abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55195350
Voorgaande topics.
  • Stemrecht en verstandelijk gehandicapten
  • geestelijk gehandicapte stemlokaal uitgezet. Stemrecht?

Wilsonbekwamen mogen stemmen

Nu.nl

DEN HAAG - Wilsonbekwamen mogen bij de volgende verkiezingen zelf hun stem uitbrengen. De Tweede Kamer ging dinsdag akkoord met een wetsvoorstel om hen niet langer van het kiesrecht uit te sluiten.

Directe aanleiding daarvoor was een uitspraak van de Raad van State in 2003. Die bepaalde dat het soms onredelijk kan zijn om iemand die wegens een geestelijke stoornis onder curatele is gesteld, uit te sluiten van het kiesrecht. Om wilsonbekwamen kiesrecht te geven, moet de Grondwet worden aangepast.

Geronseld

Sommige fracties, waaronder de SP en de PVV, benadrukten vorige week bij de bespreking van het voorstel dat voorkomen moet worden dat stemmen van wilsonbekwamen worden geronseld.

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) stelde toen dat van zorginstellingen, ouders en curatoren verwacht mag worden dat ze erop toezien dat geen misbruik wordt gemaakt van de kwetsbaarheid van wilsonbekwamen.

Tja wat moet je hier op zeggen......

[ Bericht 15% gewijzigd door Drugshond op 12-12-2007 01:47:54 ]
  •   dinsdag 11 december 2007 @ 17:06:29 #2
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_55195570
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 16:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

Tja wat moet je hier op zeggen......

Tja, waarom open je er dan een topic over?
    pi_55195583
    Mensen worden toch niet zomaar wilsonbekwaam gesteld? Hoe kunnen ze dan weldoordacht een stem uitbrengen?
    pi_55195602
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Tja, waarom open je er dan een topic over?
    Misschien dat anderen er iets over kunnen zeggen, ik ff niet behalve dat ik het onzin vind die mensen zijn niet voor niets onder curatele gesteld.
    pi_55195812
    Zolang al het volk met chronische onderbuik-pijntjes massaal op een lijk mag stemmen, is deze stap niet ál te groot.
    º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
    „ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
    from albania.
    pi_55196097
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef N.icka het volgende:
    Mensen worden toch niet zomaar wilsonbekwaam gesteld? Hoe kunnen ze dan weldoordacht een stem uitbrengen?
    MBO of lager...
      dinsdag 11 december 2007 @ 18:17:41 #7
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_55197239
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef N.icka het volgende:
    Er zijn hele wijken die wilders stemmen, die zijn dan weer niet wilsonbekwaam...

Maar goed, ik ging ooit eens met een groep verstandelijke beperkten stemmen.. 1 stond onder curatelen, mocht dus niet stemmen en de andere wel. Beiden mongooltjes. De geen die niet mocht stemmen was vrij dominant naar de andere, hij zou dus wel bepalen wat er gestemd moest worden. Dus ze gingen samen achter het stemhokje staan, zegt er een zo'n medewerker van het stembureau he niet samen hachter het hokje, dus ze schrikken allebei terug die medewerker ziet ze en zegt: Ow is al goed....

Maar goed, ik heb ook clienten gehad die een betere keus maakten dan ik. Simpelweg omdat die mensen, gewoon onderzoek erna deden en zo een mening vormden, een mening hebben over standpunten en vind dan ook dat zij die mening mogen uiten in een stem.
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
      dinsdag 11 december 2007 @ 19:54:53 #8
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_55199646
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 18:17 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Er zijn hele wijken die wilders stemmen, die zijn dan weer niet wilsonbekwaam...

Maar goed, ik ging ooit eens met een groep verstandelijke beperkten stemmen.. 1 stond onder curatelen, mocht dus niet stemmen en de andere wel.
    Dat is ook de reden dat men de wet aan gaat passen. Het is een redelijk willekeurige groep die nu niet kiesgerechtigd is. De ene kan behoorlijk zwaar gehandicapt zijn en niet onder curatele zijn gesteld omdat dat door zijn persoonlijke omstandigheden niet noodzakelijk is, de ander is veel minder gehandicapt, maar wel onder curatele gesteld. De eerste is wel kiesgerechtigd is, de tweede niet.
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:07:24 #9
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_55200462
    Het CDA moet natuurlijk wel zijn doelgroep kunnen laten stemmen, anders worden ze nooit meer de grootste.
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:32:18 #11
    92279 N.icka
    Windforce 11
    pi_55200844
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 19:54 schreef freako het volgende:

[..]

Dat is ook de reden dat men de wet aan gaat passen. Het is een redelijk willekeurige groep die nu niet kiesgerechtigd is. De ene kan behoorlijk zwaar gehandicapt zijn en niet onder curatele zijn gesteld omdat dat door zijn persoonlijke omstandigheden niet noodzakelijk is, de ander is veel minder gehandicapt, maar wel onder curatele gesteld. De eerste is wel kiesgerechtigd is, de tweede niet.
    Maar onder curatel staan is toch niet hetzelfde als wilsonbekwaam? ik dacht dat onder curatele staan alleen over geld ging .
    Iemand die dit precies weet?
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:34:18 #12
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_55200916
    Wie zijn er dan wilsonbekwaam?
    Gothics? emo's? linksen?
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_55201067
    Bij wilsonbekwaam mag je volgens mij meer dingen zelf beslissen.
    Onder curatele staan betekend dat je bijna niks meer zelf mag beslissen, alleen of je gaat trouwen/scheiden
    pi_55201089
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:34 schreef SeLang het volgende:
    Gothics? emo's? linksen?
    Wilsonbekwaam

In een aantal situaties is het heel duidelijk dat iemand niet zelf kan beslissen. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt bewusteloos is. In andere gevallen ligt het minder duidelijk, zoals in het geval van een psychiatrische ziekte. Een psychiatrische cliënt kan de ene keer wel en de andere keer niet in staat zijn om te beslissen. Soms kan iemand als gedeeltelijk of tijdelijk wilsonbekwaam gezien worden.

In zo'n geval moet de hulpverlener beoordelen of de cliënt in staat is om een beslissing te nemen. Daarbij kunnen de familie of mensen uit de omgeving van de cliënt een belangrijke rol spelen.

Maar wie daar precies onder vallen
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:43:13 #15
    92279 N.icka
    Windforce 11
    pi_55201161
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:40 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Wilsonbekwaam

In een aantal situaties is het heel duidelijk dat iemand niet zelf kan beslissen. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt bewusteloos is. In andere gevallen ligt het minder duidelijk, zoals in het geval van een psychiatrische ziekte. Een psychiatrische cliënt kan de ene keer wel en de andere keer niet in staat zijn om te beslissen. Soms kan iemand als gedeeltelijk of tijdelijk wilsonbekwaam gezien worden.

In zo'n geval moet de hulpverlener beoordelen of de cliënt in staat is om een beslissing te nemen. Daarbij kunnen de familie of mensen uit de omgeving van de cliënt een belangrijke rol spelen.

Maar wie daar precies onder vallen
    Ook enig idee hoe dat in zn werk gaat , ik neem aan dat een psychiater toch niet zomaar op elk moment iemand wilsonbekwaam kan verklaren? Enig idee wat de wettelijk bepalingen daarvoor zijn?
    pi_55201242
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:43 schreef N.icka het volgende:

[..]

Ook enig idee hoe dat in zn werk gaat , ik neem aan dat een psychiater toch niet zomaar op elk moment iemand wilsonbekwaam kan verklaren? Enig idee wat de wettelijk bepalingen daarvoor zijn?
    De Wet op het Mentorschap (BW 1, Titel 20) behandelt het instellen -door de kantonrechter (resp. de BOPZ-rechter)- van een mentorschap voor een meerjarige die op grond van zijn geestelijke of lichamelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat zelf zijn belangen van niet-vermogensrechtelijke aard behoorlijk waar te nemen (wilsonbekwaam). De mentor is bedoeld voor beslissingen inzake verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. De mentor legt verantwoording af aan de kantonrechter. Voor vermogensrechtelijke zaken kan een curator worden benoemd. Deze curator is bevoegd zowel op vermogensrechtelijk gebied als op het terrein van de mentor.

Ik kan alleen dit vinden op internet.
    Even zoeken in mn wetsboek.

Nee kan niks vinden erover, ik las ergens anders al dat het niet wettelijk is vastgelgd.
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:49:22 #17
    190186 hierissieweer
    pi_55201318
    iemand die onder curatele staat(een curator bepaald alles voor de cliënt van lichaam tot geld) is wils onbekwaam(dwz, kan niet zelf beslissen) iemand die bewind voering heeft gaat alleen over geld en mogen dus dan ook stemmen. Dan heb je ook nog mentorschap daar is de cliënt zelf verantwoordelijk voor alles maar iemand adviseert hem wel

Alleen clienten onder curatelen kunnen niet stemmen

[ Bericht 9% gewijzigd door hierissieweer op 11-12-2007 20:55:18 ]
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:53:19 #18
    190186 hierissieweer
    pi_55201433
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:46 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

De Wet op het Mentorschap (BW 1, Titel 20) behandelt het instellen -door de kantonrechter (resp. de BOPZ-rechter)- van een mentorschap voor een meerjarige die op grond van zijn geestelijke of lichamelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat zelf zijn belangen van niet-vermogensrechtelijke aard behoorlijk waar te nemen (wilsonbekwaam). De mentor is bedoeld voor beslissingen inzake verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. De mentor legt verantwoording af aan de kantonrechter. Voor vermogensrechtelijke zaken kan een curator worden benoemd. Deze curator is bevoegd zowel op vermogensrechtelijk gebied als op het terrein van de mentor.

Ik kan alleen dit vinden op internet.
    Even zoeken in mn wetsboek.

Nee kan niks vinden erover, ik las ergens anders al dat het niet wettelijk is vastgelgd.
    je moet de wet op de BOPZ hebben volgens mij staat na WB7
    pi_55201459
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:53 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

je moet de wet op de BOPZ hebben volgens mij staat na WB7
    Tnx ff zoeken.
      dinsdag 11 december 2007 @ 20:57:12 #20
    190186 hierissieweer
    pi_55201536
      dinsdag 11 december 2007 @ 21:00:17 #21
    92279 N.icka
    Windforce 11
    pi_55201618
    Bedankt voor de info
    pi_55201811
    quote:
    Dat is een stuk makkelijker.
      dinsdag 11 december 2007 @ 21:15:36 #23
    190186 hierissieweer
    pi_55202036
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 20:34 schreef SeLang het volgende:
    Gothics? emo's? linksen?
    Als je op straat een ongeluk krijgt en je bent niet bij bewustzijn ben je wils onbekwaam
    maar je kan dit ook dus structureel hebben bij door een aandoening. In dat geval word dit wel door een psychiator/arts/andere daartoe bevoegd persoon bevestigd en dat moet via de rechter(niet allemaal de zeflde rechter voor de mentorschap curatele en bewindvoering maar vraag me niet welke) geregeld worden
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')