Goed initiatief en ben benieuwd of de Koran dan nog steeds alleen staat als Wilders ons doet geloven. Nu kan er snel en makkelijk een vergelijking plaats vinden tussen verschillende boeken. Jammer dat de Thora niet is mee genomen, dan was het hele feest compleet.quote:HILVERSUM - De volledige tekst van de Bijbel en de Koran staat sinds donderdag in het Nederlands, Engels en Arabisch op één website. Een zoekfunctie maakt het mogelijk aan de hand van een zoekwoord de teksten uit beide heilige boeken met elkaar te vergelijken.
De site www.bijbelenkoran.nl is een initiatief van de interkerkelijke omroep IKON en Radio Nederland Wereldomroep. Zij spreken van een wereldprimeur. De twee omroepen willen een brug slaan tussen moslims en christenen en de dialoog tussen de aanhangers van beide wereldgodsdiensten bevorderen.
Zo zal het vele Nederlanders verrassen dat het woord 'slaan' in de Bijbel zestig keer vaker voorkomt (69 maal) dan in de Koran (negen maal).
Vertaling
De site maakt gebruik van De Nieuwe Bijbelvertaling, die ruim drie jaar geleden verscheen. De vertaling van de Koran in het Nederlands is van Fred Leemhuis. Zijn boek verscheen in 1989. Het Amerikaanse en het Egyptische Bijbelgenootschap leverden de vertaling van het heilige boek van de christenen in respectievelijk het Engels en het Arabisch.
De islamitische uitgeverij Tahrike Tarsile Our'an in New York stelde de door haar uitgegeven vertaling van de Koran in het Engels voor de website beschikbaar.
Verrassingen
Om de lezer op weg te helpen in zijn speurtocht door de twee boeken hebben de initiatiefnemers achttien verhalen op de site gezet die in zowel de Koran als de Bijbel voorkomen. Ook dat levert verrassingen op: figuren als Jezus/Isa, Noach/Noeh, Maria/Marjam komen in beide boeken voor.
De verhalen zijn ontleend aan het boek 'Koran en Bijbel in verhalen', dat Marlies ter Borg en Karima Bisschop dit najaar publiceerden.
z0mg! Wat een verrassing!quote:Om de lezer op weg te helpen in zijn speurtocht door de twee boeken hebben de initiatiefnemers achttien verhalen op de site gezet die in zowel de Koran als de Bijbel voorkomen. Ook dat levert verrassingen op: figuren als Jezus/Isa, Noach/Noeh, Maria/Marjam komen in beide boeken voor.
Je zou je verbazen hoe weinig mensen weten dat Isa ook een profeet is in de Islam.quote:
Neuh verbaast me niet. De gemiddelde mens is gewoon niet zo geinteresseerd, ik vind het zelf ook geen kennis die je nodig hebt om te overleven. Er zullen weinig mensen zijn die Hume van Russell kunnen onderscheiden, om m'n eigen 'religie' maar te noemen.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:27 schreef Burakius het volgende:
Je zou je verbazen hoe weinig mensen weten dat Isa ook een profeet is in de Islam.
Dit is ook een prachtige trouwens, welke mongool heeft dit geschrevenquote:Zo zal het vele Nederlanders verrassen dat het woord 'slaan' in de Bijbel zestig keer vaker voorkomt (69 maal) dan in de Koran (negen maal).
Maar dat geldt eigenlijk voor 90% van het materiaal dat iedereen krijgt op school maar dat door bijna niemand onthouden wordt.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je zou je verbazen hoe weinig mensen weten dat Isa ook een profeet is in de Islam.
Het is vast door een gelovige geschreven dan.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Overigens is context natuurlijk veel belangrijker dan frequentie.
Da's niet alleen tegenwoordig, het hele multiculturele idee drijft op het feit dat buitenlanders anders zijn en moeten blijven.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:46 schreef ThE_ED het volgende:
Geloof en cultuur zijn allemaal best belangrijk hoor, en educatie op dat gebied ook, maar in plaats van het veel gevraagde "respect" lijken we tegenwoordig vooral te moeten leren hoe "anders" iedereen is.
Meer een generaal in het leger dat ongelovigen uitmoord in naam van Allah...quote:Op donderdag 6 december 2007 10:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
quote:Op zondag 7 oktober 2007 @ 10:57 schreef Masterix het volgende:
[..]
![]()
ja.
Grappig is een "verhaal" uit de koran te vergelijken met dat verhaal zoals het in de bijbel of thora staat.
De bijbelse/thora versies zijn werkelijk verhalend, het is aan de lezer het te begrijpen en tot een conclusie te komen. De koran plukt een -voor mij steevast- onbegrijpelijke conclusie uit de lucht, lardeert het met vermaningen, lofprijzingen aan Allah, waarschuwingen over hel en verdoemenis maar weigert consequent ook maar een beetje context te geven.
Bijvoorbeeld over David, de mythologische tweede koning van Israël, een rotschoft "die het wel goed bedoeld" in de bijbel, maar foutloos profeet in de koran.
Bijbel: David en Batseba (niet geschikt voor kleine kinderen) En de verkrachte versie van de Koran: Sura 38, vers 21-24
Als je zo de koran en de thora naast elkaar legt is de uitspraak dat de bijbel verwerkt zit in de koran duidelijke complete onzin.
Ik wachtte al op jou. Goedemorgen.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:51 schreef Masterix het volgende:
[..]
Meer een generaal in het leger dat ongelovigen uitmoord in naam van Allah...
Als een teddybeer toevallig ook Mohammed genoemd wordt betekent dat niet dat teddyberen dus ook karavanen overvallen.
Ongelooflijk, en wat is de context?quote:Zo zal het vele Nederlanders verrassen dat het woord 'slaan' in de Bijbel zestig keer vaker voorkomt (69 maal) dan in de Koran (negen maal).
Of in de Bijbel:quote:30.7
Zij kennen slechts de buitenkant van het tegenwoordige leven, terwijl zij op het hiernamaals geen acht slaan.
Dan is iets als dit toch overzichtelijker.quote:Onze oudsten en alle inwoners van ons land zeiden ons daarom proviand in te slaan en naar u op reis te gaan.
Acties van extreme moslims en Mohammed hebben wel degelijk alles te maken met het morele nivo van de islam: naar westerse/moderne maatstaven is die namelijk bijzonder laag. De islam een oproep tot geweld en onderdrukking, de koran tot moord en onderwerping, en dat is het verschil met andere religies, maar dat weet jij donders goed, jij zit er alleen niet mee.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik wachtte al op jou. Goedemorgen.
Ik ga niet in op je 1ste zin. Daar is al vaak genoeg over gediscusseerd. Maar je blijft net zo koppig als sommige Joden in de tijd van Messiah ben ik bang.
En wat heeft een actie van een mens te maken met de Islam. Mensen maken fouten. Anders ga ik toch ook niet vertellen dat Christendom vermoorden is, omdat ze destijds flink hebben huisgehouden in bijvoorbeeld Indonesië.
Die karavanen die werden overvallen vervoerden trouwens wapens die tegen ze gebruikt zouden worden. Maar nee ik snap je al... jij zou natuurlijk gewoon dom blijven staren en ze misschien zelfs een handje helpen met de zwaarden. lol.
Ik moet altijd lachen om die spotjes van de UNESCO (dacht ik?) "Verscheidenheid van Culturen, een kostbaar bezit". Ten eerste gaat dat vaak om talen die nog door 40 man gesproken worden, nee lekker voor je sociaal economische positie is dat! Gewoon een soort neokolonialisme; het "the noble savage" idee. Maargoed butien dat; heel Europa ligt overhoop met culturen en de UN blijft nog ongenuanceerd de verscheidenheid promoten. Promoot eens gelijkwaardigheid (let op: niet gelijkheid), zou ik zeggen.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Da's niet alleen tegenwoordig, het hele multiculturele idee drijft op het feit dat buitenlanders anders zijn en moeten blijven.
quote:Op donderdag 6 december 2007 11:08 schreef Schepseltje het volgende:
http://skepticsannotatedbible.com/
http://skepticsannotatedbible.com/Quran/
bestaat al lang
't Is leuk om effe te bekijken, maar wil je echt de overeenkomsten en verschillen begrijpen dat kan je er beter de echte boeken bijpakken natuurlijk.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:14 schreef ThE_ED het volgende:
Je vraagt je af hoeveel mensen die zich niet, of slecht, bewust zijn van de gezamenlijke achtergrond van Jodendom, Christendom en Islam deze site gaan doornemen.
Dat zegt niks. Het ligt er maar net aan in welke contaxt het wordt gebruikt en hoe andere gelovigen het opvatten (én nog belangrijker: wat zij er mee doen).quote:Op donderdag 6 december 2007 10:32 schreef Drugshond het volgende:
Was vandaag op BNN, over de maker (v) ervan.
Ze heeft bewust de keuze gemaakt tussen passages van het oude testament en de Koran. Een verdieping of verduidelijking van een stelling heeft ze achterwege gelaten (wat objectief correct is). Een grappig feitje was wel dat het woordje steniging in de Bijbel 9 x voorkwam en in de Koran slechts 2 x.
Het onderzoek naar correlatie bleek wel enigszins lastig omdat de bijbel een kop-staart geloofs-manifest is.. en de Koran is wat meer ad-hoc van terugkerende regeltjes.
Maar dat beide manuscripten veel met elkaar gemeen hebben behoeft weinig betoog.
Waarom is het oude testament onderdeel van de bijbel als het niet van belang is ? Bovendien maakt het niet uit welk boek "geweldadiger" is, het gaat erom wat je er mee doet. En dan heb je net zo goed binnen het christendom als de islam gelovigen die er extreme denkbeelden op na houden. Als jouw standpunt correct zou zijn dan zouden de christenen die het niet zo op homo's hebben of die pro-doodstraf en anti-abortus zijn zich nergens op kunnen baseren. Dat zijn immers allemaal elementen uit het oude testament.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:31 schreef Schepseltje het volgende:
als je de Islam en het christendom met elkaar wil vergelijken zul je het nieuwe testament en de koran moeten gebruiken, maar waarschijnlijk zou de uitkomst dan zijn dat de koran vele malen gewelddadiger is, dus moet het oude testament er maar worden bij gepakt..
wel erg doorzichtig allemaal..
Ja, het oude Testament is compleet onbelangrijk voor Christenen.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:31 schreef Schepseltje het volgende:
als je de Islam en het christendom met elkaar wil vergelijken zul je het nieuwe testament en de koran moeten gebruiken, maar waarschijnlijk zou de uitkomst dan zijn dat de koran vele malen gewelddadiger is, dus moet het oude testament er maar worden bij gepakt..
wel erg doorzichtig allemaal..
nee, het nieuwe testament is het woord van jezus en het uitgangspunt van het christendom, net als de koran dat is bij de moslims.. het oude testament is ook belangrijk, maar de gewelddadige delen zijn 'overruled' door het nieuwe testament..quote:Op donderdag 6 december 2007 11:41 schreef speknek het volgende:
Ja, het oude Testament is compleet onbelangrijk voor Christenen.
Onder andere omdat de hoofdfiguur van het christendom, Jezus, jood was en constant met joodse theologen in discussie ging en de joodse leer vernieuwde.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:40 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom is het oude testament onderdeel van de bijbel als het niet van belang is ?
Homohaat is een element van vele tribale culturen, en christenen die homo's haten baseren zich daarbij ook op Paulus (NT).quote:Bovendien maakt het niet uit welk boek "geweldadiger" is, het gaat erom wat je er mee doet. En dan heb je net zo goed binnen het christendom als de islam gelovigen die er extreme denkbeelden op na houden. Als jouw standpunt correct zou zijn dan zouden de christenen die het niet zo op homo's hebben of die pro-doodstraf en anti-abortus zijn zich nergens op kunnen baseren. Dat zijn immers allemaal elementen uit het oude testament.
Helaas, skepticsannotatedbible haalt de verzen van de Bijbel en Koran volledig uit context en zit hevig te knippen, zei ik al dat ze hevig knippen? Liever zelf lezen en aan de hand van je eigen interpretaties met context weten waar de Bijbel en Koran voorstaat ipv inhoud van de geschriften beoordelen aan de hand van een percentage van 3e partij interpretaties, want dat is wat je uit de Koran haalt, interpretatie.. Had ik btw het al over gehad over hun knip gedrag?quote:Op donderdag 6 december 2007 10:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ongelooflijk, en wat is de context?
B.v.
[..]
Of in de Bijbel:
[..]
Dan is iets als dit toch overzichtelijker.
Nee hoor, niet waar het ze uitkomt. Profetieën van de Messiasquote:Op donderdag 6 december 2007 11:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, het oude Testament is compleet onbelangrijk voor Christenen.
Helemaal mee eensch. Nieuwe testament gaat over een pacifistische profeet die zichzelf opoffert om de mensheid te redden en vergiffenis, etc. terwijl het Oude Testament (gebaseerd op de bekende Joodse en andere regionale verhalen/boeken) hel en verdoemenis is. De waarachtig gelovige zal zich dus laten leiden door de verhalen over JC en niet door deel 1.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:58 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
nee, het nieuwe testament is het woord van jezus en het uitgangspunt van het christendom, net als de koran dat is bij de moslims.. het oude testament is ook belangrijk, maar de gewelddadige delen zijn 'overruled' door het nieuwe testament..
daarnaast zijn de boeken op veel andere punten ook niet te vergelijken, alleen maar de gewelddadige passages tellen slaat nergens op, er is nogal een verschil of je een gewelddadige passage leest waarin volk X wordt gestraft door god, of dat dat de passage stelt dat de lezer de strijd moet aangaan en zijn leven moet geven voor god..
Nog nooit zo'n pacifist gezien inderdaad:quote:Op donderdag 6 december 2007 12:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Helemaal mee eensch. Nieuwe testament gaat over een pacifistische profeet die zichzelf opoffert om de mensheid te redden en vergiffenis, etc
quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
Tuurlijk is deze site een uitnodiging om de koran en de bijbel eens te lezen: als leeswijzer is de site prima.quote:Op donderdag 6 december 2007 12:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Helaas, skepticsannotatedbible haalt de verzen van de Bijbel en Koran volledig uit context en zit hevig te knippen, zei ik al dat ze hevig knippen? Liever zelf lezen en aan de hand van je eigen interpretaties met context weten waar de Bijbel en Koran voorstaat ipv inhoud van de geschriften beoordelen aan de hand van een percentage van 3e partij interpretaties, want dat is wat je uit de Koran haalt, interpretatie.. Had ik btw het al over gehad over hun knip gedrag?
quote:Op donderdag 6 december 2007 12:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, niet waar het ze uitkomt. Profetieën van de Messias
Ja. Maar....quote:Op donderdag 6 december 2007 12:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Helemaal mee eensch. Nieuwe testament gaat over een pacifistische profeet die zichzelf opoffert om de mensheid te redden en vergiffenis, etc. terwijl het Oude Testament (gebaseerd op de bekende Joodse en andere regionale verhalen/boeken) hel en verdoemenis is. De waarachtig gelovige zal zich dus laten leiden door de verhalen over JC en niet door deel 1.
(Ben zelf niet gelovig)
Bevoorrecht geslacht? Hij wordt 'van nazareth' genoemd. Dat duidt niet op een bevoorrecht geslacht. Het was een gat. Gezien de aard van zijn leer kan het best zijn dat hijzelf en z'n familie arm was. Eigenlijk is er heel weinig over bekend natuurlijk, maar wat er aan aanwijzingen is, vormt meer het beeld van een arme man.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:11 schreef Masterix het volgende:
Enne, het lijkt erop dat naast een historische Jezus (een goed opgeleide denker uit een bevoorrecht geslacht, vernieuwer en idd pacifist) ook vele andere religieuze figuren en archetypen model hebben gestaan voor het beeld dat veel christenen over Jezus hebben.
Jezus Christus en Julius Caesar is broddelwerk van een pseudo-historicus. Echt, wat een kolder. In ieder geval weet ik al een parallel die je niet kunt trekken. Namelijk die van pacifist.quote:Zo zijn er sterke paralellen tussen JC (Jezus Christus) en JC (Julius Caesar), zoals er paralellen tussen Maria en Isis, Jezus met Maria en figuren uit het buddhisme en hinduïsme etc.
Even nagekeken: wat je hier zegt is complete onzin en laster.quote:Op donderdag 6 december 2007 12:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Helaas, skepticsannotatedbible haalt de verzen van de Bijbel en Koran volledig uit context en zit hevig te knippen
Zucht, als je niet begrijpt wat er bedoeld werd dan vraag je dat even ipv iemand te betichten van onzin en laster. Als je niet begrijpt wat er met context bedoelt word, prima, maar ga zelf geen onzin roepen dat het er wel op staat, context is namelijk in Koransverband Tafsir en nee dat staat er niet bij.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:36 schreef Masterix het volgende:
[..]
Even nagekeken: wat je hier zegt is complete onzin en laster.
De site bevat de integrale Engelse vertaling van beide boeken, niets knippen, en niets uit context dus, integendeel: de hele context staat op de site!
Wat de site doet is precies wat ze zegt te zijn: het bevat de gehele bijbel en koran, met voetnoten (annotaties) van mensen die het vermogen hebben er sceptisch naar te kijken.
Je hebt het drie maal over knippen, maar even naar de site kijken is voldoende om duidelijk te maken dat er helemaal niet geknipt wordt.
Dus beter kan je er inhoudelijk op ingaan. Bijvoorbeeld door aan te geven waarom jij een dergelijke site niet prettig vind, of de sceptische voetnoten misplaatst, maar dan met argumenten.
Dat ie arm geweest zou zijn past prima bij de beeldvorming van "koning, maar niet van deze wereld": De mythische kracht daarvan is natuurlijk erg groot: Jezus als underdog, een Rocky die keer op keer verliest en kansloos lijkt maar uiteindelijk zal zegevieren..quote:Op donderdag 6 december 2007 13:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bevoorrecht geslacht? Hij wordt 'van nazareth' genoemd. Dat duidt niet op een bevoorrecht geslacht. Het was een gat. Gezien de aard van zijn leer kan het best zijn dat hijzelf en z'n familie arm was. Eigenlijk is er heel weinig over bekend natuurlijk, maar wat er aan aanwijzingen is, vormt meer het beeld van een arme man.
Klopt gedeeltelijk wat je zegt. Maar feit is, dat beide personen volgens de verhalen over enkele "bovennatuurlijke" eigenschappen zouden beschikken, en dat beide eigenschappen hebben die in die tijd (praat ik over de laat-Romeinse) erg "in" waren.quote:Jezus Christus en Julius Caesar is broddelwerk van een pseudo-historicus. Echt, wat een kolder. In ieder geval weet ik al een parallel die je niet kunt trekken. Namelijk die van pacifist.
Vind jij... Omdat een moslim dat moet vinden of zo: voor mij is je toevoeging nog grotere onzin. Niet de tafsir bepaald hoe mensen de koran kunnen lezen, die tafsir bepaald hoe moslims de koran MOETEN lezen: voor mij is dat dus ook onzin (en een belediging voor mijn intellectuele vermogen en vrijheid).quote:Op donderdag 6 december 2007 13:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zucht, als je niet begrijpt wat er bedoeld werd dan vraag je dat even ipv iemand te betichten van onzin en laster. Als je niet begrijpt wat er met context bedoelt word, prima, maar ga zelf geen onzin roepen dat het er wel op staat, context is namelijk in Koransverband Tafsir en nee dat staat er niet bij.
Boeie.... Je opmerking dat er geknipt is, is gewoon onzin. Een truc er niet inhoudelijk op in te gaan.quote:Met knippen en plakken heb ik het over de markeringen, een gedeelte van de Koran pakken zonder Tafsir is voor mij knippen ja, gezien zelfs de Madhab geleerden niet zonder Tafsir de Koran pakken.
quote:Ik ga niet inhoudelijk reageren op mensen die een FOK! carriere hebben opgebouwd met:
'Mijn heilige boek is beter dan de jouwe want'
'Mijn laatste profeet is beter dan de jouwe want'
'Mijn Allah is sterker dan die van jouw want'
Weet ik, je gaat nooit echt ergens op in:-edit-quote:Nee, dankje. I'll pass, doe zelf ook geen moeite zou ik zeggen, volgt geen antwoord op.
quote:Op donderdag 6 december 2007 14:15 schreef zoalshetis het volgende:
hij staat al in mijn favorieten!
ehmm ic...quote:Op donderdag 6 december 2007 14:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik reageer op jou, maar is eigenlijk voor een ander bedoeld.
Nu nog het verschil tussen dan en als...quote:Op donderdag 6 december 2007 15:14 schreef ThE_ED het volgende:
Dankzij deze site weet in nu dat 69 60x meer is als 9!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |