abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55624687
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 14:58 schreef Anthraxx het volgende:
Heb je Leopard al?
Yup, donderdag opgehaald en eroverheen gegooid, was zo gepiept, want ik had op dat moment nog niks gedaan met die Mac (behalve 2 nachten iTunes, waar ik niet tevreden over was en opnieuw wou doen).

Het wachten is op de externe schijf (die nu weer even geen levertijd indicatie heeft),zodat ik het grote werk (100 GB foto's) en Time Machine kan doen. Verder doe ik vrij weinig met het OS zelf nog, als ik iets wil, dan regel ik dat tussendoor en het gaat allemaal dus zo makkelijk dat ik er echt amper tijd in heb gestoken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 29 december 2007 @ 15:08:05 #152
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_55624698
Nee, iPhoto is dan ook niet bedoeld voor filmpjes.
pi_55624710
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 15:05 schreef Q. het volgende:
Told you so!
Niks teveel gezegd inderdaad. Je weet ook nog wat ik een maand geleden over iTunes zei hè ?
.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_55624725
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 15:08 schreef elcastel het volgende:

[..]

Niks teveel gezegd inderdaad. Je weet ook nog wat ik een maand geleden over iTunes zei hè ?
.
Ik weet dat niet meer maar ik weet wel hoe ik er over dacht voor ik een Mac kocht. Het zal ongeveer hetzelfde zijn.
For great justice!
  zaterdag 29 december 2007 @ 15:10:46 #155
13783 Anthraxx
pi_55624748
iTunes is briljant als je het ding maar jou muziek laat managen.
pi_55624749
Nou, in mijn iPhoto staan ook filmpjes die afgespeeld worden in Quicktime.

Ik vermoed dat je Perian en Flip4Mac nog moet installeren..? Dat zijn codecs voor Quicktime waarmee je een hoop videoformats mee kunt afspelen in Quicktime.
Calmer than you are
pi_55625129
Hoi
Even melden dat ik geen kloon ben van voorgaande
pi_55625783
Het wordt na 5 jaar weer eens tijd voor een nieuwe pc en zit er over na te denken om een imac te nemen (extra korting via surfspot). Alleen ben ik een macnoob (alleen windows gewend)... is het dan handig/slim om een imac te nemen? Zelfs met de korting is ie prijzig (voor een student) en wil dan wel een goed systeem nemen, al is het alleen om het uiterlijk.

Alvast bedankt
pi_55625878
Sure, en als 't niet bevalt kan je er nog altijd windows op installeren...

Je moet gewoon weten wat voor een computergebruiker je bent, als je graag veel games draait en aan 't OS zit te tweaken kan je misschien een beetje goedkoper uitkomen door een 'gewone' te nemen. Als je wil dat alles direct, moeiteloos en foolproof werkt is een mac met OSX zijn geld meer dan waard
pi_55626064
Kutzooi mijn 3.5 mm adapter voor iPhone is gesneuveld .
pi_55626700
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:01 schreef Ludacriss het volgende:
..Zelfs met de korting is ie prijzig (voor een student) en wil dan wel een goed systeem nemen, al is het alleen om het uiterlijk.
Jij koopt een computer om het uiterlijk?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_55626784
Ik wil trouwens mijn stereo op de iMac hebben. Nu heb ik van de versterker altijd een kabeltje (tulp -> 'koptelefoonstekker') gehad naar mijn geluidskaart. Alleen ik heb altijd het idee gehad dat er een zwak stroompje doorging (hij vonkte licht tegen de geluidskaart). Kan dat kloppen en is dat normaal ?

Ik wil namelijk niet zomaar zo'n kabel in mijn iMac proppen. Overigens deed het geluid het altijd prima, ik heb wel problemen met mijn geluidskaart gehad, maar dat was volgens mij puur softwarematig.

Samenvatting : Kan ik van mijn stereo een kabel trekken naar de koptelefoon aansluitng van de iMac, dus van tulp naar 'koptelefoonstekker' zonder kastjes, ontstoorders en weet ik vele wat ? Is dit de gangbare methode ?

(en nee ik gebruik niet de phono uitgang ofzo, gewoon een audio uitgang op de versterker)
pi_55626998
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:49 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Nee hoor dat ook niet maar vind hem er gewoon geweldig uit zien, maar zo te zien gaat het hem wel worden aangezien ik niet te spreken ben over windows vista.
pi_55627105
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:53 schreef elcastel het volgende:

Samenvatting : Kan ik van mijn stereo een kabel trekken naar de koptelefoon aansluitng van de iMac, dus van tulp naar 'koptelefoonstekker' zonder kastjes, ontstoorders en weet ik vele wat ? Is dit de gangbare methode ?

(en nee ik gebruik niet de phono uitgang ofzo, gewoon een audio uitgang op de versterker)
Dat is de manier ja.
iMacs hebben geen phono-uitgang, zelfs platenspelers hebben dat niet
De phono-ingang is een voorversterkt kanaal in de versterker zodat het extreem zwakke signaal van platenspelers ook voldoende versterkt wordt. Je kan dat gebruiken voor je iMac, maar dan moet je 't uitgangssignaal van de koptelefoon heel laag laten staan, zodat het eindresultaat hetzelfde is, anders gaat het snel oversturen (voor dat je de helft van je vierkantjes in OSX hebt).
  zaterdag 29 december 2007 @ 17:11:46 #165
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_55627188
quote:

Dat doe ik zelf zo met m'n MBP, moet prima gaan dus
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_55627189
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:49 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Moest een macbook eruitgezien hebben zoals een dell had ik waarschijnlijk nu nog altijd op XP gezeten hoor

Had 'm trouwens via de website van Apple bestelt zonder ook maar één keer met OSX bezig geweest te zijn, had enkel screenshots gezien en gelezen hoe het werkte.
pi_55627218
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:08 schreef tony_clifton- het volgende:
Dat is de manier ja.
iMacs hebben geen phono-uitgang, zelfs platenspelers hebben dat niet
De phono-ingang is een voorversterkt kanaal in de versterker zodat het extreem zwakke signaal van platenspelers ook voldoende versterkt wordt. Je kan dat gebruiken voor je iMac, maar dan moet je 't uitgangssignaal van de koptelefoon heel laag laten staan, zodat het eindresultaat hetzelfde is, anders gaat het snel oversturen (voor dat je de helft van je vierkantjes in OSX hebt).
Check. Dus geen ontstoringsspul of iets nodig ? Gewoon plug en play zeg maar.
pi_55627259
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:12 schreef elcastel het volgende:

[..]

Check. Dus geen ontstoringsspul of iets nodig ? Gewoon plug en play zeg maar.
Yup.
Als je versterker een digitale aansluiting heeft kan je ook een glasvezelkabeltje gebruiken tussen haakjes (toslink ofzo). 'T kan zijn dat je af en toe een plofje hoort als je de iMac aanzet ofzo, maar dat kunnen versterkers/speakers wel hebben.
pi_55627530

Hallo!
We'll keep on whispering our mantras.
pi_55627633
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:26 schreef NiteSpeed het volgende:
[ afbeelding ]

Hallo!
CooOL jiJ HEBt Uhn omguhKeerDe ApPle StiCKuhr!!!~!!!11!
pi_55627637
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:26 schreef NiteSpeed het volgende:
[ afbeelding ]

Hallo!
Zou zeggen dat punkers stickers op hun gitaren plakken maar echt punk ziet die van jou er niet uit

Edit: nu wel natuurlijk
pi_55627673
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:11 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Moest een macbook eruitgezien hebben zoals een dell had ik waarschijnlijk nu nog altijd op XP gezeten hoor

Had 'm trouwens via de website van Apple bestelt zonder ook maar één keer met OSX bezig geweest te zijn, had enkel screenshots gezien en gelezen hoe het werkte.

lol, jij bent het stereotype apple user (Volgens windows gebruikers)
  zaterdag 29 december 2007 @ 17:33:51 #173
13783 Anthraxx
pi_55627687
quote:
Ik wil trouwens mijn stereo op de iMac hebben. Nu heb ik van de versterker altijd een kabeltje (tulp -> 'koptelefoonstekker') gehad naar mijn geluidskaart. Alleen ik heb altijd het idee gehad dat er een zwak stroompje doorging (hij vonkte licht tegen de geluidskaart). Kan dat kloppen en is dat normaal ?

Ik wil namelijk niet zomaar zo'n kabel in mijn iMac proppen. Overigens deed het geluid het altijd prima, ik heb wel problemen met mijn geluidskaart gehad, maar dat was volgens mij puur softwarematig.

Het vonken van de stekker komt doordat je PC waarschijnlijk niet geaard was

Ik heb het zelf wel altijd aangesloten gehad met een tulp naar mini-jack plug (zoals jij wilt). Geen problemen mee gehad .
pi_55627714
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:33 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

lol, jij bent het stereotype apple user (Volgens windows gebruikers)
Weten zij veel! Heck, zij werken met windows!
pi_55627888
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:14 schreef tony_clifton- het volgende:
Yup.
Als je versterker een digitale aansluiting heeft kan je ook een glasvezelkabeltje gebruiken tussen haakjes (toslink ofzo). 'T kan zijn dat je af en toe een plofje hoort als je de iMac aanzet ofzo, maar dat kunnen versterkers/speakers wel hebben.
Gelukt, digitale aansluiting heb ik niet.

Maar nu dit : uiteraard is de ingebouwde set stil als je koptelefoon inplugt, kan ik ook nog ergens kiezen dat hij sowieso op de iMac afspeelt én op de stereo ?? Want een echte koptelefoon is het niet natuurlijk. Ik kwam zo snel niks tegen bij de geluidsinstellingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door elcastel op 29-12-2007 17:47:26 ]
  zaterdag 29 december 2007 @ 17:42:27 #176
13783 Anthraxx
pi_55627914
Misschien bij geluidsinstellingen in je System Preferences? Daar zou je het kunnen vinden lijkt me. Zoniet, dan kan het waarschijnlijk niet .
pi_55628041
Kan niet, er zit zo'n schakelaartje in de plug, als er een inzit gaat de interne speaker op mute.

Heb op tweakers ook eens een topic gezien om de systeemgeluiden door de ingebouwde speakers te horen en de rest door de line-out maar geen idee of het kan.

In principe moet het mogelijk zijn want in skype kan je de beltoon door de speakers horen en het gesprek door de koptelefoon-uitgang. Logisch ook...
pi_55628080
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:46 schreef tony_clifton- het volgende:
Kan niet, er zit zo'n schakelaartje in de plug, als er een inzit gaat de interne speaker op mute.

Heb op tweakers ook eens een topic gezien om de systeemgeluiden door de ingebouwde speakers te horen en de rest door de line-out maar geen idee of het kan.

In principe moet het mogelijk zijn want in skype kan je de beltoon door de speakers horen en het gesprek door de koptelefoon-uitgang. Logisch ook...
Jullie gaan me toch niet vertellen dat ik tegen mijn eerste beperking van de iMac aanloop hè ?
.
pi_55628193
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:48 schreef elcastel het volgende:

[..]

Jullie gaan me toch niet vertellen dat ik tegen mijn eerste beperking van de iMac aanloop hè ?
.
Shit. Is het echt maar een stuk techniek en geen gift van God? .
For great justice!
pi_55628201
Blijkbaar wel

Sja... er zal wel omheen te werken zijn via Terminal of scripts ofzo maar in 't prefpane kan 't niet.
pi_55628621
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 23:47 schreef Maidenfan het volgende:
Gewoon instoppen en updaten...
En inderdaad Leopard staat hier nu ook geïnstalleerd.
pi_55628869
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 17:52 schreef Q. het volgende:
Shit. Is het echt maar een stuk techniek en geen gift van God? .
Dat beweerde je anders wel.
.

Maar ik regel wel wat. Er moeten toch externe speakers op ook, dan combineer ik dat wel met een schakelaar ofzo.
  zaterdag 29 december 2007 @ 18:24:59 #183
13783 Anthraxx
pi_55628912
Zo'n klein minpuntje op zo'n gift des Gods maakt toch niet uit Elcastel?
pi_55629171
Een gegeven heilige graal niet in de bek kijken enz.
pi_55629176
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:24 schreef Anthraxx het volgende:
Zo'n klein minpuntje op zo'n gift des Gods maakt toch niet uit Elcastel?
Dat klopt, maar het maakt me kwetsbaar voor moderators als ze dit lezen natuurlijk.
  zaterdag 29 december 2007 @ 18:37:21 #186
13783 Anthraxx
pi_55629181
Ook God heeft soms zijn zwakke momenten.
pi_55629254
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:37 schreef Anthraxx het volgende:
Ook God heeft soms zijn zwakke momenten.
Idd, ik weet ook niet wat Hij dacht toen hij dit schiep zoveel jaar terug:

http://bp1.blogger.com/_p(...)britney+w+iphone.jpg

Een iPhone verneukt voor het leven .
pi_55629279
Oja, da's waar, ze houden hier helemaal niet van Britney-nieuws
  zaterdag 29 december 2007 @ 18:43:12 #189
13783 Anthraxx
pi_55629291
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:41 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Idd, ik weet ook niet wat Hij dacht toen hij dit schiep zoveel jaar terug:

http://bp1.blogger.com/_p(...)britney+w+iphone.jpg

iPhone .
Ze ziet er uit alsof haar vibo in haar kont is achtergelaten.
pi_55629365
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:43 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Ze ziet er uit alsof haar vibo in haar kont is achtergelaten.
Zeg niet zomaar vibo tegen een iBrator :

Only the best for mr. Spears' baby girl .
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 december 2007 @ 20:10:24 #191
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55631504
Help ff

Windows vs Apple FAQ.

<insert stukje geschiedenis>

Je overweegt over te stappen naar een Apple Macintosh. Maar als windows gebruikers zit je met nogal wat vragen. Logisch. Daarvoor is deze FAQ bedoeld.

• Ik lees allerlei verschillende termen zoals Apple, Mac en OSX
    Apple is een bedrijf. Ze maken o.a. computers die ze voorheen Macintosh noemde (Mac) maar ook mediaplayers als de iPod alsook netwerk mediaplayers zoals de appleTV.
    OSX is een besturings systeem. Net als Windows en Linux

• Kan ik op een Mac hetzelfde als op een Windows PC
    In het kort..., Ja.
    Een Mac heeft wel een ander besturingssysteem, namelijk OSX. Je windows software zal dus niet draaien op een apple. Je hebt OSX compatible software nodig die hetzelfde doet.

Gelukkig staat er standaard al heel veel zeer bruikbare software op een Mac en is er voor praktisch elk Windows programma voor de gemiddelde gebruiker een OSX variant te vinden. Vaak freeware en van hoogstaande kwaliteit. Onderaan vind je een lijst van veel gebruikte windows software met z'n OSX equivalent.

In het uiterste geval kan je windows 'emuleren' binnen OSX door middel van een zogenaamde 'virtual pc'. Of door middel van het apple programma bootcamp kan je je Mac dualboot maken. Dan kan je bij opstarten kiezen of je Windows of OSX wil opstarten. Hier zijn een aantal randvoorwaarden voor:
    1. Je hebt een legale windows licentie nodig
    2. Je Mac moeten een intel Mac zijn en geen PowerPC (PPC) Mac.

Een Mac is 'out of the box' hardwarematig al erg compleet. De meest recente macs hebben bijvoorbeeld Bluetooth 2.1 + EDR en 802.11N (300Mbps) wifi. De meeste randapparatuur werkt ook op een Mac prima. Printers, verwisselbare harddisks, USB thumbdrives, Bluetooth dongles, het is allemaal geen probleem. Vaak hoef je niet eens een driver te installeren.

• Wat de neuk is een intel Mac en een PowerPC mac
    Tot 2006 gebruikte Apple een ander soort processor dan windows PC's. Dit was de PowerPC processor van IBM. In verband met leverings- en warmteproblemen is Apple overgestapt op intel processors. Dit heeft als voordeel dat de prijs/performance verhouding hoger ligt dan voorheen. Daarnaast is het nu mogelijk geworden om windows op je Mac te gerbuiken. Ideaal voor twijfelaars.

• Hee, maar als ik een tweedehands Mac wil kopen moet ik dus gigantisch opletten of het wel een intel is!!eins!1
    Valt mee. Apple ondersteunt nog steeds PPC in hun updates. Voor bijna alle software zijn zogenaamde 'universal binaries' die afhankelijk van het platform de PPC of Intel code installeert. En sommige software is zelfs nog steeds PPC only.

• Hmz, das mooi kut. Dan vind ik een mooie app is hij alleen geschikt voor PPC en draait hij niet op mijn geile 24" alu iMac
    Ook niet waar. OSX komt standaard met Rosetta, een 'vertaalprogramma' dat eventuele PPC code 'on the fly' omzet naar intel code. Zonder dat de gebruiker daar wat van merkt.

• Apple is duur!
    Een veel gehoord argument, maar dat valt eigenlijk best mee. Ja een Mac is duurder dan een gemiddelde medion of zelfbouw PC. Maar meestal is de prijs min of meer gelijk aan vergelijkbare merkPC's, zoals Sony Vaio of vergelijkbare Dell PC's. Apple is wel vaak (extreem) duur met accessoires en bijvoorbeeld extra geheugen. Gelukkig is er gewoon compatible geheugen tegen een competitieve prijs verkrijgbaar. En accessoires zijn er natuurlijk ook van andere merken.

• Mjah, voorlopig klinkt het als een hoop gezeik en gezoek. Waarom moet ik uberhaupt een Mac?
    Je moet niets. Ben je blij met windows, werkt het precies zoals je wil, heb je niet op nauwelijks problemen.... dan is er weinig reden om over te stappen.

Heb je kleine ergenissen of bijvoorbeeld probleempjes met spyware of virussen door onoplettendheid of vind je windows moeilijk en onlogisch, dan is een Mac zeker het overwegen waard.

Objectief gezien is OSX zeer stabiel en consistent in zijn gebruik. Iets subjectiever is dat OSX door de gebruikers vaak geroemd wordt als 'simpel' en 'logisch'. Een marketing kreet van Apple is 'It just works' en veel Apple gebruikers denken er inderdaad zo over.

Wat maakt het dan zo prettig om mee te werken? Bijvoorbeeld het installeren van software. Als je een applicatie download voor een Mac is dat vaak een DMG bestand. Zodra de download klaar is, is dit bestand direct beschikbaar als verwisselbare harddisk. De applicatie staat, direct bruikbaar, op deze schijf. Je kan het direct gebruiken. Wil je de applicatie vaker gebruiken maar die verwisselbare harddisk niet heel de tijd bewaren, kan je de applicatie installeren. Sleep hem gewoon naar je programma map.... Geen wizards, geen ja klikken, alleen drag & drop.

Wil je het programma verwijderen? Sleep hem naar de prullenbak.

Een tweede punt is de veiligheid. Op dit moment zijn er niet of nauwelijks exploits en virussen voor OSX. Dit betekent niet dat er geen lekken in OX zitten, maar wel dat tot op heden niemand daar echt gebruik van heeft gemaakt. Daarnaast heeft OSX een 'UAC' die wel werkt in tegenstelling tot Vista. Als je écht iets tricky gaat doen op je systeem wordt om het admin wachtwoord gevraagd. Normaal gesproken werk je dus met beperkte rechten, maar merk je daar niets van.

• Lijst met compatible software
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    Windows                        OSX
                       ALGEMEEN

Office                         Microsoft office, Neo Office/Open Office, Apple iWork
    MSN/ICQ/Trillian               Adium/MSN
    Bittorent                      Transmission
    mIRC                           Collogue
    IE/FF/Opera/Safari             Safari/Camino/FF/Opera/
    Filezilla/Cute-FTP             Transmit/
    Winamp                         iTunes

FOTO/FILM

CODING
    Zend Studio                    Zend Studio
    MySQL manager                  Cocoa Mysql
    <insert C compilers>
    <insert frameworks>
    <insert IDE>
  •   zaterdag 29 december 2007 @ 20:17:38 #192
    13783 Anthraxx
    pi_55631714
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 20:10 schreef Swetsenegger het volgende:
    ...
    Ze zijn op Intel overgestapt omdat IBM het niet voor elkaar kreeg om de PowerPC zuiniger te krijgen (en sneller te laten lopen). Inmiddels kan dat wel dus.

Verder wordt PPC wel uitgefaseerd, dus tweedehands zou je er wel op kunnen letten. Een G5 zal niet zo'n vaart lopen maar een G3 is officieel al niet meer door Leopard ondersteunt. Een G4 zal vast bij een volgende major release uitgefaseerd worden.

Rosetta kan uitgelegd worden als een PPC emulatie voor Intel machines. Doordat Rosetta slim geprogrammeerd is merk je het verschil nauwelijks. Het nadeel van Rosetta is wel dat je veel geheugen nodig hebt. Ongeveer 1 Gb is wel genoeg. Meer is handig (voor grotere applicaties).

En verder is een lijst met goede software misschien wel leuk om samen te stellen. Daar ga ik mij na Youp van 't hek maar eens over buigen .
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 december 2007 @ 20:25:06 #193
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_55631899
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 20:17 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Ze zijn op Intel overgestapt omdat IBM het niet voor elkaar kreeg om de PowerPC zuiniger te krijgen (en sneller te laten lopen). Inmiddels kan dat wel dus.

Verder wordt PPC wel uitgefaseerd, dus tweedehands zou je er wel op kunnen letten. Een G5 zal niet zo'n vaart lopen maar een G3 is officieel al niet meer door Leopard ondersteunt. Een G4 zal vast bij een volgende major release uitgefaseerd worden.

Rosetta kan uitgelegd worden als een PPC emulatie voor Intel machines. Doordat Rosetta slim geprogrammeerd is merk je het verschil nauwelijks. Het nadeel van Rosetta is wel dat je veel geheugen nodig hebt. Ongeveer 1 Gb is wel genoeg. Meer is handig (voor grotere applicaties).

En verder is een lijst met goede software misschien wel leuk om samen te stellen. Daar ga ik mij na Youp van 't hek maar eens over buigen .
    Ja plak het dan gelijk in mijn post
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 december 2007 @ 20:50:17 #194
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_55632758
    Laatste versie

Windows vs Apple FAQ.

Je overweegt over te stappen naar een Apple Macintosh. Maar als windows gebruikers zit je met nogal wat vragen. Logisch. Daarvoor is deze FAQ bedoeld.

Ik lees allerlei verschillende termen zoals Apple, Mac en OSX
    Apple is een bedrijf. Ze maken o.a. computers die ze voorheen Macintosh noemde (Mac) maar ook mediaplayers als de iPod alsook netwerk mediaplayers zoals de appleTV.
    OSX is een besturings systeem. Net als Windows en Linux

Kan ik op een Mac hetzelfde als op een Windows PC
    In het kort..., Ja.
    Een Mac heeft wel een ander besturingssysteem, namelijk OSX. Je windows software zal dus niet draaien op een apple. Je hebt OSX compatible software nodig die hetzelfde doet.

Gelukkig staat er standaard al heel veel zeer bruikbare software op een Mac en is er voor praktisch elk Windows programma voor de gemiddelde gebruiker een OSX variant te vinden. Vaak freeware en van hoogstaande kwaliteit. Onderaan vind je een lijst van veel gebruikte windows software met z'n OSX equivalent.

In het uiterste geval kan je windows 'emuleren' binnen OSX door middel van een zogenaamde 'virtual pc'. Of door middel van het apple programma bootcamp kan je je Mac dualboot maken. Dan kan je bij opstarten kiezen of je Windows of OSX wil opstarten. Hier zijn een aantal randvoorwaarden voor:
    1. Je hebt een legale windows licentie nodig
    2. Je Mac moeten een intel Mac zijn en geen PowerPC (PPC) Mac.

Een Mac is 'out of the box' hardwarematig al erg compleet. De meest recente macs hebben bijvoorbeeld Bluetooth 2.1 + EDR en 802.11N (300Mbps) wifi. De meeste randapparatuur werkt ook op een Mac prima. Printers, verwisselbare harddisks, USB thumbdrives, Bluetooth dongles, het is allemaal geen probleem. Vaak hoef je niet eens een driver te installeren.

Wat de neuk is een intel Mac en een PowerPC mac
    Tot 2006 gebruikte Apple een ander soort processor dan windows PC's. Dit was de PowerPC processor van IBM. In verband met leverings- en warmteproblemen is Apple overgestapt op intel processors. Dit heeft als voordeel dat de prijs/performance verhouding hoger ligt dan voorheen. Daarnaast is het nu mogelijk geworden om windows op je Mac te gerbuiken. Ideaal voor twijfelaars.

Hee, maar als ik een tweedehands Mac wil kopen moet ik dus gigantisch opletten of het wel een intel is!!eins!1
    Valt mee. Apple ondersteunt nog steeds PPC in hun updates. Voor bijna alle software zijn zogenaamde 'universal binaries' die afhankelijk van het platform de PPC of Intel code installeert. En sommige software is zelfs nog steeds PPC only.

Maar... PPC wordt natuurlijk wel langzaam uitgefaseerd. De G3 wordt bijvoorbeeld officieel niet meer ondersteunt door de laatste versie van OSX (Leopard). De G4 en zeker de G5 zijn nu nog veilig aan te schaffen.

Hmz, das mooi kut. Dan vind ik een mooie app is hij alleen geschikt voor PPC en draait hij niet op mijn geile 24" alu iMac
    Ook niet waar. OSX komt standaard met Rosetta, een 'vertaalprogramma' dat eventuele PPC code 'on the fly' omzet naar intel code, een zogenaamde emulator. Zonder dat de gebruiker daar wat van merkt.
    Een nadeel is wel dat Rosetta vrij veel geheugen nodig heeft.

Ok, OSX is geen windows. Kan ik dus ook geen embedded Windows Media bestanden op internet afspelen?
    Jawel, daarvoor is flip4mac gratis te downloaden. Samen met perian heb je min of meer alle codecs die nodig zijn om 99% van de internet media te kunnen spelen.

Apple is duur!
    Een veel gehoord argument, maar dat valt eigenlijk best mee. Ja een Mac is duurder dan een gemiddelde medion of zelfbouw PC. Maar meestal is de prijs min of meer gelijk aan vergelijkbare merkPC's, zoals Sony Vaio of vergelijkbare Dell PC's.

Apple heeft een beperke line-up. Het is niet 'voor elk wat wils' of precies op je wensen aan te passen zoals met een 'normale' PC vaak wel kan.

Apple is wel vaak (extreem) duur met accessoires en bijvoorbeeld extra geheugen. Gelukkig is er gewoon compatible geheugen tegen een competitieve prijs verkrijgbaar. En accessoires zijn er natuurlijk ook van andere merken.

Ik wil wel de laatste First Person Shooter met 130FPS kunnen spelen!
    Onder OSX zal dat waarschijnlijk niet lukken helaas. De hardware van de meeste macs is krachtig genoeg om behoorlijk te kunnen gamen, maar helaas laten veel game producenten OSX links liggen.

Doordat OSX nu op intel draait wordt het wel eenvoudiger voor game producenten om OSC specifieke games uit te brengen. Recentelijk heeft EA dat dan ook gedaan met 6 titels. En als er meer Mac gebruikers komen wordt het natuurlijk vanzelf interessanter.

Als alternatief zou je natuurlijk altijd dmv bootcamp even windows kunnen starten om de laatste games te kunnen draaien.

Kan ik een mac eenvoudig upgraden?
    Van de meeste macs zijn alleen geheugen en harddisk te upgraden. Een nieuwe grafische kaart of processor upgrade is niet aan te raden. Alleen de Mac Pro (voorheen Powermac) heeft PCI sloten en is redelijk eenvoudig uit te breiden met extra functionaliteit.

Daarentegen zijn Macs erg compleet en is er weinig behoefte aan uitbreiding.

Mjah, voorlopig klinkt het als een hoop gezeik en gezoek. Waarom moet ik uberhaupt een Mac?
    Je moet niets. Ben je blij met windows, werkt het precies zoals je wil, heb je niet op nauwelijks problemen.... dan is er weinig reden om over te stappen.

Heb je kleine ergenissen of bijvoorbeeld probleempjes met spyware of virussen door onoplettendheid of vind je windows moeilijk en onlogisch, dan is een Mac zeker het overwegen waard.

Objectief gezien is OSX zeer stabiel en consistent in zijn gebruik. Iets subjectiever is dat OSX door de gebruikers vaak geroemd wordt als 'simpel' en 'logisch'. Een marketing kreet van Apple is 'It just works' en veel Apple gebruikers denken er inderdaad zo over.

Wat maakt het dan zo prettig om mee te werken? Bijvoorbeeld het installeren van software. Als je een applicatie download voor een Mac is dat vaak een DMG bestand. Zodra de download klaar is, is dit bestand direct beschikbaar als verwisselbare harddisk. De applicatie staat, direct bruikbaar, op deze schijf. Je kan het direct gebruiken. Wil je de applicatie vaker gebruiken maar die verwisselbare harddisk niet heel de tijd bewaren, kan je de applicatie installeren. Sleep hem gewoon naar je programma map.... Geen wizards, geen ja klikken, alleen drag & drop.

Wil je het programma verwijderen? Sleep hem naar de prullenbak.

Zoeken wérkt gewoon in OSX. Spotlight vind razendsnel alle relevante resultaten. Zowel in bestandsnamen als ook IN mails en documenten.

Een ander punt is de veiligheid. Op dit moment zijn er niet of nauwelijks exploits en virussen voor OSX. Dit betekent niet dat er geen lekken in OX zitten, maar wel dat tot op heden niemand daar echt gebruik van heeft gemaakt. Daarnaast heeft OSX een 'UAC' die wel werkt in tegenstelling tot Vista. Als je écht iets tricky gaat doen op je systeem wordt om het admin wachtwoord gevraagd. Normaal gesproken werk je dus met beperkte rechten, maar merk je daar niets van.

En een mac is gewoon mooi! Punt.

• Lijst met compatible software

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    Windows                        OSX
                       ALGEMEEN

Office                         Microsoft office, Neo Office/Open Office, Apple iWork
    MSN/ICQ/Trillian               Adium/MSN/iChat
    Bittorent                      Transmission
    mIRC                           Collogue
    IE/FF/Opera/Safari             Safari/Camino/FF/Opera/
    Filezilla/Cute-FTP             Cyberduck/Transmit
    Winamp                         iTunes
    Winzip                         The Unarchiver

FOTO/FILM/TEKENEN/MUZIEK
    Moviemaker                     iMovie/iDVD/Final Cut Pro
    ifranview/ASEEDSEE             iPhoto
    CS3                            CS3/Apeture
    ---------                      Photoboot

MAIL/PIMs/KALENDERS
    Outlook Express                Mail/iCal/Adresboek
    Outlook                        Entourage/iCal/Adresboek
    Active sync                    iSync/The Missing Sync

CODING
    Zend Studio                    Zend Studio
    MySQL manager                  Cocoa Mysql
    XAMMP / Appserv                XAMMP / MAMP
    <insert C compilers>
    <insert frameworks>
    <insert IDE>

Apple Producten:

Randapparatuur:
    Airport Express
    Airport Extreme
    Displays
    Keyboard
    Mighty Mouse

Desktop computers:
    Mac Pro
    Mac Mini
    iMac

Laptops
    MacBook
    MacBook Pro

Servers
    Xserve
    Xserve RAID

Personal Audio & Telefonie
    iPod Shuffle
    iPod Nano
    iPod Classic
    iPod Touch
    iPhone

Software
    OSX Leopard
    iLife
    iWork

Handige Links

Stores
    Official NL store
    Mac Stuff

Fanboy Communities
    OneMoreThing.nl
    Mac Freak

How-To Macbook Upgraden
    Macbook Upgrade

Voor de nieuwe Apple gebruiker
    Mac Miep
    MacInstruct

iPhone
    Bitch!

[ Bericht 10% gewijzigd door Swetsenegger op 29-12-2007 21:54:12 ]
  • pi_55634664
    Wie heeft hier eigenlijk allemaal een iPod Touch? (Of zelfs een iPhone )?
    * TwyLight krijgt de 17e een iPod Touch
    pi_55634712
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 21:48 schreef TwyLight het volgende:
    iPhone natuurlijk.
    pi_55634762
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 20:50 schreef Swetsenegger het volgende:

• Kan ik een mac eenvoudig upgraden?
    Van de meeste macs zijn alleen geheugen en harddisk te upgraden. Een nieuwe grafische kaart of processor upgrade is niet aan te raden. Alleen de Powermac en Mac Pro hebben PCI sloten en is redelijk eenvoudig uit te breiden met extra functionaliteit.

Daarentegen zijn Macs erg compleet en is er weinig behoefte aan uitbreiding.
  • Je was wat vergeten .
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 december 2007 @ 21:53:01 #198
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_55634806
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 21:48 schreef TwyLight het volgende:
    Ik heb een gejailbreakte touch
    pi_55634942
    quote:
    Op zaterdag 29 december 2007 21:53 schreef Swetsenegger het volgende:
    Ik heb een gejailbreakte touch
    Ga ik ook doen, uiteraard
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 december 2007 @ 21:57:46 #200
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_55634995
    Geef nu even OSX equivalenten voor windows apps jongens. Kan ik die faq afronden, zijn we van dat gezeik af.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')