In het Nederlande systeem kies je een persoon, niet een partijquote:Op zaterdag 15 december 2007 19:40 schreef werkeend het volgende:
[..]
in het nederlandse systeem kies je voor een partij, niet voor een indivu.. (athans de meeste) hoeveel mensen hier kennen alle kamerleden?
Wellicht dat je dit even aan de partijraad van de SP kan mailen? Ik weet wel hoe het formeel in elkaar steekt, de SP duidelijk niet.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh, ter uwer informatie: de kiesraad bepaalt wie een zetel mag opvullen (op basis van de gehouden verkiezing). De persoon in kwestie bepaalt of deze die zetel gaat vervullen.
De partij heeft over beide NIETS te zeggen. Het enige wat een partij kan doen is bepalen of degene die de zetel bezet dat in naam van die partij doet.
Deze jongen was volgens de kiesraad blijkbaar degene die recht op de zetel had. Als partij dat een slecht plan zou vinden had dat die jongen niet kunnen dwingen ervan af te zien. Wel kan de partij het iemand vriendelijk vragen (op straffe van royement - maar de zetel houdt 'ie). Als de persoon ervan afziet (bijvoorbeeld omdat de partij dat vraagt, dan deelt ie dat mee aan de kiesraad en dan kijkt de kiesraad (en niet de partij) wie dan als opvolger bij de verkiezingen gekozen is.
Zo duidelijk?
Maar de partij heeft deze jongen op de kieslijst gezet, dus voor de verkiezingen hebben ze hem al goedgekeurd voor een bepaalde positie op de lijst (de positie die nu aan de beurt is, weet niet op welke plaats hij stond). Dus de partij heeft in principe wel bepaald dat hij nu aan de beurt isquote:Op zaterdag 15 december 2007 19:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh, ter uwer informatie: de kiesraad bepaalt wie een zetel mag opvullen (op basis van de gehouden verkiezing). De persoon in kwestie bepaalt of deze die zetel gaat vervullen.
De partij heeft over beide NIETS te zeggen. Het enige wat een partij kan doen is bepalen of degene die de zetel bezet dat in naam van die partij doet.
Deze jongen was volgens de kiesraad blijkbaar degene die recht op de zetel had. Als partij dat een slecht plan zou vinden had dat die jongen niet kunnen dwingen ervan af te zien. Wel kan de partij het iemand vriendelijk vragen (op straffe van royement - maar de zetel houdt 'ie). Als de persoon ervan afziet (bijvoorbeeld omdat de partij dat vraagt, dan deelt ie dat mee aan de kiesraad en dan kijkt de kiesraad (en niet de partij) wie dan als opvolger bij de verkiezingen gekozen is.
Zo duidelijk?
Eh, de SP is er vrij in te berichten, en het klopt dat de SP accoord gaat met deze nieuwe benoeming (en dat de jongen die zetel dus namens de SP invult).quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:48 schreef QBZZ het volgende:
[..]
Wellicht dat je dit even aan de partijraad van de SP kan mailen? Ik weet wel hoe het formeel in elkaar steekt, de SP duidelijk niet.
Het is heus niet zo dat de SP hem nu uit heeft gekozen als goede zetelopvuller. Dat wordt gewoon bepaald aan de hand van de verkiezingslijst van de laatste verkiezingen, de SP kan daar nu helemaal niks aan veranderen. De SP staat niet boven onze grondwet, als je dat mocht denkenquote:Op zaterdag 15 december 2007 19:48 schreef QBZZ het volgende:
[..]
Wellicht dat je dit even aan de partijraad van de SP kan mailen? Ik weet wel hoe het formeel in elkaar steekt, de SP duidelijk niet.
Eh ja. Maar dat is dus niet wat nu aan de orde is (SP keurt benoeming goed). Ik vind dat goedkeuren dan ook in alle opzichten mal; ten eerste heeft de SP die jongen op die plaats op de lijst gezet (waarom dan als ie gekozen wordt nog keuren?) en ten tweede gaat *nu* de SP er niet meer over - al keuren ze het goed.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:49 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar de partij heeft deze jongen op de kieslijst gezet, dus voor de verkiezingen hebben ze hem al goedgekeurd voor een bepaalde positie op de lijst (de positie die nu aan de beurt is, weet niet op welke plaats hij stond). Dus de partij heeft in principe wel bepaald dat hij nu aan de beurt is
Ok, dat goedkeuren slaat in principe nergens op; de SP heeft hierin niks goed of af te keuren.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh ja. Maar dat is dus niet wat nu aan de orde is (SP keurt benoeming goed). Ik vind dat goedkeuren dan ook in alle opzichten mal; ten eerste heeft de SP die jongen op die plaats op de lijst gezet (waarom dan als ie gekozen wordt nog keuren?) en ten tweede gaat *nu* de SP er niet meer over - al keuren ze het goed.
en bedankt!quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:49 schreef wjschreuder het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft Marijnissen niet gestudeerd, heb je weleens geluisterd naar wat hij verkondigt?
Een academische graad verplicht stellen voor kamerleden gaat natuurlijk veel te ver, aangezien iedereen op iedereen moet kunnen stemmen in een democratie. Het lijkt me echter duidelijk dat degene die het land leiden (indirect als kamerlid dan wel direct als deel van de regering) over het algemeen veel beter gekwalificeert zijn voor de job als deze over een hoge intelligentie beschikken (en "gestudeerd hebben" is daar een goede indicatie van). Directeuren van grote bedrijven hebben ook altijd (op een enkele uitzondering na) gestudeerd, en dat is niet voor niks.
Ik wil dus eigenlijk zeggen dat je over een niet al te grote intelligentie beschikt als je op de SP stemt, maargoed.
Ja dat is waar maar ik neem het ze wel kwalijk dat men hem op de lijst heeft gezet.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:52 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het is heus niet zo dat de SP hem nu uit heeft gekozen als goede zetelopvuller. Dat wordt gewoon bepaald aan de hand van de verkiezingslijst van de laatste verkiezingen, de SP kan daar nu helemaal niks aan veranderen. De SP staat niet boven onze grondwet, als je dat mocht denken![]()
Waarom? Waarom zouden mensen die legaal gekozen mogen worden niet ter verkiezing aangeboden mogen worden?quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat is waar maar ik neem het ze wel kwalijk dat men hem op de lijst heeft gezet.
Uit de Grondwet:quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat is waar maar ik neem het ze wel kwalijk dat men hem op de lijst heeft gezet.
quote:Art. 56.
Om lid van de Staten-Generaal te kunnen zijn, is vereist dat men Nederlander is, de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en niet is uitgesloten van het kiesrecht.
Als je bedoelt dat partijen buitenstaanders aan mogen wijzen, is dat onzin. Alleen de mensen die kandidaat stonden bij de verkiezingen mogen een zetel bezetten.quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
Elke partij heeft binnen een kiesdistrict een eigen reservelijst die dus niet op het stemformulier staat.
Kijk eens op de verkiezingsuitslag, deze vent is niet eens bij de eerste 30 van de SP geeindigd. Een serieuze politieke partij zet mensen met enige competentie op de lijst, dat mag ik hopen, en als dan ook nog iemand in de TK komt die pas op plaats 39 komt qua aantal stemmen, dan deugt er gewoon iets niet.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom? Waarom zouden mensen die legaal gekozen mogen worden niet ter verkiezing aangeboden mogen worden?
quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
Elke partij heeft binnen een kiesdistrict een eigen reservelijst die dus niet op het stemformulier staat.
Nogmaals: deze jongen is precies even legitiem gekozen als de andere kamerleden. Vind je het hele kiesstelsel ruk? Of heb je er alleen wat tegen als het een in het buitenland geboren manspersoon is onder de twintig met nul stemmen lager op de lijst dan positie x?quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk eens op de verkiezingsuitslag, deze vent is niet eens bij de eerste 30 van de SP geeindigd. Een serieuze politieke partij zet mensen met enige competentie op de lijst, dat mag ik hopen, en als dan ook nog iemand in de TK komt die pas op plaats 39 komt qua aantal stemmen, dan deugt er gewoon iets niet.
De SP heeft 25 zetels, 1 lijstduwer gehad (Oosterhuis) en degene op plaats 39 gaat nu een zetel opvullen. Dan deugt er iets niet in het systeem.
What's next? Een triplerende VMBO'er in het Parlement?
De betreffende jongen stond slechts kandidaat in 3 kieskringen, met nog geen 1,5 miljoen inwoners, en stond bijna onderaan de lijst. Dan vind ik 580 voorkeursstemmen nog best netjes.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk eens op de verkiezingsuitslag, deze vent is niet eens bij de eerste 30 van de SP geeindigd. Een serieuze politieke partij zet mensen met enige competentie op de lijst, dat mag ik hopen, en als dan ook nog iemand in de TK komt die pas op plaats 39 komt qua aantal stemmen, dan deugt er gewoon iets niet.
Nee, ik bedoel dat je in het stemhokje niet alle kandidaten ziet. Het CDA mag bijv. 80 kandidaten opgeven maar in het unieke geval dat zij allemaal worden gekozen dan zijn er reservelijsten, dat weet ik zeker.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:41 schreef freako het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat partijen buitenstaanders aan mogen wijzen, is dat onzin. Alleen de mensen die kandidaat stonden bij de verkiezingen mogen een zetel bezetten.
Maar hoe wordt bepaald welke kieskringlijst voorrang krijgt?quote:Na de verkiezingen stelt het centraal stembureau, in dit geval de Kiesraad, voor elke partij de lijst op op basis waarvan de zetels worden verdeeld. Eerst alle kandidaten die meer dan 25% van de kiesdeler aan voorkeursstemmen hebben gekregen, gesorteerd op aantal stemmen. Daarna volgen alle andere kandidaten gesorteerd op hun plaats op de lijst. Wanneer tussentijds verkozenen opstappen, wordt er gekeken wie de eerste op de lijst is die in aanmerking komt voor de zetel.
Die lijst wordt opgesteld voor elke afzonderlijke lijst van een partij. De SP had een aantal lijsten bij de laatste verkiezingen, een stuk of 10 dacht ik. Elk SP-Kamerlid is op een van deze 10 lijsten verkozen. Wanneer deze dan vertrekt wordt er op die betreffende lijst gekeken wie de opvolger moet worden. Rosita van Gijlswijk, om wie het in dit geval gaat, is blijkbaar verkozen op de SP-lijst van kieskring 1, 2 en 3 (Groningen, Friesland en Drenthe). Dus is nu no. 25 van die lijst, Farshad Bashir, aan de beurt. No. 1-24 zijn namelijk al Kamerlid.
Hoe weet je die voorbeelden? Heeft dat in de krant gestaan?quote:Wanneer na de verkiezingen blijkt dat een partij meer zetels heeft gekregen dan ze kandidaten heeft, dan wordt er eerst gekeken of de lijst is verbonden met een andere lijst. Dan gaat het ten eerste om lijsten van dezelfde partij in andere kiesdistricten, en daarna om lijstverbindingen met andere partijen. Zo ja, dan gaat de zetel naar die lijst/partij. Zo nee, dan wordt de zetel beschouwd als een restzetel, en gaat ie naar de volgende partij die recht heeft op een restzetel. Echter wanneer gedurende de zittingsperiode er zetels vrijvallen omdat mensen opstappen, en er is niemand op de betreffende lijst die de plaats in wil/kan nemen, dan blijft de zetel onbezet.
Het eerste geval (zetel naar een andere partij) is nog voorgekomen in 2006. De NCPN in Heiloo kreeg 2 zetels, maar had maar 1 kandidaat. Het tweede geval (zetels die leeg bleven) is een paar jaar daarvoor gebeurd in Almelo. De CD had 3 kandidaten, 2 zetels. De 2 raadsleden stapten tussentijds op, de derde wilde geen raadslid worden.
Maar hoe wordt dan bepaald welke kiesdistrict voorrang krijgt in het leveren van een kandidaat? Ik heb zelf ook een keer geprobeerd de procedures te lezen maar dat zijn dan gelijk iets van twee vrij onleesbare wetteksten.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:48 schreef freako het volgende:
[..]
De betreffende jongen stond slechts kandidaat in 3 kieskringen, met nog geen 1,5 miljoen inwoners, en stond bijna onderaan de lijst. Dan vind ik 580 voorkeursstemmen nog best netjes.
WTF maakt dat nou uit?quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar hoe wordt dan bepaald welke kiesdistrict voorrang krijgt in het leveren van een kandidaat? Ik heb zelf ook een keer geprobeerd de procedures te lezen maar dat zijn dan gelijk iets van twee vrij onleesbare wetteksten.
Heel veel: of in dit geval Friesland of Noord-Holland voorrang krijgt maakt nogal uit.quote:
Ok, volgend jaar gewoon weer de trofee voor user met de meeste dossierkennis. Standaard voor Freako. Klik eens op de link uit zijn onderschrift.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe weet je die voorbeelden? Heeft dat in de krant gestaan?
Weet je wat? Hier:quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel veel: of in dit geval Friesland of Noord-Holland voorrang krijgt maakt nogal uit.
Gewoon royeren deze jongen. En nee, dat heeft niets te maken met dat hij een kleurtje heeft, puur met competenties. Hij kan best intelligent zijn, maar bewijs dat eerst eens. De Tweede Kamer is geen speeltuin.
Welk stukje van 'royeren heeft geen invloed op het mogen bezetten van zetel' was te lastig?quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel veel: of in dit geval Friesland of Noord-Holland voorrang krijgt maakt nogal uit.
Gewoon royeren deze jongen. En nee, dat heeft niets te maken met dat hij een kleurtje heeft, puur met competenties. Hij kan best intelligent zijn, maar bewijs dat eerst eens. De Tweede Kamer is geen speeltuin.
Nee, die zijn er niet. Grote partijen, en partijen die verwachten veel zetels te winnen, maken daarom gebruik van een trucje. Ze dienen in elke kieskring (soms groepen van kieskringen) een andere lijst in. Meestal varieren ze alleen de laatste 5 kandidaten, of in het geval van de SP de nummers 25-29 op een lijst van 30. Omdat de SP bij de verkiezingen minder dan 15 zetels had gehaald mochten ze alleen maar lijsten met maximaal 30 kandidaten indienen. Maar goed, als een partij in elke kieskring (er zijn er 19) een lijst indient met steeds 75 dezelfde kandidaten, en daarna steeds 5 andere, hebben ze in totaal 75 + (19 * 5) = 75 + 95 = 170 kandidaten. Dat moet genoeg zijn dacht ik. De SP heeft er minder. Volgens mij hadden ze 10 lijsten, dus 25 + (10 * 5) = 75 kandidaten. Bashir is kandidaat #27 of 28 volgens mij.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat je in het stemhokje niet alle kandidaten ziet. Het CDA mag bijv. 80 kandidaten opgeven maar in het unieke geval dat zij allemaal worden gekozen dan zijn er reservelijsten, dat weet ik zeker.
Dat is nogal ingewikkeld, en volgens mij heb ik dat al eens eerder uitgetikt. Ik zal eens zoeken.quote:Maar hoe wordt bepaald welke kieskringlijst voorrang krijgt?![]()
[..]
Nee. Ik kom uit de buurt van Almelo (vandaar dat laatste), en ik ben een verkiezingen-nerd.quote:Hoe weet je die voorbeelden? Heeft dat in de krant gestaan?
Nee. Het gaat om de Kandidatenlijst zoals die bij het Hoofdstembureau is aangeleverd. Elke partij mag uit die lijst iedereen naar voren schuiven als (vervangend) Kamerlid. ga eens een lesje Staatsrecht volgen, anders.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Royeren? Als wat? Je kunt Kamerleden niet royeren. Partijen kunnen leden royeren, maar een kamerzetel is persoonlijk (zie Wilders en Verdonk). En waarom zou de SP deze jongen royeren?quote:Gewoon royeren deze jongen.
quote:En nee, dat heeft niets te maken met dat hij een kleurtje heeft, puur met competenties. Hij kan best intelligent zijn, maar bewijs dat eerst eens. De Tweede Kamer is geen speeltuin.
Dat weet ik wel, maar de SP moet gewoon toegeven dat dit een blunder was en zich hier verder niet mee in laten.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Welk stukje van 'royeren heeft geen invloed op het mogen bezetten van zetel' was te lastig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |