quote:De berberaap of magot (Macaca sylvanus of Macaca sylvana) is een makaak uit de familie Cercopithecidae. Het is de enige makaak die buiten Azië voorkomt, en de enige apensoort die in Europa in het wild leeft
Hij heeft lange ledematen (beiden ongeveer even lang) en korte, brede handen, die goed van pas komen bij het stelen en het betasten van vrouwvolk. Verder reiken zijn vocale capaciteiten niet verder dan 'hoer' en 'discriminatie'.
Beide, Sjimmie, niet beiden.quote:beiden ongeveer even lang
quote:[quote]Op donderdag 20 december 2007 14:48 schreef Autodidact het volgende:
Je bent zo neger als je je voelt, Mutant. Houd je bek.
Maar het is wel zo.quote:Op donderdag 20 december 2007 15:10 schreef Apropos het volgende:
Ja, ''Spinozianen'' ja. Alles liever dan een Germanisme als ''Spinozisten'',.
Goede column van Max Pam.quote:De eindeloze opfrisbeurt
Als trouwe krantenlezer, en vooral ook als een man van gewoonten, ervaar ik elke poging om het uiterlijk van de dagbladen te vernieuwen als een onheilstijding. Toegegeven, ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, maar mijn indruk is dat tussen 1960 en 2000 aan het uiterlijk van kranten nauwelijks is gesleuteld. Er waren natuurlijk wel veranderingen, maar die werden zo geleidelijk mogelijk doorgevoerd om de abonnees niet voor het hoofd te stoten.
Maar de laatste tien jaar is er een vernieuwingsgolf over de kranten getrokken, die nog lang niet is uitgewoed. Geen dagblad ontsnapt aan de trend. Ontwerpers, designers en opmakers beleven gouden tijden. Binnenkort gaat ook deze krant op de schop, zoals dat heet. Laten wij hopen dat het heel erg mooi wordt. De Volkskrant zal binnen afzienbare tijd aan de beurt zijn. Weliswaar is de krant net gerestyled, maar er wordt al weer geëxperimenteerd met een ander formaat.
Inmiddels heeft ook NRC/Handelsblad een grote operatie achter de rug. Die operatie is, zoals gebruikelijk, begonnen met een missive waarin wordt meegedeeld dat de krant aan een opfrisbeurt dan wel een facelift toe is. Vooral u ,o lezer, bent daarmee gebaat, want de krant wordt er niet alleen overzichtelijker door, maar zal ook meer eenheid en rust uitstralen. Bij NRC/Handelsblad zijn in de nieuwskaternen de zogeheten verticale standlijnen verdwenen, waardoor er meer lucht op de pagina schijnt te komen. Nooit geweten dat pagina's behoefte hebben aan lucht. Dat zo'n opfrisbeurt vooral is ingegeven door de opdracht om te besparen, lees je maar zelden in het begeleidend commentaar van de hoofdredacteur.
De krantenwereld is geobsedeerd door verjonging, maar bij de NRC/Handelsblad hebben ze gek genoeg op de plaats, waar je écht een jong iemand verwacht, een ouwe taart genomen. De seksrubriek wordt namelijk verzorgd door Shere Hite, inmiddels 65 jaar.
Zelf houd ik een treurig gevoel over aan de facelift. Het Vrijdag en Zaterdagsupplement was qua vormgeving het beste wat er op dat gebied bestond in Nederland. Wekelijks werden daar door de opmakers kleine kunststukjes verricht. Dat NRC/Handelsblad zich met recht een chique krant mocht noemen, was vooral te danken aan de vormgeving van de bijlagen. De huidige hoofdredacteur Birgit Donker kan het op haar conto schrijven dat onder haar regiem het mooiste uit de Nederlandse dagbladjournalistiek is gesneuveld. De nieuwe bijlagen hebben dankzij hun tabloidformaat ongetwijfeld meer lucht, maar zij zijn nogal mainstream en je wordt niet meer gestreeld door het aangename gevoel iets bijzonders in handen te hebben.
Omdat kranten tegenwoordig allemaal in het bezit zijn van een eigen website waarop lezers kunnen reageren, valt eenvoudig na te gaan wat er van de vernieuwingsoperatie wordt gevonden. De reacties zijn talrijk, maar voor het merendeel negatief. Het is moedig van NRC/Handelsblad om al die commentaren te laten staan, waarin je eigen krant over de hekel wordt gehaald.
Een paar voorbeelden:
Wat een ramp! Onoverzichtelijk en populistisch. Ik hoop dat dit heel snel wordt teruggedraaid.
Weinig goede woorden voor deze verandering. De leegheid regeert ..
Wat een afschuwelijk lelijk, goedkoop supermarktblaadje heeft u er nu weer van gemaakt; erger dan de gribus van het AD: welkom in het proletendom.
Met het nieuwe uiterlijk verloochent de krant zijn statuur en autoriteit. De identiteit van het NRC Handelsblad verwatert
Deze hutspot van AD & Next -plus genereert zoveel weerzin dat ik nauwelijks aan lezen toekom.
Ik ben nu dus echt op een lokale krant met idem uitstraling geabonneerd: de Dinkellandsche Courant.
Ook ik ben zwaar teleurgesteld. Mijn samenvatting van het geheel: tamelijk ordinair.
Enzovoort. Dat gaat zo nog tientallen reacties door. Over twee jaar zullen de lezers geheel gewend zijn aan de nieuwe opmaak en nieuwe indeling. Dan wacht een weer nieuwe operatie.
Waarvandaan heb je dat zo snel kunnen copy-pasten?quote:
De Max Pam Globe, walhalla van het cynisme.quote:Op donderdag 20 december 2007 16:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarvandaan heb je dat zo snel kunnen copy-pasten?
Ik heb een hekel aan cynisme.... behalve als het om de VVD gaat natuurlijk, dan kun je niet cynisch genoeg zijn.quote:Op donderdag 20 december 2007 16:56 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
De Max Pam Globe, walhalla van het cynisme.
't is nogal een katholieke sport opzichquote:Op donderdag 20 december 2007 14:45 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En god houdt ook van wielrennen of zo? Wat is het verband?
Lat hem dan maar wegkwijnen in de jenever.quote:Op donderdag 20 december 2007 17:09 schreef Autodidact het volgende:
Nee, hij is into de protestantse god.
Ja maar zondagse rondjes om de kerk kan je niet maken in protestantse gebieden. Overigens is wielrennen ook populair in het katholieke Twente en was het meest in het oog springende mediaoptreden van de nieuwe aartsbisschop van Groningen het zegenen van de renners bij de start van de Giro in Groningen.quote:Op donderdag 20 december 2007 17:11 schreef Zwaardvisch het volgende:
Nou ja, het is gewoon een sport die in het België en het zuiden van Nederland populair is en daar wonen vooral katholieken. Van Agt liep ook altijd in wielrennerskleding rond om z'n electoraat tevreden tevreden te stellen.
Of varkensboer.quote:Op donderdag 20 december 2007 17:14 schreef Autodidact het volgende:
Als je in West-Brabant woont had je twee opties hè...of je wordt fabrieksarbeider of je gaat fietsen.
Zeker, als het nieuws niet flitsender wil worden, dan verander je toch de layout. Ben je nog steeds een moderne krant.quote:
Oiropah, wen er mal anquote:Duitsland: EU voert vernietigingsoorlog
donderdag 20 december 2007 10:50
De Duitse minister van Economische Zaken Michael Glos is laaiend over de EU-plannen om fabrikanten te beboeten als hun auto's teveel CO2 uitstoten, en spreekt van een 'vernietigingsoorlog' tegen de Duitse auto-industrie.
Glos
De Duitse minister van Economische Zaken Michael Glos, "Ich bin mad"
Dat zegt een woedende Glos tegen de Duitse krant Bild over de plannen voor een boetesysteem, die de Europese Commissie gisteren presenteerde.
Vanaf 2012 mogen auto's niet meer dan 130 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten. Voor elk gram daarboven moet de autofabrikant 20 euro betalen, en dat loopt op tot 95 euro per gram in 2016.
Woedend
De Duitse auto-industrie is woedend: Duitse wagens zijn in het algemeen groter en luxer en stoten dus meer CO2 uit dan Franse of Italiaanse auto's.
De fabrikanten staan niet alleen in hun kritiek: de Duitse bondskanselier Angela Merkel hekelt de plannen en spreekt van 'industriepolitiek op kosten van Duitsland'. En haar minister van Milieu, Sigmar Gabriel, is ook van mening dat de maatregelen niets met klimaatpolitiek hebben te maken.
Duitse europarlementariërs hebben al aangekondigd dat ze een herverkiezing van José Manuel Barroso, die ze verantwoordelijk houden voor de CO2-plannen, zullen tegenhouden.
Ernstig verdeeld
Maar ook de Europese Commissie is ernstig verdeeld over de eigen plannen: de Duitse eurocommissaris Gunther Verheugen (Industrie), die samen met milieucommissaris Stavros Dimas de maatregelen zou presenteren, boycotte de persconferentie.
Ook de Franse en Italiaanse eurocommissarissen zouden het absoluut niet eens zijn met de ingrijpende milieumaatregelen, schrijft website EUobserver vandaag.
Dag Apropos. Ik lees Onderhuids van Michel Faber. Leuk boek.quote:Op donderdag 20 december 2007 18:12 schreef Apropos het volgende:
Is Lux, Libertas en leugens de moeite van het lezen waard?
Dag Zwaardvisch,quote:Op donderdag 20 december 2007 18:46 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dag Apropos. Ik lees Onderhuids van Michel Faber. Leuk boek.
Dat verschilt in niets van datgene waar ik mijzelf al jaren mee bezighoud.quote:Op donderdag 20 december 2007 18:40 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Dat jullie elkaar al jaren lang bezig houden met niets....![]()
quote:Voor sommige Nederlanders is het dan na vier jaar weer mogelijk hun verjaardag te vieren op hun geboortedag.
Dat je op Sicilië een bonte kraai zag?quote:Op donderdag 20 december 2007 19:00 schreef sigme het volgende:
Oh ja Zwaardvisch, had je mijn bericht over de corvae op Sicilië gezien?
Apropos, al doe je zo, ik vind je nog steeds lief.quote:Op donderdag 20 december 2007 18:50 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dag Zwaardvisch,
dat vroeg ik niet.
En ik vreese nog wel dat...quote:Op donderdag 20 december 2007 19:13 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Apropos, al doe je zo, ik vind je nog steeds lief.
Ja nou ja, dat vind ik nou buitengewoon grappig. Het vereist een speciale manier van lezen, maar na drie dagen documenten doorvlooien op eenduidigheid, volledigheid en consequentheid springen dat soort formuleringen voor mij eruit.quote:
quote:Op vrijdag 1 april 2005 14:58 schreef Johan_de_With het volgende:
Zeg, is dat wat, ''Kinderen van Aristoteles''?
Ik had het tijdens de inleiding bijna als onleesbaar terzijde gelegd, die meneer is nogal vol van zichzelf en is zelf nogal onder de indruk van zijn conclusie dat kerkmannen in de middeleeuwen geen devoot bazelende godsdienstwaanzinnigen waren.quote:Op vrijdag 1 april 2005 14:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, ik vind het wel aardig, vooralsnog. Alleen twee dingetjes stoorden mij wel, ik zal ze even opzoeken, ze stonden in het begin.
Ach gijquote:Op donderdag 20 december 2007 19:26 schreef Apropos het volgende:
Minus habentes...
Waarschijnlijk wordt dalijk vanuit Brussel ook de fusie tussen Campina en Friesche Vlag geblokkeerd, de Fransen, ZWitsers en Duitsers zijn al bezig met protesteren (het zou maar eens Danone kunnen bedreigenquote:
Ja maar het is toch te gek voor woorden dat een dergelijke beslissing ook volledig gepolitiseerd is? Die Fransen mogen gvd wel onze KLM naar de afgrond brengen maar o wee als een concern een sterke concurrent wordt van Danone, dan slaan in Parijs opeens alle stoppen door.quote:Op donderdag 20 december 2007 20:19 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat 1 centraal zuivelconcern ook een gedrocht zou vormen
Het zal allemaal wel. Heb niet zo'n bezwaar tegen kartelregelgeving.quote:Op donderdag 20 december 2007 20:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja maar het is toch te gek voor woorden dat een dergelijke beslissing ook volledig gepolitiseerd is? Die Fransen mogen gvd wel onze KLM naar de afgrond brengen maar o wee als een concern een sterke concurrent wordt van Danone, dan slaan in Parijs opeens alle stoppen door.
Dat is nu juist het punt: die kartelbeslissingen zijn te veel politiek gekleurd. Waardoor het ene land bevoordeeld wordt boven het andere.quote:Op donderdag 20 december 2007 20:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het zal allemaal wel. Heb niet zo'n bezwaar tegen kartelregelgeving.
is er al een beslissing genomen dan? Volgens mij zijn er vrij heldere criteria waaraan getoetst wordt.quote:Op donderdag 20 december 2007 20:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is nu juist het punt: die kartelbeslissingen zijn te veel politiek gekleurd. Waardoor het ene land bevoordeeld wordt boven het andere.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |