abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55270855
Bron: Elsevier
quote:
De Dienst Werk en Inkomen (DWI) van de gemeente Amsterdam betaalt de lessen en het rijexamen voor werklozen als ze daardoor concreet uitzicht krijgen op een baan. Het gaat om enkele honderden langdurig werklozen die zo aan werk moeten worden geholpen.

De gemeente Amsterdam helpt werklozen aan rijbewijs
Dat heeft woordvoerder Bartho Boer van de gemeente Amsterdam bevestigd aan elsevier.nl. DWI wil er volgens de zegsman alles aan doen om werklozen weer aan het werk te krijgen.

Vervoersbranche
Het initiatief komt voort uit overleg met de vervoersbranche, waar volgens de woordvoerder een ‘schreeuwend tekort’ is aan gekwalificeerd personeel. Het gaat niet alleen om het autorijbewijs, maar ook om het roze papiertje voor de vrachtwagen en de bus.

Net als bij andere reïntegratieprojecten voor langdurig werklozen gaat het in principe om een gift. Ook als de werklozen door het rijbewijs een baan weten te bemachtigen, hoeven ze niets terug te betalen.

Aanbesteding
Boer schat dat tussen de honderd en tweehonderd werkloze Amsterdammers financieel worden geholpen met het halen van het rijbewijs B. Voor het rijdocument C/D gaat het naar schatting om vijftig tot honderd mensen.

Hoeveel rijlessen de gemeente betaalt voor de werklozen of hoe vaak ze mogen zakken voordat de geldkraan dicht gaat, is nog niet duidelijk. Eerst gaat de gemeente de voorstellen van rijscholen bekijken en daaruit de beste opties kiezen. De openbare aanbesteding is sinds vandaag geopend.
De vervoersbranche heeft een 'schreeuwend tekort' aan gekwalificeerd personeel. Een ideetje zou dan zijn om zelf mensen op te leiden. Maar ja, waarom zelf betalen voor iets dat je via de plaatselijke politiek ook op het bordje van de belastingbetaler kan leggen? Zo blijft het top-inkomen tenminste gegarandeerd en het geeft de heren politici een warm gevoel van binnen de mensheid weer vooruit geholpen te hebben. Iedereen blij!

Wat een fantastisch land.
  vrijdag 14 december 2007 @ 15:26:53 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55271111
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: Elsevier
[..]

De vervoersbranche heeft een 'schreeuwend tekort' aan gekwalificeerd personeel. Een ideetje zou dan zijn om zelf mensen op te leiden. Maar ja, waarom zelf betalen voor iets dat je via de plaatselijke politiek ook op het bordje van de belastingbetaler kan leggen? Zo blijft het top-inkomen tenminste gegarandeerd en het geeft de heren politici een warm gevoel van binnen de mensheid weer vooruit geholpen te hebben. Iedereen blij!

Wat een fantastisch land.
Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.

Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55271238
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eindelijk heb je een keer een punt.
Dankje. Maar het is hetzelfde punt als ik altijd maak. Ik heb maar één punt.
quote:
Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen.
Waarom zou de overheid er voor moeten zorgen? Waarom wil je met alle geweld die bureaucraten erweer tussen hebben? Laat die bedrijven het gewoon zelf oplossen. Juist die overmaat aan bureaucratie geeft bedrijven het idee dat ze dit soort dingen helemaal niet meer zelf hoeven te betalen maar gerust aan de overheid kunnen overlaten. Ze hebben, net als de politici die het regelen, waarschijnlijk nog het gevoel dat ze er iets goeds mee doen ook.
pi_55271484
Zoals ik al op de FP neerplempte:

Ik vind het een compleet kutverhaal. De vervoersbranche recruiteert al actief mensen met een chauffeursopleiding in het vooruitzicht. Ik weet dat het openbaar vervoers bedrijf Utrecht het doet en dat er meerdere internationale vervoerders zijn die het doen. Daarom is het volstrekt belachelijk als we dit gaan uitvoeren.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  vrijdag 14 december 2007 @ 15:44:36 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55271516
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 14 december 2007 @ 15:46:34 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55271566
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dankje. Maar het is hetzelfde punt als ik altijd maak. Ik heb maar één punt.
[..]

Waarom zou de overheid er voor moeten zorgen? Waarom wil je met alle geweld die bureaucraten erweer tussen hebben? Laat die bedrijven het gewoon zelf oplossen. Juist die overmaat aan bureaucratie geeft bedrijven het idee dat ze dit soort dingen helemaal niet meer zelf hoeven te betalen maar gerust aan de overheid kunnen overlaten. Ze hebben, net als de politici die het regelen, waarschijnlijk nog het gevoel dat ze er iets goeds mee doen ook.
De vrije markt wil een overheid die hun (toekomstige) personeel opleid. Vrije keus, vrije markt. Een uitstekend libertarisch uitgangspunt.

Maar niet van MIJN centen aub! Ik betaal zelf voor mijn opleiding, van mij krijgen ze niets meer.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55271748
Nog even los van de problemen die ik heb met dit soort subsidies. Amsterdam is echt zeer hypocriet. Ze jagen de automobilist de stad uit, maar gaan nu zelf mensen een rijbewijs geven. Ze hebben toch zo'n goed OV in de stad? Dat argument wordt tenminste altijd gebruikt om de automobilist uit te melken. Hoe past dat in de doelstellingen van Amsterdam?
pi_55271819
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.
Zeldzaam dat ik het met jou eens ben.
quote:


Ik eis dat die bedrijven een kwart van hun winst afdragen aan gemeente instellingen die voor opleidingen zorgen. Als de overheid er dan toch voor moet zorgen iig niet van MIJN centen.
Helaas gaat het toch mis. Als werkgevers geen personeel kunnen vinden dan is dat hun eigen probleem. Waar voor burgers eigen verantwoordelijkheid zou moeten gelden. moet het ook voor de bedrijven gelden.
  † In Memoriam † vrijdag 14 december 2007 @ 15:58:18 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55271822
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:55 schreef Fastmatti het volgende:
Hoe past dat in de doelstellingen van Amsterdam?
Ik denk dat we hier met abmtenarenlogica te maken hebben. Een keer een rijbewijs vertrekken met mogelijke hoop een baan is minder andere subsidies. Eoa. ambtenaar gaat dan tussen het raamkijken door een sommetje maken en denkt, dikke winst voor de gemeente A'dam, hoera voor de overheid.
Carpe Libertatem
pi_55271863
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik denk dat we hier met abmtenarenlogica te maken hebben. Een keer een rijbewijs vertrekken met mogelijke hoop een baan is minder andere subsidies. Eoa. ambtenaar gaat dan tussen het raamkijken door een sommetje maken en denkt, dikke winst voor de gemeente A'dam, hoera voor de overheid.
Op zich is het natuurlijk wel slim. Ze leiden hun eigen melkkoe op, maar hypocriet blijft het.
pi_55273674
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:43 schreef Oosthoek het volgende:

Ik vind het een compleet kutverhaal. De vervoersbranche recruiteert al actief mensen met een chauffeursopleiding in het vooruitzicht. Ik weet dat het openbaar vervoers bedrijf Utrecht het doet en dat er meerdere internationale vervoerders zijn die het doen. Daarom is het volstrekt belachelijk als we dit gaan uitvoeren.
Als dit een reden is om niet meer opleidingen te vergoeden, dan loop je het risico dat bedrijven niet meer voor opleidingen gaan betalen omdat de staat dan de opleidingen voor hun branche niet meer vergoed, waardoor er minder mensen komen of de kosten hoger worden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat men nog wel banen te vergeven heeft, maar waarbij het niet meer financieel haalbaar is om de mensen op te leiden. De echte schaarste wordt dan opgelost, maar de banen die nog extra zouden kunnen komen worden zo wel geblokkeerd.

Het is niet zo zwart-wit denk ik...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 14 december 2007 @ 17:34:46 #12
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_55273950
Vreemde redenering, de busmaatschappijen zijn allemaal geliberaliseerd, waarom betaalt het bedrijfsleven de benodigde kennis niet? Iedereen weet dat een rijbewijs halen schreeuwend duur is
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_55273985
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 17:34 schreef Aoristus het volgende:
waarom betaalt het bedrijfsleven de benodigde kennis niet?
Verreweg de meeste opleidingen worden niet betaald door het bedrijfsleven (alhoewel men natuurlijk mee betaalt via de belastingen), maar uit de algemene middelen.

Door het betalen van de opleiding kan iemand gewoon te duur worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 14 december 2007 @ 17:39:40 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_55274021
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 17:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Verreweg de meeste opleidingen worden niet betaald door het bedrijfsleven (alhoewel men natuurlijk mee betaalt via de belastingen), maar uit de algemene middelen.

Door het betalen van de opleiding kan iemand gewoon te duur worden.
Dat is de prijs die je betaalt als je overheid er niet bij wilt hebben, toch? Vraag meets aanbod
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_55274117
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 17:39 schreef Aoristus het volgende:

Dat is de prijs die je betaalt als je overheid er niet bij wilt hebben, toch? Vraag meets aanbod
Ik ben niet tegen overheid (minder zou wel prettig zijn).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55274182
En ik dacht dat we een fileprobleem hadden en dat de overhuid juist het OV aan het stimuleren is voor iedereen ipv autorijden.

Onee, alleen de armen die al geld toekrijgen, krijgen ook nog eens een gratis rijbewijs, terwijl de gewone man met een auto telkens meer moet betalen. Ja, zo werkt het.
pi_55274530
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Eindelijk heb je een keer een punt. Ik erger me al jaren aan die zielige "ondernemers" die klagen over niet -gekwalificeerd personeel maar zelf niets ondernemen om daar verandering in te brengen.
De overheid heeft zich die taak toegeiegend dus dan klaag je automatisch bij die overheid.
  vrijdag 14 december 2007 @ 18:36:05 #18
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_55274891
En na twee keer zakken krijgen ze het papiertje ook gewoon zeker
  vrijdag 14 december 2007 @ 18:45:27 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55275018
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 18:16 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

De overheid heeft zich die taak toegeiegend dus dan klaag je automatisch bij die overheid.
Toegeeigend? Het is de schuld van de klagende "ondernemers"
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55286378
Het is natuurlijk ook een kwestie van verschillende belangen & risico's.

Ondernemers hebben personeel met rijbewijs nodig, daarbij geldt natuurlijk wat DS4 ook al zegt; het kan soms voor die ondernemer niet (meer) uit nog te investeren in papieren, waar dat voor de bijstandverstrekker wél uit kan. De een bespaart, de ander kan meer omzet draaien. Maar de mate waarin de een bespaart en de ander meer omzet maakt, is niet gelijk, en dus is het wel of niet rendabel zijn van de investering voor deze partijen ongelijk.

Ten tweede kan een ondernemer het risico van de investering in rijbewijs & chauffeursdiploma voor een onbekende, niet in bezit van deze papieren en dus ook niet in bezit van relevante werkervaring, bijna niet inschatten. De uitkeringsinstantie kan dat vaak beter (kent de persoon, kan er gesprekken mee voeren, heeft weet van voorgaande pogingen in andere richtingen etc).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:06:00 #21
798 voyeur
bemoeit zich
pi_55286454
Ja, ja, maar maak dan een convenant waarbij de vervoersbranche belooft xx mensen feitelijk aan een baan te helpen die via dit gesponsorde circuit binnen komen. Dan compenseert dat door het wegvallen van uitkeringen en belastingafdrachten etc voor de kosten.

Nu is het volstrekt eenzijdig in het belang van de vervoersbranche, die alsnog kan besluiten Poolse chauffeurs aan te nemen en die nog minder te betalen 'omdat het aanbod van gekwalificieerd personeel al zo hoog is'.
Here we are now, entertain us.
pi_55286511
Nah, voor binnenlands vervoer heb je niks aan Polen.
Convenanten zijn ingewikkelde regelingen, met controles, rapportages, verslaglegging, normen, evaluaties etc. Dát is pas baantjesbeschermerij van de ambtelijke stand (en wegjagen van ondernemers, zeker die kleinere), en het is afdwingen van brancheorganistie-op-initiatief-van-overheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 15 december 2007 @ 10:24:11 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55286609
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:12 schreef sigme het volgende:
Nah, voor binnenlands vervoer heb je niks aan Polen.
Ik zie ze anders met 6 busjes tegelijk elke dag zich laten vervoeren, door Polen zelf en de transportbizz leeft op Polen. Transportbedrijven nemen an masse oostblokkers aan.
Carpe Libertatem
pi_55286747
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:24 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik zie ze anders met 6 busjes tegelijk elke dag zich laten vervoeren, door Polen zelf en de transportbizz leeft op Polen. Transportbedrijven nemen an masse oostblokkers aan.
Dat soort busjesvervoer is geen betaald vervoer (dan zou het onder de taxiwet vallen), dus die telklen niet (om werklozen aan betaalde arbeid te krijgen in de vervoersbranche).

Transportbedrijven nemen inderdaad veel Polen aan, maar er is veel transport dat *niet* geschikt uit te besteden is aan buitenlanders (omdat er Nederlands praat/papierwerk aan te pas komt). Hoe zeggen ze dat; het is geen zerosum ofzo. Dat er veel Poolse chauffeurs worden gebruikt betekent niet dat Nederlandse chauffeurs niet meer gewild zijn, dat zijn ze wel en er is een tekort aan, maar in een andere tak dan waar die Polen nuttig (en goedkoop) zijn.

Overigens zijn die Polen o.a. goedkoop omdat ze vrijgesteld zijn van chauffeursdiploma-volgens-Nederlandse-standaard. Een buitengewoon fraai ambtenarengewrocht, ik zal het topic even opzoeken.Edit: [Only in Holland] Chauffeursdiploma.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')