abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55349939
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat was geen perceptie, dat was een koude douche in het eerste jaar dat ik in Amsterdam woonde. Een totale tegenstelling tot Gent waar ik later nog een jaar woonde.
Wij Vlamingen weten onze volksgenoten te aanvaarden en te respecteren.
  maandag 17 december 2007 @ 23:33:29 #202
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55349988
quote:
Op maandag 17 december 2007 23:32 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Wij Vlamingen weten onze volksgenoten te aanvaarden en te respecteren.
Unie door haat.
Zyggie.
pi_55350384
quote:
Op maandag 17 december 2007 23:33 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Unie door haat.
Haat?
pi_55351707
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:53 schreef Hanenwurger het volgende:
Limburgers zijn fijne mensen. Qua Nederlands bier veruit superieur, belangrijke beslissingen worden in de kroeg genomen, steekpenningen zijn af te halen bij het postkantoor. Ze missen alleen een leger tegen die bende etters in de polder.
en weer iemand die bewijst dat het probleem toch echt bij de limburgers liggen. "die bende etters", als je zo begint tegen Hollanders gaan ze inderdaad arrogant en superieur doen.
I like work. It fascinates me. I can sit and look at it for hours.
pi_55352317
Hm.

Tijd voor een West-Fries geluid, gecombineerd met veel Vlaams en een sympathie voor Limburgers. Spreek ik Ultra_Ivo ook nog 'ns.

Maar da's voor morgen
Slapertjestijd!
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_55352669
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 00:56 schreef Lubricalia het volgende:

[..]

en weer iemand die bewijst dat het probleem toch echt bij de limburgers liggen. "die bende etters", als je zo begint tegen Hollanders gaan ze inderdaad arrogant en superieur doen.
Jij zou Nederlands moeten leren en Hanenwurger moet gewoon afwachten tot het water gaat stijgen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:02:25 #207
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_55374954
In tegenstelling tot Holland en Vlaanderen heeft Limburg nooit een echte homogeen gebied, cultuur of taal gehad, pas onder de Franse bezetting werd het gebied verenigd en vastgelegd onder de naam Neder-Maas nu dus geheten Limburg. Voorheen was het altijd een allegaartje van wisselde gebieden geweest. Sommige gebieden zijn nu onderdeel van Brabant en huidige delen van Limburg waren voorheen onderdeel van andere provincies, hertogdommen of wat dan ook.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  FOK!fotograaf dinsdag 18 december 2007 @ 23:31:05 #208
73911 ultra_ivo
pi_55375920
Het grootste deel van Limburg behoorde tot het Prinsbisdom Luik. Het Land van Loon was hier namelijk ook onderdeel van. Naast de gebieden die Luik volledig onder controle had was de prinsbisschop ook één van de twee heren van Maastricht, wat in de Nederlandse geschiedenisboeken vaak onderbelicht wordt.
pi_55382799
De grenzen van Limburg lopen nog steeds wat raar. In Belgie behoort een gemeente als Tessenderlo ook tot Limburg, hoewel men er een eerder Brabants dialect spreekt en ook historisch gezien niet bij Limburg hoort. Ook andere plaatsjes in de Belgische provincie zijn nauwelijks "Limburgs" te noemen.
In Nederland heb je zoiets natuurlijk ook. Hoe Limburgs is Venlo en het Venloos? En waarom zou het Kerkraads wel, maar het vrijwel identieke dialect dat juist over de grens gesproken wordt, geen Limburgs zijn? Maw, waar houdt Limburg op - wat is de definitie van Limburg?

Eens die vraag bevredigend beantwoord is, zou je de hereniging van Limburg kunnen realiseren. Toch lijkt een onafhankelijk Limburg me een heel onzalig idee. Zelfs met de twijfelgebieden in Belgisch-Limburg erbij zou dit Limburg een heel klein landje zijn. Een landje dat geen vuist kan maken in Europa, en waarvan het nog maar af te wachten is of het een stabiele politiek zou kunnen voeren.

Mij lijkt het een strakker plan om de hele Benelux te herenigen. Dan zijn behalve de Limburgers ook de Luxemburgers terug samen. En ook de Walen kunnen gewoon instappen. Brussel hoeft niet te worden gesplitst en Oost- en West-Berlijn en het Nederlandse taalgebied zal eindelijk weer wat meer een eenheid gaan vormen.
In zo'n Benelux zouden ongeveer 27 miljoen mensen wonen. 23 miljoen zijn daarvan Nederlandstalig. 't Zou geen gek plan zijn om het Nederlands in zo'n land als voertaal te gebruiken, maar regionale talen als Frans, Luxemburgs, Duits en Fries moeten beschermd worden. Misschien kunnen we dan ook het Limburgs als regionale variant blijven beschermen.

Er zijn natuurlijk een hoop praktische bezwaren tegen zo'n herenigde Benelux - en de huidige politieke generatie is er zeker te visieloos voor - maar er zijn ook vele voordelen. Je combineert de sterkste economieen van Europa - ook de Waalse economie goeit tegenwoordig - en wint significant aan invloed binnen de EU. Bovendien is de culturele eenheid van de volkeren lage landen - ook die tussen Walen en Vlamingen! - zodanig dat het vreemd is te blijven denken in strakke lands- en taalgrenzen.

Van de praktische bezwaren zijn er twee het zwaarwegendst:

- De Walen zullen de status van "voertaal" die hun Frans heeft niet willen opgeven, ook al is die status in de realiteit van een Benelux onredelijk.

- De Hollanders zijn waarschijnlijk niet bereid hun positie als leidend gewest te delen met de Belgische Brabanders en Antwerpenaren.

Men denke aan boze Hollandse reacties op een nieuwslezeres met een Vlaams accent, die waarschijnlijk beter te verstaan is voor de overige Nederlanders dan het Randstadse gewauwel van Sacha de Boer, maar toch. We zijn in Nederland al vertrouwd met de praktijk bij de nationale cultuurinstellingen om 90% van de aandacht te laten uitgaan naar de Randstad.
Met zes miljoen Vlamingen erbij zal dit zeker anders moeten. Ik zou zeggen: gelukkig maar. Meer "Nederlanden", minder "Holland". Hoera! Ook voor de Limburgers!
pi_55396768
quote:
Op woensdag 19 december 2007 11:23 schreef Plaas het volgende:
Mij lijkt het een strakker plan om de hele Benelux te herenigen. Dan zijn behalve de Limburgers ook de Luxemburgers terug samen. En ook de Walen kunnen gewoon instappen. Brussel hoeft niet te worden gesplitst en Oost- en West-Berlijn en het Nederlandse taalgebied zal eindelijk weer wat meer een eenheid gaan vormen.
In zo'n Benelux zouden ongeveer 27 miljoen mensen wonen. 23 miljoen zijn daarvan Nederlandstalig. 't Zou geen gek plan zijn om het Nederlands in zo'n land als voertaal te gebruiken, maar regionale talen als Frans, Luxemburgs, Duits en Fries moeten beschermd worden. Misschien kunnen we dan ook het Limburgs als regionale variant blijven beschermen.
Eh, Vlaanderen zal wel meer dan twee keer nadenken voor ze Limburgs een statuut geven....
Het is trouwens maar 22.5 miljoen hoor, misschien zelfs nog wat minder als je de Friezen er niet bij wil tellen.
[quotte]
Er zijn natuurlijk een hoop praktische bezwaren tegen zo'n herenigde Benelux - en de huidige politieke generatie is er zeker te visieloos voor - maar er zijn ook vele voordelen. Je combineert de sterkste economieen van Europa - ook de Waalse economie goeit tegenwoordig - en wint significant aan invloed binnen de EU. Bovendien is de culturele eenheid van de volkeren lage landen - ook die tussen Walen en Vlamingen! - zodanig dat het vreemd is te blijven denken in strakke lands- en taalgrenzen.

- De Walen zullen de status van "voertaal" die hun Frans heeft niet willen opgeven, ook al is die status in de realiteit van een Benelux onredelijk.
[/quote]
Het is echter wel zo dat Duits, Nederlands en Frans officiële talen zijn , maar België heeft wel officieel eentalige gebieden. In Wallonië is dat Frans (op Duits in de Oostkantons na), in Vlaanderen is dat Nederlands.
quote:
Met zes miljoen Vlamingen erbij zal dit zeker anders moeten. Ik zou zeggen: gelukkig maar. Meer "Nederlanden", minder "Holland". Hoera! Ook voor de Limburgers!
pi_55397897
quote:
Op woensdag 19 december 2007 19:57 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Eh, Vlaanderen zal wel meer dan twee keer nadenken voor ze Limburgs een statuut geven....
Het is trouwens maar 22.5 miljoen hoor, misschien zelfs nog wat minder als je de Friezen er niet bij wil tellen.
[quotte]

Het is echter wel zo dat Duits, Nederlands en Frans officiële talen zijn , maar België heeft wel officieel eentalige gebieden. In Wallonië is dat Frans (op Duits in de Oostkantons na), in Vlaanderen is dat Nederlands.
[..]

[/quote]

Het is weer Calimerotijd zo te merken. Lekker afgeven op de Randstad en Holland die hier jaren -wat zeg ik- eeeeeeuwenlang het geld bij elkaar hebben verdiend. Prima hoor, laat Limburg maar autonomie krijgen, maar dan moeten ze het ook niet wagen om te bedelen voor wat extra miljarden.

Holland:

Calimero's uit het Zuiden:

Hardwerkende mensen uit het Zuiden die zo verstandig zijn in de technologiebelt of Randstad te komen werken:
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55398087
Owja, jij (zuiderbuur) begrijpt niet waarom er altijd zo meewarig over Limburg wordt gedaan. Welnu, vroeger -maar ook nu een beetje- werd bijv. op een nogal Latijnse manier politiek bedreven, om het voorzichtig uit te drukken. Zeg je 'corrupt, gemakzuchtig Katholiek verstikkend bolwerk' dan zeg je 'Limburg'....
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55398147
quote:
Op woensdag 19 december 2007 19:57 schreef zuiderbuur het volgende:
In mijn Beneluxplan zou decentralisering een grote rol spelen, en zouden de lokale streektalen op bepaalde fronten zeker aan terrein winnen. Het goed spreken van uw dialect of spreektaal is een enorme hulp bij het correct gebruiken van de standaardtaal. De Taalunie veronderstelt zelfs dat elke Nederlandstalige idealiter beschikt over een formele en een informele variant van zijn taal.
Vanuit dit perspectief is het alleen maar aan te moedigen dat de Limburger in situaties die daar geschikt voor zijn, Limburgs kalt. Een Brabander mag van mij ook zijn Brabants klappe en een West-Vlaming West-Vlaams. Evenzo zouden de Nederlandse dialecten, zoals het Zeeuws, het Twents, het West-Fries, het Randstads/Poldernederlands, een plaats krijgen.
De standaardtaal bewijst dan haar functie als bovenregionale varieteit. Iedere inwoner van de Herenigde Nederlanden spreekt haar of zijn streektaal, of die nu Letzebuergesch, Waals, Frans, Duits, Fries of Volendams is, maar wordt daarnaast geacht de standaardtaal, het Algemeen Nederlands, te beheersen.
quote:
Ik kwam op dit getal met uit te gaan van zes miljoen Vlamingen en zeventien miljoen Nederlanders. Inderdaad kun je zulke getallen relativeren - niet iedere Nederlander of Vlaming spreekt Nederlands. Ik gebuikte de afgeronde, in de gauwigheid berekende getallen ook een beetje om de loop niet uit mijn betoog te halen
De Friezen zou ik er trouwens niet van willen aftrekken: nagenoeg alle Friezen zijn tweetalig en hebben dus behalve Fries ook het Nederlands als "moedertaal".
quote:
Uiteraard.
Ik woon deels in Leuven (en deels in Alkmaar), niet ver van de taalgrens dus, en ik ga die graag over. Overigens is mijn ervaring dat de Walen meestal heel vriendelijk zijn, en misschien niet allemaal Nederlands spreken, maar toch zeker wel bereid zijn moeite te doen. Mijn Frans trekt op geen kloten en zodra de Walen dat merken, proberen ze toch echt wel om een beetje Nederlands te spreken. Dan spreek ik gebrekkig Frans, zij gebrekkig Nederlands, en zo verstaan we mekaar
Maar goed, mijn punt was dat het Frans nu een van de voertalen van Belgie is, en dat je zonder Nederlands te kennen prima kunt functioneren in dit land, met dien verstande dat je gedwongen bent je terug te trekken in de economisch weinig florisante gebieden, maar toch.
In mijn ideale Benelux zou iedereen Nederlands moeten kunnen, omdat dat de voertaal is, en de enige.
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 20:41:19 #214
73911 ultra_ivo
pi_55398335
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:29 schreef Klopkoek het volgende:

Het is weer Calimerotijd zo te merken. Lekker afgeven op de Randstad en Holland die hier jaren -wat zeg ik- eeeeeeuwenlang het geld bij elkaar hebben verdiend. Prima hoor, laat Limburg maar autonomie krijgen, maar dan moeten ze het ook niet wagen om te bedelen voor wat extra miljarden.
Meen je dit nou werkelijk serieus? Denk je dat de bonnetjesknippende patriciërs eeeeeuwen geleden werkelijk werkten? Die waren alleen maar bezig met het uitzuigen van koloniën, zeeroverij kaapvaart en bonnetjes knippen.
pi_55398755
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:29 schreef Klopkoek het volgende:
Nou, ik kom dus alvast niet uit het zuiden, al woon ik in Belgie. Ik kom uit het noorden. Mijn familie komt van het waddeneiland Texel, als je dat iets zegt.
Mijn bezwaar tegen het Hollandocentrisme - oftrwel de arrogante Randstad - is vooral van culturele aard. Gans Nederland wordt kennelijk geacht een dialectspreekster als Sacha de Boer te verstaan, enkel omdat ze een Randstedelijk dialect spreekt. Dat staat me enorm tegen.
De grote media van Nederland doen allemaal alsof de Randstad het bloeiend centrum van de Westerse wereld is. Terwijl je in die Randstad kwalijk een goed restaurant kan vinden - daarvoor moet je toch echt in de provincie zijn, en dan vooral in dat door jou zo verachte zuiden.

Ja, een derde van de Nederlanders woont in die Randstad, en ja, bijna de helft van die mensen verstaat Randstads (de rest spreekt Engels of Murks, maar goed). En ja, er wordt veel geld gemaakt in de Randstad. Maar dit is wel behoorlijk relatief.
Zo komt een heel aanzienlijk deel van de Nederlandse rijkdom niet uit Rotterdam of Utrecht, maar uit het hoge noorden en de waddenzee. Daar immers ligt de enorme gasbel, die echt wel wat verder rijkt dan Slochteren.
Nu zul je misschien zeggen: ja, maar voor de ontdekking van het gas kostte het noorden alleen maar. Nu valt dat aardig mee (denk aan de turfwinning) - je hebt gelijk als je zegt dat de belangrijkste aanvoer van brandstoffen ergens anders lag. Want die lag in Limburg, waar de mijnen waren.

De Randstad zou zonder dit achterland, zoals men het soms noemt ( ), nergens staan. Nederland is een handelsnatie, ja, en die handel vindt voornamelijk daar plaats, al mag men het economische belang van de Zuid-Limburgse steden niet onderschatten. Maar hetgeen er verhandeld wordt, komt grotendeels uit de provincie. De beroemde tulpen en narcissen en crocussen groeien allang niet meer in Lisse en Hillegom - de kop van Noord-Holland is al jaren het grootste bollenteeltgebied van het land. De varkens komen uit Noord-Brabant. De oesters uit Zeeland. De kippen van de Veluwe. Kortom, het echte kapitaal van Nederland ligt buiten de Randstad.
Voor de goede orde: al is Nederland vooral groot in de handel in landbouwproducten, die hightec waar jij het over hebt, heeft ook zijn betekenis. Absoluut. Ik denk vooral aan dat wereldbedrijf uit... Eindhoven
Ook in de "provincie" hoor!

Ach ja, het wordt allemaal beter in de herenigde Benelux
pi_55398797
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Meen je dit nou werkelijk serieus? Denk je dat de bonnetjesknippende patriciërs eeeeeuwen geleden werkelijk werkten? Die waren alleen maar bezig met het uitzuigen van koloniën, zeeroverij kaapvaart en bonnetjes knippen.
Ja, idd! De echte hardwerkende mensen waren slaven. Is onze Klopkoek daar nu werkelijk zo trots op?

"Die VOC-mentaliteit, daar heb ik het over!" dixit een niet nader te noemen gereformeerde Zeeuw
  woensdag 19 december 2007 @ 21:00:38 #217
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55398886
Je bent bekend met het fenomeen Standaardnederlands?
Zyggie.
pi_55398999
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:00 schreef Zyggie het volgende:
Je bent bekend met het fenomeen Standaardnederlands?
Sterker nog, ik studeer Nederlands.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:12:35 #219
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55399148
.
Zyggie.
pi_55399205
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, jij (zuiderbuur) begrijpt niet waarom er altijd zo meewarig over Limburg wordt gedaan. Welnu, vroeger -maar ook nu een beetje- werd bijv. op een nogal Latijnse manier politiek bedreven, om het voorzichtig uit te drukken. Zeg je 'corrupt, gemakzuchtig Katholiek verstikkend bolwerk' dan zeg je 'Limburg'....
Nochthans brouwt men er goed bier.

dusja..
pi_55399239
quote:

[..]

Bonnetjes knippen? Hoe bedoel je dat? Weet je trouwens wat mede de ondergang van de Republiek was? Dat was de poldercultuur van maaaaanden overleggen over het inzetten van een legertje. Je zou welhaast zeggen dat het een historische vergissing is geweest om de andere gewesten niet te onderdrukken.

Overigens zijn veel Hollanders van Belgische afkomst, maar dat weten die Ollander hatende Belgen vaak zelf niet. Die zitten nog steeds met een 1830 complex en laten zich de kaas van het brood eten door een halfbakken Frans Vreemdelingenlegioen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399318
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bonnetjes knippen? Hoe bedoel je dat? Weet je trouwens wat mede de ondergang van de Republiek was? Dat was de poldercultuur van maaaaanden overleggen over het inzetten van een legertje. Je zou welhaast zeggen dat het een historische vergissing is geweest om de andere gewesten niet te onderdrukken.

Overigens zijn veel Hollanders van Belgische afkomst, maar dat weten die Ollander hatende Belgen vaak zelf niet. Die zitten nog steeds met een 1830 complex en laten zich de kaas van het brood eten door een halfbakken Frans Vreemdelingenlegioen.
Dus ze hadden toen een soort Wilders moeten hebben. .
I´m back.
pi_55399334
Nee want da's n Limbo
pi_55399342
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:06 schreef Plaas het volgende:

[..]

Sterker nog, ik studeer Nederlands.
En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?

Oké, even normaal nu:

Ik heb best respect voor de 'provincie' vooral voor het noordelijke platteland. Maar dat calimerogejank moet afgelopen zijn. Holland is heel lang erg goed en royaal geweest voor het platteland. Die zinloze investeringen staan bijv. amper ter discussie bij de heren en dames politici (dat is in Frankrijk maar zeker in Duitsland en België wel anders). Wees maar blij dat jullie onder de veilige deken van Holland zitten, in Duitsland was de geldkraan allangdichtgedraaid geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 19 december 2007 @ 21:20:33 #225
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55399377
De republiek functioneerde omdat Holland een overwicht had. Helaas nodigt de egaliteit van het forum uit tot regionale ophitsingen. Neerslaan, en snel!
Zyggie.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:21:40 #226
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55399409
De goede tegenreactie tegen dit gezever is trouwens niet de provincie Holland ophemelen, maar de eenheid en kracht van Nederland benadrukken. Een paar goede stoten nationalisme en de natuurlijke orde hervindt zich.
Zyggie.
pi_55399415
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef sneakypete het volgende:
Nee want da's n Limbo
Hitler was een Oostenrijker.
I´m back.
pi_55399432
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?

Oké, even normaal nu:

Ik heb best respect voor de 'provincie' vooral voor het noordelijke platteland. Maar dat calimerogejank moet afgelopen zijn. Holland is heel lang erg goed en royaal geweest voor het platteland. Die zinloze investeringen staan bijv. amper ter discussie bij de heren en dames politici (dat is in Frankrijk maar zeker in Duitsland en België wel anders). Wees maar blij dat jullie onder de veilige deken van Holland zitten, in Duitsland was de geldkraan allangdichtgedraaid geweest.
het wachten is dus gewoon op de lang beloofde CO2 catastrofe waarbij heel Holland onderloopt en Brabant aan zee ligt
pi_55399454
quote:
Dat meen je nu toch niet? .
pi_55399471
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hitler was een Oostenrijker.
Je typte net: Wilders

geen Hitler.

FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 21:23:18 #231
73911 ultra_ivo
pi_55399474
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bonnetjes van hun effecten en aandelen knippen om dan de winst te gaan innen.

Ik citeer een Limburgs politicus van anderhalve eeuw geleden:
quote:
Ik heb aangetoond dat Belgie en Pruissen de
natuurlijke markten van Limburg zijn en niet
Holland. Daar nu de landbouw de voornaamste
tak van nijverheid van het Hertogdom is; zoo
zoude hetzelfde door de scheiding geenszins
verliezen: te meer, omdat de groot handel, in
Nederland het hooge woord voert. niets is
eigenbaatzuchtiger als de Nederlandsche handel.
Wat geeft die er om, dat de landbouw kwijne;
mits dat het Amsterdam en Rotterdam maar goed
gaat, hij beschouwt de landbouw als de bok
van Israël die allen last moet dragen. Het is
openbaar dat de landprovincien onder den last
der overgroote opbrengsten aan den staat,
bezwijken; zoude het niet billijk zijn dat men
eenige der lasten voornamelijk op den landbouw
drukkende, verving met eene belasting op de
Thee, Suiker, Koffij, Tabak. Dat men de heeren
effecten- houders die niets te doen hebben dan
hunne couponnetjes af te knippen en dan met de
duimen over elkander te draaijen, ook het
hunne liet bijdragen!
pi_55399505
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:12 schreef Zyggie het volgende:
.
Als je op Sacha de Boer doelt: al eens gehoord van Poldernederlands? Da's geen standaardtaal hoor. Helemaal niet. Stroop maakt rare sprongen, maar uiteindelijk is het Poldernederlands gewoon een Randstedelijk regiolect. Een aangepast dialect dus. Het Nederlands van Sacha de Boer staat evendicht bij jouw "Standaardnederlands" als Nederlands met een zwaar Limburgs accent, of Nederlands met een West-Vlaamse h in plaats van een g.
pi_55399513
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:21 schreef Zyggie het volgende:
De goede tegenreactie tegen dit gezever is trouwens niet de provincie Holland ophemelen, maar de eenheid en kracht van Nederland benadrukken. Een paar goede stoten nationalisme en de natuurlijke orde hervindt zich.
Dan vind je dat we eerst de vijanden van binnen moeten weerstreven dus? Alles wat links en weg-met-ons is. En daarna alle moslims. .
Leuk scenario.
I´m back.
pi_55399515
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:20 schreef Zyggie het volgende:
De republiek functioneerde omdat Holland een overwicht had. Helaas nodigt de egaliteit van het forum uit tot regionale ophitsingen. Neerslaan, en snel!
Inderdaad, ik kan een aantal van die brabo's en limbo's hier aanraden om dit boek te lezen:

Zou eigenlijk naast de Bijbel op het nachtkastje moeten liggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399570
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:22 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Jawel, het StandaardNederlands is in Haarlemse studeerkamers bedacht, voor zover ik weet. Je gaat toch ook niet in Nederland leren hoe je wijn moet gisten? dat doe je in Frankrijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399591
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:23 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Je typte net: Wilders

geen Hitler.

Maar Hitler kwam toch ook uit in feite een buitengewest?
I´m back.
pi_55399626
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad, ik kan een aantal van die brabo's en limbo's hier aanraden om dit boek te lezen:

[ afbeelding ]

Zou eigenlijk naast de Bijbel op het nachtkastje moeten liggen.
Op je nachtkastje moet een kookboek liggen. .
I´m back.
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 21:27:58 #238
73911 ultra_ivo
pi_55399627
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:22 schreef Heero87 het volgende:

[..]

De Randstedelijke bekrompenheid slaat weer toe
pi_55399671
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Bonnetjes van hun effecten en aandelen knippen om dan de winst te gaan innen.

Ik citeer een Limburgs politicus van anderhalve eeuw geleden:
[..]
Waar kan ik dat lezen?

Maar nu begrijp ik wat je bedoelt... Ja, de luiheid die is ontstaan en de corruptie heeft bijgedragen aan de ondergang van de republiek, helaas. Die tijden komen helaas nooit meer terug.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399701
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jawel, het StandaardNederlands is in Haarlemse studeerkamers bedacht, voor zover ik weet. Je gaat toch ook niet in Nederland leren hoe je wijn moet gisten? dat doe je in Frankrijk.
Kom nu, er zijn doorheen de geschiedenis invloeden op het Nederlands geweest. In de late Middeleeuwen was het Vlaams, en dan in de toenmalige zin van het woord, van vrij groot belang door het economisch belang van Vlaanderen als draaischijf, later werden ook Brabants belangrijk, maar uiteindelijk het Hollands.

De Nederlandstalige gebieden zijn niet zoals Frankrijk, waar een taaltje uit de streek rond Parijs aan al de rest opgedrongen is.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:30:29 #241
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55399718
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan vind je dat we eerst de vijanden van binnen moeten weerstreven dus? Alles wat links en weg-met-ons is. En daarna alle moslims. .
Leuk scenario.
We hoeven natuurlijk niet meteen álle elementen en uitvloeisels van het nationalisme te gebruiken. Pragmatisch gezien niet ideaal.
Zyggie.
pi_55399731
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:27 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De Randstedelijke bekrompenheid slaat weer toe
Nee, het is net zoiets als in Duitsland Frans gaan studeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399788
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad. Men veronderstelt dat de tweeklanken ij en ui, zoals we die in het huidige Standaardnederlands kennen, hun oorsprong hebben in Leuven en omgeving. Verder zijn de eerste geschreven bronnen, de eerste literatuur, de eerste pogingen tot een bovendialectische taal (Van Maerlant) allen ontstaan in de Zuidelijke Nederlanden.
Holland is lang zelfs Friestalig geweest.
Verder is de KULeuven een zeer goede universiteit. En de oudste van de Nederlanden. Studeren in Leuven is een stuk leerrijker dan studeren in Amsterdam, waar het niveau van de studie Nederlands me, toen ik er eens een college bijwoonde, echt choqueerde.

Maar goed, Klopkoek gelooft kennelijk dat zijn arrogantie hem meer autoriteit verleent dan een beetje (taal-)historische kennis. Prima hoor. Waarom de wereld verkennen als je de Randstad al hebt?
pi_55399858
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:29 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Kom nu, er zijn doorheen de geschiedenis invloeden op het Nederlands geweest. In de late Middeleeuwen was het Vlaams, en dan in de toenmalige zin van het woord, van vrij groot belang door het economisch belang van Vlaanderen als draaischijf, later werden ook Brabants belangrijk, maar uiteindelijk het Hollands.

De Nederlandstalige gebieden zijn niet zoals Frankrijk, waar een taaltje uit de streek rond Parijs aan al de rest opgedrongen is.
Ja aan dat laatste heb je al vaker gememoreerd. Heb je daar nog een tip over wat ik kan lezen De nation building in Frankrijk van eind 19e eeuw is inderdaad berucht.

Toch is het StanaardNederlands echt in hele kleine zaaltjes uitgedacht, vroeger (400 jaar geleden) konden Haarlemmers en Amsterdammers elkaar amper verstaan, laat staan Noord_Hollanders (het toenmalige West-Friesland)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55399860
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:30 schreef Zyggie het volgende:

[..]

We hoeven natuurlijk niet meteen álle elementen en uitvloeisels van het nationalisme te gebruiken. Pragmatisch gezien niet ideaal.
Ach, we moeten ook niet een standaardwerk over the Dutch republic op ons nachtkastje hebben liggen, maar een kookboek idd.
Pas met het gas ging het goed. .
Wat een dom topicreeksje is dit trouwens.
I´m back.
pi_55399892
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In godsnaam, dus je kan enkel Standaardnederlands leren in Haarlem omdat het Nederlands gesproken door de mensen daar het meest erop lijkt? En de universiteiten in de rest van de Benelux zijn achterstallige instellingen waar men wat in dialect raaskalt? Kom zeg...

Trouwens het is helemaal niet zo dat het Standaardnederlands is Haarlem is ontstaan. Die standaardtaal is ontstaan door een lange evolutie, en heel veel streektalen hebben daar invloed op gehad. Ja, ook Vlaanderen (en geen klein beetje).
pi_55399945
quote:
Verder is de KULeuven een zeer goede universiteit. En de oudste van de Nederlanden. Studeren in Leuven is een stuk leerrijker dan studeren in Amsterdam, waar het niveau van de studie Nederlands me, toen ik er eens een college bijwoonde, echt choqueerde.
Leuven? Boeeh.
Antwerpen. .
pi_55400021
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:32 schreef Plaas het volgende:

[..]

Inderdaad. Men veronderstelt dat de tweeklanken ij en ui, zoals we die in het huidige Standaardnederlands kennen, hun oorsprong hebben in Leuven en omgeving. Verder zijn de eerste geschreven bronnen, de eerste literatuur, de eerste pogingen tot een bovendialectische taal (Van Maerlant) allen ontstaan in de Zuidelijke Nederlanden.
Holland is lang zelfs Friestalig geweest.

Maar goed, Klopkoek gelooft kennelijk dat zijn arrogantie hem meer autoriteit verleent dan een beetje (taal-)historische kennis. Prima hoor. Waarom de wereld verkennen als je de Randstad al hebt?
Stiekem is het nog waar ook: je hoeft maar door Amsterdam of Utrecht te lopen en je bent in 5 minuten van Afrikaanse sferen in een soort New Rabat beland.

Maar studeer je echt vanaf je eerste jaar in Leuven? Dat is wel bijzonder dat je daar zo opgekomen bent, niet veel zullen dat doen (je zult wel geen stufi hebben enzo).
Deuger, Woke & Gutmensch
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 21:39:44 #249
73911 ultra_ivo
pi_55400041
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar kan ik dat lezen?
SCHERPENZEEL-HEUSCH, J.L. van, 1842, Een woord over den tegenwoordi­gen toestand in het hertogdom Limburg, Roermond, 102p.
pi_55400087
quote:

[..]

Het zal je goed doen eens wat meer te lezen over de geschiedenis van de Republiek dan wat Limburgse propaganda. Wat een onzin zit je hier weer te spuien. Want heel Holland bestond inderdaad uit patriciers die kolonieen hadden. Niemand in Holland was boer of ambachtsman die keihard moesten werken voor hun geld.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:42:12 #251
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55400127
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, we moeten ook niet een standaardwerk over the Dutch republic op ons nachtkastje hebben liggen, maar een kookboek idd.
Pas met het gas ging het goed. .
Wat een dom topicreeksje is dit trouwens.
Ik pleit zelf voor meedere boeken, zodat je jouw kookboek kan combineren met een historisch standaardwerk, en je niet hoeft te beperken tot een van beide.
Zyggie.
pi_55400131
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:35 schreef Heero87 het volgende:

[..]

In godsnaam, dus je kan enkel Standaardnederlands leren in Haarlem omdat het Nederlands gesproken door de mensen daar het meest erop lijkt? En de universiteiten in de rest van de Benelux zijn achterstallige instellingen waar men wat in dialect raaskalt? Kom zeg...

Trouwens het is helemaal niet zo dat het Standaardnederlands is Haarlem is ontstaan. Die standaardtaal is ontstaan door een lange evolutie, en heel veel streektalen hebben daar invloed op gehad. Ja, ook Vlaanderen (en geen klein beetje).
Joh, om een standaardtaal vast te stellen moet je daar toch wel afspraken over maken? Moet je toch conventies opstellen? Of heb ik dat mis? Tuurlijk had je Vlaanderen dominante dialecten, dat betwist ik niet, het gaat me om de vaststelling van een standaardtaal.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400181
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:39 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

SCHERPENZEEL-HEUSCH, J.L. van, 1842, Een woord over den tegenwoordi­gen toestand in het hertogdom Limburg, Roermond, 102p.
En dat heb jij in je boekenkast staan? Nogal omstreden naam.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400246
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mja, een boekje geschreven door een Limburgse separatist die geen banden met Holland meer wilde hebben valt echt te vertrouwen als hij zegt dat Limburg zonder Holland kon.
pi_55400286
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Joh, om een standaardtaal vast te stellen moet je daar toch wel afspraken over maken? Moet je toch conventies opstellen? Of heb ik dat mis? Tuurlijk had je Vlaanderen dominante dialecten, dat betwist ik niet, het gaat me om de vaststelling van een standaardtaal.
Tuurlijk, maar het is niet zo dat men in Haarlem op een dag is gaan zitten en men een hele nieuwe taal heeft gecreëerd. Die standaardtaal die opgesteld is, komt voort uit een ellelange evolutie en invloeden uit het hele taalgebied.

En sowieso blijf ik het een idiote stelling vinden dat je dan in Haarlem zou moeten zijn om de juiste standaardtaal te leren. Het is een beetje zoals stellen dat je in Arabië moet zijn om goeie algebra te leren, of bij Pythagoras himself in de leer moet gaan vooraleer je de meetkunde onder de knie hebt...
pi_55400300
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:46 schreef Lubricalia het volgende:

[..]

Mja, een boekje geschreven door een Limburgse separatist die geen banden met Holland meer wilde hebben valt echt te vertrouwen als hij zegt dat Limburg zonder Holland kon.
Goed, weten we ook weer wat meer over ultra_ivo's boekenkast

Maar Limburg was toentertijd dacht ik lid van de Duitse Bond maar weet ik niet zeker.
Deuger, Woke & Gutmensch
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 21:48:53 #257
73911 ultra_ivo
pi_55400318
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb een heel ruime keuze in mijn boekenkasten staan. Van standaardwerken als Lijphart tot het meer speciale werk.
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 21:50:12 #258
73911 ultra_ivo
pi_55400356
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Goed, weten we ook weer wat meer over ultra_ivo's boekenkast

Maar Limburg was toentertijd dacht ik lid van de Duitse Bond maar weet ik niet zeker.
Tijd voor een verbetering van jouw boekenkast dus. Limburg was toen inderdaad deel van de Duitse Bond. Ik heb daar ooit nog eens een paper over geschreven. En dan hoor je ook de werken van de Limburgse afgevaardigden in het desbetreffende parlement te lezen.
pi_55400385
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:47 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar het is niet zo dat men in Haarlem op een dag is gaan zitten en men een hele nieuwe taal heeft gecreëerd. Die standaardtaal die opgesteld is, komt voort uit een ellelange evolutie en invloeden uit het hele taalgebied.
Uiteraard, maar dan ook door migratie he? Zonder migratie krijg je ook geen vervlechting van dialecten lijkt me.
quote:
En sowieso blijf ik het een idiote stelling vinden dat je dan in Haarlem zou moeten zijn om de juiste standaardtaal te leren. Het is een beetje zoals stellen dat je in Arabië moet zijn om goeie algebra te leren, of bij Pytaghoras himself in de leer moet gaan vooraleer je de meetkunde onder de knie hebt...
Ja oké, je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik overdreef het een 'beetje' om argumenten tegen de Calimero's aan te leveren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400461
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dan ook door migratie he? Zonder migratie krijg je ook geen vervlechting van dialecten lijkt me.
[..]
Migratie, en vooral de handelscontacten uiteraard. Vandaar ook dat de dialecten uit de grote handelsgebieden in hun bloeiperiodes het meest gewogen hebben op die ontwikkeling. .
quote:
Ja oké, je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik overdreef het een 'beetje' om argumenten tegen de Calimero's aan te leveren.
Oké dan. .
pi_55400516
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik heb een heel ruime keuze in mijn boekenkasten staan. Van standaardwerken als Lijphart tot het meer speciale werk.
Opvallend dat je als historicus ook Lijphart hebt staan.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400583
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:50 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Tijd voor een verbetering van jouw boekenkast dus. Limburg was toen inderdaad deel van de Duitse Bond. Ik heb daar ooit nog eens een paper over geschreven. En dan hoor je ook de werken van de Limburgse afgevaardigden in het desbetreffende parlement te lezen.
Ik heb inderdaad niet zo'n brede boekenkast, ik leen vooral veel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400665
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:53 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Migratie, en vooral de handelscontacten uiteraard. Vandaar ook dat de dialecten uit de grote handelsgebieden in hun bloeiperiodes het meest gewogen hebben op die ontwikkeling. .
Mmm ja, zoiets staat ook wel in dat boek over The Dutch Republic. Voor de rest heb ik niet zoveel gelezen over die tijd, dat boek is iets van 800 pagina's dik ofzo en dan heb je het wel even gehad.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55400708
Bis zur letzten Stunde zal ik me verzetten tegen elke centralistische tendens à la douce France in de Nederlanden.
Ik kom voor mijn werk heel vaak in omgeving vaak in contact met mensen die Nederlands geleerd hebben en dat gaat prima. Die moesten niet eerst een keer langs Haarlem gaan of zo.
pi_55400880
Voor! Doe mij maar een onafhankelijk Groot Limburg!
pi_55400901
Zie ik daar nu net weer geen Vlaming het Groot Dictee winnen... (Oké, ik geef toe, flauw. .)
pi_55400960
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Bis zur letzten Stunde zal ik me verzetten tegen elke centralistische tendens à la douce France in de Nederlanden.
Ik kom voor mijn werk heel vaak in omgeving vaak in contact met mensen die Nederlands geleerd hebben en dat gaat prima. Die moesten niet eerst een keer langs Haarlem gaan of zo.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat Frankrijk regionale tradities heeft uitgeroeid? Jij zegt dat steeds wel zo duidelijk maar in Bretagne heb ik nog steeds gemerkt dat ze een vreemd soort dialect spreken en folklore hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55401034
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:05 schreef Heero87 het volgende:
Zie ik daar nu net weer geen Vlaming het Groot Dictee winnen... (Oké, ik geef toe, flauw. .)
Wat een vernedering is dat toch elke keer weer. Misschien moet ik inderdaad maar ook in België gaan studeren... dan leer ik daar nog eens wat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55401648
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:06 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk bij dat Frankrijk regionale tradities heeft uitgeroeid? Jij zegt dat steeds wel zo duidelijk maar in Bretagne heb ik nog steeds gemerkt dat ze een vreemd soort dialect spreken en folklore hebben.
Sorry hoor, maar l'état komt eerst in Frankrijk. Honderd jaar geleden was Bretagne nog een plek waar iedereen een Keltische taal (dat minder met Frans te maken heeft dan Roemeens) sprak, en velen "slecht Frans", nu is Frans er overal en kunnen heel wat mensen het Bretoens niet eens begrijpen.

Maar mijn punt is eigenlijk iets anders : de Franse taal is er niet gekomen op basis van overleg met "de rest" van Frankrijk.
pi_55401669
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:08 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een vernedering is dat toch elke keer weer. Misschien moet ik inderdaad maar ook in België gaan studeren... dan leer ik daar nog eens wat.
Als je je niet haast kom je in rompstaat Belgique terecht...
pi_55401731
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:25 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar l'état komt eerst in Frankrijk. Honderd jaar geleden was Bretagne nog een plek waar iedereen een Keltische taal (dat minder met Frans te maken heeft dan Roemeens) sprak, en velen "slecht Frans", nu is Frans er overal en kunnen heel wat mensen het Bretoens niet eens begrijpen.

Maar mijn punt is eigenlijk iets anders : de Franse taal is er niet gekomen op basis van overleg met "de rest" van Frankrijk.
Ja dat is wat Hobsbawm en co. zeggen maar ik zag toch behoorlijk wat tradities, is dat jou niet opgevallen?
Deuger, Woke & Gutmensch
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 22:34:40 #272
73911 ultra_ivo
pi_55402019
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Opvallend dat je als historicus ook Lijphart hebt staan.
Ik ben politicoloog met forse historische interesse.
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 22:35:40 #273
73911 ultra_ivo
pi_55402050
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja dat is wat Hobsbawm en co. zeggen maar ik zag toch behoorlijk wat tradities, is dat jou niet opgevallen?
Hobsbawm's boek over nationalisme vond ik niet zo overtuigend, erg Engels-centrisch en met veel fouten in het feitenmateriaal. En dat concudeerde ik voordat ik me in een aantal andere gebieden van Europa heb verdiept.
pi_55402516
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:39 schreef Klopkoek het volgende:

Stiekem is het nog waar ook: je hoeft maar door Amsterdam of Utrecht te lopen en je bent in 5 minuten van Afrikaanse sferen in een soort New Rabat beland.
Oh ja, en wat te denken van de Amerikaanse look van Rotterdam - vooral als je door de polders erop aan komt rijden. Achja, de Randstad heeft haar charmes, en Amsterdam is een magische stad. Maar ik zou de Randstad zo graag als ook een streek zien, en niet als "het enige echte Nederland". Die mentaliteit, toch echt wel veel gezien bij de Randstedelingen, is eigenlijk behoorlijk wereldvreemd.
quote:
Maar studeer je echt vanaf je eerste jaar in Leuven? Dat is wel bijzonder dat je daar zo opgekomen bent, niet veel zullen dat doen (je zult wel geen stufi hebben enzo).
Jawel! Als je een Nederlandstalige opleiding volgt in Belgie krijg je gewoon stufi. Dat zijn van die aangename overblijfselen van de Groot-Nederlandse gedachte En met mijn beurs studeer ik hier voor 500 euro per jaar... 't Is bijna schandalig, als ik dat vergelijk met vrienden in Amsterdam.
Ook huisvesting is hier veel gemakkelijker (geen woningnood) en betrekkelijk goedkoop. Leuven is naar Vlaamse begrippen heel duur, maar met 184 euro voor een kamer in het stadshart kom ik denk ik echt niet ver in Amsterdam.
Achja, en Vlaanderen... af en toe is 't wat lastig (tikje achterbaks enzo) maar over het algemeen vermaak ik me hier prima! Leve het Zuiden!
pi_55402753
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:35 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Hobsbawm's boek over nationalisme vond ik niet zo overtuigend, erg Engels-centrisch en met veel fouten in het feitenmateriaal. En dat concudeerde ik voordat ik me in een aantal andere gebieden van Europa heb verdiept.
Hoe kun jij zo makkelijk zien of er fouten in het feitenmateriaal aanwezig is? Hoe ontdek jij eigenlijk nieuwe boeken? Daar loop ikzelf altijd achter mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55403032
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:47 schreef Plaas het volgende:
Jawel! Als je een Nederlandstalige opleiding volgt in Belgie krijg je gewoon stufi. Dat zijn van die aangename overblijfselen van de Groot-Nederlandse gedachte En met mijn beurs studeer ik hier voor 500 euro per jaar... 't Is bijna schandalig, als ik dat vergelijk met vrienden in Amsterdam.
Ook huisvesting is hier veel gemakkelijker (geen woningnood) en betrekkelijk goedkoop. Leuven is naar Vlaamse begrippen heel duur, maar met 184 euro voor een kamer in het stadshart kom ik denk ik echt niet ver in Amsterdam.
Achja, en Vlaanderen... af en toe is 't wat lastig (tikje achterbaks enzo) maar over het algemeen vermaak ik me hier prima! Leve het Zuiden!
Nou, dat is mooi dan maar je moet het natuurlijk maar net weten dat je in aanmerking komt voor studiefinanciering.
Deuger, Woke & Gutmensch
  FOK!fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 23:38:04 #277
73911 ultra_ivo
pi_55404541
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kun jij zo makkelijk zien of er fouten in het feitenmateriaal aanwezig is? Hoe ontdek jij eigenlijk nieuwe boeken? Daar loop ikzelf altijd achter mee.
Het betreffende boek van Hobsbawm behandelt heel veel nationale en regionale bewegingen en tendensen in Europa. Van lang niet alle heb ik detailkennis. Maar van een paar wel. En bij die paar (bijv. Vlaanderen en Litouwen) stuitte ik op een aantal feitelijke fouten en een aantal verkeerde aanname's. Helaas is mijn bespreking van dat boek verloren gegaan in de update van tekstverwerkingsprogramma's en opslagmedia. Het moet nog ergens op een 5 1/4 inch floppy staan maar die zijn niet meer leesbaar. WP4.2 ook niet meer echt.
Boeken haal ik veel 2e hands. Dan vindt je nogal wat leuke dingen. En ik reis nogal veel. Plaatselijke boekhandels leveren vaak aardige vondsten op. Een beetje talenkennis is dan overigens niet weg.
pi_55408958
quote:
Op woensdag 19 december 2007 23:38 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het betreffende boek van Hobsbawm behandelt heel veel nationale en regionale bewegingen en tendensen in Europa. Van lang niet alle heb ik detailkennis. Maar van een paar wel. En bij die paar (bijv. Vlaanderen en Litouwen) stuitte ik op een aantal feitelijke fouten en een aantal verkeerde aanname's. Helaas is mijn bespreking van dat boek verloren gegaan in de update van tekstverwerkingsprogramma's en opslagmedia. Het moet nog ergens op een 5 1/4 inch floppy staan maar die zijn niet meer leesbaar. WP4.2 ook niet meer echt.
Boeken haal ik veel 2e hands. Dan vindt je nogal wat leuke dingen. En ik reis nogal veel. Plaatselijke boekhandels leveren vaak aardige vondsten op. Een beetje talenkennis is dan overigens niet weg.
Over de nationalistische bewegingen in Vlaanderen is het natuurlijk erg lastig een oordeel te vormen. De beste informatie daarover is uiteraard in het Nederlands (of wat daar op lijkt) geschreven maar ik heb ook weleens een boek opengeslagen waar ik het gevoel had dat iemand dat wilde bagetelliseren. Maar dat krijg je met zulke gevoelige onderwerpen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55421323
Dit geldt niet alleen voor Vlaanderen. Van veel gebieden is er in het Engels (of in het Frans of Duits) erg weinig informatie te vinden. En wat er dan in een van de Europese hoofdtalen is geschreven is vaak hetzij oppervlakkig hetzij geschreven vanuit het centrum van het desbetreffende land.
pi_55423383
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Dit geldt niet alleen voor Vlaanderen. Van veel gebieden is er in het Engels (of in het Frans of Duits) erg weinig informatie te vinden. En wat er dan in een van de Europese hoofdtalen is geschreven is vaak hetzij oppervlakkig hetzij geschreven vanuit het centrum van het desbetreffende land.
Uiteraard maar wat ik wil aangeven is dat landen die over zichzelf oordelen ook niet erg betrouwbaar kan zijn Vooral als het taboeonderwerpen zijn (zoals de politionele acties hier en de collaboratie in Vlaanderen).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55423667
quote:
Op donderdag 20 december 2007 09:02 schreef Klopkoek het volgende:
Over de nationalistische bewegingen in Vlaanderen is het natuurlijk erg lastig een oordeel te vormen. De beste informatie daarover is uiteraard in het Nederlands (of wat daar op lijkt) geschreven maar ik heb ook weleens een boek opengeslagen waar ik het gevoel had dat iemand dat wilde bagetelliseren. Maar dat krijg je met zulke gevoelige onderwerpen.
Het is moeilijk om iemand te vinden die de situatie goed kent EN niet met één van beide partijen verbonden. Iemand die het echter probeert is Derk Jan Eppink, die geregeld in Vlaamse media van zich laat horen. Niet lang geleden kruiste hij zelfs de degens met Benno Barnard, die het nodig vond betuttelend en neerbuigend te doen.

Maar als je een andere versie van het verhaal wil, kan je natuurlijk www.carrefour.be of www.fdf.be bezoeken.

pi_55423845
quote:
Op donderdag 20 december 2007 19:43 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Het is moeilijk om iemand te vinden die de situatie goed kent EN niet met één van beide partijen verbonden. Iemand die het echter probeert is Derk Jan Eppink, die geregeld in Vlaamse media van zich laat horen. Niet lang geleden kruiste hij zelfs de degens met Benno Barnard, die het nodig vond betuttelend en neerbuigend te doen.

Maar als je een andere versie van het verhaal wil, kan je natuurlijk www.carrefour.be of www.fdf.be bezoeken.

Waarom schiet je nou meteen weer in de Calimerohouding, is toch nergens voor nodig. Die Vlamingen missen gewoon wat bluf, zelfverzekerdheid en lichte arrogantie, dan laat je je ook minder snel de kaas van het brood eten door losgeslagen reserve-Fransen.

Owja, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag: of je zelf persoonlijk in Frankrijk hebt gezien of daar tradities zijn uitgeroeid. Oké, je moet niet bij de Cote D'Azur kijken ofzo maar ergens anders (vooral Bretagne, Normandië en Zuid-Frankrijk) heb je zeker nog wel tradities.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55425011
quote:
Op donderdag 20 december 2007 19:51 schreef Klopkoek het volgende:

Waarom schiet je nou meteen weer in de Calimerohouding, is toch nergens voor nodig. Die Vlamingen missen gewoon wat bluf, zelfverzekerdheid en lichte arrogantie, dan laat je je ook minder snel de kaas van het brood eten door losgeslagen reserve-Fransen.
Ik een calimerohouding? Ik meende het :daar kun je hun standpunten lezen. Ik geef mijn eigen vlaamsnationalitische, zij hun belgo-staatsnationalistische.
quote:
Owja, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag: of je zelf persoonlijk in Frankrijk hebt gezien of daar tradities zijn uitgeroeid. Oké, je moet niet bij de Cote D'Azur kijken ofzo maar ergens anders (vooral Bretagne, Normandië en Zuid-Frankrijk) heb je zeker nog wel tradities.
In de Provence en de kust in het zuiden heb ik niet het gevoel gehad niet in het echte Frankrijk te zijn hoor, in Frans-Vlaanderen was het alleen de naam "Dunkerque" die voor mij een indicatie was. Ik zeg echter niet dat de traditie/folklore weg is, wel dat l'état français in al zijn grandeur is opgedrongen, met taal als belangrijk bindmiddel.
pi_55425208
quote:
Op donderdag 20 december 2007 20:37 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik een calimerohouding? Ik meende het :daar kun je hun standpunten lezen. Ik geef mijn eigen vlaamsnationalitische, zij hun belgo-staatsnationalistische.
Nou, in dit geval zou je in principe wat gezegd kunnen hebben over het Vlaams-nationalisme en het taboe daarover zonder in de 'zij zijn groot, ik ben klein' houding te vallen. Alhoewel je inmiddels wel van me weet dat ik die FDF'ers natuurlijk ook verschrikkelijk vindt
quote:
[..]

In de Provence en de kust in het zuiden heb ik niet het gevoel gehad niet in het echte Frankrijk te zijn hoor, in Frans-Vlaanderen was het alleen de naam "Dunkerque" die voor mij een indicatie was. Ik zeg echter niet dat de traditie/folklore weg is, wel dat l'état français in al zijn grandeur is opgedrongen, met taal als belangrijk bindmiddel.
Officieel is er maar één taal, dat is het Frans. Maar onofficieel worden de lokale talen gewoon nog onderwezen op de scholen Dat heb ik ook van iemand gehoord die op uitwisseling was, ze praten onderling gewoon soms nog in dialect.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55425440
Probeer in Bretagne Bretons geen dialect te noemen. Is sowieso een andere taal en ver verwijderd van het standaard Frans.
pi_55426370
quote:
Op donderdag 20 december 2007 20:45 schreef Klopkoek het volgende:
Nou, in dit geval zou je in principe wat gezegd kunnen hebben over het Vlaams-nationalisme en het taboe daarover zonder in de 'zij zijn groot, ik ben klein' houding te vallen.
Ik zie niet in wat ik fout gedaan heb, er werd gesproken over neutrale bronnen, en ik gaf aan dat die er amper zijn, maar wel natuurlijk de eigen sites van de andere kant.
quote:
Alhoewel je inmiddels wel van me weet dat ik die FDF'ers natuurlijk ook verschrikkelijk vindt
Zij zijn niet separatistisch, wij wel. Wij zijn dus fout. Dat is de übersimplistische logica die bij velen aanslaat.
quote:
Officieel is er maar één taal, dat is het Frans. Maar onofficieel worden de lokale talen gewoon nog onderwezen op de scholen Dat heb ik ook van iemand gehoord die op uitwisseling was, ze praten onderling gewoon soms nog in dialect.
En eh... hoe worden die scholen betaald?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')