abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55168646
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:13 schreef Perico het volgende:

Dat heet sociaal zijn, zo moest ze het wel snel oppikken!
En wat heeft dit te maken met limburgs dialect? Want dat hoef ik toch echt niet op te pikken hoor...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 10 december 2007 @ 14:34:58 #227
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_55168667
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:29 schreef Monolith het volgende:
Hier in het Oosten denken ze precies hetzelfde over 'de randstad' als in Limburg of in Friesland. Het is nou eenmaal de belangrijkste regio in Nederland en elke andere regio zet zich daar graag tegen af.
Ja, maar in het algemeen heb je het niet over een Overijsselse identiteit, maar over de Twentse en de Sallandse. Limburg en Friesland hebben een sterke provinciale identiteit, en in het geval van Limburg is het zo dat we meer op hebben met de Euregio dan de Randstad. Heeft niet zo veel met afzetten te maken, eerder met het feit dat we een ander volk zijn en dat men op vaak op ons neerkijkt.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 10 december 2007 @ 14:36:08 #228
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_55168690
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:34 schreef DS4 het volgende:
En wat heeft dit te maken met limburgs dialect? Want dat hoef ik toch echt niet op te pikken hoor...
Nou, dan spreek je toch gewoon Hollands terug? Wat is nou precies het probleem?
pi_55168768
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:36 schreef PJORourke het volgende:

Wat is nou precies het probleem?
Dat het onverstaanbaar is misschien?

(dit moest zelfs voor een limburger te begrijpen zijn... )
pi_55168959
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:34 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja, maar in het algemeen heb je het niet over een Overijsselse identiteit, maar over de Twentse en de Sallandse. Limburg en Friesland hebben een sterke provinciale identiteit, en in het geval van Limburg is het zo dat we meer op hebben met de Euregio dan de Randstad.
Het klopt inderdaad dat er binnen Overijssel en ook binnen Gelderland (achterhoek) ook nog weer regionale identiteiten bestaan. De binding tussen die identeiten is echter nog weer veel meer binding dan met de Randstad.
quote:
Heeft niet zo veel met afzetten te maken, eerder met het feit dat we een ander volk zijn en dat men op vaak op ons neerkijkt.
Misschien in de Randstad inderdaad. Maar dat gevoel bestaat dus net zo goed in het Oosten of in Friesland.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 10 december 2007 @ 14:49:48 #231
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_55168972
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:40 schreef DS4 het volgende:
Dat het onverstaanbaar is misschien?

(dit moest zelfs voor een limburger te begrijpen zijn... )
Wat een onzin. Ik versta Fries en Luxemburgs ook.
pi_55169102
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:49 schreef PJORourke het volgende:

Wat een onzin. Ik versta Fries en Luxemburgs ook.
Dus verstaat een ander Limburgs...

Als limburgers tegen elkaar limburgs aan het brabbelen zijn, kan ik het niet meer volgen. Zodra ik verzonnen heb wat er ongeveer bedoeld zal zijn, zijn ze al weer drie zinnen verder. Gelukkig zijn het alleen de laagopgeleiden (eigenlijk een foute term: ik bedoel natuurlijk gewoon hersenlozen en niet iedere laagopgeleide is hersenloos) die per sé limburgs willen brabbelen tegen niet-limburgers en heb ik er dus feitelijk geen last van.
pi_55169390
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Limburgs is geen taal, Limburgs is een spraakgebrek dialect. Nederland kent twee officiële talen: Nederlands en Fries.

Fries mag dan een officieel erkende taal zijn, voor de statistieken. Voor mij en ik denk voor de meesten is het gewoon een dialect zoals Amsterdams, Drents etc dat ook is.
  maandag 10 december 2007 @ 15:11:05 #234
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_55169431
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:56 schreef DS4 het volgende:
Als limburgers tegen elkaar limburgs aan het brabbelen zijn, kan ik het niet meer volgen.
Dat ligt toch gewoon aan jou?
  maandag 10 december 2007 @ 15:11:52 #235
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_55169451
quote:
Op maandag 10 december 2007 14:56 schreef DS4 het volgende:

Gelukkig zijn het alleen de laagopgeleiden (eigenlijk een foute term: ik bedoel natuurlijk gewoon hersenlozen en niet iedere laagopgeleide is hersenloos) die per sé limburgs willen brabbelen tegen niet-limburgers en heb ik er dus feitelijk geen last van.
Alleen een calimero is diep gegriefd als ooit iemand hem eens aansprak in iets anders dan zijn moerstaal.

De Hollanders maken het er ook naar als ze hier hautaine de toerist komen uithangen, ze zijn dan ook niet bijster geliefd, vooral niet tijdens carnaval. Of dan zitten gaan ze weer op een terras met hun achten aan een tafeltje zitten en bestellen 1 cola terwijl ze hun meegebrachte etenswaar ook nog es willen opeten...
  maandag 10 december 2007 @ 15:17:36 #236
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55169590
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:11 schreef Perico het volgende:

[..]

Alleen een calimero is diep gegriefd als ooit iemand hem eens aansprak in iets anders dan zijn moerstaal.

De Hollanders maken het er ook naar als ze hier hautaine de toerist komen uithangen, ze zijn dan ook niet bijster geliefd, vooral niet tijdens carnaval. Of dan zitten gaan ze weer op een terras met hun achten aan een tafeltje zitten en bestellen 1 cola terwijl ze hun meegebrachte etenswaar ook nog es willen opeten...
Dat doen Limburgers ook hoor... Tis niet alsof er een soort gen bestaat waardoor Limburgers gul zijn en Hollanders gierig. Jullie kunnen roepen wat jullie willen, maar echt heel veel anders dan de rest van Nederland zij jullie niet. Dat jullie je zo minderwaardig voelen en daardoor maar een eigen identiteit proberen te fabriceren doet daar niks aan af.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_55169632
Dit topic

Ik weet gewoon niet waar ik later zou gaan moeten wonen.
Buiten Limburg wonen een hoop huilies en calimero's
Maar in Limburg wonen ook een hoop huilies en calimero's

Ik denk dat ik maar moet emigreren
Graag verwijderen
pi_55172382
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:11 schreef PJORourke het volgende:
Dat ligt toch gewoon aan jou?
Goed, dan ligt het aan mij. Dan nog is het sociaal als ze er rekening mee houden en asociaal als ze blijven brabbelen.
pi_55172482
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:11 schreef Perico het volgende:

Prima. Wie is er gegriefd dan?
quote:
Ik ga gewoon naar Beluga als ik een hapje wens te eten in Maastricht (en als ik daar niet terecht kan zijn er in Maastricht voldoende goede alternatieven). Ik ben bang dat je mij een beetje verkeerd inschat als je denkt dat ik eten meeneem...

En tijdens carnaval mijd ik limburg.
  maandag 10 december 2007 @ 17:56:36 #240
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_55173006
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:25 schreef DS4 het volgende:
Goed, dan ligt het aan mij. Dan nog is het sociaal als ze er rekening mee houden en asociaal als ze blijven brabbelen.
Vindt je het ook asociaal als een groep Italianen in jouw bijzijn Italiaans blijft "brabbelen", er van uit gaande dat jij die taal niet machtig bent?
pi_55173316
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:56 schreef PJORourke het volgende:

Vindt je het ook asociaal als een groep Italianen in jouw bijzijn Italiaans blijft "brabbelen", er van uit gaande dat jij die taal niet machtig bent?
Als zij de NL taal machtig zijn: ja. Zijn ze de NL taal niet machtig is het een ander verhaal (maar ik kan je vertellen dat een groep Italianen, althans de groepen waar ik mij in bevonden heb, zonder meer bereid zijn om gebrekkig Engels met elkaar te spreken in het bijzijn van mensen die geen Italiaans spreken)..

Maar laten we nu ook niet net doen alsof NL spreken voor een Italiaan hetzelfde is als voor een limburger.
  maandag 10 december 2007 @ 18:33:08 #242
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55173833
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:08 schreef kriele het volgende:

[..]

Fries mag dan een officieel erkende taal zijn, voor de statistieken. Voor mij en ik denk voor de meesten is het gewoon een dialect zoals Amsterdams, Drents etc dat ook is.
Jouw (en der meesten) gebrek aan algemene ontwikkeling is mijn probleem niet. Fries is een aparte taal met een aparte etymologie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 10 december 2007 @ 18:41:43 #243
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_55173977
Al vijf pagina's en ik heb nog steeds geen argumenten gehoord die niet op zouden gaan voor praktisch ieder andere Nederlandse provincie..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 10 december 2007 @ 18:42:54 #244
10710 gday
propria cures
pi_55174005
quote:
Op maandag 10 december 2007 08:29 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Limburgs een taal? En al zou het een taal zijn, als twee mensen beide een gemeenschappelijke taal spreken is het wel zo beleefd om daarop over te stappen. Dat heb ik zelfs in Friesland meegemaakt, en dat is tenminste nog wél een taal. Dus ja, Limburgers zijn alleen daarom al boerser dan Hollanders ooit kunnen zijn.
[..]

Godskolere, weer zo eentje. Toch gek dat zulk gedrag men alleen jegens Limburgers toont, hoe zou dat toch komen? Oh wacht, ik weet het! Jullie zijn een stel calimero's (precies wat je al zei ) bij elkaar die alleen maar Holland de schuld van jullie eigen falen kan geven en denken een eigen landje te kunnen zijn door een mislukt Nederlands dialect te praten. Neem maar een voorbeeld aan Brabanders, dat zijn én geen jankerds met een minderwaardigheidsgevoel én mensen die trots op hun eigen cultuur en streek zijn.
Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat Brabant altijd al een deel van Nederland is geweest? En dat het ABN (of AN tegenwoordig?) mede voortkomt uit het Brabants zoals dat vroeger in West-Brabant werd gesproken?
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  maandag 10 december 2007 @ 18:46:03 #245
10710 gday
propria cures
pi_55174077
quote:
Op maandag 10 december 2007 18:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Jouw (en der meesten) gebrek aan algemene ontwikkeling is mijn probleem niet. Fries is een aparte taal met een aparte etymologie.
Limburgs heeft vaak ook een verschillende etymologie. Zo hebben wij hier woorden als 'muuëletentje' (lieveheersbeestje) en 'kuus' (varken). Je maakt me niet wijs dat die woorden eenzelfde etymologische achtergrond hebben als hun Nederlandse equivalenten. Van 'kuus' geloof ik dat het verwant is aan het Franse 'cochon'.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
  FOK!fotograaf maandag 10 december 2007 @ 18:53:04 #246
73911 ultra_ivo
pi_55174236
Klopt Kuusj komt uit het Frans. Zo zijn er veel meer woorden die uit het Frans (en vooral uit het Waals) komen. Naast een hele serie eigen woorden.
pi_55174517
Een Brabander noemt een varken ook kuus (tenminste, als hij boers genoeg is). Verhip, nog een taal!
  maandag 10 december 2007 @ 19:38:20 #248
10710 gday
propria cures
pi_55175341
quote:
Op maandag 10 december 2007 19:06 schreef DS4 het volgende:
Een Brabander noemt een varken ook kuus (tenminste, als hij boers genoeg is). Verhip, nog een taal!
Het ging mij er juist om dat je dat niet als criterium kunt gebruiken bij het bepalen of iets een taal is.
pi_55175751
quote:
Op maandag 10 december 2007 18:41 schreef AgLarrr het volgende:
Al vijf pagina's en ik heb nog steeds geen argumenten gehoord die niet op zouden gaan voor praktisch ieder andere Nederlandse provincie..
Ik vind het opmerkelijk dat de discussie zich richt op de economische, geschiedkundige en taalkundige kanten, terwijl die er eigenlijk niet toe doen. Enkel de wens van de meerderheid der Limburgers is van belang. De uitslag van een referendum is het enige argument dat telt.
pi_55176085
quote:
Op maandag 10 december 2007 18:42 schreef gday het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat Brabant altijd al een deel van Nederland is geweest? En dat het ABN (of AN tegenwoordig?) mede voortkomt uit het Brabants zoals dat vroeger in West-Brabant werd gesproken?
Zowel Vlaams als Brabants hebben aanvankelijk het AN beďnvloed, waarna het Hollands is gaan domineren. Standaardnederlands is echter niet zoals Frans een taaltje uit een heel kleine plek. Officieel zijn de "ge" en "gij" voornaamwoorden ook "correct", al kunnen zelfs de Vlamingen er niet correct mee werken (is het nu "ge werd" of "ge werdt"....)

Ik lees pijnlijke argumenten van beide. De andere Nederlanders moeten de Limburgers als volwaardige Nederlanders zien -wat ze zijn- en geen afwijkingen.
En de Limburgers zouden moeten hun volwaardige plaats opeisen, in plaats van eruit te stappen.

In Vlaanderen worden de Limburgers, met hun meer landelijke (en minder bevolkte) provincie als een beetje anders en soms een beetje grappig gezien, maar er is toch een gevoel van eenheid (de Vlaamse Beweging stond en staat dan ook even sterk in Limburg)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')