quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 21:05 schreef Diemietuhriej het volgende:Ik zit ook een beetje met het dilemma.. E36 of E39.. Scheelt het erg veel in vaste lasten? Ik heb in principe helemaal geen E39 nodig, maar het is natuurlijk wel een prachtige wagen.. En is het onderhoud veel duurder dan bij een E36?
Nja, vanaf volgende week gaat mijn 190D 2.5 turbo in de verkoop, dan eens zien wat die nog op wil brengen.
Dat ligt er aan of je per se een 6-cylinder wilt of niet. Prijsverschil in aanschaf tussen een nette e36 328i en een e39 528i is niet groot, maar let er wel op dat je een nette koopt. De e36 is al heel lang een sjonniebak, maar de e39 is ook al aardig in opkomst. Motorisch zijn ze bijna hetzelfde, dus qua onderhoud maakt het niet veel uit. Kan zijn dat de remmen van een e39 wat groter zijn. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde. Blijft over wegenbelasting en verzekering, daar zal de e39 iets duurder in zijn. Maar daar moet je zelf een afweging in maken.
Vind je het niet erg om in een 4-cylinder te rijden, dan zou ik zeker voor de e36 gaan. Ik rij zelf een e36 316i coupe uit 1994 en mensen vragen me wel eens hoe ik als student zo'n auto kan rijden, maar qua kosten valt het allemaal best mee. Wegenbelasting is 100 euro per kwartaal, verbruik is 1 op 13-14 (er zit een tank van 65 liter in, dus ik haal soms zelfs meer dan 800km op een tank!), verzekering is ook wel te doen. Onderhoud laat ik bij een vriend doen. Aanschaf van een 316i of 318i is ook een stuk goedkoper, vanaf 3000 heb je al een hele nette staan. Misschien nog wel goedkoper.
Ik weet niet of je diesel wilt gaan rijden, maar dan zou ik zeker voor de e39 gaan. De e36 heeft alleen de trage 325tds en de nog tragere 318tds. Een 530d uit 1999 is echt een super fijne auto en er zijn weinig mensen die je bijhouden op de snelweg.
Een paar tips:
- Als je voor een 4-cylinder gaat, koop er dan een van 1994 of jonger. Vanaf 1994 hebben ze het nieuwere M43-blok, wat betrouwbaarder is en geen distributie-riem maar een ketting heeft. Mijn blok heeft ondertussen 220.000 gelopen en loopt nog als een zonnetje.
- Wil je een 6-cylinder, dan zou ik zeker voor de 328i/528i gaan. Veel meer pk's voor hetzelfde verbruik als een 320i/520i/323i/523i. Let er wel op dat het blok niet tikt (liefst bij koude start checken), want een VANOS-reparatie kan aardig in de papieren lopen. Ik geloof dat de waterpomp bij die blokken ook vaak stuk gaat.
- Uiteraard zou ik voor een handbak gaan, zeker als je benzine gaat rijden. Bij een benzine scheelt dat enorm in de 0-100 tijd, bij een diesel (530d) iets minder.
Ik heb een tijd terug zelf nog getwijfeld om een 328i te gaan rijden, maar heb besloten om m'n 316i maar te houden tot na m'n studententijd. Groter kan altijd nog

Alle losse dingen zijn maar een beetje duurder (aanschaf, verbruik, wegenbelasting, verzekering, onderhoud), maar stiekem scheelt het allemaal bij elkaar toch wel een hoop geld.
Ow ja, die marktplaats-link die je gaf zou ik laten staan. Daar is niks af-fabriek m3 aan. De voorbumper is nep of hij komt van een echte m3 af, maar af-fabriek is het niet. Dan zou hij namelijk de m-technic bumper gehad hebben. Die spiegels zijn alleen maar op een echte m3 geleverd en dus ook achteraf gemonteerd. Side-skirts zijn gewoon standaard. De deurgrepen zijn naderhand meegespoten (waarschijnlijk tegelijk met z'n spiegels ofzo), want die horen zwart te zijn. Bovendien is hij net geimporteerd, dus die km-stand kun je ook niet vertrouwen. En zoals gezegd, die sportuitlaat

en traanplaat matten
[ Bericht 11% gewijzigd door Paupermans op 17-05-2008 00:24:07 ]