abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55054498
quote:
De Staatkundig Gereformeerde Partij krijgt alsnog overheidssubsidie over het jaar 2006. Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken moet de subsidie-aanvraag alsnog honoreren.

Dat volgt uit een uitspraak van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State die vanmorgen openbaar is gemaakt. De uitspraak betekent dat de partij over 2006 alsnog zo’n 800.000 euro ontvangt.De rijksoverheid trok de subsidie van de partij per 1 januari 2006 in na een uitspraak van de Haagse rechtbank in het najaar van 2005. Die oordeelde dat de subsidie van de staat aan de SGP onrechtmatig is omdat de partij vrouwen niet volwaardig toelaat als lid. De zaak was aangespannen door het proefprocessenfonds Clara Wichmann Instituut, een feministische beweging, die in de procesgang steun kreeg van meerdere vrouwenorganisaties.

Tegen de uitspraak van de rechtbank is de overheid in hoger beroep gegaan bij het Haags gerechtshof. De SGP haakte daar bij aan. Deze zaak diende 5 november. De uitspraak is gepland op 17 januari.

Op grond van het vonnis van de rechtbank besloot de minister van Binnenlandse Zaken de partij voor 2006 niet langer te subsidiëren. Tegen deze uitspraak is de SGP in beroep gegaan bij de bestuursrechter. Die wees de bezwaren van de SGP af. Tegen deze uitspraak heeft de SGP hoger beroep ingesteld bij de Raad van State. Die sprak vandaag uit dat het besluit van de Haagse rechtbank wordt vernietigd.

De uitspraak van de Raad van State kan gevolgen hebben voor de uitspraak die het gerechtshof nog moet doen. Het ligt immers niet voor de hand dat de Raad van State besluit dat de subsidie voor de SGP wel rechtmatig is en het Gerechtshof het tegendeel uitspreekt.

De volledige uitspraak
Enkel op basis van een veroordeling zou men de subsidie van een politieke partij mogen intrekken.
Het is evident, dat feministische en vrouwen organisaties tegen de SGP opvatting over het lidmaatschap voor vrouwen zijn.
Echter is dit ondergeschikt aan de pluriforme democratische samenleving.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  woensdag 5 december 2007 @ 12:16:05 #2
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_55054644
Hoera

Die PvdA-clubjes (de FNV Vrouwenbond ) krijgen het deksel weer eens op de neus.
Pugna Pro Patria
pi_55054769
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:16 schreef Jurgen21 het volgende:
Hoera

Ik vond het persoonlijk wat aanmatigend van deze vrouwenorganisaties om voorbij te gaan aan de consensus binnen de SGP gemeenschap over dit onderdeel van het gedachtegoed en zich vanuit een 'moreel verantwoordelijkheidsbesef' de SGP vrouwen menen te moeten redden.
  woensdag 5 december 2007 @ 12:22:41 #4
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_55054800
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:21 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik vond het persoonlijk wat aanmatigend van deze vrouwenorganisaties om voorbij te gaan aan de consensus binnen de SGP gemeenschap over dit onderdeel van het gedachtegoed en zich vanuit een 'moreel verantwoordelijkheidsbesef' de SGP vrouwen menen te moeten redden.
Ronduit walgelijk idd. PvdA
Pugna Pro Patria
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2007 @ 12:27:34 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55054861
Jammer. Ik had liever gezien dat ze de subsidies van alle andere partijen ook hadden stopgezet.
Carpe Libertatem
pi_55055021
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:27 schreef Boze_Appel het volgende:
Jammer. Ik had liever gezien dat ze de subsidies van alle andere partijen ook hadden stopgezet.
Dat is een andere discussie.
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2007 @ 12:36:56 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55055076
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:34 schreef damian5700 het volgende:
Dat is een andere discussie.
Ben ik niet met je eens. Het gaat over de (on)rechtmatigheid van overheidssubsidie voor politieke partijen. Die (on)rechtmatigheid kan net zo hard voor een CDA of VVD gelden als voor een SGP, eventueel op anderen gronden.
Carpe Libertatem
pi_55055143
quote:
Tegen de uitspraak van de rechtbank is de overheid in hoger beroep gegaan
Kan het nog vager?
pi_55055158
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Die (on)rechtmatigheid kan net zo hard voor een CDA of VVD gelden als voor een SGP, eventueel op anderen gronden.
Probeer het eens dan?
pi_55055237
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:21 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Spijker -> kop
pi_55055245
Mooi zo!

Als je het niet eens bent met de standpunten van een partij ga je er toch gewoon niet bij, of ga je bij een andere partij die wel standpunten heeft die je goedkeurt of je richt er zelf een op.

Anders heb je straks moslimfundementalisten die bij de pvv, of neonazis die in in groen links willen en dan gaan zeuren dat deze partijen standpunten hebben die ze niet willen

Als de aldi een artikel niet van een merk heeft dat de AH wel heeft ga ik toch ook niet zeuren bij de aldi, dan ga ik naar de AH....
Er is duidelijk geen echte 'markt' voor een partij die alle standpunten met de SGP gemeen heeft, behalve op de positie van de vrouw, anders was deze er wel- de SGP zelf dus, of een andere partij.
Zolang de leden van een partij de statuten en standpunten goedkeuren zie ik niet waarom mensen van buiten daar in moeten gaan roeren.

Maar ja het is mode voor partijen om met alle winden mee te waaien en steeds beloftes, principes, standpunten en idealen te negeren om te gokken op een paar mogelijke zetels, en dan valt een partij die wèl de door het bestuur en de leden aangehangen koers stug blijft volgen inderdaad erg op.
Dit soort partijen zijn dan ook die, die meestal een zeer stabiel, zij het laag, stemmenaantal trekken,(of langzaam groeien) maar dus niet per verkiezing en peiling als jojo's op en neer gaan.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
pi_55055303
Vraag aan TS is natuurlijk: dus vrouwen mag je wel een heel klein beetje 'onderdrukken', want dat is goed voor de pluriformiteit van onze samenleving???
I´m back.
pi_55055414
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:45 schreef Ryan3 het volgende:
Vraag aan TS is natuurlijk: dus vrouwen mag je wel een heel klein beetje 'onderdrukken', want dat is goed voor de pluriformiteit van onze samenleving???
Je moet het breder zien. Het accepteren van partijen die het gelijkheidsbeginsel afwijzen - waar de SGP natuurlijk niet ons enige voorbeeld van is - biedt zoveel perspectieven... Denk je eens in wat er allemaal mogelijk wordt wanneer je alle verdragen en wetgeving hieromtrent af zou schaffen!
  woensdag 5 december 2007 @ 12:53:25 #14
124377 pmb_rug
salvation received
pi_55055497
Goeie zaak. Dit icoon in de Nederlandse politiek vertegenwoordigt een belangrijke groep mensen. Het mag niet verloren gaan!

(al stem ik geen SGP)
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2007 @ 12:57:55 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55055603
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:39 schreef kLowJow het volgende:
Probeer het eens dan?
Overheidssubsidie voor politieke partijen geldt alleen voor gevestigde politieke partijen. De gevestigde orde, in de tweede kamer krijgen hierdoor een voorrangspositie op partijen die (nog) geen zetel hebben. Lijkt mij voor iets als een democratie waar met probeert elke partij een gelijke kans te geven niet wenselijk.

Verder is een politieke partij een beweging waar een (grote) groep mensen op kunnen stemmen en omdat het een verenigingsvorm is bestaat die partij (meestal) uit vele leden. Als een politieke partij een stemmende achterban heeft moet die partij prima zichzelf kunnen bedruipen. Een politieke partij die zichzelf niet vanuit de leden kan bedruipen heeft blijkbaar onvoldoende draagvlak onder de bevolking en de leden in het bijzonder dat het geen bestaansrecht heeft.

Buiten dat is het natuurlijk volstrect immoreel om van afgedwongen geld onderdrukkers te subsidieren. De slaaf afpersen om nieuwe zwepen te komen.

Dat ik gewoon aan het uitleggen ben dat subsidie waanzin is.
Carpe Libertatem
pi_55055664
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:57 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat ik gewoon aan het uitleggen ben dat subsidie waanzin is.
Ah, op die fiets... ok.
pi_55055812
mag een partij dan ook moslims weigeren als lid?
  woensdag 5 december 2007 @ 13:07:14 #18
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_55055840
Ik snap het even niet
quote:
Tegen de uitspraak van de rechtbank is de overheid in hoger beroep gegaan bij het Haags gerechtshof. De SGP haakte daar bij aan. Deze zaak diende 5 november. De uitspraak is gepland op 17 januari.
De zaak diende dus vandaag een maand geleden. Uitspraak is op 17 januari maar men weet nu al wat de uitspraak zal zijn
pi_55055961
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:07 schreef Dlocks het volgende:
Ik snap het even niet
[..]

De zaak diende dus vandaag een maand geleden. Uitspraak is op 17 januari maar men weet nu al wat de uitspraak zal zijn
De uitspraak van het het gerechtshof moet nog volgen, maar met de uitspraak van de Raad van State ligt het voor de hand dat deze niet drastisch zal afwijken.
  woensdag 5 december 2007 @ 13:43:00 #20
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_55056547
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:05 schreef Empedocles het volgende:
mag een partij dan ook moslims weigeren als lid?
Ja. Elke vereniging mag zelf bepalen wie er lid wordt.
Pugna Pro Patria
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2007 @ 13:47:16 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55056633
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:43 schreef Jurgen21 het volgende:
Ja. Elke vereniging mag zelf bepalen wie er lid wordt.
Ja, dat is de theorie. De praktijk is heel wat anders.
Carpe Libertatem
  woensdag 5 december 2007 @ 15:55:45 #22
124377 pmb_rug
salvation received
pi_55059481
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:47 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

want?

voor alsnog geen moslims bij de SGP!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_55059943
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:47 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

In de praktijk mag je ook moslims weigeren. En ook homo's. En vrouwen ook

Dit is een overwinning voor de democratie
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2007 @ 16:23:15 #24
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55060097
quote:
Op woensdag 5 december 2007 15:55 schreef pmb_rug het volgende:
want?

voor alsnog geen moslims bij de SGP!
Het kan tot eoa. mafkees DISCRIMINATIE gaat roepen en een rechtzaak aanspant.

En moslims hebben ook vrijwillig weinig te zoeken bij een vereniging die de bijbel als fundament van alles heeft heh.

Probeer maar eens geen negers of joden in de statuten van je vereniging te krijgen en dan eens kijken hoe groot die beslissingsvrijheid is van de vereniging.
Carpe Libertatem
pi_55060202
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:45 schreef Ryan3 het volgende:
Dat is niet wat ik beweer.
Politieke partijen mogen vasthouden aan een karakter die afwijkt van heersende opvattingen en de overheid moet terughoudend zijn om zulke partijen belemmeringen op te leggen.

Nu is onderdrukken een beladen woord, maar ongegrond. De SGP is nog nooit wegens discriminatie veroordeeld.
Vrouwen die zich door de opvattingen en reglementen van de partij SGP belemmerd voelen in hun mogelijkheden om deel te nemen aan de politiek kunnen altijd terecht bij een andere partij of zelf een partij oprichten.
pi_55060315
quote:
Op woensdag 5 december 2007 12:16 schreef Jurgen21 het volgende:
Hoera

Als het een moslimpartij was piepte je wel anders. Onderdrukker.

Dood aan de SGP!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55062404
HAHA.... Geweldig Wat een fantástisch besluit ! We moeten weer naar een christelijke natie... dat is een natie van liefde en respect, zonder het vermoorden van hulpeloze kindertjes in de moederschoot, zonder al dat egoïstische gediscrimineer van moslims, zonder dat de DADEN van homo's worden geaccepteerd... en zo kun ik nog wel even doorgaan!

greetz
pi_55062463
volgens mij is voorwaarde voor lidmaatschap van iedere partij overigens het onderschrijven van de kernbeginselen van deze partij. ik meen me in ieder geval te herinneren dat dit bij de VVD zo is. op grond hiervan kun je dus iedere discriminerende gedachte rechtvaardigen die je maar wilt.
pi_55062544
quote:
Op woensdag 5 december 2007 18:48 schreef theb het volgende:
HAHA.... Geweldig Wat een fantástisch besluit ! We moeten weer naar een christelijke natie... dat is een natie van liefde en respect, zonder het vermoorden van hulpeloze kindertjes in de moederschoot, zonder al dat egoïstische gediscrimineer van moslims, zonder dat de DADEN van homo's worden geaccepteerd... en zo kun ik nog wel even doorgaan!

greetz
Waar héb je het in hemelsnaam over? Of nog beter: weet je in hemelsnaam wel waar dit over gaat?
pi_55063034
quote:
Op woensdag 5 december 2007 18:51 schreef Empedocles het volgende:
volgens mij is voorwaarde voor lidmaatschap van iedere partij overigens het onderschrijven van de kernbeginselen van deze partij. ik meen me in ieder geval te herinneren dat dit bij de VVD zo is. op grond hiervan kun je dus iedere discriminerende gedachte rechtvaardigen die je maar wilt.
Ik vraag me af of dit het geval is als een partij als kernpunt heeft dat alle joden of negers uit Nederland dienen te verdwijnen en daarom lidmaatschap van joden of negers afwijst.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')