abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43955662
quote:
Gehandicapte stemlokaal uit gesnauwd
De geestelijk gehandicapte Dennis Volmer (20) uit Purmerend is vorige week woensdag op brute wijze weggestuurd uit een stembureau dat was gevestigd in verpleeghuis Molentocht. Nadat Volmer zijn stemkaart had ingeleverd en een stemnummer kreeg uitgereikt, stapte hij met zijn moeder naar de stemcomputer. Maar daar stak het stembureau een stokje voor.

Een vrouwelijk lid van het bureau snauwde tegen Dennis: ''Je mag niet geholpen worden''. Toen moeder Volmer uitlegde dat Dennis gehandicapt is en kan lezen noch schrijven, sneerde de vrouw: ''Dan mag je helemaal niet aan de verkiezingen deelnemen.''

Volgens de familie Volmer is dit nog de 'gekuiste' versie. Dennis en z'n moeder zijn ter plekke in huilen uitgebarsten en ingestort en zijn zonder te stemmen weggegaan. Later hebben ze bij de politie aangifte gedaan.

Dennis had zich volgens de familie erg verheugd op zijn eerste keer stemmen. Als grote dierenvriend stond zijn keuze al vast. Dennis weet volgens een woordvoerder op zijn niveau heel goed waar het om draait. Hij werkt dagelijks in de groenvoorziening en staat in de spits van voetbalteam van Hellas Sport in Zaandam.

Een woordvoerder van de gemeente Purmerend wil alleen kwijt dat er ''naar de letter van de wet'' is gehandeld.
Sinds wanneer hebben mongooltjesgeestelijk gehandicapten stemrecht?

Ik hoorde laatst iets over een grondwetwijziging hierover. Weet iemand meer?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43955707
Dat hebben ze inderdaad.
Maar dan had hij maar een volmacht aan zijn moeder moeten geven zodat zij voor hem op de PvdD had kunnen stemmen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_43955719
Ligt maar net aan de mate van het handicap toch?

Je ziet toch het aantal stemmen op Partij voor de Dieren
pi_43955727
Ja dat vroeg ik mij ook al af, hij had een stemkaart dus mag stemmen. Ik heb mijn vriendin ook geholpen bij de stemmachine om te laten zien waar haar partij stond..geen commentaar gehad.
pi_43955729
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:01 schreef Napalm het volgende:

[..]

Al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang hoor. Behalve als je onder curatele staat.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_43955772
Volgens mij is dit niet zo abnormaal en worden ouderen ook vaak geholpen.
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:06:47 #7
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_43955780
Tuurlijk hebben ze dat, een grondwetwijziging daarover zou nogal drastische gevolgen hebben. Het is aan die ouders om in te zien dat hun zoon niet hoort te stemmen. Dat ze het daar niet mee eens zijn verbaast me ook niet echt. Overigens mag men wel geholpen worden door een familielid bij het stemmen, dus het stembureaulid is hier strafbaar lijkt me.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_43955820
quote:

[..]

De wet is er nog niet door aangezien er inderdaad een grondwetswijziging voor nodig is...
quote:
Stemrecht voor verstandelijk gehandicapten onder curatele

Over een paar jaar kunnen óók mensen met verstandelijke beperkingen die onder curatele zijn gesteld, stemmen. De Tweede Kamer heeft op 3 oktober voor een wijziging van de Grondwet gestemd. Dit is de eerste stap om artikel 54 van de Grondwet dat het stemmen verbiedt, te laten vervallen. Deze kiesrechtuitsluiting wordt ook geschrapt uit de Kieswet (artikel B 5). Na de verkiezingen moet de nieuwe Tweede Kamer nogmaals voor schrappen stemmen en ook moet de Eerste Kamer nog voor stemmen, voordat deze Grondwetswijziging van kracht wordt.

Iemand die onder curatele staat is in veel gevallen gewoon in staat om zijn of haar kiesrecht uit te oefenen, aldus Kamer en kabinet. Curatele wordt aangevraagd om te voorkomen dat mensen onverantwoorde aankopen doen.
Het kiesrecht is echter een grondrecht dat toekomt aan iedere Nederlander van 18 jaar en ouder. Daarom zou de bepaling over het uitsluiten van wilsonbekwamen van het kiesrecht moeten vervallen.

Deze uitbreiding van de rechten van mensen met verstandelijke beperkingen is in belangrijke mate te danken aan Martijn Greuter. In 2003 benaderde Martijn minister Remkes. Hij vond het niet terecht dat hij niet mocht stemmen, terwijl hij dat wel wilde. Martijn ging ook op bezoek bij verschillende politieke partijen, o.a. Wouter Bos liet weten het eens met Martijn te zijn. Eerder had hij bij de Raad van State nul op het rekest gekregen omdat men stelde dat het niet aan een rechter is om over deze kwestie te oordelen, maar dat een wetswijziging noodzakelijk zou zijn.

Uit: website FvO

http://vraag.ehosting.nl/nieuw2.php?id=43
(geplaatst op 20 oktober 2006)
Waarschijnlijk ging het hier niet om iemand die onder curatele staat.
pi_43955868
zo'n zure bejaarde baard die niks in zn leven bereikt heeft en ook nog de hele dag niks beleefd heeft in dat stemlokaal wilde natuurlijk op deze manier nog even aan zn trekken komen
pi_43955871
Als de half miljoen mensen die op Geert&partij gestemd hebben stemrecht hebben, dan hoort 'dierenvriend Dennis' dat ook te hebben.
pi_43955969
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:10 schreef Repeat het volgende:
zo'n zure bejaarde baard die niks in zn leven bereikt heeft en ook nog de hele dag niks beleefd heeft in dat stemlokaal wilde natuurlijk op deze manier nog even aan zn trekken komen
Ik kan het niet helemaal los zien van een handjevol analfabete allochtonen die bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam werden geholpen door familieleden of bekenden, en wat vervolgens in de media tot FRAUDE! werd opgeklopt.
quote:
Mogelijk fraude bij verkiezingen in Amsterdam
zaterdag 11 maart 2006 14:25

Op verzoek van het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer doet de ombudsman onderzoek naar fraude bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen dinsdag. Met name allochtone kiezers kregen in het stadsdeel hulp bij het stemmen.

In Amsterdam werd dinsdag voor de eerste keer met computers gestemd. In bepaalde gevallen zouden 'begeleiders' op de stemknoppen hebben gedrukt, niet de kiezers. De uitslag zal er niet door veranderen, maar het stadsdeel wil dat de ombudsman onderzoek doet.

Buurtvaders
Niet alleen in Bos en Lommer zou sprake zijn van onregelmatigheden in stembureaus. Zo hebben buurtvaders in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart allochtone kiezers geholpen die moeite hadden met de stemcomputers. En in Osdorp, ook in Amsterdam-West, zijn volmachten verkeerd gebruikt.

Grote winnaar van de verkiezingen in Amsterdam is de PvdA. Voor een deel komt dat doordat veel allochtonen, bijvoorbeeld die in Amsterdam-West, massaal op de PvdA hebben gestemd. In de grote steden heeft 81 procent van de allochtone kiezers op de PvdA gestemd

http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/90268/index.html
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:15:04 #12
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43955976
Terecht. Alleen niet helemaal netjes gebracht...

Met de vorige tweede kamer was er ook zo'n mongooltje die voor me was. Die had toen het hele stembiljet rood zitten painten
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_43956095
quote:

[..]

Enkel geestelijk gehandicapten die financieel onder curatele gesteld zijn hebben geen stemrecht, meestal zijn dat juist de 'fittere' mensen die prima aan het maatschappelijke leven kunnen deelnemen (en daarom uit zekerheid onder curatele gesteld worden).

Een geestelijke handicap zelf is geen reden iemand zijn stemrecht te ontnemen, enkel 'wilsonbekwaamheid', maar een geestelijk gehandicapte kan wel degelijk een eigen wil hebben, wat deze jongen ook heeft, hij is overtuigd dat hij PVDD wil stemmen, net zoals tienduizenden anderen..

naar ik meen had hij echter wel ontheffing moeten aanvragen als hij extra hulp bij het stemmen nodig had, bv iemand anders wil meenemen in het stemhokje... dat gaat bij mijn weten enkel als je daarvoor ontheffing voor aanvraagt.

edit
hmm, wat betreft de hulp bij het invullen van het stembiljet, volgens dit stuk zou hulp aan geestelijke gehandciapten daarvan specifiek uitgesloten moeten zijn, juist vanwege het gevaar van beinvloeding.
quote:
51 Mag bijstand worden verleend aan de lichamelijk gehandicapte kiezer?
Ja. Wanneer aan het stembureau blijkt dat een kiezer wegens zijn lichamelijke
gesteldheid hulp behoeft bij het uitbrengen van zijn stem, staat het toe dat deze
zich laat bijstaan door een lid van het stembureau of een door betrokkene aangewezen
persoon. Deze bijstand impliceert ook het overeenkomstig de instructie
van de kiezer invullen van het stembiljet of bedienen van de stemmachine.
Artikel J 28 van de Kieswet heeft betrekking op mensen met een lichamelijke
handicap (waaronder mensen met een visuele handicap) en niet op geestelijk
gehandicapten. Als hulp aan geestelijk gehandicapten ook mogelijk zou zijn,
bestaat het gevaar van ongewenste beïnvloeding. Deze beïnvloeding is bovendien
moeilijk controleerbaar. Het is uiteraard aan de stembureaus en aan de voorzitter
van het stembureau erop toe te zien dat zich in het stembureau geen
praktijken voordoen die met artikel J 28 in strijd zijn.
Artikel J 28 Kieswet

[ Bericht 36% gewijzigd door KroJo op 28-11-2006 11:30:35 ]
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:21:40 #14
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_43956141
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:06 schreef kingmob het volgende:
Het is aan die ouders om in te zien dat hun zoon niet hoort te stemmen. Dat ze het daar niet mee eens zijn verbaast me ook niet echt.
Waarom hoort hun zoon niet te stemmen? Hij heeft toch gewoon een mening en het recht om die te uiten net als elke andere Nederlander?
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:22:04 #15
97348 Matness
Matt about you
pi_43956153
belachelijk, toen ik ging stemmen liep mijn vriend gewoon met me mee, hebben we samen even staan kijken
en met mijn werk neem ik ook altijd een stuk of wat bewoners mee, en ga met hen allemaal stemmen, wat inhoudt, dat ik ze om de beurt help met het uitbrengen van de stem.

die persoon van dat stemlokaal had zich niet zo aan moeten stellen. belachelijk.
pi_43956294
Natuurlijk mag je worden geholpen als je niet kunt lezen wat er op de stemcomputer staat. Blinden mogen voorzover ik weet ook gewoon geholpen worden. Zo niet, is er iets héél erg mis met ons systeem.

Als die jongen dus stemrecht had (en dat had hij) en wist wat hij wilde stemmen, is er niets mis mee als iemand ander hem het juiste knopje wijst.

Die vrouw in dat stembureau is vast zo'n type dat eigenlijk wat meer te vertellen wilde hebben, maar uiteindelijk het niet verder heeft geschopt dan hoofd van het stembureau.

Wie hulp nodig heeft bij het stemmen, moet die hulp kunnen krijgen.
pi_43956326
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:27 schreef Petera het volgende:

Wie hulp nodig heeft bij het stemmen, moet die hulp kunnen krijgen.
Bij mijn weten staat dat ook in de kieswet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43956359
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:29 schreef sigme het volgende:

[..]

hmm, Artikel J 28 van de Kieswet regelt de hulp voor lichamelijke gehandicapten, maar volgens de kiesraad is juist hulp voor geestelijke gehandicapten bewust en expliciet uitgesloten, wegens het gevaar van beinvloeding

http://www.kiesraad.nl/co(...)elgesteldevragen.pdf
bladzijde 40
pi_43956507
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, maar artikel J28 van die wet heeft het alleen over de lichamelijke gesteldheid van de kiezer die er toe zou kunnen leiden dat hij hulp behoeft.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_43956547
Het is toch vreemd dat geestelijk gehandicapten onder curatele staan (en in zoverre geen geldige rechtshandelingen kunnen verrichten) als het gaat om hun eigen (vermogens)belangen, maar dat dat niet het geval is voorzover zij handelen in de belangen van de samenleving als geheel.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_43956637
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:40 schreef Argento het volgende:
Het is toch vreemd dat geestelijk gehandicapten onder curatele staan (en in zoverre geen geldige rechtshandelingen kunnen verrichten) als het gaat om hun eigen (vermogens)belangen, maar dat dat niet het geval is voorzover zij handelen in de belangen van de samenleving als geheel.
Ik vind het eigenlijk niet zo erg dat gehandicapten kunnen en mogen stemmen. Als ik al zie hoe sommige 'verstandige' mensen met hun stemrecht omspringen...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_43956643
Aangezien we hier geen apartheid hebben en een geestelijk gehandicapte niet als zodanig geregistreerd staat op een wijze die een lid van een stembureau kan raadplegen, dunkt me dat deze hierover geen uitspraak kan doen.

Deze persoon was analfabeet - dat was waar hulp voor nodig was.

Daarvoor staat ook iets in dat stuk met die veelgestelde vragen, waar inderdaad uit volgt dat daarbij geen hulp is toegestaan. Maar dan had 'ie wél mogen stemmen (blinde gok, plaats uit het hoofd leren).
quote:
52 Mag bijstand worden verleend aan kiezers die geen lichamelijke
handicap hebben maar die toch moeite hebben met het zelfstandig
stemmen (zoals bijvoorbeeld analfabeten)?

Volgens de Kieswet is het verlenen van bijstand alleen toegestaan op grond van
een lichamelijk handicap. Andere kiezers dienen zelfstandig hun keuze te maken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:45:56 #23
97348 Matness
Matt about you
pi_43956665
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:44 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk niet zo erg dat gehandicapten kunnen en mogen stemmen. Als ik al zie hoe sommige 'verstandige' mensen met hun stemrecht omspringen...
dat is soms nog veel erger dan een verstandelijk gehandicapte, die er vaak nog best goed over nadenkt
ze krijgen vaak ook voorlichting over de partijen enzo.
dus de mensen die zo hard gillen dat verstandelijk gehandicapten geen stemrecht zouden moeten hebben, moeten eens verder kijken dan hun neusje lang is
pi_43956681
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:40 schreef Argento het volgende:
Ik vind dat ook héél raar. Onwenselijk. Het is dat de hoeveelheid betrokken geen gewicht in de schaal legt.
pi_43956688
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:45 schreef Matness het volgende:

[..]

dat is soms nog veel erger dan een verstandelijk gehandicapte, die er vaak nog best goed over nadenkt
ze krijgen vaak ook voorlichting over de partijen enzo.
dus de mensen die zo hard gillen dat verstandelijk gehandicapten geen stemrecht zouden moeten hebben, moeten eens verder kijken dan hun neusje lang is
Je wilt niet weten hoeveel discussie avonden, praatcafés en verkiezings avonden worden georganiseerd voor die gasten. Die weten meestal donders goed waar ze op stemmen en waarom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')