Als gedurende een jaar jouw radio niet meer uit je auto wordt gejat. Maar de komende 20 jaar zou ik de gok maar niet nemen, en zorgen dat je als de sodemieter verhuist als je in een van Ella's prachtwijken woont.quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Daar gaat 4 miljard per jaar heen. Maar wat is de "outcome"? Wanneer is de operatie geslaagd?
er is geen voldoende toetsingselement, dus ik vrees ook weer veel duur geld naar stichtingen "die het wel even gaan doen". maar ja, electoraal zal het vast goedkomen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Daar gaat 4 miljard per jaar heen. Maar wat is de "outcome"? Wanneer is de operatie geslaagd?
Dat is juist de pest, als blijkt dat het plan compleet geflopt is, is Vogelaar allang gevlogen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Volgens mij is dat niet belangrijk. Het gaat erom dat de PvdA zich goed voelt dat ze iets aan de situatie van "de zwakkeren in de samenleving" doet. Op het behalen van resultaten heb ik de PvdA (en in mindere mate het CDA) zelden kunnen betrappen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
VVD wel?quote:Op zaterdag 8 december 2007 01:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet belangrijk. Het gaat erom dat de PvdA zich goed voelt dat ze iets aan de situatie van "de zwakkeren in de samenleving" doet. Op het behalen van resultaten heb ik de PvdA (en in mindere mate het CDA) zelden kunnen betrappen.
Of het nou links of rechts is heeft er helemaal niets mee te maken.quote:
Nee, ook niet. Misschien nog wel eensch in een ver verleden (het CDA kon het ook wel, denk aan de aanpak van werkeloosheid onder Lubbers).quote:
Als het geld op isquote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Wat vind je zelf?quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Ik vind het jammer dat ze geen prestatie-indicatoren hebben opgenomen. Meetpunten met een begin- en eindwaarde. Voor verloederde wijken zijn er genoeg te bedenken: werkloosheidscijfers, gemiddeld inkomen per gezin, criminaliteit, tevredenheidsonderzoek, participatie in sociale activiteiten etc. Maar daar is niets van opgenomen.quote:
Dat zou het wel lastig maken om later het falende beleid met de mantel der liefde te kunnen bedekken toch?quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:18 schreef sizzler het volgende:
Ik vind het jammer dat ze geen prestatie-indicatoren hebben opgenomen. Meetpunten met een begin- en eindwaarde. Voor verloederde wijken zijn er genoeg te bedenken: werkloosheidscijfers, gemiddeld inkomen per gezin, criminaliteit, tevredenheidsonderzoek, participatie in sociale activiteiten etc. Maar daar is niets van opgenomen.
Je bent toch niet de overheid aan het beschuldigen van vooruit denken?quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Wanneer is de operatie geslaagd?
In die zin dat dit soort debiele geldverslindende knuffelprojecten alleen maar door linkse rakkers bedacht kunnen worden, heeft het er wel iets mee te makenquote:Op zaterdag 8 december 2007 01:11 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Of het nou links of rechts is heeft er helemaal niets mee te maken.
Ik vraag me af of het wel klopt wat je zegt. Het verschilt per wijk nogal wat de problemen zijn maar ik heb het idee dat er wel degelijk meetpunten en indicatoren zijn.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:18 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat ze geen prestatie-indicatoren hebben opgenomen. Meetpunten met een begin- en eindwaarde. Voor verloederde wijken zijn er genoeg te bedenken: werkloosheidscijfers, gemiddeld inkomen per gezin, criminaliteit, tevredenheidsonderzoek, participatie in sociale activiteiten etc. Maar daar is niets van opgenomen.
Vertel, wat zijn de meetpunten en indicatoren in deze?quote:Op zaterdag 8 december 2007 22:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het wel klopt wat je zegt. Het verschilt per wijk nogal wat de problemen zijn maar ik heb het idee dat er wel degelijk meetpunten en indicatoren zijn.
Ik zal er morgen eens werk van maken maar het lijkt me dat er op het gebied van veiligheid en werk/participatie enz. wel meet punten zijn.quote:Op zaterdag 8 december 2007 23:33 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn de meetpunten en indicatoren in deze?
Buurtfeestjes en gemeenschapscentra bouwen, daar gaat het om.quote:Op zondag 9 december 2007 00:42 schreef SCH het volgende:
Ik zal er morgen eens werk van maken maar het lijkt me dat er op het gebied van veiligheid en werk/participatie enz. wel meet punten zijn.
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om dit soort dingen belachelijk te maken. Ga vooral je gang. Jij krijg toch al rode vlekken als het V-woord valt. Maar het helpt niet in de discussie die sizzler aanzwengelt. Al hoop ik dat ie zijn betoogje nog wat onderbouwt.quote:Op zondag 9 december 2007 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Buurtfeestjes en gemeenschapscentra bouwen, daar gaat het om.
Ik woon in zo'n wijk en dat zijn de concrete plannen, SCH.quote:Op zondag 9 december 2007 12:56 schreef SCH het volgende:
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om dit soort dingen belachelijk te maken. Ga vooral je gang. Jij krijg toch al rode vlekken als het V-woord valt. Maar het helpt niet in de discussie die sizzler aanzwengelt. Al hoop ik dat ie zijn betoogje nog wat onderbouwt.
Lijkt me sterk maar dat kunnen we makkelijk checken, welke wijk gaat het om?quote:Op zondag 9 december 2007 13:33 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik woon in zo'n wijk en dat zijn de concrete plannen, SCH.
Woensel-West.quote:Op zondag 9 december 2007 13:34 schreef SCH het volgende:
Lijkt me sterk maar dat kunnen we makkelijk checken, welke wijk gaat het om?
Die woont bij mij in de straat ja.quote:
waar ergens in de edisonstraat woon jequote:Op zondag 9 december 2007 13:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Die woont bij mij in de straat ja.
Nee, gelukkig aan het begin.quote:Op zondag 9 december 2007 13:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
waar ergens in de edisonstraat woon je![]()
naast de cofeeshop meetpoint
Ik ben benieuwd wat je kan vinden. Het ontbreken van meetpunten was iets wat mij in ieder geval opviel toen ik de begroting las.quote:Op zondag 9 december 2007 00:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zal er morgen eens werk van maken maar het lijkt me dat er op het gebied van veiligheid en werk/participatie enz. wel meet punten zijn.
klopt en die zijn lastig.quote:Op zondag 9 december 2007 13:54 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat je kan vinden. Het ontbreken van meetpunten was iets wat mij in ieder geval opviel toen ik de begroting las.
de hoeren boulevardquote:
Precies, ik woon in een voormalig bordeel.quote:
Ik weet niet precies van de hoed en de rand, maar het zou me verwonderen als er een deugelijk mechanisme van prestatiemeting bestaat. Binnen de overheid staat dat nog grotendeels in de kinderschoenen, des te meer omdat sommige doeleinden die de overheid stelt ook lastig te meten zijn, en er nogal wordt geworsteld tussen enerzijds het voornemen aan concrete prestatiemeting te doen, en anderzijds de realiteit dat dat lastig is te bewerkstelligen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 00:42 schreef sizzler het volgende:
Wat een cynisch gezeik.quote:Op zondag 9 december 2007 16:48 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk:
-dat kozijnen in een vrolijk kleurtje geverft worden.
-dat mensen geld krijgen om hun tuin op te knappen, dat dan gebruikt wordt voor een weedplantagetje.
-dat de buurt geld krijgt voor iets leuks voor de jongeren, wat dan als coffeeshop en illegale drankhol verwordt.
-dat de buurt festivals en kermissen krijgt als vertier. maar ja dat zal wel tot steekpartijen uitlopen. l
hulde!
het lijkt gvd wel afrika waar de grote blanke man/vrouw wel even uitmaakt hoeveel nootjes. kraaltjes of spiegeltjes de inwoners krijgen. doe ff normaal...laat mensen.
Het strookt voor 100% met de post die ik krijg.quote:Op zondag 9 december 2007 16:54 schreef SCH het volgende:
Wat een cynisch gezeik.
Je kan er heel negatief over zijn, ook zo'n PJO over zo'n eigen wijk maar het plan voor zijn wijk strookt voor geen centimeter met hoe hij het brengt.
quote:Op zondag 9 december 2007 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Buurtfeestjes en gemeenschapscentra bouwen, daar gaat het om.
Dit staat voor de komende 2 jaar voor Woensel West gepland, is toch echt wel iets meer.quote:Wat staat er onder meer op stapel:
Ontwikkeling SPIL-centrum
Ontwikkeling SPIL-straat
Ontwikkeling kop Edisonstraat
Renovatie Huuurwoningen Trudo
Renovatie huurwoningen Woonbedrijf
Dat zijn geen resultaten van een verbetering, dat zijn de vermeende verbeteringen die tot een resultaat zouden moeten leiden. Juist dat resultaat, daar zijn we zo benieuwd naar. Hoe is het nu en wat voor effecten worden er verwacht.quote:Op zondag 9 december 2007 17:01 schreef SCH het volgende:
Dit staat voor de komende 2 jaar voor Woensel West gepland, is toch echt wel iets meer.
Die renovatie was al drie jaar geleden gepland. Aan de kop van de Edisonstraat gebeurt niks want die is al lang af, voor de verkiezingen zelfs. Dat spilcentrum is geld over de balk en die buurtfeesten komen er ook.quote:Op zondag 9 december 2007 17:01 schreef SCH het volgende:
Dit staat voor de komende 2 jaar voor Woensel West gepland, is toch echt wel iets meer.
En wat is er mis met een centrum waar juist die problemen rond opvoeding, integratie en gezondheid achter de voordeur vandaan worden gehaald?
doe die plannen eens in een document. de plannen van vogelaar. lijkt me wel goed om te zien nu, zodat we later kunnen kijken of het efficiënt is.quote:Op zondag 9 december 2007 16:58 schreef SCH het volgende:
Ik heb veel van die plannen eens bekeken en in ieder plan staan resultaatgerichte afspraken en er zij ook overizchten van de punten die sizzler graag wil weten over gemiddelde inkomens, tevredenheid, criminaltieit enz.
In hoeverre de afspraken meetbaar zijn, kun je je soms wel afvragen maar of dat nou de crux is. In veel wijken spelen de meeste problemen zich achter de voordeur af. Het is al goed dat dat nu eens zichtbaarder wordt.
De speerpunten liggen op wonen, werken, leren, opvoeding, integratie en veiligheid.
Allemaal vrij goed te peilen of daar resultaat is geboekt natuurlijk. Hoe is het met de schooluitval? Met de criminaliteitscijfers, met de werkloosheid, met de participatie (vrijwilligerswerk) etcetera etcetera.
Je kan er cynisch over doen en we moeten het ook maar afwachten. Aan de andere kant vind ik de plannen best indrukwekkend, er gebeurt nu toch echt wel wat.
Je kan alles terug zoeken op www.minvrom.nl - zeer uitgebreide documentatie. Succes.quote:Op zondag 9 december 2007 17:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
doe die plannen eens in een document. de plannen van vogelaar. lijkt me wel goed om te zien nu, zodat we later kunnen kijken of het efficiënt is.
Vogelaar heeft geen plannen. Vogelaar wil geld smijten in achterbuurten om het PvdA-geweten af te kopen. Die plannen moeten ze daar maar zelf verzinnen, en dus krijg je allemaal van die idiote polls en ideeen om dat geld weg te pissen. Buurtfeesten dus.quote:Op zondag 9 december 2007 17:03 schreef zoalshetis het volgende:
doe die plannen eens in een document. de plannen van vogelaar. lijkt me wel goed om te zien nu, zodat we later kunnen kijken of het efficiënt is.
Plannen die al gepland waren, moeten er niet in opgeneomen worden ofzo?quote:Op zondag 9 december 2007 17:03 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Die renovatie was al drie jaar geleden gepland. Aan de kop van de Edisonstraat gebeurt niks want die is al lang af, voor de verkiezingen zelfs. Dat spilcentrum is geld over de balk en die buurtfeesten komen er ook.
Zo heeft discussieren geen zinquote:Op zondag 9 december 2007 17:10 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vogelaar heeft geen plannen. Vogelaar wil geld smijten in achterbuurten om het PvdA-geweten af te kopen. Die plannen moeten ze daar maar zelf verzinnen, en dus krijg je allemaal van die idiote polls en ideeen om dat geld weg te pissen. Buurtfeesten dus.
Het recyclen van andermans plannen is derderangs politiek.quote:Op zondag 9 december 2007 17:11 schreef SCH het volgende:
Plannen die al gepland waren, moeten er niet in opgeneomen worden ofzo?
Wat doet het? Het is er alleen om het multiculturele "shiny happy people" idee te promoten. Doe mij dan maar meer politie en leerplichtambtenaren.quote:Waarom is dat spilcentrum weggegooid geld?
Ook niet eens nieuw.quote:Niks met buurtfeesten maar jij doet of dat het enige is.
Het is niet nieuw en het is niet concreet. Achterbuurten worden gemaakt door mensen - die verander je niet door een spilcentrum neer te plempen.quote:Het plan voor jouw buurt ziet er heel erg goed uit, moet ik zeggen.
Denk je nou echt dat je dat met een buurtcentrumpje wegkrijgt?quote:Maar misschien houd jij liever drugsoverlast en straatprostitutie omdat je bang bent je werk kwijt te raken?
Dat kan wel degelijk een belangrijke positieve rol spelen, is uit ervaring geblekenquote:Op zondag 9 december 2007 17:15 schreef PJORourke het volgende:
Het is niet nieuw en het is niet concreet. Achterbuurten worden gemaakt door mensen - die verander je niet door een spilcentrum neer te plempen.
quote:Op zondag 9 december 2007 17:24 schreef SCH het volgende:
Dat kan wel degelijk een belangrijke positieve rol spelen, is uit ervaring gebleken
Jawel. Voorkomen is altijd beter dan genezen.quote:Op zondag 9 december 2007 17:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]Vast lang niet zo goed als meer politie en leerplichtambtenaren.
Dat valt best tegen; in zulk soort situaties wreekt het gebrek aan een controlegroep zich nogal eens, maw je weet niet wat er voor resultaten er zouden worden geboekt als het betreffende beleid niet gevoerd zou worden. Je zou wellicht een regressief onderzoek kunnen doen naar de behandelde veertig probleemwijken en onbehandelde vergelijkbare wijken, maar de vraag is of dat een betrouwbaar beeld oplevert, omdat de behandelde wijken al op zekere criteria zijn geselecteerd. Persoonlijk zou ik in dit geval de voorkeur geven aan een onderzoek waarin wordt bekeken of er werkelijk dingen veranderen in de sociale mechanismen die achter problematiek zitten, want juist daarop valt duurzaam resultaat te boeken. Maar dat zijn lastige en arbeidsintensieve (en dus dure) onderzoeken, die weinig fancy materiaal opleveren, en dus ook weinig populair zijn bij overheidsorganen.quote:Op zondag 9 december 2007 16:58 schreef SCH het volgende:
Allemaal vrij goed te peilen of daar resultaat is geboekt natuurlijk. Hoe is het met de schooluitval? Met de criminaliteitscijfers, met de werkloosheid, met de participatie (vrijwilligerswerk) etcetera etcetera.
Jij verwacht dus dat een of ander buurtcentrum Marokkaanse tieners gaat aanspreken? Ga toch weg man.quote:Op zondag 9 december 2007 17:26 schreef SCH het volgende:
Jawel. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Tja, dure onderzoeken vallen sowieso niet goed bij al die Vogelaar-bashers.quote:Op zondag 9 december 2007 17:27 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat valt best tegen; in zulk soort situaties wreekt het gebrek aan een controlegroep zich nogal eens, maw je weet niet wat er voor resultaten er zouden worden geboekt als het betreffende beleid niet gevoerd zou worden. Je zou wellicht een regressief onderzoek kunnen doen naar de behandelde veertig probleemwijken en onbehandelde vergelijkbare wijken, maar de vraag is of dat een betrouwbaar beeld oplevert, omdat de behandelde wijken al op zekere criteria zijn geselecteerd. Persoonlijk zou ik in dit geval de voorkeur geven aan een onderzoek waarin wordt bekeken of er werkelijk dingen veranderen in de sociale mechanismen die achter problematiek zitten, want juist daarop valt duurzaam resultaat te boeken. Maar dat zijn lastige en arbeidsintensieve (en dus dure) onderzoeken, die weinig fancy materiaal opleveren, en dus ook weinig populair zijn bij overheidsorganen.
quote:Op zondag 9 december 2007 17:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jij verwacht dus dat een of ander buurtcentrum Marokkaanse tieners gaat aanspreken? Ga toch weg man.Dit is puur om meer PvdA-ambtenaartjes aan een baantje te helpen.
die spil centra zijn er al en die lijken het goed te doen ze hebben vooral als doel de (kut) jeugd van de straat te houden dmv 8:00 tot 20:00 activiteiten te organiserenquote:Op zondag 9 december 2007 17:01 schreef SCH het volgende:
[..]
[..]
En wat is er mis met een centrum waar juist die problemen rond opvoeding, integratie en gezondheid achter de voordeur vandaan worden gehaald?
Is dat een oplossing? Het lijkt me meer de problemen verbloemen.quote:Op zondag 9 december 2007 17:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die spil centra zijn er al en die lijken het goed te doen ze hebben vooral als doel de (kut) jeugd van de straat te houden dmv 8:00 tot 20:00 activiteiten te organiseren
Woensel-West valt best mee en het is er een stuk beter dan het zes jaar geleden was.quote:Op zondag 9 december 2007 19:18 schreef Lyrebird het volgende:
IZo'n wijk als Woensel-West ligt vlak tegen het centrum van Eindhoven aan. Het is onbegrijpelijk dat het daar nog steeds een teringzooi is. Ik voorspel dat als de helft van de sociale woningbouwwoningen in Woensel-west in de verkoop worden gedaan, dat de buurt dan binnen een paar jaar geen prachtwijk meer is, maar een wijk waar mensen weer graag willen wonen. En het kost de overheid geen cent.
Wat natuurlijk ook weer wordt veroorzaakt door het falende overheidsbeleid. Huurprijzen mogen maar met een klein percentage stijgen waardoor het elk jaar aantrekkelijker wordt om ze tegen de vlakte te gooien en er nieuwe huizen op te gooien; daarvoor kun je immers weer nieuwe huurprijzen vaststellen.quote:Op zondag 9 december 2007 19:21 schreef PJORourke het volgende:
Alleen, die sociale woningbouw gaat tegen de vlakte, terwijl het prima woningen zijn die je beter kunt verkopen. Nu komen daar nieuwe appartementen voor in de plaats. Totaal onnodig.
De vraag is, wonen die paupers die er toen woonde er nu nog,quote:Op zondag 9 december 2007 19:18 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb een tijd lang, vanaf 2001 tot 2003 in Cambridge Massachusetts gewoond. Wij woonden aan de rand van Cambridge en Sommerville. Cambridge is best mooi, met erg dure huizen. Sommerville was een enorme pauperbuurt, met veel studenten. Vanwege de enorme tekorten op de huizenmarkt veranderde Sommerville in twee jaar tijd van een pauperbuurt tot een buurt waar iedereen wilde wonen, met opgeknapte huizen, mooie tuintjes en heel veel yuppen. De overheid heeft daar 0,0 aan bijgedragen.
Ja, en bouwers moeten natuurlijk blijven bouwen. Bovendien vindt men al gauw een bepaald ontwerp "gedateerd" en wordt het een prestigeprojectje van gemeente-idioten (PvdA-CDA-SP) om daar de meest hippe, moderne kubus neer te knallen. Ik hou daar niet zo van en het is ook niet nodig.quote:Op zondag 9 december 2007 19:26 schreef FJD het volgende:
Wat natuurlijk ook weer wordt veroorzaakt door het falende overheidsbeleid. Huurprijzen mogen maar met een klein percentage stijgen waardoor het elk jaar aantrekkelijker wordt om ze tegen de vlakte te gooien en er nieuwe huizen op te gooien; daarvoor kun je immers weer nieuwe huurprijzen vaststellen.
Om die reden gaan dus veel goede huizen tegen de vlakte. Doodzonde
dat probeert men dus in die spilcentra te doen door de opvoeding te verbeteren van vooral allochtonen dmv opvoedcursussen en emancipatieprojecten maar ook door huiswerkbegeleiding van die zelfde jongeren.quote:Op zondag 9 december 2007 18:22 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Is dat een oplossing? Het lijkt me meer de problemen verbloemen.
Het is toch geen overheidstaak om de jeugd te vermaken, omdat ze anders rotzooi trappen.![]()
Het opknappen van die wijken is een goede zaak, maar dan moet het dus wel goed gebeuren, dat wil zeggen dat je ook de mentaliteit van mensen moet veranderen.
Veel geld uitgeven in zo'n wijk, prima, maar dan moet er ook wat tegenover staan.
Een groot deel vertrok, bijvoorbeeld naar Dorchester (enorme achterbuurt) en een ander deel kreeg te maken met een verdubbeling van de huur. Maar er kwam geen cent belastinggeld bij kijken.quote:Op zondag 9 december 2007 19:29 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
De vraag is, wonen die paupers die er toen woonde er nu nog,
of zijn die allemaal vertrokken, omdat de prijs voor hun woning niet meer te betalen was?
Dat is vaak een iets snellere manier om de bewoners weg te krijgen en de buurt een ander imago te geven.quote:Op zondag 9 december 2007 19:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Woensel-West valt best mee en het is er een stuk beter dan het zes jaar geleden was.
Alleen, die sociale woningbouw gaat tegen de vlakte, terwijl het prima woningen zijn die je beter kunt verkopen. Nu komen daar nieuwe appartementen voor in de plaats. Totaal onnodig.
Tja iets als integratie is lastig te meten natuurlijk. Het is al een flinke prestatie als het lukt verpaupering van wijken tegen te gaan. Als het daarnaast nog lukt om de samenstelling van die wijken te veranderen en de sociale cohesie te verbeteren is dat een wereldprestatie waar ze in ieder land jaloers op zouden zijn.quote:Op zondag 9 december 2007 17:03 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat zijn geen resultaten van een verbetering, dat zijn de vermeende verbeteringen die tot een resultaat zouden moeten leiden. Juist dat resultaat, daar zijn we zo benieuwd naar. Hoe is het nu en wat voor effecten worden er verwacht.
Verpaupering zou je redelijk meetbaar kunnen maken en de samenstelling van de wijk is al meetbaarquote:Op zondag 9 december 2007 20:09 schreef du_ke het volgende:
Tja iets als integratie is lastig te meten natuurlijk. Het is al een flinke prestatie als het lukt verpaupering van wijken tegen te gaan. Als het daarnaast nog lukt om de samenstelling van die wijken te veranderen en de sociale cohesie te verbeteren is dat een wereldprestatie waar ze in ieder land jaloers op zouden zijn.
Hoe het in Eindhoven gaat weet ik niet maar dit is wel een benadering die in Nederland veel wordt gebruikt en blijkt te werken.quote:Op zondag 9 december 2007 19:18 schreef Lyrebird het volgende:
Zo'n wijk als Woensel-West ligt vlak tegen het centrum van Eindhoven aan. Het is onbegrijpelijk dat het daar nog steeds een teringzooi is. Ik voorspel dat als de helft van de sociale woningbouwwoningen in Woensel-west in de verkoop worden gedaan, dat de buurt dan binnen een paar jaar geen prachtwijk meer is, maar een wijk waar mensen weer graag willen wonen. En het kost de overheid geen cent.
Sociale woningbouw is alles behalve sociaal.
OK, dat is prima, maar ik vraag me af of daar ook de probleem jongeren komen.quote:Op zondag 9 december 2007 19:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat probeert men dus in die spilcentra te doen door de opvoeding te verbeteren van vooral allochtonen dmv opvoedcursussen en emancipatieprojecten maar ook door huiswerkbegeleiding van die zelfde jongeren.
Speelplaatsen voor kinderen vind ik wat anders dan jeugdhonken.quote:Overigens gedeeltelijk wel de overheid neemt de taak aan van de alleswetende planner dus moeten ze ook speelplaatsen aan leggen en zodoende de jeugd vermaken.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan verschuif je het probleem, immers die zogehete "paupers' (rot woord) wonen nu ergens anders in even slechte buurten.quote:Op zondag 9 december 2007 19:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een groot deel vertrok, bijvoorbeeld naar Dorchester (enorme achterbuurt) en een ander deel kreeg te maken met een verdubbeling van de huur. Maar er kwam geen cent belastinggeld bij kijken.
Voor de investeerders hier: een collega van me kocht in 2000 een krot in die buurt, knapte het op en verkocht het vier jaar later met een winst van 200%
dat is inderdaad niet zo handig maar goed zaken als veiligheidsgevoel en kwaliteit van de leefomgeving zijn lastig te metenquote:Op zondag 9 december 2007 20:18 schreef FJD het volgende:
[..]
Verpaupering zou je redelijk meetbaar kunnen maken en de samenstelling van de wijk is al meetbaar
Andere, meetbaar, indicatoren waar je aan kunt denken is bv. of de kleine criminaliteit afneemt (bedreigingen, berovingen, mishandeling, de dingen die een onveilig gevoel creëren), of het aantal uitkeringen is afgenomen (zou een teken kunnen zijn van groei), wat het gemiddelde inkomen per hoofd in de betreffende wijk is, het aantal mensen dat in staat is om op een bepaalde niveau in het Nederlandse te converseren. Met de laatste drie zou je al voor een deel kunnen meten hoe het met integratie staat.
Ga zo maar door, natuurlijk zijn er bij elk punt wel een paar kanttekeningen te plaatsen maar op dit moment is er niet eens de intentie om iets te meten. Dan krijg je over vier jaar dat de samenleving er weer miljarden in heeft gestoken, maar dat niemand eigenlijk kan zeggen of er iets verbeterd is, als er al iets verbeterd is.
Dat is vaak een probleem, het probleem verschuift.quote:Op zondag 9 december 2007 20:20 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan verschuif je probleem, immers die zogehete "paupers' (rot woord) wonen nu ergens anders in even slechte buurten.
Nonsensquote:Op zondag 9 december 2007 20:22 schreef PJORourke het volgende:
Sociale cohesie willen verbeteren is niet alleen maakbaarheisdenken, maar ook praktisch onmogelijk.
Het ging in Woensel-West al een stuk beter voordat die Vogelaarnonsens langs kwam. En dat zie je ook, de meeste projecten zijn gerecycled in die nota. Het sleutelwoord is echter: handhaving, en niet "gefels en kozainen".quote:Op zondag 9 december 2007 20:18 schreef du_ke het volgende:
Hoe het in Eindhoven gaat weet ik niet maar dit is wel een benadering die in Nederland veel wordt gebruikt en blijkt te werken.
Maar goed daarmee alleen ben je er niet in alle gevallen.
Kortom: het probleem zit niet in de stenen, maar in de mensen. De 'plannen' van Vogelaar geven er nu niet echt blijk van dat ze zich dat voldoende realiseert.quote:Op zondag 9 december 2007 19:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Woensel-West valt best mee en het is er een stuk beter dan het zes jaar geleden was.
Genoeg rapporten uit de VS dat segregatie nauwelijks te bestreiden is. En het blijft maakbaarheidsdenken.quote:Op zondag 9 december 2007 20:22 schreef du_ke het volgende:
Nonsens. Het blijkt te kunnen en te werken
.
Waar baseer je dat op? Er wordt volgens mij wel degelijk gemeten - dat zie je in al die plannen terug. Het gaat allemaal over cijfers en indicatoren. Denk je nou echt dat er niet gemeten wordt of werkloosheid en criminaliteit afnemen en participatie en integratie toenemen? Nogmaals, waar baseer je op dat die intentie er niet is.quote:Op zondag 9 december 2007 20:18 schreef FJD het volgende:
Ga zo maar door, natuurlijk zijn er bij elk punt wel een paar kanttekeningen te plaatsen maar op dit moment is er niet eens de intentie om iets te meten.
Neuh ook dat is best meetbaar te maken hoor. Je komt niet terug met wiskundige oplossingen maar ze zijn zeker goed meetbaarquote:Op zondag 9 december 2007 20:21 schreef du_ke het volgende:
dat is inderdaad niet zo handig maar goed zaken als veiligheidsgevoel en kwaliteit van de leefomgeving zijn lastig te meten
Omdat Vogelaar haar nota zo leeg was dat ik me afvroeg waar ze nu precies die 100 pagina's voor nodig hadquote:Op zondag 9 december 2007 20:25 schreef SCH het volgende:
Waar baseer je dat op? Er wordt volgens mij wel degelijk gemeten - dat zie je in al die plannen terug. Het gaat allemaal over cijfers en indicatoren. Denk je nou echt dat er niet gemeten wordt of werkloosheid en criminaliteit afnemen en participatie en integratie toenemen? Nogmaals, waar baseer je op dat die intentie er niet is.
Het is dan ook een intellectueel zwaargewicht.quote:Op zondag 9 december 2007 20:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Kortom: het probleem zit niet in de stenen, maar in de mensen. De 'plannen' van Vogelaar geven er nu niet echt blijk van dat ze zich dat voldoende realiseert.
Waarom niet? Het gaat juist erg over mensen: die spilcentra, dat gaat puur over mensen maar dat wordt meteen weer als onzin bestempeld.quote:Op zondag 9 december 2007 20:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kortom: het probleem zit niet in de stenen, maar in de mensen. De 'plannen' van Vogelaar geven er nu niet echt blijk van dat ze zich dat voldoende realiseert.
Je hebt het dus gewoon niet gelezen? Het wordt natuurlijk wel degelijk gemeten - je doet echt maar een slag in de lucht omdat je dat goed uitkomt.quote:Op zondag 9 december 2007 20:25 schreef FJD het volgende:
Omdat Vogelaar haar nota zo leeg was dat ik me afvroeg waar ze nu precies die 100 pagina's voor nodig had![]()
Wat is dat mens dom jaquote:Op zondag 9 december 2007 20:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is dan ook een intellectueel zwaargewicht.
Als jij zo goed weet waar de indicatoren staan laat dat dan even weten dan sla ik de bladzijde er op na en zal ik m'n kritiek indien nodig wijzigenquote:Op zondag 9 december 2007 20:28 schreef SCH het volgende:
Je hebt het dus gewoon niet gelezen? Het wordt natuurlijk wel degelijk gemeten - je doet echt maar een slag in de lucht omdat je dat goed uitkomt.
Ik heb niet echt een hoge dunk van buurthuizen, dat is grotendeels bezigheidstherapie.quote:Op zondag 9 december 2007 20:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom niet? Het gaat juist erg over mensen: die spilcentra, dat gaat puur over mensen maar dat wordt meteen weer als onzin bestempeld.
Dat is waar. En wellicht heeft Vogelaar wel de goede aanpak, maar ik heb er een heel hard hoofd in, gezien eerdere ervaringen met dit soort plannen.quote:Ik heb niet de indruk dat veel rechtse mensen ook maar geneigd zijn die plannen een kans te geven. Ik heb de laatste tijd veel met een van de probleemwijken te maken gehad en daar is in ieder geval een positieve flow door die plannen. Ook kritiek hoor. Maar er gebeurt wel weer wat.
De VS is iets anders dan Nederlandquote:Op zondag 9 december 2007 20:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Genoeg rapporten uit de VS dat segregatie nauwelijks te bestreiden is. En het blijft maakbaarheidsdenken.
Er zijn 40 plannenquote:Op zondag 9 december 2007 20:31 schreef FJD het volgende:
[..]
Als jij zo goed weet waar de indicatoren staan laat dat dan even weten dan sla ik de bladzijde er op na en zal ik m'n kritiek indien nodig wijzigen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |