Als je de volgende lap tekst leest is er bewust voor gekozen.
quote:
De oliebollenactie van De Gouden Kooi.
Vorige week werden de bewoners in het kantoor geroepen, daar waren de gastspelers niet bij. In het kantoor zijn afspraken gemaakt tussen de miljonairs en het productieteam o.l.v. Deborah Flens. Dit gebeurde off-cam en werd later afgedaan met oliebollen bakken.
In de loop van de afgelopen week is duidelijk geworden wat daar besproken is.
Ik zal proberen hier een heldere analyse neer te zetten en aan te geven dat heel veel, van datgene wat nu gebeurd gescript is en voorkomt uit het zgn. oliebollenakkoord..
Vanaf a.s. maandag wordt De Gouden Kooi twee weken lang uitgezonden op prime-tme 20.00 uur op RTl 5. Zoals bekend levert uitzending op dit tijdstip meer kijkers op.
De bewoners moeten zorgen voor meer spraakmakende tv, zodat de kijkers, na deze twee weken ook blijven hangen en daarmee de kijkcijfers structureel omhoog gaan..
Dit is natuurlijk een puur commercieel verhaal. Meer kijkers leveren hogere reclame-inkomsten op voor RTL Nederland Sales bv. Daarnaast heeft John de Mol er alle belang bij dat De Gouden Kooi zolang mogelijk op tv blijft. Voorlopig heeft hij een uitzendgarantie tot maart 2008, maar ziet dit graag verlengd.
Ook hier speelt een puur commercieel verhaal. John de Mol heeft, middels Talpa Producties bv, miljoenen euro's geïnvesteerd in De Gouden Kooi. Geld dat alleen maar kan worden terugverdiend door verkoop van de programmarechten in het buitenland. Deze mogelijk is vergroot nu John de Mol, via zijn investeringmaatschappij, weer mede eigenaar is geworden van Endemol. Endemol (actief in 23 landen) dat internationaal groot geworden is door de verkoop van de rechten van Big Brother, een concept dat ook bedacht is door John de Mol.
Vandaar dat er in Gouden Kooi nu alles aan wordt gedaan om zoveel mogelijk spraakmakende tv te maken. Dit alles wel binnen de grenzen die RTL aan het programma heeft gesteld.
De miljonairs zijn nu meer en meer marionetten geworden van de redactie. Dagelijks zie je ze dan ook meerdere malen naar achteren gaan en worden er steeds meer instructies via het plasma scherm de villa ingestuurd.
De spraakmakende tv momenten worden extra beloond door Talpa Producties, deze zgn. kerstbonus. Zelfs Palma doet er aan mee. Zie hoe ze afgelopen week optrad na terugkomst van haar middagpauze tegen Lieke, puur script.
De bewoners kennen meestal niet de scripts van de ander. Daardoor krijg je dat ze op elkaar gaan reageren. Dat is nu precies wat de redactie wil.
De afgelopen dagen hebben we al talloze voorbeelden hiervan gezien. Het hele Huub – Lieke verhaal is duidelijk gescript. Zelfs de telefoontjes naar huis van Lieke en Huub is afgesproken werk. De redactie bepaalde afgelopen zelfs het moment dat ze moesten gaan bellen.
Vaak krijgt Jaap ook van de buren de opdrachten. Hij is ook het meeste van alle bewoners buiten beeld. En zit dan zgn. in het kantoor achter de computer, maar overlegt heel veel met het productieteam. Bij Jaap zijn acties ligt het er altijd dik bovenop. Vaak hoor je hem praten over tv-momentjes.
Ook heb je afgelopen week kunnen horen dat ze van de buren de opdracht hebben gehad om niet meer over oliebollen en een kerstbonus te spreken.
Conclusie van dit alles. Er moet de komende twee weken meer spraakmakende tv worden gemaakt. De bewoners krijgen daar extra bonussen voor. RTL meer reclame-inkomsten en John de Mol een verlenging van De Gouden Kooi, dus een verbetering van zijn kansen om de tv-rechten internationaal te verkopen.
Grappig dan om te zien hoe er op alle fora's gereageerd wordt op dit vooropgezette spel. Velen trappen in de val en zien de verbanden niet.
Met dank aan: Marcel P
bron