Jouw reactie ook...quote:Op woensdag 19 december 2007 07:31 schreef DrDarwin het volgende:
Reïncarnatie is nonsens.
Verklaar U nader?quote:Op woensdag 19 december 2007 08:34 schreef LaTiNo het volgende:
Ik hoop dat er geen reincarnatie bestaat, want de kans dat het me qua levensstandaard BETER of minstens gelijk afgaat aan nu is toch vrij klein vrees ik
Nee, dat is de enige zinnige reactie.quote:Op woensdag 19 december 2007 08:13 schreef Darkwolf het volgende:
@TS...
Ik denk zelf dat "logica" niks met reincarnatie heeft te maken.
En al helemaal niet het "model" dat jij hier schetst.
Je leeft het leven dat je wilt leven.
Waarvan jou ziel het idee heeft dat het de nodige dingen zal opleveren qua verreiking van kennis en ervaring.
Voor de rest ben ik het helemaal eens met Vamp!
[..]
Jouw reactie ook...
In jouw wereldje wel ja.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:19 schreef DrDarwin het volgende:
Nee, dat is de enige zinnige reactie.
Zinloze discussies aangaan is niet mijn stijl.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:01 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
In jouw wereldje wel ja.
Maar als je iets wil toevoegen, doe het dan goed.
Onderbouw je mening.
Dit is verder een losse kreet waar niemand wat mee kan en totaal geen bijdrage toevoegd aan het topic.
Kijk! Dit is een stuk duidelijker.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:06 schreef DrDarwin het volgende:
Zinloze discussies aangaan is niet mijn stijl.
Dit soort wazige zaken leidt alleen tot een welles, nietes spelletje, en daar pas ik voor, maar met enige zinnig gebruik van het verstand is al uit te tellen dat die hele reïncarnatie theorie nergens op slaat.
Well, er vanuit gaande dat we op DEZE planeet reincarneren en er vanuit gaat dat zo'n 2 miljard mensen onder de armoedegrens leven en zo'n 2 miljard mensen het verder niet al te breed hebben dan is de kans dat je in een van die 2 groepen terecht komt levensgroot. Oftewel, ik zou in mijn volgend leven een fabrieksarbeider in China kunnen zijn. Of een mijnwerker in India. Of een opiumboer in Afghanistan. Of een van die mongolen in Indonesie die gaat rellen als er een playboy uitkomt waarin een vrouw staat waarvan je haar blote arm zietquote:
Hoe kom je aan zo'n aanname? Waarom zou je, als je die hele kolder van reincarnatie (dus 'opnieuw in het vlees', nietwaar) al aanneemt, er vanuit gaan dat de 'energie' van de 'geest' gebonden is aan deze planeet? Wat is dat nu weer voor vuig iets?quote:Op woensdag 19 december 2007 10:18 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Well, er vanuit gaande dat we op DEZE planeet reincarneren
quote:Op woensdag 19 december 2007 15:28 schreef Darkwolf het volgende:
Blue-Eagle... aan wie is dit nu gericht?
De TS?
Je mening is duidelijk: het kan niet en het bestaat niet.
Maar zowel de TS en LaTino schrijven een stukje over reincarnatie dus ik snap even niet aan wie dit gericht is en van wie je nu meer wilt horen! [afbeelding]
Wie ook maar wilt antwoorden, ik probeer een klein beetje meer inzicht te krijgen in hoe men denkt over deze versie van een "afterlife"quote:Op woensdag 19 december 2007 15:28 schreef Darkwolf het volgende:
Blue-Eagle... aan wie is dit nu gericht?
De TS?
Je mening is duidelijk: het kan niet en het bestaat niet.
Maar zowel de TS en LaTino schrijven een stukje over reincarnatie dus ik snap even niet aan wie dit gericht is en van wie je nu meer wilt horen!
Mensen zoals Humanist en jij willen het allemaal horen om het verder af te kunnen kraken.quote:Op woensdag 19 december 2007 19:43 schreef Blue-eagle het volgende:
Wie ook maar wilt antwoorden, ik probeer een klein beetje meer inzicht te krijgen in hoe men denkt over deze versie van een "afterlife"
Amen!quote:Op woensdag 19 december 2007 20:34 schreef Loppe het volgende:
Ik vraag me af waarom de meesten hier nog moeite doen om anderen te overtuigen dat er nog iets is na de dood.
Zoek het verdorie zelf.
Ik wil wel eerst even duidelijk maken dat ik niet in reincarnatie 'geloof', maar het wel een interessant concept an sich vindquote:Op woensdag 19 december 2007 19:43 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Wie ook maar wilt antwoorden, ik probeer een klein beetje meer inzicht te krijgen in hoe men denkt over deze versie van een "afterlife"
very true. Ik vraag me alleen af in hoeverre je het 'blij-zijn-met-het-weinige-wat-je-hebt'-concept aan kunt leren. Of zit het gewoon in je of niet? Als een soort karaktertrek. Ik kan me nl totaal niet voorstellen dat ik, met mijn huidig karakter en mijn huidige wensen en verwachtingen, ooit kan leren blij te zijn met een uitzichtloze 80-uurs werkweek in een fabriek in verweggistan. En in hoeverre is het strevenswaardig om je geestelijk in die richting te ontwikkelen? Je zou namelijk ook kunnen beargumenteren dat je juist dan als mens een betekenisloos leven lijd waar je alleen maar plichtmatig door je dagen huppelt zonder jezelf te ontwikkelen en zonder te kunnen genieten van de mooie dingen in het leven.quote:Op donderdag 20 december 2007 10:43 schreef senesta het volgende:
Ontopic:
Ik denk ook dat levenslessen niets met rijkdom te maken hebben, eerder met geestelijke ontwikkeling.
En in dat opzicht kunnen mensen die in een fabriek in verwegiestan werken misschien wel gelukkiger zijn dan sommige mensen in een land als nederland.
Het ligt maar aan wat je gewend bent als standaard en wat dus voor jou een vereiste is om gelukkig te worden.
Maar goed dan kun je je weer afvragen of persoonlijk geluk het doel is natuurlijk
Mee eens. Ik denk ook niet dat rijk of arm er iets mee te maken heeft. Hoe je weer reïncarneert is afhankelijk van jouw ontwikkeling en de ervaringen die je op wil doen in dat leven.quote:Op woensdag 19 december 2007 07:22 schreef vamperotica het volgende:
Ik denk dat "rijk" en "arm" er niks mee te maken hebben.... Het gaat om de "levens"lessen die je nog te leren hebt...
Ik bedoel, je kunt arm zijn en super gelukkig en rijk en doodongelukkig...
Ga fietsen repareren, man. De discussie gaat niet eens over of het wel of niet bestaat maar over de stupide aanname dat je enkel op aarde incarneert. En dat lijkt me voor de discussie welzeker relevant.quote:Op donderdag 20 december 2007 10:43 schreef senesta het volgende:
@ Blue eagle en Humanist, Ik weet niet of jullie de OP gelezen hebben maar ik geloof niet dat het de vraag van de TS was of jullie geloven of niet.
Ik vind het een beetje jammer dat elke vraag in TRU eindigd in een discussie over het wel of niet bestaan van iets.
Lees de OP dus nog eens en als je liever doorgaat in een discussie over het bestaan van een dergelijk fenomeen kun je discusseren in het sceptics topic of open er zelf een topic over in WFL![]()
Ontopic:
Ik denk ook dat levenslessen niets met rijkdom te maken hebben, eerder met geestelijke ontwikkeling.
En in dat opzicht kunnen mensen die in een fabriek in verwegiestan werken misschien wel gelukkiger zijn dan sommige mensen in een land als nederland.
Het ligt maar aan wat je gewend bent als standaard en wat dus voor jou een vereiste is om gelukkig te worden.
Maar goed dan kun je je weer afvragen of persoonlijk geluk het doel is natuurlijk
Joh doe jij eens even normaal.quote:Op donderdag 20 december 2007 22:45 schreef Humanist het volgende:
Ga fietsen repareren, man. De discussie gaat niet eens over of het wel of niet bestaat maar over de stupide aanname dat je enkel op aarde incarneert. En dat lijkt me voor de discussie welzeker relevant.
Aan je schrijf stijl en manier van reageren naar alles en iedereen lijk je wel een hekel aan heel veel dingen in het leven te hebben.quote:Mijn tweede punt is evenmin een directe twijfel, immers, ik hekel het idee (zij het theoretisch) dat een leerweg als bedoeld in de OP een lineair proces zou zijn.
Ze haalt het niet voor niets weg.quote:Betreffende die misselijke edit, dat kan wel in de feedback, dunkt me...
Je staat er niet eens voor open en bestempeld het als kolder.quote:Tip: Lees de berichten aandachtig door voordat je bovenstaande reacties uitkotst.
wat is volgens jou dan het "overweldigende bewijs" tegen reincarnatie?quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:53 schreef Humanist het volgende:
1. Mijn ruimdenkendheid beperkt zich niet. 'Open staan voor reincarnatie' is in mijn beleving echter geenszins ruimdenkend maar geloven ondanks overweldigend tegenbewijs.
2. "Nog maar net op het forum".... Maargoed, dat reken ik je niet aan
.
3. TS heeft het niet over "mens" maar over "wezen". Het 'menselijk leven' wordt vervolgens als voorbeeld gebruikt. De aanname dat incarnatie enkel op aarde gebeurt wordt letterlijk pas verderop gemaakt en die lijkt me, binnen het thema, bizar. Als je hier van overtuigd bent (betreffende poster, iig), leg het dan in godsnaam een beetje uit. Simpelweg aannemen dat wezens (alles is energie, nietwaar?) alleen op aarde kunnen incarneren en het alleen dan waardevol is als het een menselijke incarnatie is, is kleingeestig en anthropocentrisch.
4. Ik heb aan veel dingen in het leven inderdaad een hekel. Bijvoorbeeld aan mensen die maar wat roepen en zich niet realiseren wat de enorme implicaties zouden zijn als datgene dat wordt gebruld, waar zou zijn.
5. Offense is what people take if they can't take an argument.
6. Ik maak niemand uit voor onwetende mongool.
interessant punt.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:20 schreef Hanoying het volgende:
Het probleem met geloven in reincarnatie is dat het geloof in reincarnatie onschuldig lijkt maar dit niet is. Het lijkt zo'n aardig principe.. Als je een slecht leven hebt, maar je gedraagt je goed en leeft als goed mens dan zal je terugkeren in een betere positie en omgekeerd. Van zeer arm, naar iets beter, naar nog wat beter, naar een hogere klasse, naar verlichting.
Het lijkt zo onschuldig.
Toch is het niet onschuldig. Geloven in reincarnatie is alleen onschuldig wanneer een kleine groep mensen het begrip aanhangt. Waar het geloof in reincarnatie echter dominant is maakt het de weg vrij voor discriminatie en klassevreschil. Het wordt vaak vergeten dat het kastensysteem volledig onderbouwd is door het geloof in reincarnatie.
Iemand die als arme sloeber (of gehandicapt) geboren wordt is hier immers zelf debet aan. Als je in een kutpositie geboren wordt dan zal je het er zelf wel naar gemaakt hebben, je wordt duidelijk gestraft voor je daden in een vorig leven en dus verdien je geen enkele symapthie.
Geloven in reincarnatie en ontwikkeling dmv reincarnaties is waarschijnlijk de meest gevaarlijke religieuze overtuiging die de mens tot zijn beschikking heeft. Het maakt de weg vrij voor onderdrukking, minachting en vervolging van de zwakkere lagen van een samenleving.
te laatquote:Op vrijdag 21 december 2007 22:20 schreef Hanoying het volgende:
edit: <heeft zich bedacht en heeft uiteindelijk geen zin in dit topic>
Good luck![]()
Jammer want ik vind zeker dat je hierin een punt hebtquote:Op vrijdag 21 december 2007 22:20 schreef Hanoying het volgende:
edit: <heeft zich bedacht en heeft uiteindelijk geen zin in dit topic>
Good luck![]()
Wat vamperotica zegt. Het gaat om levenslessen en die zijn niet in geld uit te drukken. Al denk ik persoonlijk dat hoe rijker je bent hoe verder je van jezelf af komt te staan (je houdt je meer bezig met materiele zaken en nog meer geld verdienen).quote:Op woensdag 19 december 2007 04:23 schreef giscard het volgende:
Los van alle religieuze achtergronden van de reincarnatie.
De reincarnatie wordt algemeen gezien als een leerproces, het doorlopen van de diverse stadia.
Wat is een logische leerweg?
je start als nietig wezen en stijgt per reincarnatie op de ladder.
je start als hoog wezen en moet steeds meer leren om ook als klein wezen wijs te zijn.
Stel je neemt het menselijk leven.
Start je als bijna stervende mens in ethiopie en ben je klaar als relatief rijk bedeelde mens in nederland?
Of start je als rijk bedeeld en moet je daarna, met steeds minder middelen laten zien dat je je menswaardigheid kan behouden?
Heh, dat heb ik eerder gelezen in een (schrik niet) 'ongewoon gesprek met god'. Heb je toch meer gemeen met het spirituele dan je wilt weten. Dat ging er dan over dat fout in aardse termen niet relevant is op kosmisch niveau.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:25 schreef Humanist het volgende:
Waarom zou Hitler moeten worden 'gestraft'?
Hitler voert immers alleen maar de karma uit van degenen die in eerdere en/of latere levens slecht zijn (geweest).
Hitler had een slechte jeugd, zijn gedrag was ter compensatie, karmisch gezien, hiervoor.
Die heeft zijn oorlog met de ultieme straf moeten bekopen, die is er namelijk niet levend uitgekomen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 17:50 schreef zhe-devilll het volgende:
Hoe interessant is discriminatie wel niet in het licht van reincarnatie?
En nee ik geloof niet dat je direct gestraft wordt in dit huidige leven, zie bv hitler?
too easyquote:Op maandag 24 december 2007 10:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die heeft zijn oorlog met de ultieme straf moeten bekopen, die is er namelijk niet levend uitgekomen.
Lijkt me straf genoeg
Nee, ik geloof niet, ik filosofeer slechts en vond het interressant om te weten hoe andere mensen er over denken. Waarvan akte.quote:Op zaterdag 22 december 2007 17:46 schreef Hanoying het volgende:
De openingspost suggereert dat de poster gelooft in een leerproces, verschillende stadia waarbij je levens van bagger naar beter of omgekeerd gaan. Ik wou alleen de kantekening plaatsen dat dit geen onschuldig denkbeeld is, hoewel het uiteraard wel onschuldig lijkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |