abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:48:41 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55273029
Post hier je favoriete citaten uit de Bijbel. Citaten uit gnostische geschriften mogen ook . Vertel, als je dat leuk vindt tenminste, ook waarom je juist dát citaat zo mooi vindt . Een online Nederlandse Bijbel vind je hier.

TS begint:
quote:

Prediker 3:
1 Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
2 Er is een tijd om te baren
en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten
en een tijd om te rooien.
3 Er is een tijd om te doden
en een tijd om te helen,
een tijd om af te breken
en een tijd om op te bouwen.
4 Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
5 Er is een tijd om te ontvlammen
en een tijd om te verkillen,
een tijd om te omhelzen
en een tijd om af te weren.
6 Er is een tijd om te zoeken
en een tijd om te verliezen,
een tijd om te bewaren
en een tijd om weg te gooien.
7 Er is een tijd om te scheuren
en een tijd om te herstellen,
een tijd om te zwijgen
en een tijd om te spreken.
8 Er is een tijd om lief te hebben
en een tijd om te haten.
Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede.
quote:
Prediker 1:
18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.
quote:
Psalm 23
1 Een psalm van David.

De HEER is mijn herder,
het ontbreekt mij aan niets.

2 Hij laat mij rusten in groene weiden
en voert mij naar vredig water,
3 hij geeft mij nieuwe kracht
en leidt mij langs veilige paden
tot eer van zijn naam.

4 Al gaat mijn weg
door een donker dal,
ik vrees geen gevaar,
want u bent bij mij,
uw stok en uw staf,
zij geven mij moed.

5 U nodigt mij aan tafel
voor het oog van de vijand,
u zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.

6 Geluk en genade volgen mij
alle dagen van mijn leven,
ik keer terug in het huis van de HEER
tot in lengte van dagen.
quote:
Het evangelie van Thomas:
3 Jezus zei: Als zij, die u trachten mee te slepen, tot u zeggen: ‘Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', dan zullen de vogels u vóór zijn. Als ze tot u zeggen: ‘Het is onder de aarde', dan zullen de vissen in de zee u voorgaan.
Maar het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien. Wie zichzelf kennen, zullen het vinden; wie zichzelf kennen, zullen weten dat zij zonen zijn van de Levende Vader. Maar als u zichzelf niet zult kennen, dan leeft u in armoede en bent u die armoede.
Niet meer actief op Fok!
pi_55273646
quote:
1 Op een keer zei Samuel tegen Saul: ‘De HEER heeft mij destijds gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël. Luister dus nu naar wat de HEER te zeggen heeft. 2 Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ben niet vergeten wat Amalek Israël heeft aangedaan: het heeft Israël de weg versperd bij zijn uittocht uit Egypte. 3 Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’
Jeeeeej!
pi_55274461
- moderatie tvp -
  vrijdag 14 december 2007 @ 19:26:33 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55275968
Hooglied 2
Vers 3
quote:
Als een appelboom tussen de bomen van het bos,
zo is mijn lief tussen de jongens.
Ik verlang in zijn schaduw te zitten,
met mijn tong wil ik zijn zoete vruchten proeven.
Waarom? T'is gewoon zo geil als warme boter.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_55276925
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 19:26 schreef SpecialK het volgende:
Hooglied 2
Vers 3
[..]

Waarom? T'is gewoon zo geil als warme boter.
Hooglied is sowieso erg sensueel en erotisch. Heel anders dan hedendaagse christenen willen laten geloven dat God het bedoeld heeft.
  vrijdag 14 december 2007 @ 20:04:41 #6
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_55276962
Het zou wel heel, heel, heul erg voor de hand liggend zijn als ik nu 'Ezechiel 25-17 zou zeggen hé!

Maar toch doe ik het!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_55277051
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 20:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hooglied is sowieso erg sensueel en erotisch. Heel anders dan hedendaagse christenen willen laten geloven dat God het bedoeld heeft.
Of je scheert ff alle christenen over 1 kam.
pi_55277062
"And you will know that my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee."
pi_55277173
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 20:08 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Of je scheert ff alle christenen over 1 kam.
Laat ik dan zeggen het merendeel. Uitzonderingen zijn er (gelukkig) altijd.
pi_55277210
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 20:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Laat ik dan zeggen het merendeel. Uitzonderingen zijn er (gelukkig) altijd.
Probeer eens aan stereotypes voorbij te gaan.
pi_55277508
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 20:15 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Probeer eens aan stereotypes voorbij te gaan.
Wat probeer je hier precies mee te zeggen?
pi_55284417
Song of Solomon 5:16: "His mouth is sweetness itself; he is Mahamed. This is my lover, this my friend, O daughters of Jerusalem."
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_55285866
"Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet."
-Matteüs 6:1

Blijft favoriet. Bergrede heerst.
  zaterdag 15 december 2007 @ 09:53:37 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55286351
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 01:32 schreef Burakius het volgende:
Song of Solomon 5:16: "His mouth is sweetness itself; he is Mahamed. This is my lover, this my friend, O daughters of Jerusalem."
quote:
16 Zijn mond is zoet,
aan hem is alles begeerlijk.
Dit is mijn lief, dit is mijn vriend,
meisjes van Jeruzalem!
(NBV)
quote:
16 Zijn gehemelte is enkel zoetigheid, en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!
(SV)

Dat Mahamed (Mohammed?) komt noch in de NBV, noch in de SV voor . Waar staat het precies voor? .
Niet meer actief op Fok!
pi_55286587
Omdat ze de naam Muhammed vertalen naar --> altogether lovely. Ik adviseer je het herbreeuwse op te zoeken ( een google search is ook al genoeg... w8 ik doe het ff).

http://www.geocities.com/islamicmiracles/song_of_songs_5-16.htm
(daar toe gegeven dat ik er verder niet echt achter aan ben gegaan ofzo)
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_55286879
Ik heb er velen, maar goed.

Romeinen 8:
14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_55287050
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:22 schreef Burakius het volgende:
Omdat ze de naam Muhammed vertalen naar --> altogether lovely. Ik adviseer je het herbreeuwse op te zoeken ( een google search is ook al genoeg... w8 ik doe het ff).

http://www.geocities.com/islamicmiracles/song_of_songs_5-16.htm
(daar toe gegeven dat ik er verder niet echt achter aan ben gegaan ofzo)
Heet Muhammed tegenwoordig "machamadiem"? Die site die je aangeeft vertaald "machmad" ook als "lieveling", en hier staat het in het meervoud. Daar staat dus zeker geen "Mohammed", da's weer een typisch voorbeeldje van wishful reading.

Mijn bijbeltekst komt nog
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:59:05 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55287063
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heet Muhammed tegenwoordig "machamadiem"? Die site die je aangeeft vertaald "machmad" ook als "lieveling", en hier staat het in het meervoud. Daar staat dus zeker geen "Mohammed", da's weer een typisch voorbeeldje van wishful reading.

Maar het lijkt - ergens - wel op elkaar .
Niet meer actief op Fok!
pi_55287359
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als je het in het herbreeuws leest is het : Muhammedim. Het woordje 'im' is een meervoudvorml van respect in het Herbreeuws. Net zoals je in de Qu'ran kunt lezen dat Allah begint met Wij. Wij is hier een respect vorm. Of zoals Koning Beatrix begint met 'Wij'.

Als je het tekstje ook bekijkt is het logisch dat het om een enkelvoudige persoon gaat en dat inderdaad de 'im' een vorm van respect is. Verder valt het je dan niet op dat de Neerlandse bijbel vertaling ook geen meervoud geeft?
pi_55287686
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 11:18 schreef Burakius het volgende:

[..]

Als je het in het herbreeuws leest is het : Muhammedim.
Ik wil hier geen "dit staat er in het Hebreeuws"-topic van maken, maar dat staat er toch echt niet. Voluit gespeld staat er mem-patach-chet-chataf patach -mem -patach - daleth - chieriek malee'- mem sofiet: machamadiem. Ik snap niet waar je die heh, shoeroek en segol vandaan tovert.
quote:
Als je het tekstje ook bekijkt is het logisch dat het om een enkelvoudige persoon gaat en dat inderdaad de 'im' een vorm van respect is. Verder valt het je dan niet op dat de Neerlandse bijbel vertaling ook geen meervoud geeft?
Het kan me niet zoveel schelen wat de Nederlandse bijbel stelt. Ik heb hier de tanach voor m'n neus liggen, en zoals ik de tekst lees is het hoogst onwaarschijnlijk dat daar "mohammed" staat. Hebreeuwse woorden die etymologisch met "mohammed" in verband kunnen staan zijn "machmad", "nechmad" en wellicht nog andere, maar dat zijn gewoon Hebreeuwse woorden. Wil je elk woord "machmad" of "nechmad" vervangen door "mohammed"? Dit zijn dezelfde claims als Christelijke claims die stellen dat het oude testament vol staat met verwijzingen naar Jezus. Leuke interpretaties, maar vaak zo lek als een mandje
pi_55287753
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 11:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik wil hier geen "dit staat er in het Hebreeuws"-topic van maken, maar dat staat er toch echt niet. Voluit gespeld staat er mem-patach-chet-chataf patach -mem -patach - daleth - chieriek malee'- mem sofiet: machamadiem. Ik snap niet waar je die heh, shoeroek en segol vandaan tovert.
[..]

Het kan me niet zoveel schelen wat de Nederlandse bijbel stelt. Ik heb hier de tanach voor m'n neus liggen, en zoals ik de tekst lees is het hoogst onwaarschijnlijk dat daar "mohammed" staat. Hebreeuwse woorden die etymologisch met "mohammed" in verband kunnen staan zijn "machmad", "nechmad" en wellicht nog andere, maar dat zijn gewoon Hebreeuwse woorden. Wil je elk woord "machmad" of "nechmad" vervangen door "mohammed"? Dit zijn dezelfde claims als Christelijke claims die stellen dat het oude testament vol staat met verwijzingen naar Jezus. Leuke interpretaties, maar vaak zo lek als een mandje
Volgens mij praten we naast elkaar. Ik weet niet hoe jij Machamadiem uitspeekt en Muhammed. Maar als ik Muhammed uitspreek is het in het Nederlands --> Muchamad.

Het probleem is.. dat de Christenen blijkbaar een naam vertalen naar een woord. Sinds wanneer vertalen we namen naar een woord?

edit heb nu geen tijd om er wat dieper op in te gaan.
pi_55287777
quote:

[..]

[..]
Leuke taal dat Hebreeuws.
pi_55287843
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
pi_55288379
En hij ging naar buiten en weende bitter.
I feel kinda Locrian today
pi_55288905
1 Tessalonicenzen 5:21:
quote:
Onderzoek alles, behoud het goede.
Met dank aan Alicey die hier ooit mee kwam aanzetten
pi_55288920
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:46 schreef VonHinten het volgende:
1 Tessalonicenzen 5:21:
[..]

Met dank aan Alicey die hier ooit mee kwam aanzetten
prima citaat, alleen in de context waarschijnlijk niet....want wat is het goede
pi_55289122
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:47 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

prima citaat, alleen in de context waarschijnlijk niet....want wat is het goede
Ik bedoel het citaat an sich. 't Mooie zit em er voor mij in dat het enerzijds wijst op het 'zelf onderzoeken' en anderzijds op het 'keuzes maken', nl. het goede (willen) behouden en afstand doen van het kwade (vers 22: "en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet."). Nu kan dit goed en kwaad in christelijke zin worden opgevat kunnen worden omdat het citaat toevallig uit een chr. boek komt, maar dat hoeft van mij niet. Althans, voor mij geldt dat niet zo.
pi_55289218
quote:

[..]

Ik wil hier geen "dit staat er in het Hebreeuws"-topic van maken, maar dat staat er toch echt niet.
Even mijn achtergrond weggelaten, is het eigenlijk wel heel erg relevant om dat te doen.
A- 'Mijn favoriete vers is'
B- 'Maar dat staat er niet'
quote:
Voluit gespeld staat er mem-patach-chet-chataf patach -mem -patach - daleth - chieriek malee'- mem sofiet: machamadiem. Ik snap niet waar je die heh, shoeroek en segol vandaan tovert.
Voluit gespeld wellicht, maar je weet zelf dat 'machamad' root van het woord is en 'im' een teken van respect, net zoals bij 'Elohim' en 'Eloh', is laatste stam van het woord. Je kunt het dus wel letterlijk spellen, maar klinkers zijn pas later toegevoegd.
quote:
Wist je dat ongeveer 8 Ottomaanse Sultans(kaliefs - Islamitische paus) 'Mehmed' heetten, wat je in het Arabisch precies zelfde schrijft als Mohammed als je geen gebruik maakt van klinkers. Ook 'Mahmud' is een gangbaar naam wat wordt terug verwezen naar Mohammed, roots van Mohammeds naam ligt hem dan ook in de 'mhmd'.

sorry TS

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2007 13:03:56 ]
pi_55289242
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 11:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Volgens mij praten we naast elkaar. Ik weet niet hoe jij Machamadiem uitspeekt en Muhammed. Maar als ik Muhammed uitspreek is het in het Nederlands --> Muchamad.

Het probleem is.. dat de Christenen blijkbaar een naam vertalen naar een woord. Sinds wanneer vertalen we namen naar een woord?

edit heb nu geen tijd om er wat dieper op in te gaan.
quote:
.....als de fout in hun eigen gebrekkige waarneming bestaat....
Dit is interpreteren zoals Nostradamus-aanhangers doen. "Ja, maar als je hier een letter weghaalt, deze omwisselt, dan klinkt het net als ..." . Mensen die aan dit soort interpretaties doen, en zo selectief lezen, zullen nooit begrijpen wat een auteur probeert te zeggen.

Ontopic:
quote:
Zelfs al lacht het hart, het lijdt pijn, vreugde eindigt altijd in verdriet. -
Spreuken 14:13
pi_55289314
quote:
Het is beter te genieten van iets tastbaars dan te grijpen naar iets onbereikbaars.
Prediker 6:9 -
  zaterdag 15 december 2007 @ 13:32:16 #31
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55289838
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:57 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Ik bedoel het citaat an sich. 't Mooie zit em er voor mij in dat het enerzijds wijst op het 'zelf onderzoeken' en anderzijds op het 'keuzes maken', nl. het goede (willen) behouden en afstand doen van het kwade (vers 22: "en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet."). Nu kan dit goed en kwaad in christelijke zin worden opgevat kunnen worden omdat het citaat toevallig uit een chr. boek komt, maar dat hoeft van mij niet. Althans, voor mij geldt dat niet zo.
Je moet alleen niet te lang bij de ware bedoeling van de auteur stil staan.
Het is wel duidelijk dat Paulus bedoelde: "Onderzoekt alle dingen, maar kom daarna weer terug bij Jezus" .
Niet meer actief op Fok!
pi_55289845
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 13:03 schreef Triggershot het volgende:
-
Ik was eigenlijk in het Hebreeuwse topic verder gegaan, maar het hele punt wat ik probeer te maken is dat je voor elk woordje "nechmad, machmad etc" niet zomaar ff de naam van Mohammed kunt gaan lezen.
pi_55289909
Hou nou eens op over neachmand en machmad die citaten zijn veel interessanter dan iedere keer weer deze zinloze discussie.
pi_55289919
quote:
Mar 15,34
Aan het einde daarvan, in het negende uur, riep Jezus met luide stem: ‘Eloï, Eloï, lema sabachtani?’, wat in onze taal betekent: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’
Omdat de tekst vele interpretaties kent, en omdat het in mijn ogen de menselijkheid van Jezus heel mooi benadrukt.
  zaterdag 15 december 2007 @ 13:35:44 #35
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55289926
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 13:35 schreef IHVK het volgende:
Hou nou eens op over neachmand en machmad die citaten zijn veel interessanter dan iedere keer weer deze zinloze discussie.
.

Open maar een eigen topic, Haus en Triggershot . En reageer eens op mijn pb, Haus .
Niet meer actief op Fok!
pi_55290783
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 13:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat de tekst vele interpretaties kent, en omdat het in mijn ogen de menselijkheid van Jezus heel mooi benadrukt.
Volledig mee eens. Mooi citaat!

"For what is a man profited, if he shall gain the whole world, and lose his own soul?"
Matteüs 16:26 (King James Version)
  zaterdag 15 december 2007 @ 14:42:31 #37
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55291153
Openb 21:4
quote:
21 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft. 3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”
Mooi omdat dit kernachtig weergeeft dat de problemen voorbij zullen gaan.
quote:
Gen 3
15 En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”
Mooi omdat hier in 1 tekst het complete verdere verloop van alle grote gebeurtenissen die zijn geweest en nog moeten komen beschrijft. Al die duizenden andere bladzijden van de bijbel beschrijven eigenlijk alleen het verloop van deze tekst, heel ruw gesteld. Kernachtig, erg bijzonder.

Hebr 13
quote:
6 Dus kunnen wij goede moed hebben en zeggen: „Jehovah is mijn helper; ik wil niet bevreesd zijn. Wat kan een mens mij doen?”
Aanmoedigende tekst. Erg mooi.

Psalm 23
quote:
 4 Al wandel ik ook in het dal van diepe schaduw,
Ik vrees niets kwaads,
Want gij zijt met mij;
Uw stok en uw staf, die vertroosten mij.
Dit is een klassieker natuurlijk. Maar gewoon erg mooi, wederom erg aanmoedigend.

Er zijn bergen mooie teksten, maar ik laat het hier voorlopig bij.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_55291251
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 14:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Psalm 23
4 Al wandel ik ook in het dal van diepe schaduw,
Ik vrees niets kwaads,
Want gij zijt met mij;
Uw stok en uw staf, die vertroosten mij.

Dit is een klassieker natuurlijk. Maar gewoon erg mooi, wederom erg aanmoedigend.
Die heeft een hoog 'zondagmorgen met je opa en oma in de kerk zitten en daarna ranja met vulkoeken' gehalte. Voor mij althans Het veilige 'ik ken God en dus kan mij niets overkomen' gevoel wat ik ook altijd van kerstverhalen kreeg.
  zaterdag 15 december 2007 @ 16:09:02 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55292332
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 14:47 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Die heeft een hoog 'zondagmorgen met je opa en oma in de kerk zitten en daarna ranja met vulkoeken' gehalte. Voor mij althans Het veilige 'ik ken God en dus kan mij niets overkomen' gevoel wat ik ook altijd van kerstverhalen kreeg.
Zo heb ik er nooit naar gekeken . God was voor mij altijd een kwaaie God die mij in de gaten hield om mij te kunnen straffen als ik iets zondigs deed . Zo bekeken mag het geen wonder heten dat ik niet zoveel meer van de God van de Bijbel moet hebben .
Maar bepaalde zinssnedes - zie bijv mijn signature - brengen wel een soortgelijk gevoel als jij beschrijft in mij naar boven. Net als het zinnetje 'I'm guided by this birthmark on my skin' uit First we take Manhattan van Leonard Cohen. Dan heb ik toch zoiets van: als er tóch een God is, dan draag ik zijn teken en komt alles goed .
Niet meer actief op Fok!
pi_55292785
'De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.' komt me vaak uitstekend van pas.
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:59:08 #41
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55295841
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 16:09 schreef Viking84 het volgende:
Zo heb ik er nooit naar gekeken . God was voor mij altijd een kwaaie God die mij in de gaten hield om mij te kunnen straffen als ik iets zondigs deed .
Het lijkt mij (no offence) dat dat dan ook nogal komt door de kerk/gemeenschap waar je zat of verkeerde.

Natuurlijk kun je een lezing vullen met de straffen die God in de loop der jaren heeft uitgedeeld, maar je kunt 10 lezingen vullen over alle goede dingen die hij voor mensen heeft overgehad en alles wat hij nog voor mensen heeft beloofd in de toekomst.
We hebben uiteindelijk allemaal dezelfde bijbel, maar het is maar net waar je de nadruk op legt.

Dingen om de nadruk op te leggen worden bijv. samengevat in deze tekst.(tevens mooie tekst voor dit topic):
Gal 5
quote:
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_55308187
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:59 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Het lijkt mij (no offence) dat dat dan ook nogal komt door de kerk/gemeenschap waar je zat of verkeerde.

Natuurlijk kun je een lezing vullen met de straffen die God in de loop der jaren heeft uitgedeeld, maar je kunt 10 lezingen vullen over alle goede dingen die hij voor mensen heeft overgehad en alles wat hij nog voor mensen heeft beloofd in de toekomst.
We hebben uiteindelijk allemaal dezelfde bijbel, maar het is maar net waar je de nadruk op legt.

Dingen om de nadruk op te leggen worden bijv. samengevat in deze tekst.(tevens mooie tekst voor dit topic):
Gal 5
[..]
ehm nee..

Lijkt me trouwens dat je de straffen van God juist als een lering moet zien en niet moet vervallen in die zondes. Wie weet dat God het nooit heeft gedaan, maar het gewoon erin heeft gezet zodat wij een gezonde Godsvrees ontwikkelen.
  zondag 16 december 2007 @ 10:28:49 #43
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55308658
quote:
Op zondag 16 december 2007 09:06 schreef Burakius het volgende:

[..]

ehm nee..

Lijkt me trouwens dat je de straffen van God juist als een lering moet zien en niet moet vervallen in die zondes. Wie weet dat God het nooit heeft gedaan, maar het gewoon erin heeft gezet zodat wij een gezonde Godsvrees ontwikkelen.
Ik kan bepaalde dingen met de beste wil van de wereld niet als zonde zien.
Ik leef gewoon volgens de regel 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook aan een ander niet' en daar mag God het mee doen .
Niet meer actief op Fok!
pi_55308829
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:28 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik kan bepaalde dingen met de beste wil van de wereld niet als zonde zien.
Ik leef gewoon volgens de regel 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook aan een ander niet' en daar mag God het mee doen .
Matteus 7:
12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Dan heb je de kern dus ook te pakken, volgens Jezus himself.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 16 december 2007 @ 10:46:50 #45
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55308854
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Matteus 7:
12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Dan heb je de kern dus ook te pakken, volgens Jezus himself.
.

Behalve dan dat je Jezus ook nog even moet aanvaarden als je Verlosser als je naar de hemel wilt. Dus ik kan wel een heel goed mens zijn: zolang ik dat niet doe, kom ik nog steeds in de hel.
Niet meer actief op Fok!
pi_55309359
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:46 schreef Viking84 het volgende:

[..]

.

Behalve dan dat je Jezus ook nog even moet aanvaarden als je Verlosser als je naar de hemel wilt. Dus ik kan wel een heel goed mens zijn: zolang ik dat niet doe, kom ik nog steeds in de hel.
Hoe weet jij nou of je in de hel komt of niet. Dat weet alleen Allah.

Het is natuurlijk rechtvaardig dat je wel als het ware een lagere beloning krijgt dan een gelovige, omdat je niet heb geloofd. En omdat alle goede dingen die je hebt gedaan niet in naam van Allah waren(God mag weten waarom je goede dingen doet dan eigenlijk).
  zondag 16 december 2007 @ 11:33:00 #47
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55309424
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:28 schreef Burakius het volgende:

[..]

Het is natuurlijk rechtvaardig dat je wel als het ware een lagere beloning krijgt dan een gelovige, omdat je niet heb geloofd. En omdat alle goede dingen die je hebt gedaan niet in naam van Allah waren(God mag weten waarom je goede dingen doet dan eigenlijk).
Bullshit. Dit soort opmerkingen maakt me zó pissig.
Gelovigen zijn geen haar beter dan ik en er zitten zelfs behoorlijk hypocriete, slechte lui tussen die alleen maar iemand van hun eigen kerk willen groeten en zich beter voelen dan de rest, omdat zijzelf de enige juiste Waarheid aanhangen. Nou dan heb je de boodschap van Jezus echt niet goed begrepen, hoor (verhaal van Zacheüs enzo).

Jij veronderstelt nu dat mensen goede dingen doen, omdat ze daar door God voor beloond worden. Vind je dat zelf ook niet een beetje onoprecht? Ik vind de atheïst die goede dingen doet zonder daar een hemelse beloning voor te verwachten dan een stuk oprechter. Ik doe goed omdat het goed voelt, niet omdat ik daar een beloning voor verwacht.
Niet meer actief op Fok!
pi_55309460
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:28 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja, je zou zomaar es een goed mens willen zijn alleen voor je medemens, het idee alleen al
pi_55309516
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, je zou zomaar es een goed mens willen zijn alleen voor je medemens, het idee alleen al
Ja dat is toch goed. Maar je doet het niet voor God. Maar ik ben niet in staat iets te zeggen over of God het zal belonen of niet.
pi_55309525
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:33 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Bullshit. Dit soort opmerkingen maakt me zó pissig.
Gelovigen zijn geen haar beter dan ik en er zitten zelfs behoorlijk hypocriete, slechte lui tussen die alleen maar iemand van hun eigen kerk willen groeten en zich beter voelen dan de rest, omdat zijzelf de enige juiste Waarheid aanhangen. Nou dan heb je de boodschap van Jezus echt niet goed begrepen, hoor (verhaal van Zacheüs enzo).

Jij veronderstelt nu dat mensen goede dingen doen, omdat ze daar door God voor beloond worden. Vind je dat zelf ook niet een beetje onoprecht? Ik vind de atheïst die goede dingen doet zonder daar een hemelse beloning voor te verwachten dan een stuk oprechter. Ik doe goed omdat het goed voelt, niet omdat ik daar een beloning voor verwacht.
Ik heb ook niet gezegd dat een atheist geen beloning krijgt voor goede dingen. Een gelovige doet geode dingen omdat hij de dienaar is van God. Of hij daar een beloning voor krijgt zal hem een worst wezen.

p.s.
Leg me geen woorden in de mond met je veronderstellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')