De vervoersbranche heeft een 'schreeuwend tekort' aan gekwalificeerd personeel. Een ideetje zou dan zijn om zelf mensen op te leiden. Maar ja, waarom zelf betalen voor iets dat je via de plaatselijke politiek ook op het bordje van de belastingbetaler kan leggen? Zo blijft het top-inkomen tenminste gegarandeerd en het geeft de heren politici een warm gevoel van binnen de mensheid weer vooruit geholpen te hebben. Iedereen blij!quote:De Dienst Werk en Inkomen (DWI) van de gemeente Amsterdam betaalt de lessen en het rijexamen voor werklozen als ze daardoor concreet uitzicht krijgen op een baan. Het gaat om enkele honderden langdurig werklozen die zo aan werk moeten worden geholpen.
De gemeente Amsterdam helpt werklozen aan rijbewijs
Dat heeft woordvoerder Bartho Boer van de gemeente Amsterdam bevestigd aan elsevier.nl. DWI wil er volgens de zegsman alles aan doen om werklozen weer aan het werk te krijgen.
Vervoersbranche
Het initiatief komt voort uit overleg met de vervoersbranche, waar volgens de woordvoerder een ‘schreeuwend tekort’ is aan gekwalificeerd personeel. Het gaat niet alleen om het autorijbewijs, maar ook om het roze papiertje voor de vrachtwagen en de bus.
Net als bij andere reïntegratieprojecten voor langdurig werklozen gaat het in principe om een gift. Ook als de werklozen door het rijbewijs een baan weten te bemachtigen, hoeven ze niets terug te betalen.
Aanbesteding
Boer schat dat tussen de honderd en tweehonderd werkloze Amsterdammers financieel worden geholpen met het halen van het rijbewijs B. Voor het rijdocument C/D gaat het naar schatting om vijftig tot honderd mensen.
Hoeveel rijlessen de gemeente betaalt voor de werklozen of hoe vaak ze mogen zakken voordat de geldkraan dicht gaat, is nog niet duidelijk. Eerst gaat de gemeente de voorstellen van rijscholen bekijken en daaruit de beste opties kiezen. De openbare aanbesteding is sinds vandaag geopend.
Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: Elsevier
[..]
De vervoersbranche heeft een 'schreeuwend tekort' aan gekwalificeerd personeel. Een ideetje zou dan zijn om zelf mensen op te leiden. Maar ja, waarom zelf betalen voor iets dat je via de plaatselijke politiek ook op het bordje van de belastingbetaler kan leggen? Zo blijft het top-inkomen tenminste gegarandeerd en het geeft de heren politici een warm gevoel van binnen de mensheid weer vooruit geholpen te hebben. Iedereen blij!
Wat een fantastisch land.
Dankje. Maar het is hetzelfde punt als ik altijd maak. Ik heb maar één punt.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eindelijk heb je een keer een punt.
Waarom zou de overheid er voor moeten zorgen? Waarom wil je met alle geweld die bureaucraten erweer tussen hebben? Laat die bedrijven het gewoon zelf oplossen. Juist die overmaat aan bureaucratie geeft bedrijven het idee dat ze dit soort dingen helemaal niet meer zelf hoeven te betalen maar gerust aan de overheid kunnen overlaten. Ze hebben, net als de politici die het regelen, waarschijnlijk nog het gevoel dat ze er iets goeds mee doen ook.quote:Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen.
De vrije markt wil een overheid die hun (toekomstige) personeel opleid. Vrije keus, vrije markt. Een uitstekend libertarisch uitgangspunt.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dankje. Maar het is hetzelfde punt als ik altijd maak. Ik heb maar één punt.
[..]
Waarom zou de overheid er voor moeten zorgen? Waarom wil je met alle geweld die bureaucraten erweer tussen hebben? Laat die bedrijven het gewoon zelf oplossen. Juist die overmaat aan bureaucratie geeft bedrijven het idee dat ze dit soort dingen helemaal niet meer zelf hoeven te betalen maar gerust aan de overheid kunnen overlaten. Ze hebben, net als de politici die het regelen, waarschijnlijk nog het gevoel dat ze er iets goeds mee doen ook.
Zeldzaam dat ik het met jou eens ben.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.
Helaas gaat het toch mis. Als werkgevers geen personeel kunnen vinden dan is dat hun eigen probleem. Waar voor burgers eigen verantwoordelijkheid zou moeten gelden. moet het ook voor de bedrijven gelden.quote:
Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen.
Ik denk dat we hier met abmtenarenlogica te maken hebben. Een keer een rijbewijs vertrekken met mogelijke hoop een baan is minder andere subsidies. Eoa. ambtenaar gaat dan tussen het raamkijken door een sommetje maken en denkt, dikke winst voor de gemeente A'dam, hoera voor de overheid.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:55 schreef Fastmatti het volgende:
Hoe past dat in de doelstellingen van Amsterdam?
Op zich is het natuurlijk wel slim. Ze leiden hun eigen melkkoe op, maar hypocriet blijft het.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier met abmtenarenlogica te maken hebben. Een keer een rijbewijs vertrekken met mogelijke hoop een baan is minder andere subsidies. Eoa. ambtenaar gaat dan tussen het raamkijken door een sommetje maken en denkt, dikke winst voor de gemeente A'dam, hoera voor de overheid.
Als dit een reden is om niet meer opleidingen te vergoeden, dan loop je het risico dat bedrijven niet meer voor opleidingen gaan betalen omdat de staat dan de opleidingen voor hun branche niet meer vergoed, waardoor er minder mensen komen of de kosten hoger worden.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:43 schreef Oosthoek het volgende:
Ik vind het een compleet kutverhaal. De vervoersbranche recruiteert al actief mensen met een chauffeursopleiding in het vooruitzicht. Ik weet dat het openbaar vervoers bedrijf Utrecht het doet en dat er meerdere internationale vervoerders zijn die het doen. Daarom is het volstrekt belachelijk als we dit gaan uitvoeren.
Verreweg de meeste opleidingen worden niet betaald door het bedrijfsleven (alhoewel men natuurlijk mee betaalt via de belastingen), maar uit de algemene middelen.quote:Op vrijdag 14 december 2007 17:34 schreef Aoristus het volgende:
waarom betaalt het bedrijfsleven de benodigde kennis niet?
Dat is de prijs die je betaalt als je overheid er niet bij wilt hebben, toch? Vraag meets aanbodquote:Op vrijdag 14 december 2007 17:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Verreweg de meeste opleidingen worden niet betaald door het bedrijfsleven (alhoewel men natuurlijk mee betaalt via de belastingen), maar uit de algemene middelen.
Door het betalen van de opleiding kan iemand gewoon te duur worden.
Ik ben niet tegen overheid (minder zou wel prettig zijn).quote:Op vrijdag 14 december 2007 17:39 schreef Aoristus het volgende:
Dat is de prijs die je betaalt als je overheid er niet bij wilt hebben, toch? Vraag meets aanbod
De overheid heeft zich die taak toegeiegend dus dan klaag je automatisch bij die overheid.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.
Toegeeigend? Het is de schuld van de klagende "ondernemers"quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:16 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
De overheid heeft zich die taak toegeiegend dus dan klaag je automatisch bij die overheid.
Ik zie ze anders met 6 busjes tegelijk elke dag zich laten vervoeren, door Polen zelf en de transportbizz leeft op Polen. Transportbedrijven nemen an masse oostblokkers aan.quote:Op zaterdag 15 december 2007 10:12 schreef sigme het volgende:
Nah, voor binnenlands vervoer heb je niks aan Polen.
Dat soort busjesvervoer is geen betaald vervoer (dan zou het onder de taxiwet vallen), dus die telklen niet (om werklozen aan betaalde arbeid te krijgen in de vervoersbranche).quote:Op zaterdag 15 december 2007 10:24 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zie ze anders met 6 busjes tegelijk elke dag zich laten vervoeren, door Polen zelf en de transportbizz leeft op Polen. Transportbedrijven nemen an masse oostblokkers aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |