Moslims denken niet dat de koran door Allah is geschreven, net zo min als de Christenen denken dat de bijbel door God is geschreven.quote:Op vrijdag 7 december 2007 21:33 schreef KarelMartel het volgende:
(en dan te bedenken dat moslims geloven dat deze primitieve haatteksten geschreven zijn door onze god..)
Oh?quote:Op zaterdag 8 december 2007 12:01 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Moslims denken niet dat de koran door Allah is geschreven, net zo min als de Christenen denken dat de bijbel door God is geschreven.
quote:Op zaterdag 8 december 2007 11:09 schreef Drugshond het volgende:
Aangezien het toch een min-of-meer inhoudelijke discussie over het geloof is. Past dit topic beter in [WFL]
inderdaad, de koran wordt gezien als het letterlijke woord van allah, opgetekend door mohammedquote:Op zaterdag 8 december 2007 12:13 schreef Masterix het volgende:
[..]
Oh?
Ik heb nog nooit een moslim horen zeggen (erkennen) dat de koran door een mens of door mensen geschreven is.
De enige mogelijke opinie is onder moslims dat de koran de letterlijke openbaring van God aan Mohammed is, doorgegeven via de aartsengel Djibriel: iedereen die daar een andere mening over heeft is per definitie geen moslim.
Dat de bijbel door 40 mensen geschreven is leerde ik op de zondagsschool. Daarbij werd mij verteld dat deze 40 mensen allen door Gods Heilige Geest geïnspireerd waren en dat zo, in "hetgeen geschreven staat" Gods Woord in de bijbel doorklinkt. Dus niet letterlijk "het Woord Gods", zoals moslims over de koran zeggen.
Er zijn wel christelijke groepen die de hele bijbel letterlijk aan God toeschrijven trouwens.
Je slaat de spijker precies op z'n kop. De bijbel is geen verzameling bevelen, de koran wel. Moslims moeten de koran en de verhalen erover (dat de koran, ondanks Mo's analfabethisme, de slag om de kameel en vele andere factoren, zuiver overgeleverd zou zijn) volledig geloven, net als dat ze twijfelloos aan moeten nemen dat Mohammed een profeet was.quote:Op zaterdag 8 december 2007 12:29 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
inderdaad, de koran wordt gezien als het letterlijke woord van allah, opgetekend door mohammed
alleen daarom al is de hele discussie over welk boek gewelddadigere passages bevat onzin, christenen moeten lessen trekken uit deze passages en ze toepassen op de huidige situatie, moslims moeten ze letterlijk opvolgen
Zulke bevelen staan ook in de bijbel hoor. In zowel OT als NT.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:08 schreef Masterix het volgende:
[..]
Je slaat de spijker precies op z'n kop. De bijbel is geen verzameling bevelen, de koran wel. Moslims moeten de koran en de verhalen erover (dat de koran, ondanks Mo's analfabethisme, de slag om de kameel en vele andere factoren, zuiver overgeleverd zou zijn) volledig geloven, net als dat ze twijfelloos aan moeten nemen dat Mohammed een profeet was.
De bijbel is geen verzameling bevelen, de koran wel.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:34 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Zulke bevelen staan ook in de bijbel hoor. In zowel OT als NT.
Enige onderbouwing, of vond je het gewoon een leuke kreet?quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:53 schreef LadyXochi het volgende:
Wat een BS verkondigen jullie (Masterix en Karel Martel) hier. Ik weet niet met wie jullie hebben gesproken, maar jullie leggen het hier wel heel erg zwart-wit voor.
Misschien moeten jullie naast die zondagsschool van jullie ook eens een korancursus gaan volgen, dan krijg je een beetje inzicht in hetgeen waar jullie nu denken veel over te weten.
Je zou in je laatste zin gelijk hebben als je het over christenen had: het geloof van een Rooms-Katholiek is wezenlijk anders dan die van een protestant, en de theologiën geven dat duidelijk aan.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:53 schreef LadyXochi het volgende:
En voor ik zometeen gezeik over me heen krijg: Nee, ik ben geen Moslim en ook geen Christen. En ja, ik heb mij wel in beide verdiept. En één van mijn conclusies was dat er in beide geloven verschillende groepen zijn die het moslim/christen zijn en de koran/bijbel op heel andere manieren interpreteren en beleven.
Je kunt gewoonweg niet zeggen "moslims zijn/denken/voelen dit" of "in de koran staat dat" (tenzij je letterlijk gaat overnemen en de inhoud overlaat aan de interpretatie van degene tegen wie je het hebt).
.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:59 schreef LadyXochi het volgende:
Ik was nog bezig met editten. En welke "kreet" bedoel je?
Mijn zinnen zijn volgens mij te lang om een "kreet" genoemd te kunnen worden.
In feite zeggen TS en zijn mede-moslims precies dezelfde rigide dingen over moslims, alleen verstoppen zij dat misschien en wij niet.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:59 schreef LadyXochi het volgende:
Wat een BS verkondigen jullie (Masterix en Karel Martel) hier
Er zijn binnen de Islam zeer veer verschillende stromingen. Ga je eerst maar eens in de Islam verdiepen. En nee, alleen wikipedia lezen voldoet niet.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:57 schreef Masterix het volgende:
Je zou in je laatste zin gelijk hebben als je het over christenen had: het geloof van een Rooms-Katholiek is wezenlijk anders dan die van een protestant, en de theologiën geven dat duidelijk aan.
Als openbaring, ja. Wat is er mis met een openbaring? Daar staan er genoeg van in de bijbel. En leg mij eens uit hoe een openbaring slechts op één manier te interpreteren is?quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:57 schreef Masterix het volgende:
Maar de islam is heel duidelijk en streng over wat een moslim een moslim maakt: geloof in Allah en in zijn profeet, en daarmee in de koran als openbaring.
Dat zegt denk ik meer over jou dan over de moslims.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:57 schreef Masterix het volgende:
Ik moet de eerste moslim nog tegenkomen die genuanceerder kan praten en denken over de authenticiteit van de koran of de eigenschappen van Mohammed.
Net zoals de Gereformeerd vrijgemaakten vinden dat alle andere christenen geen christen zijn, bedoel je?quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:57 schreef Masterix het volgende:
Aan de andere kant:als je dat kan, dan ben je volgens de islam geen moslim.
Nee, zo denk jij erover.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:57 schreef Masterix het volgende:
Dat is heel eng en benauwd, dat weet ik, maar zo is het nu eenmaal.
Ik vraag me echt af wat of wie jouw bronnen zijn. En hoe jij erbij komt dat alle moslims diezelfde bronnen als de waarheid aannemen. Ik ben het er mee eens als je zegt dat er (te) veel moslims zijn die zo denken, maar verder wil ik niet gaan.quote:Op zaterdag 8 december 2007 15:08 schreef Masterix het volgende:
Moslims gaan er 100% van uit dat de koran de enige resterende openbaring is, na de vervalsing van bijbel en thora door christenen en joden, en dat als je dat niet doet, je geen moslim bent.
Om daarna gestenigd te worden ja.quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:55 schreef Masterix het volgende:
[..]
De bijbel is geen verzameling bevelen, de koran wel.
Dat zei ik.
Maar ik ben benieuwd of je je stelling verder kan onderbouwen want volgens mij klopt die niet. Er zijn mensen in de bijbel aan het woord, en misschien hebben die het over wat zij denken dat God beveelt (mensen mogen hun mening uiten in de bijbel)
In theorie ja. Maar in theorie staan er ook hele nare dingen in de bijbel.quote:de koran zou echter het letterlijke woord van Allah zijn, dus alles wat daar in staat, alle vermaningen, bedreigingen met hel en ook alle leefregels, alles moet in theorie letterlijk genomen worden.
quote:Op zaterdag 8 december 2007 15:30 schreef LadyXochi het volgende:
And again: Full of BS.
Ben ik hard mee bezig. En nee, wiki lees je niet, op wiki kijk je soms even wat na.quote:Er zijn binnen de Islam zeer veer verschillende stromingen. Ga je eerst maar eens in de Islam verdiepen. En nee, alleen wikipedia lezen voldoet niet.
Er staat één boek in de bijbel dat toevallig Openbaringen heet, maar je gedachte dat er genoed in de bijbel staan klopt voor mij niet. Waar zou ik er genoeg kunnen vinden denk je? Heb je tekstplaatsen?quote:[..]
Als openbaring, ja. Wat is er mis met een openbaring? Daar staan er genoeg van in de bijbel.
De bewering dat iets een openbaring is, is zelf een interpretatie, maar wel één die vele interpretaties verbiedt.quote:En leg mij eens uit hoe een openbaring slechts op één manier te interpreteren is?
Oh.quote:Dat zegt denk ik meer over jou dan over de moslims.
Bijna zoiets, maar de islam is natuurlijk niet alleen een religei als in: individuele keuze, het bevat ook een politiek-militair-staatsrechtelijk systeem,quote:Net zoals de Gereformeerd vrijgemaakten vinden dat alle andere christenen geen christen zijn, bedoel je?
Nee, zo heeft men jou wijsgemaakt. Islam is vrede, er is niets aan de hand, ga lekker slapen.quote:Nee, zo denk jij erover.
Voor alle moslims is er één bron boven elke twijfel verheven: de koran. Over de geldigheid van de ahadith is verschil van mening, er zijn vier (onderling weinig verschillende) scholen die dicteren op welke manieren je de koran mag interpreteren en culturele verschillen geven aan "de islam" verscheidenheid, maar alle moslims hebben één ding gemeen.quote:Ik vraag me echt af wat of wie jouw bronnen zijn. En hoe jij erbij komt dat alle moslims diezelfde bronnen als de waarheid aannemen. Ik ben het er mee eens als je zegt dat er (te) veel moslims zijn die zo denken, maar verder wil ik niet gaan.
Goh...quote:Op zaterdag 8 december 2007 15:43 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Om daarna gestenigd te worden ja.
ja, dat bedoel ik niet.quote:En in OT staat wel degelijk vaak "Jahweh zei tegen Mozes, dood ze zus en zo" .
Jazeker, sommige gruwelijke bijbel-verhalen hebben de koran gekuist bereikt.quote:In theorie ja. Maar in theorie staan er ook hele nare dingen in de bijbel.
De Baalspriesters worden natuurlijk niet gestenigd.quote:Goh...
Worden mensen in de bijbel wegens een mening gestenigd?
Wist ik niet...
quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:17 schreef Masterix het volgende:
In de bijbel is david een grote schoft, in de koran een grote profeet.
Een mooi Joods gezegde is "ik weet niet alleen nog dat we op de Sinaï de 10 geboden aangereikt kregen door God, ik weet zelfs nog wie er toen naast me stond ! " Joden interpreteren de verhalen ook rechtstreeks op zichzelf.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:17 schreef Masterix het volgende:
Mozes krijgt bevelen ja, de bijbellezer leest dus dat Mozes bevelen kreeg.
Het is denk ik waar dat veel moslims de Koran meer als rechtstreekse openbaring zien dan Christenen de bijbel. Echter, de bijbel staat tsjokvol "openbaringen", kijk maar bij de profeten. Joden, en ook veel Christenen, geloven dat dat rechtstreekse openbaringen van God aan de desbetreffende profeet was.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:06 schreef Masterix het volgende:
Er staat één boek in de bijbel dat toevallig Openbaringen heet, maar je gedachte dat er genoed in de bijbel staan klopt voor mij niet. Waar zou ik er genoeg kunnen vinden denk je? Heb je tekstplaatsen?
[..]
De bewering dat iets een openbaring is, is zelf een interpretatie, maar wel één die vele interpretaties verbiedt.
Er is in die zin maar één manier (voor de moslim) om de koran te interpreteren, en dat is als openbaring.
Het bijbelboek Leviticus.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:17 schreef Masterix het volgende:
Nee, ik bedoel de bevelen als wat en hoe je moet eten, neuken, praten, niezen, je kleden, bidden, kortom alle aspecten van je leven.
Dat is geen Goddelijke openbaring, dat is de mening van Paulusquote:Op zaterdag 8 december 2007 16:53 schreef Dodecahedron het volgende:
En natuurlijk, verderop in de bijbel ook wel. NT ook, dat vrouwen naar hun man moeten luisteren e.d. "God is het hoofd van de man, de man is het hoofd van de vrouw."
Wie heeft mij dat duidelijk gemaakt? Ik heb dat nooit beweerd. Ik dacht juist dat ik explicitet had gezegd dat ik geen moslim ben. En voor de rest van jou post: Ik vind het niet de moeite waard om daar op in te gaan. Ik probeer hier de mensen een wat bredere kijk te geven, dan de bekrompen visie die men van figuren als Wilders als zoete koek slikt. Mijn punt is dat die extreme ideeën die jij nu schetst slechts door een deel van de moslims gevolgd worden. Het gros staat hier echter niet achter. Maar goed, ga jij maar lekker verder met islam-bashen. Ik heb mijn punt gemaakt. Dat jij er geen oren naar hebt, zal mij een worst wezen.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:06 schreef Masterix het volgende:
Nee, zo heeft men jou wijsgemaakt. Islam is vrede, er is niets aan de hand, ga lekker slapen.
Nou goed.
Vergeet niet dat dat veel moslims niet alleen in de koran geloven, ze nemen vaak ook de Hadith er bij, de complete bibliotheek aan overleveringen over Mohammed.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is denk ik waar dat veel moslims de Koran meer als rechtstreekse openbaring zien dan Christenen de bijbel. Echter, de bijbel staat tsjokvol "openbaringen", kijk maar bij de profeten. Joden, en ook veel Christenen, geloven dat dat rechtstreekse openbaringen van God aan de desbetreffende profeet was.
Er was ook eeuwenlang de opvatting dat Mozes de Thora zou hebben geschreven. Nu weten we dat dat zeer onwaarschijnlijk is. De Bijbel is in een veel langere tijdsspanne ontstaan dan de Koran. Ik weet niet precies of er verscheidene auteurs in de Koran kunnen worden geïdentificeerd, maar het is een kwestie van openheid om te accepteren dat er een bepaalde mythevorming in je geloof kan zitten. Wellicht dat veel moslims hier nog niet voor openstaan;dat heeft tijd nodig.
Oja, je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is geen Goddelijke openbaring, dat is de mening van Paulus
Dat God toch van David bijzonder houdt, wordt door heel Samuel heen boven alles gehouden, maarre...quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Koning David wordt door Joden vereerd als één van de grootste personen in het Jodendom. Het is waar dat Moslims zijn zonden niet erkennen door hun opvatting over de vlekkeloosheid van profeten, maar het is ronduit belachelijk om te stellen dat de bijbel stelt dat "David een schoft is". Dan mag je de bijbel nog es doorlezen.
Ik ben (en dat komt deels door dat topic van jou! En door de copy/paste stukjes van Meki "uit de Talmoed") me wat in het moderne jodendom aan het verdiepen.quote:Joden zijn in dat opzicht ietsje realistischer dan moslims. Profeten worden daar vaak als mensen met gebreken afgeschilderd, ook om uit te drukken hoe moeilijk het is Gods woord te verkondigen.
Een mooi Joods gezegde is "ik weet niet alleen nog dat we op de Sinaï de 10 geboden aangereikt kregen door God, ik weet zelfs nog wie er toen naast me stond ! " Joden interpreteren de verhalen ook rechtstreeks op zichzelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |