abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62992446
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:14 schreef Detroit het volgende:
Gisteren weer eens een sollicitatie gehad waarin ik "afgekeurd" ben op basis van mondelinge communicatie (of eigenlijk een gebrek eraan). Toch maar eens aan gaan werken!

Hoe bereiden jullie je eigenlijk voor op de moeilijkere vragen in een sollicitatiegesprek? Bij wijze voor de spiegel gaan staan en oefenen ofzo?
Je moet gewoon een paar standaardzinnen klaar hebben liggen die je in dit soort gevallen op tafel kan gooien.
  donderdag 6 november 2008 @ 10:29:57 #52
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62992583
Ik kom ook maar eens mee posten, aangezien ik momenteel ook werkzoekende ben Ter introductie even een kort verhaaltje over mezelf: ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd in Groningen en ik ben per 1 september afgestudeerd. Vervolgens heb ik me voor een uitkering aangemeld bij het CWI en daar moest ik tot vandaag 20 uur per week zijn om te 'werken aan werk'. Vanaf vandaag wordt het contact met het CWI op afstand onderhouden. Voor degenen die zich afvragen waarom iemand die net afgestudeerd is meteen een uitkering gaat aanvragen: ik ben ernstig slechthorend en het is voor mij flink wat lastiger om een baan te vinden dan voor iemand die wel goed hoort. Ik kan bijvoorbeeld niet bellen, niet werken in rumoerige omgevingen waarin veel overlegd wordt etc. Ik krijg begeleiding bij mijn zoektocht naar werk.

Ik ben in eerste instantie op zoek naar werk als tekstschrijver / copywriter / redacteur. In april heb ik al eens een sollicitatiegesprek gehad in Delft. Het was op zich een goed gesprek, maar men had het idee dat de functie niet zo bij mij paste. Vorige week had ik een gesprek in mijn woonplaats, Groningen. Dit gesprek liep niet zo lekker. Er was geen klik tussen mij en degene met wie ik sprak (de directeur vh bedrijf). Als het goed is, hoor ik vandaag of morgen of ze verder willen met mij, maar ik verwacht er niet veel van. Volgende week heb ik een gesprek in Rotterdam. Erg ver weg, maar wel bij een bedrijf dat helemaal bij mij lijkt te passen . Ik kan er nu helaas niet teveel over uitwijden, maar het gaat om de functie van copywriter. Dit is de eerste keer dat ik mezelf moet aanprijzen als copywriter (bij de andere banen ging het respectievelijk om de functie van tekstschrijver en redacteur), dus alle tips zijn welkom .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 6 november 2008 @ 10:35:24 #53
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62992701
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:14 schreef Detroit het volgende:
Gisteren weer eens een sollicitatie gehad waarin ik "afgekeurd" ben op basis van mondelinge communicatie (of eigenlijk een gebrek eraan). Toch maar eens aan gaan werken!

Hoe bereiden jullie je eigenlijk voor op de moeilijkere vragen in een sollicitatiegesprek? Bij wijze voor de spiegel gaan staan en oefenen ofzo?
Ik heb ook nog niet zoveel ervaring met solliciteren, maar ik merk wel dat het helpt om een standaardpraatje klaar te hebben. Bekijk het functieprofiel: wat zoeken ze precies? Ze willen weten in hoeverre jij aansluit op dat functieprofiel, dus het is zaak dat je goed onder woorden kunt brengen waarom jij in het profiel past. Zoeken ze bijvoorbeeld een organisatietalent, dan moet je dus op zoek gaan naar een situatie waarin jij iets moest organiseren. Zoeken ze een stressbestending iemand, dan moet je een voorbeeld van een stressvolle situatie bedenken die je hebt overleefd . Je kunt je nooit tot in de puntjes voorbereiden, maar ik zet altijd een verhaaltje op papier en dat lees ik een paar keer door. Je moet dan wel oppassen dat je niet te gestudeerd overkomt, maar als je lekker in je vel zit bij het gesprek, zal alles vrij smooth verlopen.

Bij mijn eerste gesprek werd bijv ook gevraagd waarom ik Nederlands was gaan studeren. Dat was een goede ijsbreker. Bij mijn tweede gesprek werd meteen in huis gevallen met: "Waarom heb je gesolliciteerd?". Daardoor brak het ijs niet, bleef ik zenuwachtig en zat ik als een stijve trut mijn standaardzinnetjes op te zeggen.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 6 november 2008 @ 10:37:55 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62992758
Even een crosspost . Mag eigenlijk niet, maar ik weet niet welk topic het uiteindelijk wint . Deze of het sollicitatiegesprektopic.

Ik kom ook maar eens mee posten, aangezien ik momenteel ook werkzoekende ben Ter introductie even een kort verhaaltje over mezelf: ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd in Groningen en ik ben per 1 september afgestudeerd. Vervolgens heb ik me voor een uitkering aangemeld bij het CWI en daar moest ik tot vandaag 20 uur per week zijn om te 'werken aan werk'. Vanaf vandaag wordt het contact met het CWI op afstand onderhouden. Voor degenen die zich afvragen waarom iemand die net afgestudeerd is meteen een uitkering gaat aanvragen: ik ben ernstig slechthorend en het is voor mij flink wat lastiger om een baan te vinden dan voor iemand die wel goed hoort. Ik kan bijvoorbeeld niet bellen, niet werken in rumoerige omgevingen waarin veel overlegd wordt etc. Ik krijg begeleiding bij mijn zoektocht naar werk.

Ik ben in eerste instantie op zoek naar werk als tekstschrijver / copywriter / redacteur. In april heb ik al eens een sollicitatiegesprek gehad in Delft. Het was op zich een goed gesprek, maar men had het idee dat de functie niet zo bij mij paste. Vorige week had ik een gesprek in mijn woonplaats, Groningen. Dit gesprek liep niet zo lekker. Er was geen klik tussen mij en degene met wie ik sprak (de directeur vh bedrijf). Als het goed is, hoor ik vandaag of morgen of ze verder willen met mij, maar ik verwacht er niet veel van. Volgende week heb ik een gesprek in Rotterdam. Erg ver weg, maar wel bij een bedrijf dat helemaal bij mij lijkt te passen . Ik kan er nu helaas niet teveel over uitwijden, maar het gaat om de functie van copywriter. Dit is de eerste keer dat ik mezelf moet aanprijzen als copywriter (bij de andere banen ging het respectievelijk om de functie van tekstschrijver en redacteur), dus alle tips zijn welkom .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 6 november 2008 @ 12:02:43 #55
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62995277
Spannende tijd Viking Maar je zou dus evt. wel uit het hoge noorden wilen verhuizen? Lastige branche om wat in te vinden, lijkt me. Maar, de aanhouder wint!

Ik schijn goed te kunnen solliciteren, ben ook nooit écht zenuwachtig voor een gesprek. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk mezelf te blijven en ik ben heilig overtuigd van het credo: "een goed begin is het halve werk". Ik bekijk uitgebreid de website, lees het jaarverslag, verdiep me in wat nu actueel is voor dat bedrijf en zoek naar raakvlakken die ik naar voren kan brengen in het gesprek. Ik zorg dat ik goed kan motiveren waarom ik deze baan zou willen en welke eigenschappen ik daarvoor ook bezit. Interviewers gebruiken vaak de STAR-techniek (Situatie, Taak, Actie, Reactie). Als je dat bemerkt, kun je daar heel makkelijk op inspelen .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 6 november 2008 @ 12:15:34 #56
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_62995653
Ik merk inderdaad na een aantal jaren niet solliciteren dat het wel lastig is om er weer in te komen. Ik zou ook een vast contract opgeven voor in eerste instantie een jaar contract, maar daar ben ik niet zo bang voor. Ik heb liever plezier in mijn werk als dat ik vastzit in een baan waar ik zelf ongelukkig van wordt.

Maar inderdaad vragen als "Waarom heb je hier gesolliciteerd?" en "Waar zie je jezelf over 5 jaar?" heb ik regelmatig voorbij horen komen. Meestal kun je inderdaad een vrij standaard antwoord geven op dit soort vragen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 6 november 2008 @ 12:23:56 #57
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62995935
@ Xcuz_Me: Het is idd vrij lastig om werk te vinden als copywriter. De concurrentie is móórdend. Maar mijn brieven zijn heel goed en ik blijf gewoon stug doorsolliciteren. Sinds ik een nieuwe openingszin heb, ben ik al 2 keer uitgenodigd op gesprek en 1 keer bijna (toen was de betreffende vacature net vervuld ).
Ja, de STAR-techniek kom ik erg vaak tegen. Helaas heb ik niet zo heel veel werkervaring, of tenminste: geen relevante werkervaring. Ik moet dus nog eens goed nadenken over hoe ik mezelf het beste kan aanprijzen.

Vanochtend kreeg ik een mail dat ik niet gekozen ben voor de functie in Groningen. Maar de andere kandidaat, die ze normaliter gekozen zouden hebben, óók niet, want ivm ontwikkelingen bij de klanten hebben ze besloten tot een herverdeling van het werk onder de huidige redacteuren. Maw: ze trekken de vacature in . Ik kreeg ook zo'n sneu mailtje dat ik alleen maar dacht: "Pfiew, wat ben ik blij dat ik aan dat bedrijf ben ontsnapt!" Ergo: als je een slecht gevoel hebt bij het gesprek, dan is er vaak echt iets aan de hand en moet je je afvragen of je wel bij dat bedrijf wílt werken.

Hier en verder een linkje naar de inhoud van de afwijzingsmail en de reacties daarop .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 6 november 2008 @ 12:31:29 #58
152789 karr-1
pi_62996147
Domme vraag misschien, maar wat is de STAR techniek?

Edit : Never mind

http://www.ignimo.nl/index.php?p=4&s=29

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1061934
  donderdag 6 november 2008 @ 12:33:15 #59
331 Merel
Be here now.
pi_62996207
Vik, wat is je openingszin?
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  donderdag 6 november 2008 @ 12:33:59 #60
331 Merel
Be here now.
pi_62996231
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:31 schreef karr-1 het volgende:
Domme vraag misschien, maar wat is de STAR techniek?
http://www.carrieretijger(...)prekstechnieken/star
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  donderdag 6 november 2008 @ 12:34:15 #61
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62996240
Mijn god, wat een drama-mail Zonde dat ze je niet aangenomen hebben, het is wel nodig.

Maar, als je onderbuikgevoel al niet goed is, moet je het ook niet doen. Bij twijfel, nooit doen.
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 6 november 2008 @ 12:36:15 #62
152789 karr-1
pi_62996302
Die mail is inderdaad wel heel triest. Eerst al die moeite doen, mensen laten opdraven etc en dan toch maar besluiten om er niets mee te doen. Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken?
pi_62996495
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:33 schreef Merel het volgende:
Vik, wat is je openingszin?
Vast niet "Nuecke?", dan zou ze niet meer hoeven solliciteren
  donderdag 6 november 2008 @ 12:46:35 #64
152789 karr-1
pi_62996626
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:42 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:

[..]

Vast niet "Nuecke?", dan zou ze niet meer hoeven solliciteren
Ik moet meteen denken aan Fokke en Sukke "Hoi, neuken?"
pi_62996800
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
Spannende tijd Viking Maar je zou dus evt. wel uit het hoge noorden wilen verhuizen? Lastige branche om wat in te vinden, lijkt me. Maar, de aanhouder wint!

Ik schijn goed te kunnen solliciteren, ben ook nooit écht zenuwachtig voor een gesprek. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk mezelf te blijven en ik ben heilig overtuigd van het credo: "een goed begin is het halve werk". Ik bekijk uitgebreid de website, lees het jaarverslag, verdiep me in wat nu actueel is voor dat bedrijf en zoek naar raakvlakken die ik naar voren kan brengen in het gesprek. Ik zorg dat ik goed kan motiveren waarom ik deze baan zou willen en welke eigenschappen ik daarvoor ook bezit. Interviewers gebruiken vaak de STAR-techniek (Situatie, Taak, Actie, Reactie). Als je dat bemerkt, kun je daar heel makkelijk op inspelen .
Ik heb training gehad in het afnemen van sollicitaties en als je merkt dat een sollicitant de techniek kent heb je heus wel vragen om het op een ander spoor te zetten
  donderdag 6 november 2008 @ 12:52:36 #66
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62996824
quote:
Op woensdag 5 november 2008 22:50 schreef Metalfreak het volgende:
Ik heb even wat advies nodig: ik heb dus vrijdag 2e gesprek gehad, het verliep allemaal weer zeer soepel en afgelopen maandag zouden ze dan wat laten weten met een salarisaanbod enz. Dit zouden ze dan via mail sturen, maar ik heb tot op heden niets ontvangen. Ik zat te denken om zelf maar eens te mailen, of kan ik het nog beter even afwachten? Er is ook best een kans aanwezig dat ze mijn e-mailadres fout hebben ingetypt aangezien mijn achternaam in 9 van de 10 gevallen fout wordt geschreven, ook al spel je die... (maar ik wilde natuurlijk niet mijn metalfreak e-mailadres gebruiken op mijn CV )
Ik vind zelfs dat je lang wacht. Ik zou na mijn gesprek vorige week woensdag gelijk een mail krijgen, dezelfde dag dus (zoals gezegd: als je thuis komt heb je een mail van ons). Toen die ik begin van de avond nog niet was, heb ik gelijk even een mailtje gestuurd en de ochtend erna had ik het mailtje.
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:36 schreef karr-1 het volgende:
Die mail is inderdaad wel heel triest. Eerst al die moeite doen, mensen laten opdraven etc en dan toch maar besluiten om er niets mee te doen. Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken?
Blijkbaar niet. Ik denk ook niet dat zij er blij mee zijn dat ze de moeite voor niks hebben gedaan, maar de oorzaak ligt bij de klant. Grote kans dus dat ze inderdaad niet eerder wisten dat de vacature toch niet nodig was.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 6 november 2008 @ 12:57:20 #67
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62996970
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
Voorbereiding is inderdaad onwijs belangrijk. Dat is ook bij mijn gesprek weer gebleken. Het bedrijf heeft in de stad waar ik solliciteerde 1 groot kantoor dat iedereen kent, maar de sollicitatie was op een andere locatie. Ik wist dat omdat ik al wat had geïnformeerd, dat wisten ze erg te waarderen. Ik heb ook het jaarverslag gelezen en wist dus goed wat er op de afdeling allemaal speelde. Zo stelde ik enkele keren vragen over zaken die ze later nog wilden vertellen. Je laat zo goed merken dat je graag wilt en gemotiveerd bent.

En uiteraard goed kijken naar de eisen die ze in de vacature stellen. Die kwaliteiten extra benadrukken in je brief/cv en ook tijdens het gesprek. Ik heb er mijn cv ook nog op aangepast, wat extra informatie die nu erg relevant was heb ik toegevoegd.
  donderdag 6 november 2008 @ 13:00:18 #68
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62997062
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef staticdata het volgende:

[..]

Ik heb training gehad in het afnemen van sollicitaties en als je merkt dat een sollicitant de techniek kent heb je heus wel vragen om het op een ander spoor te zetten
Ik ben nu nog intercedent, ik voer bijna dagelijks sollicitatiegesprekken. Mij maak je dus de kop niet zo gauw gek.
  donderdag 6 november 2008 @ 13:13:42 #69
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_62997483
quote:
Op woensdag 5 november 2008 21:46 schreef PDOA het volgende:

[..]

Als je alles zou willen doen behalve die twee dingen zou je nu al lang een baan hebben gehad. Misschien heeft het gat in je CV er wel mee te maken dat je nergens wordt aangenomen? Werkgevers zijn niet echt dol op sollicitanten die geen goeie reden hebben om een gat van een aantal jaar te verklaren.
Niet zomaar dingen aannemen he, want ik heb wel degelijk een gegronde reden.
Die reden opzich zal een groter probleem vormen bij doorvraag dan het gat zelf kan ik je vertellen, een medische oorzaak namelijk wat nog steeds lopende is.

En dan ben ik nog zo eigenwijs om wel gewoon werk aan te nemen wat de doktoren afraden, simpelweg omdat ik ook rond moet zien te komen en niet op de staat/derden wil teren.
Bij voorkeur logischerwijs binnen de sector waar ik meerdere papieren voor heb, maar ben ondertussen zelfs als postbezorger en bakker aan de slag geweest omdat ze geen passend werk voor me hadden.
Alleen was dat door die medische zaken niet vol te houden en dat zal voor velen ook een reden zijn om een ander te kiezen voor hetzelfde werk.
pi_62998833
Bij welk bedrijf ben je Intercedent XcUZ_Me??
  donderdag 6 november 2008 @ 13:57:03 #71
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_62999052
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:51 schreef Bombshell het volgende:
Bij welk bedrijf ben je Intercedent XcUZ_Me??
Je hebt een pm
pi_63000099
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Voorbereiding is inderdaad onwijs belangrijk. Dat is ook bij mijn gesprek weer gebleken. Het bedrijf heeft in de stad waar ik solliciteerde 1 groot kantoor dat iedereen kent, maar de sollicitatie was op een andere locatie. Ik wist dat omdat ik al wat had geïnformeerd, dat wisten ze erg te waarderen. Ik heb ook het jaarverslag gelezen en wist dus goed wat er op de afdeling allemaal speelde. Zo stelde ik enkele keren vragen over zaken die ze later nog wilden vertellen. Je laat zo goed merken dat je graag wilt en gemotiveerd
Goede tip, jaarverslag lezen! Heb vrijdag een gesprek bij een (hele) grote ICT dienstverlener! Ben nu de website aan het lezen, staat echt heel veel informatie op ben al half uur bezig en heb nog maar 1/10 deel gelezen!
  donderdag 6 november 2008 @ 14:42:01 #73
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_63000698
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Goede tip, jaarverslag lezen! Heb vrijdag een gesprek bij een (hele) grote ICT dienstverlener! Ben nu de website aan het lezen, staat echt heel veel informatie op ben al half uur bezig en heb nog maar 1/10 deel gelezen!
Je moet ook wel gericht lezen he. Een jaarverslag telt ook al snel meer dan 100 pagina's, dus ik richt me puur op de inleiding voor algemene informatie over de onderneming, neem indien van belang wat kengetallen door en skip daarna door naar de afdeling waar ik daadwerkelijk terecht kom.

Ik heb denk ik een minuutje of 10 tot 15 in het jaarverslag gekeken. Klein half uurtje op de website rondgesurft (persberichten zijn dan handig, die staan er vaak wel op).
  donderdag 6 november 2008 @ 15:05:41 #74
62913 Blik
The one and Only!
pi_63001499
Ik heb de afgelopen tijd ook aan het sollicitatieproces meegedaan, mijn tip is: Begin nooit met je favoriete bedrijf als eerste. De kans is heel groot dat je de eerste paar keren ergens geen goed antwoord op hebt, of ergens niet goed op inspeelt. Ik merkte bij mezelf dat ik na enkele sollicitatiegesprekken steeds beter wist hoe ik over kwam en hoe ik moest reageren op vragen. Ook leer je veel van de redenen waarom je niet bent aangenomen.

UIteindelijk bij een grote consultant aangenomen na de simpelste procedure ooit, namelijk:

1. CV opsturen
2. Online IQ-test maken (99% score, dus positief )
3. Dag op kantoor met daarbij een 1ste gesprek, was positief
4. 2de gesprek meteen na het 1ste gesprek
5. te horen krijgen dat je een contract krijgt.

Was echt de makkelijkste procedure ooit. Een gemiddelde WO-er komt vrij gemakkelijke door de 1ste en 2de ronde heen. De dag op kantoor was ook een makkie, 2 gesprekken van ongeveer 45 minuten die positief moesten verlopen. Liep nog voor de middag met een contract naar buiten
pi_63001649
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Je moet ook wel gericht lezen he. Een jaarverslag telt ook al snel meer dan 100 pagina's, dus ik richt me puur op de inleiding voor algemene informatie over de onderneming, neem indien van belang wat kengetallen door en skip daarna door naar de afdeling waar ik daadwerkelijk terecht kom.

Ik heb denk ik een minuutje of 10 tot 15 in het jaarverslag gekeken. Klein half uurtje op de website rondgesurft (persberichten zijn dan handig, die staan er vaak wel op).
het is een enorm grote organisatie dat zich richt op de ICT, infra, etc etc in de breedste zin van het woord. Wel handig om dus een beetje een idee te hebben waar ze mee bezig zijn, ook al kost dat me een uur. Weet nu zelfs de studie- en werkachtergrond van de persoon waarmee ik gesprek heb morgen hehe . (openbaar profiel op Linkedin).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')