Mja ik was niet de enige die erop was. Er was nog een jongen en een meisje die er een beetje op aan het lopen waren. Maar als het goed gevroren heeft en je ziet een goeie ijsvloer kun je er wel redelijk zeker van zijn dat je goed zien. Je moet natuurlijk wel oppassen, maar dat moet je sowieso.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:38 schreef Noax het volgende:
[..]
Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig, ik ga echt niet als eerste het ijs op...
Zojuist even geschaatst, wat viel me dat tegen, nu waren er ook veel scheuren.
Alleen leek het dat andere mensen (voornamelijk op hockey schaatsen) daar veel minder last van te hebben.
Op glad ijs ging het me redelijk af, maar ik merk wel dat ik een al een lichtjaar niet meer geschaatst heb.
Je moet even voelen door met je nagel over je schaats te gaan, voel je krasjes op je nagel komen dan is je schaats nog scherp. Op natuurijs worden je schaatsen zeer snel bot en moet je na een paar keer je schaatsen alweer slijpen.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet? Tips? En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Voor echte schaatsers gesneden koek natuurlijk, maar ik ben schaatsn00b
Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Dat.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs,
Ik slijp eigenlijk juist bij natuurijs niet zo vaak, zo spaar je je materiaal. Tenzij het heel mooi ijs is heb je op het meeste natuurijs nog wel grip met enigszins botte schaatsen. Afbramen doet vaak al wonderen. Het hangt ook af van de hardheid van het mes af, indien er een harde staalsoort (64 Rockwell of hoger) gebruikt is dan wordt het minder snel bot dan als er een zachtere staalsoort (61, 60 of zelfs nog lager) gebruikt is.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet?
Botte schaatsen glijden juist heel erg goed, de glijweerstand neemt in voorwaartse richting af, echter ook de glijweerstand naar de zijkant neemt af waardoor je met erg botte schaatsen als een onhandig hondje over het ijs gaat. Je glijdt gewoon weg. Een andere methode is met de nagel, haal je nagel langs het mes, als er dan schraapsel vanaf komt is de schaats nog scherp. Belangrijk is wel dat je eerst afbraamt, anders werkt de methode niet.quote:En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Het ijs is dit jaar van slechte kwaliteit, dus er zijn wel meer gaten in het ijs. Wel is het zo dat je een hoop scheuren en gaten kunt vermijden door goed op het ijs te letten, het ijs lezen. Mits er een geveegd baantje is is de beste remedie gewoon goed opletten.quote:Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Omgeving Leiden zou je kunnen proberen, waar vandaag de Angenent Classic verreden is. Maar het eigenlijk te warm en te vochtig buiten, lekker 'glij ijs' zul je denk ik niet aantreffen. Zeker met dit sneeuwijs kan dat alleen bij vorst, of de lucht moet heel droog zijn, maar daar is dus geen sprake van. Ik dacht morgen ook te gaan schaatsen maar gezien de huidige temperaturen zoek ik denk ik een kunstijsbaan op.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:36 schreef Okasha het volgende:
zijn er nog plaatsen in Nederland waar morgen geschaatst kan worden op Natuur ijs?
Woon zelf in Den Haag maar wil er wel stukkie voor rijden
Hoe weet je dat vriesmachines niet aan stonden? Dat zou inderdaad het zeer zachte ijs verklaren. Als dit echt zo is dan ga ik ze maar eens opbellen en kijken of er een herkansing te regelen valt. Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:56 schreef 10tje1988 het volgende:
Als ze de vriesmachines aanzetten (en daar betaal je genoeg voor naar mijn mening) zou je er heerlijk kunnen schaatsen denk ik!
Probleem was dat ze dat dus niet hadden gedaan gisteren.
Misschien werkten ze niet naar behoren dan?quote:Op maandag 1 februari 2010 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.
Ja, inderdaad, nu je het zegt, één stuk was wel goed hard. Ik ga ze eens opbellen.quote:Op maandag 1 februari 2010 16:09 schreef 10tje1988 het volgende:
[..]
Misschien werkten ze niet naar behoren dan?
Er was 1 stuk waar goed hard ijs lag, en dat lag vol in de zon.
Dus mijn conclusie was dat de vriesmachines op andere stukken of niet aan stonden, of niet werkten.
De buiten ijsbaan in Eindhoven is ook altijd perfect hard ijs, ook met hoge temperaturen buiten.
Vandaar dat ik denk dat de vriesmachines gewoon niet aan of veel te laag stonden...
quote:Op maandag 1 februari 2010 16:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De lol van kunstijs is natuurlijk dat je er op kunt schaatsen als het dooit, anders had ik wel gewoon natuurijs opgezocht.
Oftewel de 100km is 20 keer de 5 kmquote:Op donderdag 11 februari 2010 16:49 schreef horned_reaper het volgende:
Zaterdag is er een hele mooie tourtocht in Emmen!
tussen de 5 en 100 KM
Het wordt mede georganiseerd door de KNSB !
Deelname voor volwassenen is 5 euro
Hoe was het ijs?quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:29 schreef Timm-E het volgende:
Morgen 2 toertochten! Ik ga morgen de Belterwiedetocht doen, ben benieuwd hoe het ijs is en hoe druk het zal gaan worden. Maar ik heb er zin in (moet er wel ruim 2 uur voor reizen met het OV vanuit Utrecht)!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |