[me=Willy84]Verslag: Drol D’Or uitgereikt aan de NS
Succes voor schoonmakers: NS steunt betere toekomst!
Het resultaat van de schoonmakersactie van donderdag 13 december mag er wezen. Na een actie van schoonmakers op het Centraal Station in Utrecht heeft NS steun toegezegd voor betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden in de schoonmaak. De schoonmakers reikten na hun actie de Gouden Drol-trofee voor goedkoopste schoonmaak aan NS uit. NS-dochter Nedtrain is de grootste opdrachtgever in de schoonmaak.
NS-directielid Blokland zegde na de uitreiking van de Drol d’Or-prijs toe de steun van NS voor betere arbeidsvoorwaarden in de schoonmaak te zullen overbrengen aan de schoonmaakwerkgevers. Blokland heeft inmiddels telefonisch aan de onderhandelaars van schoonmaakwerkgevers laten weten dat ‘er goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden moeten komen zodat er een betere toekomst komt voor de schoonmakers’. Daarmee neemt, na Oxfam Novib en de Raad van State, nu ook de grootste opdrachtgever in de schoonmaak haar verantwoordelijkheid.
“Een fantastische steun in de rug” reageert vakbondsbestuurder Ron Meyer. “Als de grootste klant in de schoonmaak vindt dat er betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden moeten komen, wie zijn schoonmaakwerkgevers dan nog om zich achter diezelfde klant te verschuilen?”[/me]
Over de campagne
De coalitie ‘Voor een betere toekomst’ bestaat uit de schoonmakers zelf, de organisers van FNV Bondgenoten en vrienden, familie, kerken, moskeeën, studenten, migranten- en zelforganisaties… kortom iedereen die solidair is met het gevecht van de schoonmakers!
Het doel van de campagne is om betere werkomstandigheden te realiseren voor 150,000 schoonmakers in Nederland, door een betere cao en door sterkere zelforganisatie onder werkers in de schoonmaaksector. De schoonmakers willen duurzame verbeteringen. Negentig procent van de schoonmakers in Nederland is migrant, en tachtig procent zijn vrouwen. Ze vechten voor een waardig salaris van
10 euro per uur minimaal, de naleving van ziekteregelingen, het recht om meer uren te werken, en ‘the right to fight’: het recht om je vrij te organiseren met je collega’s zonder dwarsgezeten te worden. De cliënten die de schoonmaakbedrijven inhuren - zoals multinationale ondernemingen, banken, verzekeraars en overheidsinstellingen - moeten hun sociale verantwoordelijkheid tonen en aan de schoonmaakbedrijven laten weten dat de schoonmaakwerkers betere omstandigheden verdienen! Schoonmakers door heel Nederland organiseren zich, en betrekken hun gemeenschappen bij dit gevecht, voor een beter leven voor henzelf en hun families!
10 euro voor ongeschoold werk is toch niet heel weinig ofzo? Als ik zie wat er voor gedaan wordt. Er komt een VIRMpje binnenlopen op Maastrich. Men 3 man erin, krantjes en prullenbakjes legen. (nog niet eens allemaal) klaar, hangen en wachten op de volgende.
En dan een hoge werkdruk, of heb ik wat gemist
10 euro is toch niet onder het minimumloon?