverse 1000-kilometerraces om aan de auto te wennen en me zo goed mogelijk voor te bereiden op Le Mans. Want dat is de race waar het in 2008 allemaal om draait.
Het spreekt voor zich dat ik echt enorm blij ben met deze kans om weer achter het stuur van een echte raceauto te kruipen. En wat voor een auto! Ik heb de Porsche inmiddels gezien en het is echt een heel stoere bolide. Geen ’gewone’ straatauto, maar een zogenoemde ’open’ racebolide, met een kleine 500 pk’s onder de motorkap. We starten op Le Mans in de zogenoemde LMP2-klasse; dat is de klasse direct onder de LMP1-klasse, waarin de fabrieksteams van onder meer Audi en Peugeot uitkomen.
Ik kijk echt enorm uit naar het nieuwe seizoen, waarin ik ga racen in een raceklasse die voor mij echt helemaal nieuw is. De langste race waarin ik tot nu heb gereden is een Formule 1-race en die duurt maximaal twee uur. Het is dan ook zaak dat ik conditioneel en fysiek helemaal top ben als we medio februari met de eerste tests beginnen. Mijn voorbereiding op het nieuwe seizoen begint dan ook direct na de jaarwisseling. Samen met mijn zoon Max ga ik in de eerste week van het nieuwe jaar in het zuiden van Italië buiten op de kartbaan de eerste kilometers maken.
Dat wordt ook de eerste serieuze test voor mijn nek, waaraan ik enkele weken geleden ben geopereerd. Die operatie is prima verlopen en het herstel verloopt al even voorspoedig. Als ik heel scherp omhoog kijk voel ik nog wel dat mijn nekspieren flink geraakt zijn, maar verder voelt mijn nek beter dan hij ooit heeft gedaan. Allemaal goed nieuws dus, zo op de valreep van 2007.
Al met al is het hele ’Porsche-project’ vrij snel rondgekomen. Een week of zes geleden zocht Frans Verschuur, die het hele project min of meer leidt, contact met mij. Vanaf de eerste kennismaking klikte het en eigenlijk waren we er vrij snel uit. Peter van Merksteijn is verantwoordelijk voor de financiering en ook met hem zat ik direct op dezelfde golflengte. Het is overigens nog niet zeker dat Peter, die in ieder geval in diverse 1000-kilometerraces gaat rijden, ook in Le Mans van start gaat. Hij wil eerst kijken hoe hij zich voelt in de snelle Porsche en of hij zelf snel genoeg is om aan de race in Le Mans mee te doen.
Bij mij is er, dat moge duidelijk zijn, geen twijfel meer over deelname. Ik sta echt te popelen om weer te gaan racen en heb tegen het team gezegd dat ze me tijdens de 24 uren van Le Mans vooral maar veel in de nacht moeten laten racen. In tegenstelling tot veel andere coureurs heb ik er namelijk helemaal geen moeite mee om in het donker te racen, dus daar kunnen we direct al flink wat voordeel pakken.
Oh ja, nog even voor alle criticasters die dit nieuws met gefronste wenkbrauwen zullen lezen: ja, ik heb in het verleden inderdaad eens geroepen dat Le Mans voor ’oude mannen’ is. En nee, dit betekent niet dat ik mezelf nu een ’oude man’ vind. De 24 Uren van Le Mans is een loodzware race vol spanning en competitie, omgeven door een waanzinnig circus. En ik kan niet wachten om daar weer ouderwets hard over de baan te racen!
Ow god, weer eentje zonder verstand van zakenquote:Op donderdag 27 december 2007 12:50 schreef Bertjeee het volgende:
hark de grindbakken al vast maar weer aan.
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:50 schreef Bertjeee het volgende:
hark de grindbakken al vast maar weer aan.
Het droevige hieraan is, dat het helemaal geen grap is!quote:Op donderdag 27 december 2007 13:00 schreef Remzz het volgende:
[..]:D:D:D:!!W!!!!!EINZZIEINZNZNEWNINZZZTWEIPOLITZEI
![]()
::DO_O_
Nou die grap zag ik echt niet aankomen
Heb jij cijfers dat het waar is dan? Dat hij vaker crashed dan andere coureurs? En dan heb ik het natuurlijk wel over rijdersfouten geen technische mankementen.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:07 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Het droevige hieraan is, dat het helemaal geen grap is!
natuurlijk is het nooooooooit Josje zijn fout geweest. Het lag altijd ergens anders aan. Eigenlijk is Jos wereldkampioen, ieder jaar weer. Waarom hebben ze Jos buitengesodesjaakt? Omdat het zo'n v-o-o-r-t-r-e-f-f-e-l-i-j-k-e coureur was?quote:Op donderdag 27 december 2007 13:10 schreef Remzz het volgende:
[..]
Heb jij cijfers dat het waar is dan? Dat hij vaker crashed dan andere coureurs? En dan heb ik het natuurlijk wel over rijdersfouten geen technische mankementen.
Ja. Nog wel beter dan welke poster op FOK! dan ook natuurlijk maar als je zulke risico's moet nemen om tegen de (sub)top aan te schurken dan ben je geen echt goede coureurquote:Op donderdag 27 december 2007 13:28 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Maakt hem dat dan meteen een slechte coureur?
bedoel je niet eindelijk ipv weer?quote:Op donderdag 27 december 2007 13:45 schreef SimtekF1 het volgende:
Anywho, leuk voor Jos, hopelijk is er nu eens geen gezeik en kunnen we weer van hem genieten als coureur.
want andere merken hebben LeMans nooit gewonnen zeker?quote:Op donderdag 27 december 2007 13:47 schreef TJDoornbos het volgende:
Jos kan weldegelijke rijden maar moet zn manager verkopen ofzo!!
maar zonder Audi ben je kansloos @ Le Mans!!
Nee, ik heb al vaker van hem genoten als coureur.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:48 schreef DoctorB het volgende:
[..]
bedoel je niet eindelijk ipv weer?
Dat gezeik over geld was pas van de laatste jaren.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:48 schreef HassieBassie het volgende:
Verstappen was na Schumacher de beste coureur in de regen, en in mijn beperkte wereldje ben je dan gewoon echt een goede coureur.
Jammer dat er altijd gezeik was/ is rondom Jos. Altijd maar dat gelul om geld, zo jammer. Ga gewoon racen en laat zien wat je kan, nu je het nog kan, zou ik zeggen..
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:59 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Bij de echte Verstappen fans vast allang bekend, maar bij deze nog even de samenvatting (Engelse) van Maleisie 2001: http://www.youtube.com/watch?v=dTTf5Icx7fo
De Porsche Spyder is een LMP2 en die zijn normaal gesproken kansloos voor de overwinning. Bovendien is het een privateers team.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:50 schreef DoctorB het volgende:
[..]
want andere merken hebben LeMans nooit gewonnen zeker?
Van je eigen website, mits die van jou is danquote:Voorliefde is onvoorwaardelijk. Targa Florio is een jong bedrijf dat is ontstaan uit voorliefde voor het merk Porsche en alles wat daar mee te maken heeft. Onze doelstelling is om mensen met dezelfde voorliefde te bereiken en de emotie die daarbij hoort te koesteren. Maak eens een afspraak en kom bij ons langs om te kijken naar ons aanbod of om gewoon de voorliefde voor Porsche met ons te delen!
Nou nou nou, vergeet Alesi niet he!quote:Op donderdag 27 december 2007 13:48 schreef HassieBassie het volgende:
Verstappen was na Schumacher de beste coureur in de regen, en in mijn beperkte wereldje ben je dan gewoon echt een goede coureur.
Jammer dat er altijd gezeik was/ is rondom Jos. Altijd maar dat gelul om geld, zo jammer. Ga gewoon racen en laat zien wat je kan, nu je het nog kan, zou ik zeggen..
Niet van mij, echter zowel dat bedrijf als mijn nickname is vernoemd naar de mooiste rally-endurance race ter wereld: Targa Florio (waar Porsche overigens zeer succesvol is geweest)quote:Op donderdag 27 december 2007 15:49 schreef NED het volgende:
Ben je nu gewoon je "eigen" merk af aan het zeiken?
[..]
Van je eigen website, mits die van jou is dan
De Porsche heeft niks met de Audi te maken.quote:Op donderdag 27 december 2007 17:21 schreef Fir3fly het volgende:
Hij zal de LMP2 klasse wel winnen gok ik. Die Porsche is eigenlijk gewoon een Audi in vermomming.
Die race (en dus ook de naam) kende ik wel ja.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:46 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Niet van mij, echter zowel dat bedrijf als mijn nickname is vernoemd naar de mooiste rally-endurance race ter wereld: Targa Florio (waar Porsche overigens zeer succesvol is geweest)
[ afbeelding ]
http://www.youtube.com/watch?v=nzijm6feCK4&feature=related
![]()
![]()
Preciesquote:Op vrijdag 28 december 2007 13:59 schreef NED het volgende:
Ik vind het ook helemaal goed dat we hem weer in actie kunnen zien
En dan moet ie zijn goede rijstel nog lang volhouden ook. Kweet niet of langeafstand-races wat voor hem zijn, maar wens hem het beste.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:35 schreef Acathla het volgende:
Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen. Het mag dan naar mijn mening een misselijke kwal van een kerel zijn, hij kan best een potje sturen. Helaas niet goed genoeg voor een topzitje omdat hij de goede races met dramatische races kan afwisselen.
Dit is de entrylist van de Le Mans Series, niet van de 24 Uren van Le Mans. Dus is het is nog niet zeker dat Van Merksteijn Motorsport deel mag nemen aan de 24 Uren van Le Mans.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:41 schreef Meike26 het volgende:
Hiep Hoi dat Jos Verstappen dus op zeker deelneemt aan de 24h Le Mans !![]()
*Je naam kan ik niet anders uitspreken dan HiepHoi, Hpoi*
Die is binnenquote:Op woensdag 13 februari 2008 18:56 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar ik twijfel er overigens niet aan dat ze gewoon een uitnodiging krijgen voor de 24 uren.
De entrylist van LM zal ongeveer gelijk zijn aan de entrylist van LMS.
quote:Van Merksteijn Motorsport heeft deze week een officiële uitnodiging van de ACO ontvangen, voor de 24 uur van Le Mans. Het Nederlandse team, waarvoor Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn rijden, zal met een Porsche RS Spyder onder startnummer 34 meedoen aan deze legendarische wedstrijd.
Naast deelname aan de 24 uur van Le Mans zal het team ook deelnemen aan de Le Mans Series, een kampioenschap bestaande uit zes wedstrijden van elk 1000 kilometer. Voor Peter van Merksteijn komt een lang gekoesterde droom uit, om met een eigen team aan de start te staan van deze race. De Almelose zakenman neemt al sinds 2002 deel aan lange-afstandsraces en 24 uurswedstrijden.
De 24 uur van Le Mans heeft dit jaar plaats op zaterdag 14 en zondag 15 juni.
Dan hebben ze toch ook gewoon gelijk...quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:29 schreef manny het volgende:
[ afbeelding ]
Ben benieuwd. En aangezien een groot deel niet finished op Le Mans, heb je een redelijke kans dat de Jos-sceptici achteraf kunnen roepen "zie je nou wel...."
Hoenlijk dan wel een spectaculaire crash in de 24 van LM!!!!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:59 schreef TJDoornbos het volgende:
Als hij met een dwaze actie na 8 uur zn wagen afschrijft hebben ze groot gelijk!
En dan, 2 paar pedalen en 2 sturen erin ook?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:30 schreef NED het volgende:
Ik weet niet of het altijd zo is hoor, maar ik heb ooit eens gezien dat ze (ondanks 2 stoeltjes) bij het wisselen van coureur in hetzelfde stoeltje gaan zitten.
Is dat ander stoeltje gewoon voor een passagier of wat?
Zou toch tijd schelen met wisselen als de verse coureur meteen in kan stappen zonder te hoeven wachten dat de ander eruit is of ben ik nou gek?
En dan allebei tegelijk sturen!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:34 schreef Atreidez het volgende:
[..]
En dan, 2 paar pedalen en 2 sturen erin ook?
Ja tuurlijk!!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:34 schreef Atreidez het volgende:
[..]
En dan, 2 paar pedalen en 2 sturen erin ook?
Volgens mij is dat verplicht in die klasse om 2 zitplaatsen te hebben.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:38 schreef NED het volgende:
[..]
Ja tuurlijk!!![]()
Anders kunnen ze toch net zo goed stoel nummer 2 weghalen. Als die toch neit gebruikt word.
Die tweede stoel zit er volgens mij zogenaamd voor de 'veiligheid', maar eigenlijk zit ie er gewoon omdat ze willen dat je er nog enigszins een straatauto in kan herkennen. Vandaar dat vanaf 2010 alle P1 prototypes een gesloten dak moeten hebben.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:38 schreef NED het volgende:
[..]
Ja tuurlijk!!![]()
Anders kunnen ze toch net zo goed stoel nummer 2 weghalen. Als die toch neit gebruikt word.
1,7 miljoen...quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:32 schreef HPoi het volgende:
[..]
Ja, hallo zeg, dat lijkt mij een beeeeeetje duur, nietwaar?
Dan kan je het een arrogante bal vinden wat je wilt, maar bv een Albers zie ik dat echt niet doen.quote:"Na tien ronden komt Jos binnen. Met een brede grijns en ogen die twinkelen, stapt hij uit de auto. Hij kan zich niet herinneren ooit in een auto gereden te hebben die direct zoveel vertrouwen geeft en zo af is.
Het is niet alleen de manier waarop hij binnen drie rondjes de auto op de absolute grens de hoek in smijt: ook de feedback aan de mannen van Porsche Motorsport maakt veel indruk.
Feilloos noemt hij vijf punten waar de auto veranderd moet worden. De Nederlander Martijn Meijs, binnen Porsche de projectleider van de RS Spyder, is echt onder de indruk.
Hij legt later uit dat die vijf punten er bewust zijn ingezet om de auto tijdens deze eerste test wat makkelijker te maken."
(c)NUsportquote:AMSTERDAM - Voor Jos Verstappen is het woord 'lul' uitgevonden. Althans, dat beweert voormalig Formule 1-couruer Jan Lammers. De teambaas van Nederland in de A1GP is nog altijd verbolgen over het optreden van Verstappen in de raceklasse voor landenteams.
In de nieuwste editie van Sportweek doet Lammers zijn beklag over de instelling van Verstappen. “Ik denk dat mijn oordeel over Jos niet objectief is. Mijn ervaring met hem in de A1GP was ronduit slecht.”
Lammers is van mening dat hij Verstappen een mooie kans bood in de A1GP. “Ik haal hem uit de mottenballen, zet hem in een racewagen, op het podium en zorg voor een miljoen in zijn zak.”
Karakterloze eikel
Verstappen stapte vlak voor de seizoensopener van 2006, in Zandvoort, plotsklaps op bij Team Nederland vanwege een conflict over zijn salaris uit 2005. De race in de Noord-Hollandse duinen was al uitverkocht en de actie van Verstappen schoot dan ook bij veel fans in het verkeerde keelgat.
“Jos heeft alle reden de ogen uit zijn hoofd te schamen”, besluit Lammers. “Dit is de jongen waar ze het woord lul voor hebben uitgevonden. Ik vind het een karakterloze eikel.”
Dat kan Lammers wel roepen, maar me dunkt dat hij er in de eerste plaats zit voor zn eigen zak te spekken en pas dan voor die van zn coureur.quote:Lammers is van mening dat hij Verstappen een mooie kans bood in de A1GP. “Ik haal hem uit de mottenballen, zet hem in een racewagen, op het podium en zorg voor een miljoen in zijn zak.”
Ik denk dat de Porsche de Peugeot ook makkelijk kan hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:35 schreef TargaFlorio het volgende:
Zoals ik al eerder heb gezegd is het maar een test, echter ik ben er van overtuigd dat de Porsche gewoon de snelste LMP2 van het veld is en ook dit seizoen zal blijven.
Alleen Peugeot was niet aanwezig.
En Jos vind Lammers een lul.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 17:40 schreef NED het volgende:
Ik denk dat Lammers Jos een lul vind
Kan nog leuk worden als beide kemphanen wiel aan wiel met 320 km/h over Mulsanne Straight richting de chicane racen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:50 schreef sasquatsch het volgende:
Ach, wat mij betreft mogen beide heren elkaar uitschelden als ze dat willen. Dat interesseert mij niet. Zolang ze maar laten blijken dat ze kunnen racen. En dat kunnen beiden.
Dan gaan ze beiden rechtdoor.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Kan nog leuk worden als beide kemphanen wiel aan wiel met 320 km/h over Mulsanne Straight richting de chicane racen.
Jan Lammers is failliet geweest doordat hij racen het belangrijkste van alles vind. Die gast heeft wel een mooie penthouse daar in Zandvoort, maar zo rijk is hij niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 17:37 schreef NED het volgende:
[..]
Dat kan Lammers wel roepen, maar me dunkt dat hij er in de eerste plaats zit voor zn eigen zak te spekken en pas dan voor die van zn coureur.
Lammers heeft ooit 200.000 pond betaald aan Ilmor voor de levering van motoren voor de GP Zuid Afrika in 1993, maar die motoren zijn nooit geleverd. Ilmor accepteerde dat geld als betaling van een deel van de schulden van March uit 1992. Dat was meteen het einde van March, dat team ging vrij snel daarna failliet. Vollenberg, een van de toenmalige directeuren, gaf Lammers toen dat geld terug, waardoor hij later nog met jusititie in aanraking kwam (en zijn eigen bedrijf verloor) doordat hij ogenschijnlijk een crediteur had bevoordeeld ten tijde van het faillissement, iets wat later niet waar bleek te zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 00:24 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Jan Lammers is failliet geweest doordat hij racen het belangrijkste van alles vind. Die gast heeft wel een mooie penthouse daar in Zandvoort, maar zo rijk is hij niet.
Hij heef ooit een paar motoren aan een Formule1 team voorgeschoten, zodat hij toch mee kon racen. Toen ging het team failliet en kon hij dus fluiten naar zijn geld. Heel naief en dom natuurlijk, maar het zegt wel iets over hem in de autosport.
...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |