Ja, en misschien weet die god ook wel waarom 'ie ook alweer mensen heeft gemaakt die dit soort idiote dingen zeggen.quote:Op zondag 16 december 2007 11:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
(God mag weten waarom je goede dingen doet dan eigenlijk).
en omdat er geen beloning van god is moet je het maar niet doenquote:Op zondag 16 december 2007 11:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja dat is toch goed. Maar je doet het niet voor God. Maar ik ben niet in staat iets te zeggen over of God het zal belonen of niet.
Je zou eigenlijk wel kunnen bediscuseren dat juist de ongelovigen minder hypocriet zijn in hun goede daden, omdat zij dit niet doen uit een idee van 'Dan kom ik in de hemel' of 'Dat wil mijn God van mij'.quote:Op zondag 16 december 2007 11:28 schreef Burakius het volgende:
Hoe weet jij nou of je in de hel komt of niet. Dat weet alleen Allah.
Het is natuurlijk rechtvaardig dat je wel als het ware een lagere beloning krijgt dan een gelovige, omdat je niet heb geloofd. En omdat alle goede dingen die je hebt gedaan niet in naam van Allah waren(God mag weten waarom je goede dingen doet dan eigenlijk).
Wat bedoel je daarmee?quote:Op zondag 16 december 2007 19:44 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk wel kunnen bediscuseren dat juist de ongelovigen minder hypocriet zijn in hun goede daden, omdat zij dit niet doen uit een idee van 'Dan kom ik in de hemel' of 'Dat wil mijn God van mij'.
De ongelovigen doen het (en dit klinkt misschien een beetje cliché), because it's the right thing to do.
Nou het ging mij er meer om dat bij de groep ongelovigen geen secundaire motieven als "Dan kom ik in de hemel" spelen. En dat lijkt me dan wat zuiverder. Maar ieder zijn ding natuurlijk.quote:Op zondag 16 december 2007 19:48 schreef IHVK het volgende:
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat zowel bij gelovigen als ongelovigen eigenbelang meespeelt?
Ongelovigen zullen proberen een voor zichzelf en voor de mensen in hun omgeving zo goed mogelijk leven te zorgen.
Gelovigen ook, maar hun focus zal meer liggen in het hiernamaals omdat ze willen chillen in de hemel met hun naasten.
Dit als je gelooft dat mens uit zichzelf goed is:
Anders: Gelovigen willen in de hemel (zoveel mogelijk genieten)en zullen zich daarom aan regeltjes houden(en daarbij sommige mensen pijn doen) : Ongelovigen willen zoveel mogelijk genieten in het leven en zullen hun leven zo inrichten dat ze veel genieten (en zullen daarmee ook anderen pijn doen)
Nee je zit fout. Een moslim gelooft in Allah en doet goede dingen voor Allah omdat hij een dienaar is van Allah en zichzelf in volledige overgave aan Allah stelt. Niet voor hemel etc. Zoals Yunus Emre ooit zei: Ik wil geen hemel, met al zijn vrouwen en leuke dingen etc. Dat zijn simpele dingen. Ik wil bij Allah zijn.quote:Op zondag 16 december 2007 19:48 schreef IHVK het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat zowel bij gelovigen als ongelovigen eigenbelang meespeelt?
Ongelovigen zullen proberen een voor zichzelf en voor de mensen in hun omgeving zo goed mogelijk leven te zorgen.
Gelovigen ook, maar hun focus zal meer liggen in het hiernamaals omdat ze willen chillen in de hemel met hun naasten.
Dit als je gelooft dat mens uit zichzelf goed is:
Anders: Gelovigen willen in de hemel (zoveel mogelijk genieten)en zullen zich daarom aan regeltjes houden(en daarbij sommige mensen pijn doen) : Ongelovigen willen zoveel mogelijk genieten in het leven en zullen hun leven zo inrichten dat ze veel genieten (en zullen daarmee ook anderen pijn doen)
Dus ook geen secundaire motieven die diegene tegenhoud om slechte dingen te doen. Wel van beide kanten belichten hequote:Op zondag 16 december 2007 19:53 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nou het ging mij er meer om dat bij de groep ongelovigen geen secundaire motieven als "Dan kom ik in de hemel" spelen. En dat lijkt me dan wat zuiverder. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Jammer dat hij plagiaat pleegde op Paulus.quote:Op zondag 23 december 2007 00:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee je zit fout. Een moslim gelooft in Allah en doet goede dingen voor Allah omdat hij een dienaar is van Allah en zichzelf in volledige overgave aan Allah stelt. Niet voor hemel etc. Zoals Yunus Emre ooit zei: Ik wil geen hemel, met al zijn vrouwen en leuke dingen etc. Dat zijn simpele dingen. Ik wil bij Allah zijn.
Paulusquote:Op zondag 23 december 2007 01:33 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Jammer dat hij plagiaat pleegde op Paulus.
Misschien mag de moslim dat wel zelf uitmaken?quote:Op zondag 23 december 2007 00:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee je zit fout. Een moslim gelooft in Allah en doet goede dingen voor Allah omdat hij een dienaar is van Allah en zichzelf in volledige overgave aan Allah stelt. Niet voor hemel etc.
quote:Op zondag 23 december 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Misschien mag de moslim dat wel zelf uitmaken?
Dan praktiseert de moslim niet.(En of hij praktiseert mag diegene inderdaad zelf uitmaken)quote:Op zondag 23 december 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Misschien mag de moslim dat wel zelf uitmaken?
Ik wil dat je dan ook meteen het desbetreffende zinnetje hier zet. En als het zo is: Hulde, wat een mooi gedachtegoed van Paulus. Ik zou verbaasd zijn als zo een crimineel dat zou kunnen voorbrengen.quote:
Wie beslist of iemand praktiseert?quote:Op zondag 23 december 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan praktiseert de moslim niet.(En of hij praktiseert mag diegene inderdaad zelf uitmaken)
Aha, Burakius is degene die zegt of iemand zich moslim mag noemen of niet. Typisch. Hij zal wel uitverkoren zijn om deze zware taak op zich te kunnen nemen.quote:Op zondag 23 december 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan praktiseert de moslim niet.(En of hij praktiseert mag diegene inderdaad zelf uitmaken)
Weet je wie een crimineel was?quote:Op zondag 23 december 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
Ik zou verbaasd zijn als zo een crimineel dat zou kunnen voorbrengen.
Voor zover het respect van een moslim voor een christen.quote:Op zondag 23 december 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik wil dat je dan ook meteen het desbetreffende zinnetje hier zet. En als het zo is: Hulde, wat een mooi gedachtegoed van Paulus. Ik zou verbaasd zijn als zo een crimineel dat zou kunnen voorbrengen.
quote:Genesis 3:6
De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan.
Nee leg me geen woorden in mijn mond. Iemand die praktiseert is iemand die de regels van Allah naleeft.quote:Op zondag 23 december 2007 17:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Aha, Burakius is degene die zegt of iemand zich moslim mag noemen of niet. Typisch. Hij zal wel uitverkoren zijn om deze zware taak op zich te kunnen nemen.
Paulus een crimineel? Leg uit...quote:Op zondag 23 december 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik wil dat je dan ook meteen het desbetreffende zinnetje hier zet. En als het zo is: Hulde, wat een mooi gedachtegoed van Paulus. Ik zou verbaasd zijn als zo een crimineel dat zou kunnen voorbrengen.
Bountyhunter op Christenen.quote:Op maandag 24 december 2007 09:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Paulus een crimineel? Leg uit...
Gelukkig kennen wij vergeving.quote:
Gelukkig tuimelen wij niet zo snel in leugens.quote:Op maandag 24 december 2007 09:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Gelukkig kennen wij vergeving.
een gespleten maan en een vliegend paard waar Mohammed op de rug naar Jeruzalem vloogquote:Op maandag 24 december 2007 10:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gelukkig tuimelen wij niet zo snel in leugens.
Ach jullie geloven ook dat Isa niet gekruisigd is, iets wat totaal niet te rijmen is met de historische gegevens over hem.quote:Op maandag 24 december 2007 10:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Luister: jij hebt dus totaal géén reden om je beter te voelen dan christenen, want de Islam is niet 'logischer' dan de christelijke leer.quote:Op maandag 24 december 2007 10:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ontkennen we dan dat het lichaam van Isa (vzmh) gekruisigd werd? Paulus zijn opmerkingen etc. zijn in totale aversie met eerdere openbaringen in de Injil en zijn puur gedaan om het Christendom te vernietigen. Maar ik heb het gevoel dat deze discussie nergens naar toe leid en dat er hier al ergens een topic voor bestaat.quote:Op maandag 24 december 2007 10:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ach jullie geloven ook dat Isa niet gekruisigd is, iets wat totaal niet te rijmen is met de historische gegevens over hem.
Maar waar baseer je op dat Paulus liegt?
Ja, wel, hoe die regels luiden is per persoon verschillend (je kent de vaak door moslims gebezigde uitdrukking "dé islam bestaat niet, slechts interpretaties"). Volgens jou is dit de regel van Allah, en voor een andere moslim is het juist godslastering. Je universalisme is op zijn zachtst gezegd megalomaan. Ik stel voor dat je voor jezelf spreekt, en anderen en hun opvattingen met rust laat.quote:Op maandag 24 december 2007 00:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee leg me geen woorden in mijn mond. Iemand die praktiseert is iemand die de regels van Allah naleeft.
Leuke poging om mijn opmerkingen te bagataliseren zodat het niets waard is, maar je faalt. Aangezien een praktiseerder van de Islam altijd.. en wat je ook bent altijd de regels van Allah zal moeten opvolgen. Scheer alsjeblieft niet mijn opmrkingen over één kam en reageer eens inhoudelijk.quote:Op maandag 24 december 2007 13:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, wel, hoe die regels luiden is per persoon verschillend (je kent de vaak door moslims gebezigde uitdrukking "dé islam bestaat niet, slechts interpretaties"). Volgens jou is dit de regel van Allah, en voor een andere moslim is het juist godslastering. Je universalisme is op zijn zachtst gezegd megalomaan. Ik stel voor dat je voor jezelf spreekt, en anderen en hun opvattingen met rust laat.
't is wat, een topic moeten doorlezen voordat je reageertquote:Op dinsdag 25 december 2007 12:43 schreef erwindeheld het volgende:
Ezechiël 25:17
En Ik zal grote wraak met grimmige straffingen onder hen doen; en zij zullen weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik Mijn wraak aan hen gedaan zal hebben.
Smoelquote:Op dinsdag 25 december 2007 12:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
't is wat, een topic moeten doorlezen voordat je reageert
Ik weet zo gauw niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik heb geloof ik es gelezen dat er opvattingen waren in die tijd in stammen dat de eerstgebore een gift van God was, en dat je door deze te offeren de Goddelijke kracht teruggaf.quote:Op dinsdag 25 december 2007 15:39 schreef koningdavid het volgende:
Een gruwelijk, doch prachtige bijbeltekst met terugwerkende kracht:
...
Heb je vast van Karen Armstrongquote:Op dinsdag 25 december 2007 18:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet zo gauw niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik heb geloof ik es gelezen dat er opvattingen waren in die tijd in stammen dat de eerstgebore een gift van God was, en dat je door deze te offeren de Goddelijke kracht teruggaf.
Ik denk in de eerste plaats dat je de bijbelboeken op zichzelf moet lezen om ze te begrijpen, dus dan is de vraag of het uit de toon valt in Genesis. Volgens mij wordt in Genesis er juist keer op keer op gehamerd dat als je God gehoorzaamt, dat je beloond wordt, en dat je anders bestraft wordt (begint al bij de verboden vrucht). Geen vragen, doen. Zelfs al moet je je zoon offeren. Dat is de les van dit verhaal. En god offert geen mensen op?quote:Op dinsdag 25 december 2007 15:39 schreef koningdavid het volgende:
Een gruwelijk, doch prachtige bijbeltekst met terugwerkende kracht:
Genesis 22:
(God tegen Abraham:)2 ‘Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal.’
Uiteindelijk zei hiel God Abraham tegen en werd Izaak niet geofferd, maar het blijft een gruwelijk en vooral onmenselijk verzoek van God. Dit vraag je toch van geen mens: het offeren van zijn eigen zoon? Bovendien deed God niet aan mensenoffers. Kortom: een merkwaardig tafereel dat erg uit de toon valt in het Oude Testament.
Exodus 12:quote:4 Toen zei Mozes tegen de farao: ‘Dit zegt de HEER: Tegen middernacht zal ik rondgaan door Egypte, 5 en dan zullen alle eerstgeborenen in het land sterven, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de slavin die de handmolen bedient, en ook al het eerstgeboren vee.
Ik vind het geen mooi verhaal. Volledige onderwerping zonder kritische blik is volgens mij een zieldodend vergif die je in religies (maar ook daarbuiten) soms ziet. pmb_rug had ooit een onderschrift "give yourself up and you will become whole", Super7Fighter had een onderschrift dat luidde "Obedience brings victory". Mijn haren gaan ervan recht overeind staan.quote:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Het is makkelijk (en passief). Als je dat bedoelt. Een onderworpene stelt geen vragen over waar hij aan onderworpen is....als een op afstand bestuurbare auto.quote:Op woensdag 26 december 2007 23:01 schreef SingleCoil het volgende:
interessant gegeven, wat brengt volledige onderwerping je eigenlijk ? Het lijkt me wel heel bevrijdend werken.
Als degene aan wie je je onderwerpt het beste met je voorheeft(en machtiger en wijzer is dan jij), dan ben je dom om je daar niet aan te onderwerpen. In een leger zitten ze ook niet te wachten op soldaten die hun eigen wil gaan doorzetten. Dat 'zieldodende' klopt op een bepaalde manier wel ja. Paulus zegt het (in Gal 2) zo: "Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. " Geen drukte meer om het zelf helemaal te moeten maken in dit leven.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik denk in de eerste plaats dat je de bijbelboeken op zichzelf moet lezen om ze te begrijpen, dus dan is de vraag of het uit de toon valt in Genesis. Volgens mij wordt in Genesis er juist keer op keer op gehamerd dat als je God gehoorzaamt, dat je beloond wordt, en dat je anders bestraft wordt (begint al bij de verboden vrucht). Geen vragen, doen. Zelfs al moet je je zoon offeren. Dat is de les van dit verhaal. En god offert geen mensen op?
Exodus 11:
[..]
Exodus 12:
[..]
Ik vind het geen mooi verhaal. Volledige onderwerping zonder kritische blik is volgens mij een zieldodend vergif die je in religies (maar ook daarbuiten) soms ziet. pmb_rug had ooit een onderschrift "give yourself up and you will become whole", Super7Fighter had een onderschrift dat luidde "Obedience brings victory". Mijn haren gaan ervan recht overeind staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |