abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55355541
Haha duidelijk echt een lompe investering.
Voor 7.000 euro of iets heb je al super 2e hands auto's die mooi zijn en nog ajren meegaan.

Maar je kan natuurlijk ook gaan opscheppen met een auto die duur is en waar je nog jaren voor betaald.

En dezelfde mensen zich maar afvragen hoe het komt dat ze zoveel schulden krijgen, vullen ene gat met de andere
ik maak feiten van eventuele twijfels
  dinsdag 18 december 2007 @ 10:36:35 #77
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_55355682
quote:
Op maandag 17 december 2007 16:45 schreef S1nn3rz het volgende:
mensen bij een bank hebben inzicht in het aantal persoonlijke leningen bij jun instelling. wat is daar onduidelijk aan? of welke bron wil je zien? het zal vast niet op nu.nl staan.
Dus die weten meteen ook alle gegevens van alle andere financiële instellingen plus de autoverkopen en welk deel daarvan is gefinancierd met een lening?
Je bronnen blijven vaag. Fijn dat je met een bankklerkje in een kroeg aan de bar hebt gehangen, maar betrouwbaar is die info niet, hoor.

Verder blijf je de leasebakken stug vergeten. Om maar eens wel een bron te gebruiken:
quote:
Lease-auto’s maken meer dan een kwart van de nieuwverkoop uit en de verkoop aan het klein zakelijke segment en de fleetowners, dat wil zeggen bedrijven die de auto’s op de balans hebben geplaatst, maakt nog eens zo’n 8% van het totaal uit. Gezamenlijk neemt de zakelijke markt dus ruim een derde van de nieuwverkoop in Nederland voor zijn rekening.
bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/60747

Hoe ga je dat rijmen met je uitspraak dat 8 van de 10 nieuwe auto's met een lening gekocht worden?
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_55356157
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:27 schreef RSie het volgende:
natuurlijk is een auto 1 van de slechtste investeringen die je kunt doen.
maar auto's met huizen vergelijken is appels en peren, vandaar ook mijn niet direct feitelijk onderbouwde reply.
maar er van meet af aan vanuit gaan dat een huis van 2 ton binnen tien jaar gelijk 2.5 ton waard is dat is ook een beetje kort door de bocht.
Het was een voorbeeld!!! Had ik een complete berekening voor je moeten maken; rekening houdend met het onderhoud, locatie, energie label, bodemverontreiniging, bouwplannen enz enz enz. Of was het gewoon duidelijk wat ik bedoelde?
pi_55356314
quote:
Op maandag 17 december 2007 07:41 schreef S1nn3rz het volgende:
grappig dat al die moraalriddertjes hier roepen dat je niet moet lenen, dit terwijl 8 van de 10 nieuw verkochte auto's inclusief lening is.
cafépraat hoor. Dat wordt inderdaad vaak gezegd, maar als ik er bij onze autodealer naar vroeg (soms zijn de leningen nl goedkoper dan de intrest, maar blijkt dat je dan je korting verliest waardoor het toch duurder uitkomt) zei die dat het maar rond de 10à15% is waarvoor ze een lening moeten regelen.

Als ik in mijn familie kijk lijkt het ook logischer, er rijden daar 17 auto's rond, en geen enkele is op afbetaling gekocht...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71761898
Topic beetje dood, maar nog steeds interessant lijkt me? Ben ook wel benieuwd naar jullie mening omtrent een lening (helemaal in deze tijd).
pi_71762109
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:07 schreef mcaz het volgende:
Topic beetje dood, maar nog steeds interessant lijkt me? Ben ook wel benieuwd naar jullie mening omtrent een lening (helemaal in deze tijd).
Geen idee wat er eerder al in het topic gezegd is, maar het zal waarschijnlijk neerkomen op: voor iets vergankelijks als een auto kun je beter niet lenen, maar als je dan toch een auto moet hebben, dan kun je waarschijnlijk beter een niet al te jonge occasion nemen (een nieuwe auto daalt harder in waarde dan je kunt aflossen, een jonge occasion wat minder, maar is nog steeds een hoop geld als je het niet zelf kunt ophoesten). Verder is het feit dat we nu schijnbaar in een economische crisis zitten niet heel erg relevant imo.
  maandag 10 augustus 2009 @ 15:43:50 #82
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_71762868
Goeie kick...
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_71763061
ja goede kick
pi_71763076
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:16 schreef anboni het volgende:

[..]
Geen idee wat er eerder al in het topic gezegd is, maar het zal waarschijnlijk neerkomen op: voor iets vergankelijks als een auto kun je beter niet lenen,
Waarom vergankelijk? Als je een nieuwe auto koopt (dus met garantie) en deze all-risk verzekert, weet je 99% zeker wat deze y jaar en x kilometer later nog waard is en met vrijwel 0% risico. Daarnaast gelden bij veel merken vaste onderhoudsprijzen voor de eerste jaren, dus kan je precies uitrekenen wat autorijden je de eerste jaren gaat kosten: aflossing lening (=vast) + wegenbelastng (=vast) + verzekering (=vast) + onderhoud (=vast) + brandstof (enige variabele post).
Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
  maandag 10 augustus 2009 @ 15:53:11 #85
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_71763126
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:51 schreef Psycho_dad het volgende:
Waarom vergankelijk? Als je een nieuwe auto koopt (dus met garantie) en deze all-risk verzekert, weet je 99% zeker wat deze y jaar en x kilometer later nog waard is
Yep... minder.
Er is dan dus waarde 'vergaan'.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_71763216
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:53 schreef Dromer het volgende:

[..]

Yep... minder.
Er is dan dus waarde 'vergaan'.
Ja ok, maar dat geldt voor 99% van de dingen die je koopt. Alleen een huis is redelijk waardevast en zelfs dat is nu even te betwijfelen
Ik leest zijn bericht als dat een auto vergankelijker zou zijn dan andere spullen.
Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
pi_71763219
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:07 schreef mcaz het volgende:
Topic beetje dood, maar nog steeds interessant lijkt me? Ben ook wel benieuwd naar jullie mening omtrent een lening (helemaal in deze tijd).
Een lening voor een auto an-sich is niet echt het meest slimme, tenzij je hem dik in de verzekering gooit en zo dus "relatief" zeker bent dat je niet nog 2 jaar mag betalen aan een inmiddels total-loss verklaarde auto bij een ongeluk. Aan de andere kant van de vergelijking kan het zo zijn dat je jezelf qua werk/functie aanzienlijk kan verbeteren, maar dat de extra reistijd je dwingt tot het kopen van een auto. Dan zou je het een valide economische investering kunnen noemen, mits je gaat voor een rendabele oplossing, en het geld niet in de velgen en subwoofer stopt.

Daar tussen zit een heel groot grijs gebied, met mensen wier meningen gevoed worden met het geloof dat ze alles pertinent in eigen hand moeten houden, en dat het en statussymbool is etc, dit vaak terwijl werkgevers prima (lees goedkopere) oplossingen aanbieden in de vorm van OV abonnementen, voordeeltjes voor carpoolers etc.

Als je dat wat los kan laten, en het hele eisen pakket qua vervoer eens optelt, kan het zomaar zijn dat een greenwheels abonnement voor incidenteel privé autogebruik, en een OV abbo van de baas voor het woon-werk verkeer het meest voordelige is, maar voor veel mensen is dat niet eens een optie in de besluitvorming, laat staan een keuze, en op die basis willen ze dan nog wel eens ondoordachte financiële verplichtingen aangaan, in de vorm van leningen etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71763757
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:56 schreef Psycho_dad het volgende:

Ja ok, maar dat geldt voor 99% van de dingen die je koopt. Alleen een huis is redelijk waardevast en zelfs dat is nu even te betwijfelen
Ik leest zijn bericht als dat een auto vergankelijker zou zijn dan andere spullen.
Misschien is vergankelijk niet de juiste woordkeuze, feit is dat je bij een auto een groter risico van tenietgaan hebt dan bij bijvoorbeeld een televisie (ja ik weet het, andere prijsklasse, kan ff geen beter voorbeeld verzinnen ). Dan kun je je wel weer all risk gaan verzekeren, maar als je al moest lenen om die auto te kopen dan worden die maandelijkse kosten ook behoorlijk.
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:56 schreef fruityloop het volgende:
Als je dat wat los kan laten, en het hele eisen pakket qua vervoer eens optelt, kan het zomaar zijn dat een greenwheels abonnement voor incidenteel privé autogebruik, en een OV abbo van de baas voor het woon-werk verkeer het meest voordelige is, maar voor veel mensen is dat niet eens een optie in de besluitvorming, laat staan een keuze, en op die basis willen ze dan nog wel eens ondoordachte financiële verplichtingen aangaan, in de vorm van leningen etc.
Tja, als je dat soort vergelijkingen gaat maken, dan moet je ook wel naar het complete plaatje kijken. Ik heb sinds kort een nieuw huis en een nieuwe baan (ook in die volgorde). OV zou zeker voordeliger zijn, maar die optie viel al heel snel af, stomweg omdat de verbinding te beroerd is (minimaal 1 uur enkele reis met OV, tegenover 30-40 minuten met de auto, inclusief files [in deze tijd rijd ik er krap 25 minuten over] ). Maar goed, daar ging deze discussie niet over
pi_71781483
Misschien een beetje een domme vraag maar kun je het uitrekenen wat je auto ongeveer waard is over een x aantal jaar. Neem bijvoorbeeld een Audi A3 uit 2005/2006, die zijn redelijk waarde vast toch? Als je een lening aangaat met een looptijd van +/- 3 jaar en je auto is nog steeds redelijk wat waard naar 3 jaar dan is het toch geen slechte investering om te lenen voor je auto? Ben geen ervaringsdeskundige maar dit moet toch redelijk kloppen?
pi_71781562
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 08:49 schreef mcaz het volgende:
Misschien een beetje een domme vraag maar kun je het uitrekenen wat je auto ongeveer waard is over een x aantal jaar. Neem bijvoorbeeld een Audi A3 uit 2005/2006, die zijn redelijk waarde vast toch? Als je een lening aangaat met een looptijd van +/- 3 jaar en je auto is nog steeds redelijk wat waard naar 3 jaar dan is het toch geen slechte investering om te lenen voor je auto? Ben geen ervaringsdeskundige maar dit moet toch redelijk kloppen?
Dit is denk ik wel een redelijk makkelijk staatje, staat ook de waardevermindering per maand±

http://www.daihatsu.nl/files/autokosten-2008-benzine-klasse.pdf
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_71781665
waardevast?

uitgaande van een A3 van 2005, dan is die ongeveer een 14500¤ waard (gekocht bij een officiele audidealer). Als ik eentje van het jaar 2002 neem dan is die rond de 10.000¤ waard. Een afschrijving van 1500¤ per jaar dus, wat de standaard afschrijving is hoor.

Als je hem verkoopt na die 3 jaar moet je dus de intresten (grofweg 6% over die 14500¤ per jaar, dus zo'n 450¤) mee als afschrijving aanzien (zijn extra kosten die je maakt), dus dan heb je een afschrijving van 5000¤.

Niet dat het zoveel scheelt, maar 200¤ extra afschrijving laat je wel toe vb een A4 te rijden ipv een A3, zonder dat het je er 1¤ extra aan hoeft te spenderen tov een A3+lening.

Verder ga jij er vanuit dat er geen plotse waardedaling is (zoals een total loss)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:08:23 #92
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71781735
Humor, een topic uit 2007 krijgt een mega kick en exact dezelfde discussie start gewoon weer van vooraf aan
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71783786
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 09:08 schreef klusfoobje het volgende:
Humor, een topic uit 2007 krijgt een mega kick en exact dezelfde discussie start gewoon weer van vooraf aan
Ach ja, hij had ook meteen een nieuw topic aan kunnen maken
pi_71789927
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:16 schreef anboni het volgende:

[..]

Misschien is vergankelijk niet de juiste woordkeuze, feit is dat je bij een auto een groter risico van tenietgaan hebt dan bij bijvoorbeeld een televisie (ja ik weet het, andere prijsklasse, kan ff geen beter voorbeeld verzinnen ). Dan kun je je wel weer all risk gaan verzekeren, maar als je al moest lenen om die auto te kopen dan worden die maandelijkse kosten ook behoorlijk.
[..]

Tja, als je dat soort vergelijkingen gaat maken, dan moet je ook wel naar het complete plaatje kijken. Ik heb sinds kort een nieuw huis en een nieuwe baan (ook in die volgorde). OV zou zeker voordeliger zijn, maar die optie viel al heel snel af, stomweg omdat de verbinding te beroerd is (minimaal 1 uur enkele reis met OV, tegenover 30-40 minuten met de auto, inclusief files [in deze tijd rijd ik er krap 25 minuten over] ). Maar goed, daar ging deze discussie niet over
Tsja, zoveel mensen zoveel plaatjes.. Ik kan voor ~3 euro/dag met de stadsbus gaan, en dat kost me 20 minuten, ik kan met de auto gaan wat me met parkeren 10 a 15 minuten kost, en aan parkeerkosten 6 euro/dag voor een gegarandeerde plek dichtbij, of ik kan met mijn fiets van de zaak fietsen, wat me ook 10 a 15 minuten kost.

Ik zal dus never nooit niet de auto pakken, dat is op alle fronten zonde van het geld, en levert nog eens geen noemenswaardige tijdwinst op ook.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71789950
als het regent blijf je echter droog
als de zon fel schijnt heb je tenminste niet te warm (met airco)
tussenin heb je geen kans op een regenbui (mits geen cabrio).

voila, redenen om de auto te nemen
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71790400
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:39 schreef Athmozz het volgende:
als het regent blijf je echter droog
als de zon fel schijnt heb je tenminste niet te warm (met airco)
tussenin heb je geen kans op een regenbui (mits geen cabrio).

voila, redenen om de auto te nemen
En een sportschool abbo om fit te blijven, zo wordt de fiets in de vergelijking alleen maar goedkoper hoor.. (en dan nog, mijn vriendin wil de auto mee naar het werk.. )
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71790520
Ok stel...ik leen voor m'n auto, rij hem total los, dan moet ik nog 3 jaar aflossen voor niets. Maar stel, ik heb 3 jaar gespaard voor mijn auto, en rij hem dan total los. wat is het verschil? Enkel het tijdsframe is anders dus lenen kan best.
pi_71792035
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:55 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En een sportschool abbo om fit te blijven, zo wordt de fiets in de vergelijking alleen maar goedkoper hoor.. (en dan nog, mijn vriendin wil de auto mee naar het werk.. )
ik rij op mijn werk genoeg met de fiets (gemiddeld km of 8 per dag, tijdens mijn werkuren) .
Mijn vriendin wil (nog) niet met mijn auto rijden, en zal het ook niet snel doen (momenteel zit ze aan 1 schadegeval ermee op de 3km die ze gereden heeft)
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 14:59 schreef mrPanerai het volgende:
Ok stel...ik leen voor m'n auto, rij hem total los, dan moet ik nog 3 jaar aflossen voor niets. Maar stel, ik heb 3 jaar gespaard voor mijn auto, en rij hem dan total los. wat is het verschil? Enkel het tijdsframe is anders dus lenen kan best.
Neen. Als je 3 jaar gespaard heb voor je auto en je rijdt hem total loss, dan hoef je met je inkomen op dat moment enkel je vervoer van dat moment te betalen. Stel ik koop een auto op afbetaling & rijd hem total loss, dan moet ik het geld voor de 2de ergens vandaan halen (wat weer een afbetaling gaat worden). Zo kan je dus klem komen te zittne dat je geen 2de auto kan kopen
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71792216
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:48 schreef Athmozz het volgende:


Neen. Als je 3 jaar gespaard heb voor je auto en je rijdt hem total loss, dan hoef je met je inkomen op dat moment enkel je vervoer van dat moment te betalen. Stel ik koop een auto op afbetaling & rijd hem total loss, dan moet ik het geld voor de 2de ergens vandaan halen (wat weer een afbetaling gaat worden). Zo kan je dus klem komen te zittne dat je geen 2de auto kan kopen
Maar in de tijd dat je spaart voor je auto heb je toch ook kosten voor vervoer van dat moment ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_71792277
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:55 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar in de tijd dat je spaart voor je auto heb je toch ook kosten voor vervoer van dat moment ?
lenen doe je sowieso enkel voor je eerste wagen lijkt me, die die je koopt als je nog niet / amper gewerkt hebt. Als je al werkt en je moet dan nog lenen voor een auto moet je je uitgavenpatroon eens grondig bekijken of een brikje van 1000¤ gaan rijden.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')