Hmm.. mijn comment was reeds opgepikt zie ik

Ik had me eigenlijk bedacht omdat ik reincarnatie niet plausibel acht en een topic als deze niet altijd beter wordt door je er als skepticus in te mengen. Het kan de discussie verpesten voor degene die er wel in geloven, en de openingspost stelt een vraag die gericht is aan de wel gelovers. Zoiets..
Anyway hij is nu toch opgepikt dus nog maar eentje dan.
Op zich was ik wat te kort door de bocht. Het geloven in reincarnatie an sich hoeft niet slecht te zijn. Een boedhist gelooft ook in reincarnatie maar een boedhist gelooft niet dat je diverse stadia doorloopt waarbij je langzaam maar zeker meer verlicht wordt. Een boedhist gelooft simpelweg dat verlangen en begeerte leiden tot Karma, er is in principe geen onderscheid tussen goed en slecht karma er is alleen karma. Karma zorgt er vervolgens voor dat je gevangen blijft in het web van reincarnatie, door de begeerte uit te bannen raak je vrij van Karma en ontsnap je uit de reincarnatie cyclus. Deze verlichting kan je bereiken in de loop van één enkel leven, hoewel dit dus bijna nooit lukt. (gesimplificeert en gegeneraliseerd)
Met een dergelijke visie op reincarnatie doe je feitelijk geen vlieg kwaad. Je gelooft immers niet dat er stadia doorlopen worden, gelooft niet dat een arm geboren mens gestraft wordt voor een vorig leven.
Als je er echter wel diverse stadia bij gaat betrekken dan neig je naar de Hindoestaanse visie op reincarnatie en die is op zich wel gevaarlijk omdat hij impliceert dat je op aarde meer en minder verlichte klassen van mensen hebt. Dit, door je geloof geratificeerde, klassenverschil opent de weg voor discriminatie en onverschilligheid naar het lijden van anderen. Niet alleen omdat je verschillende klassen hebt maar ook omdat een mens dat leid eigenlijk geen hulp dient te krijgen omdat het lijden van dat individu deel uit maakt van zijn leerproces.
De openingspost suggereert dat de poster gelooft in een leerproces, verschillende stadia waarbij je levens van bagger naar beter of omgekeerd gaan. Ik wou alleen de kantekening plaatsen dat dit geen onschuldig denkbeeld is, hoewel het uiteraard wel onschuldig lijkt.
Maar goed. Als je in reincarnatie wilt geloven dan kan je het achterliggende mechanisme uiteraard elke vorm laten aannemen dat je wilt waardoor je altijd wel met een nobel (en tevens wetenschappelijk onweerlegbaar) idee van reincarnatie aan kan komen. Als je er in wilt geloven, en het zorgt dat je jezelf er beter door voelt dan moet je dat maar gewoon doen. Het gevaar komt toch pas om de hoek kijken als een meerderheid van de bevolking in reincarnatie gaat geloven en er bepaalde dogmas gaan ontstaan. In Nederland zal dit niet snel gebeuren dus mijn zegen hebben jullie, en dat plotselinge inzicht was eigenlijk ook de reden dat ik mijn eerste post had wegge-edit
[ Bericht 0% gewijzigd door Hanoying op 22-12-2007 20:17:54 ]