abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55308373
Hallo,

Ik zie zojuist dat mijn identiteitskaart verlopen is en dus verlengd moet gaan worden.
Door al die paarse krokodillenregeltjes duurt dit natuurlijk een week ofzo.

En wellicht met de kerst en ou/nieuw dat het nog iets langer duurt (het blijven toch ambtenaren he ).

Nu heb ik dat ding binnenkort nodig in Oostenrijk en vroeg ik me af of (als ik die nieuwe niet vlug genoeg heb) mijn rijbewijs een geldig legitimatiemiddel is.

In Nederland wel, maar is dat in andere landen binnen de EU ook zo? Het betreft zo een roze creditcard zegmaar
pi_55308412
Zelfs in Nederland is een rijbewijs niet altijd voldoende (in de gevallen waarin je nationaliteit/verblijfsrecht van belang is voldoet een rijbewijs ook niet in Nederland), in het buitenland is een rijbewijs alleen handig voor het besturen van een auto/motor
  zondag 16 december 2007 @ 10:07:27 #3
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308434
Alle door de overheid uitgegeven documenten zoals paspoort, id-kaart, uittreksel en dergelijke waar jouw persoonsgegevens opstaan zijn geldig als legitimatie. Dus ook een rijbewijs.
Only the strongest will survive...
pi_55308457
Kijk, dat begint al goed.

2 reacties. En die spreken elkaar al tegen

Iemand?
pi_55308465
Schopje naar WGR misschien?
pi_55308472
In Nederland is je rijbewijs GEEN geldig legitmatie middel, maar voeren we gedoog beleid wat betreft het legitimeren met je rijbewijs, in het buitenland heb je dus een paspoort of id-kaart nodig..
  Boks-Chick zondag 16 december 2007 @ 10:12:58 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55308482
baird heeft gelijk, doch de aanvulling van frederik is hij vergeten:
quote:
Zelfs in Nederland is een rijbewijs niet altijd voldoende (in de gevallen waarin je nationaliteit/verblijfsrecht van belang is voldoet een rijbewijs ook niet in Nederland)
lolwut
  zondag 16 december 2007 @ 10:13:59 #8
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308489
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:11 schreef Snuitebolletje het volgende:
In Nederland is je rijbewijs GEEN geldig legitmatie middel, maar voeren we gedoog beleid wat betreft het legitimeren met je rijbewijs, in het buitenland heb je dus een paspoort of id-kaart nodig..
In Nederland geldt een rijbewijs overal als geldig legitimatiebewijs, behalve bij de Belastingdienst... die moeten een paspoort/id-kaart zien.
pi_55308490
Nee.
Een officieel legitimatiebewijs is enkel een ID-kaart óf een paspoort.
Documenten als een rijbewijs worden echter vaak getolereerd, maar dat neemt niet weg dat de politie je kan en mag bekeuren indien zij om geldige legitimatie vragen, waarna jij alleen je rijbewijs kan laten zien.
  zondag 16 december 2007 @ 10:14:27 #10
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308493
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:12 schreef BrandX het volgende:
baird heeft gelijk, doch de aanvulling van frederik is hij vergeten:
[..]
Beetje te snel
pi_55308498
Hebbie geen post van de gemeente gehad dan lambal|??
pi_55308507
En watnou als ik die nieuwe ID niet op tijd heb?

Kan ik dan mijn verlopen ID meenemen en die laten zien?
Daar staan dezelfde gegevens op en ook dezelfde foto. Dus ze kunnen wel degelijk zien dat ik het ben.

Of word ik dan meteen meegenomen onder het mom van mogelijke terrorist
pi_55308513
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:14 schreef TJDoornbos het volgende:
Hebbie geen post van de gemeente gehad dan lambal|??
Niet dat ik weet
pi_55308520
Rijbewijs is nogmaals geen geldig iets.. zie hier
pi_55308528
quote:
Documenten als een rijbewijs worden echter vaak getolereerd, maar dat neemt niet weg dat de politie je kan en mag bekeuren indien zij om geldige legitimatie vragen, waarna jij alleen je rijbewijs kan laten zien.
Nou, en hoe zit dat in Oostenrijk dan? Hoe hoog is bv die boete? Of gedogen ze het daar ook?
  zondag 16 december 2007 @ 10:17:07 #16
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308532
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:15 schreef NED het volgende:
En watnou als ik die nieuwe ID niet op tijd heb?

Kan ik dan mijn verlopen ID meenemen en die laten zien?
Daar staan dezelfde gegevens op en ook dezelfde foto. Dus ze kunnen wel degelijk zien dat ik het ben.

Of word ik dan meteen meegenomen onder het mom van mogelijke terrorist
Ja. Daar maken ze een gaatje in. En de ene gemeente geeft je een begeleidend briefje erbij, en de andere niet.
pi_55308542
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:15 schreef NED het volgende:

[..]

Niet dat ik weet
Vaag ik kreeg een brief een maand voor die verliep. Niet dat ik hem toen gelijk verlengd had maar okej hahahahaha maar duurt in feite een weekje dat ding aanvragen en voor extra pleuro's kan het in 2 dagen ofzo
pi_55308563
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:17 schreef Baird het volgende:

[..]

Ja. Daar maken ze een gaatje in. En de ene gemeente geeft je een begeleidend briefje erbij, en de andere niet.
Wacht eens even. Volgens mij moet ik die daar laten (de oude) als ik een nieuwe aanvraag!
Dan krijg ik misschien wel een papiertje mee waar op staat dat een nieuwe in the making is, maar hebben ze daar in Oostenrijk wel boodschap aan dan?

Ik kan me voorstellen dat ze daar zeggen: "ja dankje de koekoek, daar hebben wij geen boodschap aan!!"

zondag 16 december 2007 @ 10:23:19 #19
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308600
Oke. Effe alle misverstanden uit dit topic knallen

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken ( en de blauwbloedrelaties) zeggen het volgende:
quote:
1. Vraag
Is een rijbewijs een geldig identiteitsbewijs als iemand door de politie wordt aangehouden? Waarom?

2. Vraag
Volstaat, bij controles op het werk, door bijvoorbeeld de Arbeidsinspectie of de FIOD, een Nederlands rijbewijs als identiteitsbewijs? Waarom?

1 en 2. Antwoord
Bij de invoering van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht (Kamerstukken II, vergaderjaar 2003-2004, 29 218, nrs. 1-2) is het rijbewijs erkend als algemeen identiteitsbewijs. Gelet echter op het feit dat op het rijbewijs geen nationaliteit staat vermeld, kan het rijbewijs niet in alle gevallen als identiteitsbewijs worden geaccepteerd. Evenmin valt uit het rijbewijs de verblijfsrechtelijke positie van betrokkene af te leiden. Voor die situaties waarvoor behalve de identiteit ook de nationaliteit alsmede de verblijfsrechtelijke positie van belang is, kan het rijbewijs niet worden geaccepteerd. In die gevallen zal ofwel een Nederlands reisdocument of een vreemdelingendocument moeten worden getoond. Zo zal bij eerste indiensttreding of toeleiding naar een arbeidsplaats bij een werkgever een rijbewijs niet voldoende zijn, maar bij controle door de Arbeidsinspectie op de werkvloer wel.

http://www.minbzk.nl
  zondag 16 december 2007 @ 10:24:36 #20
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308613
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:19 schreef NED het volgende:

[..]

Wacht eens even. Volgens mij moet ik die daar laten (de oude) als ik een nieuwe aanvraag!
Dan krijg ik misschien wel een papiertje mee waar op staat dat een nieuwe in the making is, maar hebben ze daar in Oostenrijk wel boodschap aan dan?

Ik kan me voorstellen dat ze daar zeggen: "ja dankje de koekoek, daar hebben wij geen boodschap aan!!"

Oostenrijk? Nee, dat gaat niet lukken ben ik bang. Ik was in de veronderstelling dat we het over Nederland hebben.... Met een rijbewijs kun je ook in Oostenrijk niet terecht.

-Edit- het staat ook gewoon in de OP.... Overheen gelezen.
pi_55308617
quote:
Voor die situaties waarvoor behalve de identiteit ook de nationaliteit alsmede de verblijfsrechtelijke positie van belang is, kan het rijbewijs niet worden geaccepteerd. In die gevallen zal ofwel een Nederlands reisdocument of een vreemdelingendocument moeten worden getoond.
Dus het handigste wat ik kan doen is een reisdocument vragen bij de gemeente als ik die nieuwe kaart aan ga vragen of wat?

Daar zitten zeker ook weer kosten aan vast
pi_55308634
Als je bekeurd wordt, moet je aan kunnen tonen waar je woont, je verblijfsrechtelijke positie dus.
Daardoor kan je twee bekeuren oplopen als je alleen je rijbewijs bij je zou hebben in plaats van één bekeuring.
  zondag 16 december 2007 @ 10:36:01 #23
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308751
Je kunt een nood-reisdocument aanvragen onder bepaalde omstandigheden.
quote:
Een nooddocument wordt alleen verstrekt als u niet in staat bent om tijdig reisdocument te verkrijgen. Om in aanmerking te komen voor een nooddocument dient u aannemelijk te maken dat uw reis niet uitgesteld kan worden. Voor de benodigde bewijsstukken dient u zelf te zorgen.
Zie hiervoor "Aanvragen nooddocument".

Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument en is GEEN geldig identiteitsbewijs.

Hier kun je hem aanvragen: http://www.paspoortinformatie.nl/content.jsp?objectid=4271
  Licht Ontvlambaar zondag 16 december 2007 @ 10:46:28 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55308847
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:11 schreef NED het volgende:
Schopje naar WGR misschien?
Goed idee
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_55308857
Maar in een week kan je ook gewoon een paspaart/id-kaart aanvragen, spoed procedure, en je hebt hem ruimschoots op tijd.. maandag naar het gemeentehuis dus
  zondag 16 december 2007 @ 10:47:36 #26
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55308860
Als je gaat skieëen denk ik dat je pech hebt trouwens met dat nooddocument. Valt niet echt onder de regel 'niet uit te stellen reizen'.
pi_55308951
quote:
Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument en is GEEN geldig identiteitsbewijs.
Dus daar heb ik dan geen ruk aan als ze om mn ID vragen!?

ps: en ja ik ga skiën
  zondag 16 december 2007 @ 11:02:58 #28
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55309028
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:55 schreef NED het volgende:

[..]

Dus daar heb ik dan geen ruk aan als ze om mn ID vragen!?

ps: en ja ik ga skiën
Dat weet ik dus niet. Was er net al naar opzoek gegaan toen ik het las, maar vind niks.

In principe ben je reizende. Als je geen legitimatiebewijs (reisdocument) hebt kun je een nooddocument aanvragen. Maar het nooddocument is alleen geldig als reisdocument en niet als legitimatiebewijs.

Er klopt iets niet.
pi_55309031
Je kan ook met spoed een nieuwe paspoort of ID kaart aanvragen, kost je alleen ¤40 meer.

Ik heb een paar jaar geleden ook rond de feestdagen mijn paspoort moeten verlengen en ik kon gewoon mijn nieuwe paspoort na een week ophalen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_55309138
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:02 schreef Baird het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet. Was er net al naar opzoek gegaan toen ik het las, maar vind niks.

In principe ben je reizende. Als je geen legitimatiebewijs (reisdocument) hebt kun je een nooddocument aanvragen. Maar het nooddocument is alleen geldig als reisdocument en niet als legitimatiebewijs.

Er klopt iets niet.
Dat bedoel ik. Ik vind het maar vreemd.

Ik ga maandag gewoon naar het gemeentehuis en dan leg ik het zaakje daar wel even voor wat nou het slimst is om te doen
pi_55309208
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:03 schreef PieterBas het volgende:
Je kan ook met spoed een nieuwe paspoort of ID kaart aanvragen, kost je alleen ¤40 meer.

Ik heb een paar jaar geleden ook rond de feestdagen mijn paspoort moeten verlengen en ik kon gewoon mijn nieuwe paspoort na een week ophalen.
Je bent echt een dief van je eigen portomonnee als je ¤40,- meer gaat betalen voor iets wat je al jaren vantevoren had kunnen zien aankomen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
  zondag 16 december 2007 @ 11:25:16 #32
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55309304
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:12 schreef NED het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Ik vind het maar vreemd.

Ik ga maandag gewoon naar het gemeentehuis en dan leg ik het zaakje daar wel even voor wat nou het slimst is om te doen
Zou je dat nou wel doen? Een ambtenaar laten denken?
  zondag 16 december 2007 @ 11:25:39 #33
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_55309311
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:11 schreef Snuitebolletje het volgende:
Ehm, politie neemt hier genoegen met elk staatsdocument, of dat nou een rijbewijs, paspoort of ID-kaart is maakt niet heel veel uit. Als je poffertjesporem er maar op staat en het een door de staat uitgegeven document betreft.
Je bent dus niet verplicht de rest ook te dragen.
Wel kan een externe instantie extra bevestiging vragen om achter je nationaliteit te komen, maar een simpel uittreksel van je gemeente zou dan genoeg moeten zijn.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_55309634
Als je 'm maandag aanvraagt, zou je 'm de maandag daarop moeten hebben. Net op tijd dus.

Verder is het natuurlijk gewoon enorm dom, maar dat had je zelf vast ook al wel door.
  zondag 16 december 2007 @ 11:54:04 #35
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_55309802
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:26 schreef OldJeller het volgende:
Als je bekeurd wordt, moet je aan kunnen tonen waar je woont, je verblijfsrechtelijke positie dus.
Daardoor kan je twee bekeuren oplopen als je alleen je rijbewijs bij je zou hebben in plaats van één bekeuring.
De verblijfsrechtelijke positie houdt puur in of je in Nederland mag verblijven. Je adres staat bovendien niet op je paspoort of identiteitskaart, maar wordt door bromsnor conform opgave genoteerd en eventueel nagetrokken via de GBA.
pi_55309863
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

De verblijfsrechtelijke positie houdt puur in of je in Nederland mag verblijven. Je adres staat bovendien niet op je paspoort of identiteitskaart, maar wordt door bromsnor conform opgave genoteerd en eventueel nagetrokken via de GBA.
HELEMAAL NIET!
pi_55310053
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:45 schreef k_man het volgende:

Verder is het natuurlijk gewoon enorm dom, maar dat had je zelf vast ook al wel door.
Hoezo enorm dom? Ik heb dat ding altijd bij me. Zit standaard in mn beurs en ik ga nooit de deur uit zonder beurs.

Ik ga echt niet om de haverklap kijken of dat ding nog wel geldig is hoor.
Dat ik het nu toevallig zie........ wat is daar dan dom aan?

Kijk jij elk half jaar standaard naar dat ding? Weet jij nog in welk jaar en welke maand je hem de laatste keer gehaald hebt? Fijn voor je, maar ik onthoud zo'n dingen niet.

Dat maakt me nog niet dom
pi_55310073
quote:
Op zondag 16 december 2007 12:09 schreef NED het volgende:

Dat maakt me nog niet dom
Overigens ben ik wel gewoon enorm dom hoor, maar dat heb verder niks met dit te maken
pi_55310158
quote:
Op zondag 16 december 2007 12:09 schreef NED het volgende:
Hoezo enorm dom?
Enorm dom dat je niet even kijkt hoe lang ie nog geldig is, ruim voor dat je op vakantie gaat.
pi_55310256
quote:
Op zondag 16 december 2007 12:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Enorm dom dat je niet even kijkt hoe lang ie nog geldig is, ruim voor dat je op vakantie gaat.
Dat zijn geen zaken waar ik aan denk. Met zulks flauwekul hou ik mij helemaal niet bezig.
  zondag 16 december 2007 @ 12:25:21 #41
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_55310380
quote:
Op zondag 16 december 2007 12:19 schreef NED het volgende:

[..]

Dat zijn geen zaken waar ik aan denk. Met zulks flauwekul hou ik mij helemaal niet bezig.
"Nee, meneer de douanier, ik heb geen geldig paspoort bij me. Met zulk soort flauwekul hou ik me helemaal niet bezig."
pi_55310409
Nou, dat is dan dus dom. Daar moet je wel aan denken, dat blijkt maar weer.

Als ik op vakantie ga kijk ik ruim of tijd of m'n paspoort nog geldig is, of is visa nodig heb, of m'n inentingen nog geldig zijn, etc.
pi_55310562
Ik ben meer van het type tandenborstel, schoon ondergoed en mn creditcard mee en je, gaan met die banaan en we zien het allemaal wel
  zondag 16 december 2007 @ 12:36:47 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_55310612
quote:
Op zondag 16 december 2007 12:34 schreef NED het volgende:
Ik ben meer van het type tandenborstel, schoon ondergoed en mn creditcard mee en je, gaan met die banaan en we zien het allemaal wel
Wellicht dus tijd om dat aan te passen zodat je naast je tandenborstel, schoon ondergoed en credit card ook zorgt voor een geldig paspoort met je banaan.
pi_55310630
Whehehe, ik denk het wel ja.
  zondag 16 december 2007 @ 13:22:57 #46
181376 Baird
Eat shit 'n die!
pi_55311534
Heb je toevallig nog een annuleringsverzekering achter de hand?
pi_55316781
Domheid valt niet onder de redenen waarbij een annuleringsverzekering uitkeert...
pi_55324629
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:19 schreef NED het volgende:

[..]

Ik kreeg m'n oude paspoort terug toen ik een nieuwe aanvroeg. En die oude moest ik dan inleveren bij het ophalen van de nieuwe. Dat zal er ook wel mee te maken hebben wat je zelf wilt, en of de oude nog geldig is.

Wat ze in Oostenrijk vinden van je aanvraagbewijs weet ik niet, maar dat document is alleen in het nederlands en dat snappen ze daar niet echt goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')