2. Taaltip van de week: 'dineetje/dinertje'quote:Op woensdag 19 december 2007 18:55 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Het is een "Diner" dus word 't "Dinertje"
Frans woordje hè...
quote:Op woensdag 19 december 2007 19:04 schreef JDude het volgende:
[..]
2. Taaltip van de week: 'dineetje/dinertje'
Het verkleinwoord van 'diner' wordt geschreven als 'dineetje'. Verkleinwoorden van aan het Frans
ontleende woorden worden zodanig aangepast dat een verkeerde uitspraak wordt voorkomen. De
schrijfwijze 'dinertje' kan tot een verkeerde uitspraak leiden, namelijk met een r en een korte e-klank
(rijmend op 'hertje'). Daarom wordt de klinker e verdubbeld en wordt de r achterwege gelaten, want die
wordt niet uitgesproken. Deze argumenten zouden in principe ook voor het grondwoord 'diner' kunnen
gelden, alleen daarvan weet iedereen dat het een Frans woord is dat op z'n Frans uitgesproken moet
worden. Zodra je er het Nederlandse achtervoegsel -tje achter plakt, is dat echter niet meer zo duidelijk.
Het Groene Boekje vermeldt naast 'dineetje' ook 'di.ner.tje'. Deze schrijfwijze is uitsluitend van toepassing
als het woord wordt afgebroken aan het eind van een regel. Bij afbreking voor -tje wordt de tweede e een r
(in 'diner-tje' zien we dus het oorspronkelijke 'diner' weer terug). Als we afbreken na di- wordt het 'dineetje'.
Andere Franse woorden die in het Nederlands een aangepast verkleinwoord krijgen, zijn bijvoorbeeld
'souvenir - souveniertje', 'depot - depootje', 'cliché - clicheetje'.
http://www.taalpost.nl/texts/archief/pdf/taalpost_77.pdf
quote:Op woensdag 19 december 2007 20:21 schreef veldmuis het volgende:
Hallo! JD, jouw beurt!
De heuvelpaupers!
Kapotstampen die gastenquote:Op woensdag 19 december 2007 20:23 schreef Kuukske het volgende:
Ja, belachelijk. Dat ze daar de boel afgraven tot aan de hel ofzo.
Dan worden hun kleren viesquote:Op woensdag 19 december 2007 20:22 schreef veldmuis het volgende:
En de belastingbetaler maar betalen..
Snap niet dat de politie niet een keer hard ingrijpt ofzo
Mwuhahahaha.quote:
Same here.quote:Op donderdag 20 december 2007 08:43 schreef BossFight het volgende:
Nog 1 dagje werken/uit den neusch eeten.
De helft van de school is richting Dusseldorf dus het is lekker rustig.
Op mijn gemak nog wat dingetjes afronden en dan eindelijk mijn welverdiende rust!
Sterfquote:Op donderdag 20 december 2007 15:37 schreef Kuukske het volgende:
VAKAAAAANTIEEHIEIEIEIE.
Kijk rond op school.quote:Op donderdag 20 december 2007 15:40 schreef tha_rizzo het volgende:
Zijn er nog leuke vrouwen die me willen troosten?![]()
Morgenavond, met m'n werk. [14.gif]quote:Op donderdag 20 december 2007 15:50 schreef BossFight het volgende:
BIER ZUIPEN GODVER!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik drink niet minder!quote:Op donderdag 20 december 2007 15:57 schreef Kuukske het volgende:
Ik drink niet meer.
Waar gaan jullie heen?quote:Op donderdag 20 december 2007 15:54 schreef JDude het volgende:
[..]
Morgenavond, met m'n werk. [14.gif]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |