quote:Op woensdag 5 december 2007 12:02 schreef The_stranger het volgende:
Zal geen TVP plaatsen, maar pas dan wel de titel aan (+T)
Er zijn ook bronnen over Jezus van voor Christus hoor. Jesaja, David en Daniël o.a., maar dat is weer een ander onderwerp.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
wel raar dat de bronnen die christus als persoon beschrijven allemaal van _na_ christus zijn.
Huh? Jezus was al dood in de tweede eeuw voor Christus?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
Tcitus heeft het over christenen, die tegen die tijd inderdaad vol in getale waren, maar jezus was toen al 200 jaar dood.
Nee hoor. We hebben van maar weinig historische persoon bronnen van tijdens zijn/haar leven.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
bronnen uit de tijd dat christus zelf geleefd zou hebben zijn niet bekend voor zover ik weet, wat eigenlij kal genoeg moet zeggen.
Het is dan ook uitvoerig beschreven. Verschillende bronnen, honderden pagina's, duizenden benoemeingen, etc, etc.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
Het huidige palestina was behoorlijk bezet door de Romeinen in die tijd, je zou toch verwachten dat opstand geleid door een charismatische timmerman toch wel opgeschreven zou zijn?
Niemand kwam in de eerste eeuwen ook maar op het idee om te ontkennen dat Jezus zou hebben bestaan, zelfs zijn felste tegenstanders niet (Celsus, schrijvers van de Talmud, etc.)quote:Op woensdag 5 december 2007 12:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
Merk op dat er dus verslagen zijn van mensen die fel TEGEN de christenen waren (Romeinen dus vooral, zeker Tacitus) dat geeft al heel wat meer extra gewicht dan dat het alleen door voorstanders opgetekend zou zijn. Maar ook verslagen van Josephus zijn absoluut niet uit te vlakken.
Jezus' bestaan in de historie is een voldongen feit.
Of hij een profeet was, dat is aan een ieder om zich daarvan te overtuigen, maar bestaan heeft hij in ieder geval wel.
Tacitus leefde niet in de 2e eeuw voor christus, hij is geboren in de 1e eeuw _na_ christus.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:11 schreef koningdavid het volgende:
Huh? Jezus was al dood in de tweede eeuw voor Christus?![]()
Tacitus heeft het ook over een Christus die gekruisigd is onder Pilatus, Jezus dus.
[..]
das niet waar, en zeker in de tijd van de Romeinen was dat niet zo.. Van duizenden mensen zijn er verhalen opgeschreven door tijdgenoten. Of denk aan de brieven die bewaard zijn gebleven, tot de meest onbeduidende personen aan toe.quote:Nee hoor. We hebben van maar weinig historische persoon bronnen van tijdens zijn/haar leven.
[..]
Ik heb het niet over historici, ik heb het over tijdgenoten en ooggetuigen. Zeker gezien de schrijflustigheid van de Romeinen zou je toch echt wel verwachten dat iemand die tijdens zijn leven al een behoorlijke schare volgelingen heeft en die 'wonderen' kon verrichten toch op zijn minst in een paar brieven genoemd zou worden, of in verslagen van legerleiders naar het thuisland toe.. Maar niks van dat alles....quote:Het is dan ook uitvoerig beschreven. Verschillende bronnen, honderden pagina's, duizenden benoemeingen, etc, etc.
En heeft Jezus een opstand geleid? Niet dat ik weet. Hij was een rondtrekkende 'rabbi/leraar', niet bijster interessant voor historici.
Ik heb de laatste jaren meer exemplaren van In de Ban van de Ring gezien dan bijbels, en de avonturen van Frodo en zijn vrolijke vriendjes zijn wekelijks op TV te zien, en iedereen heeft het er over.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:25 schreef Rosbief het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan, er zijn toch genoeg afbeeldingen van Jezus en dat hij aan het kruis hangt enzo?
De bijbel staat vol met zijn avonturen en de jaartelling is er zelfs op gebaseerd. Feiten genoeg.
What's next? Draken hebben bestaan, want er zijn zoveelp afbeeldingen van? En Heksen? En Satan vermomde zich als Moenen met het ene oog? Vroeger hebben de titanen gestreden met de goden? Aphrodite is uit het schuim der zee geboren? Ook genoeg verhalen.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:25 schreef Rosbief het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan, er zijn toch genoeg afbeeldingen van Jezus en dat hij aan het kruis hangt enzo?
De bijbel staat vol met zijn avonturen en de jaartelling is er zelfs op gebaseerd. Feiten genoeg.
ik probeer slechts aan te duiden wat als bewijs kan worden gezien en wat niet.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:31 schreef Triggershot het volgende:
Rosbief en Billgates, beiden houden aan OP of ik verzin wel wat anders.
Je snapt dat de Jezus zelf leefde in de 1e eeuw? Je zegt hierboven ergens dat Jezus al 200 jaar dood was toen Tacitus begon met schrijven. Dat kan dus niet kloppen, omdat Tacitus toen zelf allang dood was.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
[..]
Tacitus leefde niet in de 2e eeuw voor christus, hij is geboren in de 1e eeuw _na_ christus.
En er zijn wel meer romeinen die hun verhalen van secundaire bronnen hebben, en ze hebben wel vaker in het wilde weg geluld over dingen waar ze zelf niet bij waren (plinius is een sterk voorbeeld)
[..]
En daardoor doe je precies wat ik je niet vroeg in de OP, onnodige vergelijkingen, zorgen voor het offtopic waarin meeste soortgelijke topics in belandt zijn. Dit topic gaat over het bestaan van Jezus dus vanuit een sceptisch perspectief, daarin gaan we ook verder, danku.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:35 schreef BillGates het volgende:
[..]
ik probeer slechts aan te duiden wat als bewijs kan worden gezien en wat niet.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je het dan vooral in bronnen moet zoeken die uit de tijd zelf komen, niet van veel later toen een bepaalde cult rondom de figuur o peen hoogtepunt was (en waardoor verhalen dus steeds onbetrouwbaarder worden)
Dat de hele jaartelling gebaseerd is op de geboorte van Jezus is toch gewoon een feit?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:31 schreef Triggershot het volgende:
Rosbief en Billgates, beiden houden aan OP of ik verzin wel wat anders.
Dat Jezus niet op 25 december geboren is, ook een feit en dat de planeten genoemd zijn naar Romeinse goden is ook een feit, zegt niets over het bestaan van Jezus, inhoudelijk, wel?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:49 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Dat de hele jaartelling gebaseerd is op de geboorte van Jezus is toch gewoon een feit?
ja ik snap je, en die 200 jaar is een beetje overdreven. Feit blijft wel dat jezus al dood was voordat tacitus werd geboren, en zijn schrijfsels over jezus dus nog later waren. ergo: hij is er zelf niet bij geweest.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:37 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je snapt dat de Jezus zelf leefde in de 1e eeuw? Je zegt hierboven ergens dat Jezus al 200 jaar dood was toen Tacitus begon met schrijven. Dat kan dus niet kloppen, omdat Tacitus toen zelf allang dood was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |