quote:Op dinsdag 11 december 2007 16:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Tja wat moet je hier op zeggen......
Misschien dat anderen er iets over kunnen zeggen, ik ff niet behalve dat ik het onzin vind die mensen zijn niet voor niets onder curatele gesteld.quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Tja, waarom open je er dan een topic over?
MBO of lager...quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef N.icka het volgende:
Mensen worden toch niet zomaar wilsonbekwaam gesteld? Hoe kunnen ze dan weldoordacht een stem uitbrengen?
Er zijn hele wijken die wilders stemmen, die zijn dan weer niet wilsonbekwaam...quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:06 schreef N.icka het volgende:
Mensen worden toch niet zomaar wilsonbekwaam gesteld? Hoe kunnen ze dan weldoordacht een stem uitbrengen?
Dat is ook de reden dat men de wet aan gaat passen. Het is een redelijk willekeurige groep die nu niet kiesgerechtigd is. De ene kan behoorlijk zwaar gehandicapt zijn en niet onder curatele zijn gesteld omdat dat door zijn persoonlijke omstandigheden niet noodzakelijk is, de ander is veel minder gehandicapt, maar wel onder curatele gesteld. De eerste is wel kiesgerechtigd is, de tweede niet.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:17 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Er zijn hele wijken die wilders stemmen, die zijn dan weer niet wilsonbekwaam...
Maar goed, ik ging ooit eens met een groep verstandelijke beperkten stemmen.. 1 stond onder curatelen, mocht dus niet stemmen en de andere wel.
Maar onder curatel staan is toch niet hetzelfde als wilsonbekwaam? ik dacht dat onder curatele staan alleen over geld ging .quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:54 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat men de wet aan gaat passen. Het is een redelijk willekeurige groep die nu niet kiesgerechtigd is. De ene kan behoorlijk zwaar gehandicapt zijn en niet onder curatele zijn gesteld omdat dat door zijn persoonlijke omstandigheden niet noodzakelijk is, de ander is veel minder gehandicapt, maar wel onder curatele gesteld. De eerste is wel kiesgerechtigd is, de tweede niet.
Wilsonbekwaamquote:Op dinsdag 11 december 2007 20:34 schreef SeLang het volgende:
Wie zijn er dan wilsonbekwaam?
Gothics? emo's? linksen?
Ook enig idee hoe dat in zn werk gaat , ik neem aan dat een psychiater toch niet zomaar op elk moment iemand wilsonbekwaam kan verklaren? Enig idee wat de wettelijk bepalingen daarvoor zijn?quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:40 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Wilsonbekwaam
In een aantal situaties is het heel duidelijk dat iemand niet zelf kan beslissen. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt bewusteloos is. In andere gevallen ligt het minder duidelijk, zoals in het geval van een psychiatrische ziekte. Een psychiatrische cliënt kan de ene keer wel en de andere keer niet in staat zijn om te beslissen. Soms kan iemand als gedeeltelijk of tijdelijk wilsonbekwaam gezien worden.
In zo'n geval moet de hulpverlener beoordelen of de cliënt in staat is om een beslissing te nemen. Daarbij kunnen de familie of mensen uit de omgeving van de cliënt een belangrijke rol spelen.
Maar wie daar precies onder vallen![]()
De Wet op het Mentorschap (BW 1, Titel 20) behandelt het instellen -door de kantonrechter (resp. de BOPZ-rechter)- van een mentorschap voor een meerjarige die op grond van zijn geestelijke of lichamelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat zelf zijn belangen van niet-vermogensrechtelijke aard behoorlijk waar te nemen (wilsonbekwaam). De mentor is bedoeld voor beslissingen inzake verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. De mentor legt verantwoording af aan de kantonrechter. Voor vermogensrechtelijke zaken kan een curator worden benoemd. Deze curator is bevoegd zowel op vermogensrechtelijk gebied als op het terrein van de mentor.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:43 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ook enig idee hoe dat in zn werk gaat , ik neem aan dat een psychiater toch niet zomaar op elk moment iemand wilsonbekwaam kan verklaren? Enig idee wat de wettelijk bepalingen daarvoor zijn?
je moet de wet op de BOPZ hebben volgens mij staat na WB7quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:46 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
De Wet op het Mentorschap (BW 1, Titel 20) behandelt het instellen -door de kantonrechter (resp. de BOPZ-rechter)- van een mentorschap voor een meerjarige die op grond van zijn geestelijke of lichamelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat zelf zijn belangen van niet-vermogensrechtelijke aard behoorlijk waar te nemen (wilsonbekwaam). De mentor is bedoeld voor beslissingen inzake verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. De mentor legt verantwoording af aan de kantonrechter. Voor vermogensrechtelijke zaken kan een curator worden benoemd. Deze curator is bevoegd zowel op vermogensrechtelijk gebied als op het terrein van de mentor.
Ik kan alleen dit vinden op internet.
Even zoeken in mn wetsboek.
Nee kan niks vinden erover, ik las ergens anders al dat het niet wettelijk is vastgelgd.
Tnx ff zoeken.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:53 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
je moet de wet op de BOPZ hebben volgens mij staat na WB7
Dat is een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:57 schreef hierissieweer het volgende:
http://www.clientenraad.info/wilsonbe.htm
Als je op straat een ongeluk krijgt en je bent niet bij bewustzijn ben je wils onbekwaamquote:Op dinsdag 11 december 2007 20:34 schreef SeLang het volgende:
Wie zijn er dan wilsonbekwaam?
Gothics? emo's? linksen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |