quote:Op woensdag 5 december 2007 12:02 schreef The_stranger het volgende:
Zal geen TVP plaatsen, maar pas dan wel de titel aan (+T)
Er zijn ook bronnen over Jezus van voor Christus hoor. Jesaja, David en Daniël o.a., maar dat is weer een ander onderwerp.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
wel raar dat de bronnen die christus als persoon beschrijven allemaal van _na_ christus zijn.
Huh? Jezus was al dood in de tweede eeuw voor Christus?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
Tcitus heeft het over christenen, die tegen die tijd inderdaad vol in getale waren, maar jezus was toen al 200 jaar dood.
Nee hoor. We hebben van maar weinig historische persoon bronnen van tijdens zijn/haar leven.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
bronnen uit de tijd dat christus zelf geleefd zou hebben zijn niet bekend voor zover ik weet, wat eigenlij kal genoeg moet zeggen.
Het is dan ook uitvoerig beschreven. Verschillende bronnen, honderden pagina's, duizenden benoemeingen, etc, etc.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:05 schreef BillGates het volgende:
Het huidige palestina was behoorlijk bezet door de Romeinen in die tijd, je zou toch verwachten dat opstand geleid door een charismatische timmerman toch wel opgeschreven zou zijn?
Niemand kwam in de eerste eeuwen ook maar op het idee om te ontkennen dat Jezus zou hebben bestaan, zelfs zijn felste tegenstanders niet (Celsus, schrijvers van de Talmud, etc.)quote:Op woensdag 5 december 2007 12:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
Merk op dat er dus verslagen zijn van mensen die fel TEGEN de christenen waren (Romeinen dus vooral, zeker Tacitus) dat geeft al heel wat meer extra gewicht dan dat het alleen door voorstanders opgetekend zou zijn. Maar ook verslagen van Josephus zijn absoluut niet uit te vlakken.
Jezus' bestaan in de historie is een voldongen feit.
Of hij een profeet was, dat is aan een ieder om zich daarvan te overtuigen, maar bestaan heeft hij in ieder geval wel.
Tacitus leefde niet in de 2e eeuw voor christus, hij is geboren in de 1e eeuw _na_ christus.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:11 schreef koningdavid het volgende:
Huh? Jezus was al dood in de tweede eeuw voor Christus?![]()
Tacitus heeft het ook over een Christus die gekruisigd is onder Pilatus, Jezus dus.
[..]
das niet waar, en zeker in de tijd van de Romeinen was dat niet zo.. Van duizenden mensen zijn er verhalen opgeschreven door tijdgenoten. Of denk aan de brieven die bewaard zijn gebleven, tot de meest onbeduidende personen aan toe.quote:Nee hoor. We hebben van maar weinig historische persoon bronnen van tijdens zijn/haar leven.
[..]
Ik heb het niet over historici, ik heb het over tijdgenoten en ooggetuigen. Zeker gezien de schrijflustigheid van de Romeinen zou je toch echt wel verwachten dat iemand die tijdens zijn leven al een behoorlijke schare volgelingen heeft en die 'wonderen' kon verrichten toch op zijn minst in een paar brieven genoemd zou worden, of in verslagen van legerleiders naar het thuisland toe.. Maar niks van dat alles....quote:Het is dan ook uitvoerig beschreven. Verschillende bronnen, honderden pagina's, duizenden benoemeingen, etc, etc.
En heeft Jezus een opstand geleid? Niet dat ik weet. Hij was een rondtrekkende 'rabbi/leraar', niet bijster interessant voor historici.
Ik heb de laatste jaren meer exemplaren van In de Ban van de Ring gezien dan bijbels, en de avonturen van Frodo en zijn vrolijke vriendjes zijn wekelijks op TV te zien, en iedereen heeft het er over.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:25 schreef Rosbief het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan, er zijn toch genoeg afbeeldingen van Jezus en dat hij aan het kruis hangt enzo?
De bijbel staat vol met zijn avonturen en de jaartelling is er zelfs op gebaseerd. Feiten genoeg.
What's next? Draken hebben bestaan, want er zijn zoveelp afbeeldingen van? En Heksen? En Satan vermomde zich als Moenen met het ene oog? Vroeger hebben de titanen gestreden met de goden? Aphrodite is uit het schuim der zee geboren? Ook genoeg verhalen.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:25 schreef Rosbief het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan, er zijn toch genoeg afbeeldingen van Jezus en dat hij aan het kruis hangt enzo?
De bijbel staat vol met zijn avonturen en de jaartelling is er zelfs op gebaseerd. Feiten genoeg.
ik probeer slechts aan te duiden wat als bewijs kan worden gezien en wat niet.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:31 schreef Triggershot het volgende:
Rosbief en Billgates, beiden houden aan OP of ik verzin wel wat anders.
Je snapt dat de Jezus zelf leefde in de 1e eeuw? Je zegt hierboven ergens dat Jezus al 200 jaar dood was toen Tacitus begon met schrijven. Dat kan dus niet kloppen, omdat Tacitus toen zelf allang dood was.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
[..]
Tacitus leefde niet in de 2e eeuw voor christus, hij is geboren in de 1e eeuw _na_ christus.
En er zijn wel meer romeinen die hun verhalen van secundaire bronnen hebben, en ze hebben wel vaker in het wilde weg geluld over dingen waar ze zelf niet bij waren (plinius is een sterk voorbeeld)
[..]
En daardoor doe je precies wat ik je niet vroeg in de OP, onnodige vergelijkingen, zorgen voor het offtopic waarin meeste soortgelijke topics in belandt zijn. Dit topic gaat over het bestaan van Jezus dus vanuit een sceptisch perspectief, daarin gaan we ook verder, danku.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:35 schreef BillGates het volgende:
[..]
ik probeer slechts aan te duiden wat als bewijs kan worden gezien en wat niet.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je het dan vooral in bronnen moet zoeken die uit de tijd zelf komen, niet van veel later toen een bepaalde cult rondom de figuur o peen hoogtepunt was (en waardoor verhalen dus steeds onbetrouwbaarder worden)
Dat de hele jaartelling gebaseerd is op de geboorte van Jezus is toch gewoon een feit?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:31 schreef Triggershot het volgende:
Rosbief en Billgates, beiden houden aan OP of ik verzin wel wat anders.
Dat Jezus niet op 25 december geboren is, ook een feit en dat de planeten genoemd zijn naar Romeinse goden is ook een feit, zegt niets over het bestaan van Jezus, inhoudelijk, wel?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:49 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Dat de hele jaartelling gebaseerd is op de geboorte van Jezus is toch gewoon een feit?
ja ik snap je, en die 200 jaar is een beetje overdreven. Feit blijft wel dat jezus al dood was voordat tacitus werd geboren, en zijn schrijfsels over jezus dus nog later waren. ergo: hij is er zelf niet bij geweest.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:37 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je snapt dat de Jezus zelf leefde in de 1e eeuw? Je zegt hierboven ergens dat Jezus al 200 jaar dood was toen Tacitus begon met schrijven. Dat kan dus niet kloppen, omdat Tacitus toen zelf allang dood was.
Eigenlijk was dit topic bedoeld voor de off-topic discussie in het Richard Dawkins topic. Daarbij ging het niet zozeer om het bestaan van de historische Jezus, maar meer om het bestaan van de mythische Jezus en dan met name de wederopstanding.quote:
Er zijn wel vermoedens dat de Bijbelse beschrijvingen van Johannes expres zo zijn gemaakt dat Johannes leven in het teken van Jezus stond.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zowel Johannes als Jezus hebben over elkaar gesproken, dus dat doet alweer sterker vermoeden dat Jezus werkelijk bestaan heeft. Johannes' hele leven stond in het teken van de komst van Jezus en het feit dat ook hij in de geschiedschrijving staat is dus een krachtig bewijs voor het bestaan van Jezus.
maar als het om dat soort zaken zou gaan, dan zou je toch echt verwachten dat tijdgenoten er hartstikke veel over hebben geschreven?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eigenlijk was dit topic bedoeld voor de off-topic discussie in het Richard Dawkins topic. Daarbij ging het niet zozeer om het bestaan van de historische Jezus, maar meer om het bestaan van de mythische Jezus en dan met name de wederopstanding.
Ik geloof niet dat de alfabetisering destijds al dusdanig was doorgedrongen, noch dat de postbussen zeer geregeld geleegd werden.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:51 schreef BillGates het volgende:
al was het alleen maar een brief van een soldaat naar huis toe, in de strekking van 'wat ik nou toch weer heb meegemaakt, 1 of andere malloot die water in wijn kan veranderen!'
in Rome had je zoiets als leerplicht, en schrijven konden de meeste mensen echt wel..quote:Op woensdag 5 december 2007 14:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de alfabetisering destijds al dusdanig was doorgedrongen, noch dat de postbussen zeer geregeld geleegd werden.
De gemiddelde soldaat in die tijd kon niet lezen of schrijven. Daarnaast blijft zo'n brief natuurlijk niet even zomaar 2000 jaar bewaard. Ook eventjes wat post naar het thuisfront sturen zal ongetwijfeld niet zo makkelijk zijn geweest en waarschijnlijk voorbehouden aan officieren (hoewel dit laatste meer een 'educated guess' isquote:Op woensdag 5 december 2007 13:51 schreef BillGates het volgende:
[..]
maar als het om dat soort zaken zou gaan, dan zou je toch echt verwachten dat tijdgenoten er hartstikke veel over hebben geschreven?
al was het alleen maar een brief van een soldaat naar huis toe, in de strekking van 'wat ik nou toch weer heb meegemaakt, 1 of andere malloot die water in wijn kan veranderen!'
En hoe moesten die verhalen precies in bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Amerika komen, via rooksignalen? Je bekijkt hier net als sommige voorstanders vermeende gebeurtenissen 2000 jaar geleden door de bril van iemand die in de hedendaagse informatiemaatschappij leeft.quote:en dingen als wederopstanding zou toch echt wel tot de verbeelding spreken, je kan je ook voorstellen dat dat soort nieuws als een lopend vuurtje door de hele wereld zou gaan.
helemaal niks van dat alles!!!!
nee, ik bekijk het wel in context..quote:Op woensdag 5 december 2007 14:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
En hoe moesten die verhalen precies in bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Amerika komen, via rooksignalen? Je bekijkt hier net als sommige voorstanders vermeende gebeurtenissen 2000 jaar geleden door de bril van iemand die in de hedendaagse informatiemaatschappij leeft.
Nee, het enige dat Josephus' schrijver betekent is dat Johannes de Doper veel meer indruk achter liet (Josephus beschrijft hem veel uitgebreider). Jezus was een volgeling van Johannes de Doper, een marginale jood met een apocalyptische boodschap. Nergens, maar dan ook nergens is door Josephus op te maken dat hij zat te wachten op Jezus.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nog meer van Josephus, dit maal over Johannes, een tijdgenoot van Jezus: ,,Daar waren . . . eenige Joden, die den ondergang van Herodes' leger aan den toorn Gods toeschreven, als een gerechte straf voor de terechtstelling van Johannes, bijgenaamd den Dooper. Dezen had namelijk Herodes ter dood doen brengen, hoewel hij een deugdzaam man was.''
Zowel Johannes als Jezus hebben over elkaar gesproken, dus dat doet alweer sterker vermoeden dat Jezus werkelijk bestaan heeft. Johannes' hele leven stond in het teken van de komst van Jezus en het feit dat ook hij in de geschiedschrijving staat is dus een krachtig bewijs voor het bestaan van Jezus.
mooi verhaal, maar welke bronnen uit _die tijd_ hebben we verder behalve die van de apostelen zelf?quote:Op woensdag 5 december 2007 14:37 schreef Autodidact het volgende:
Volgens mij wel.
Dit is denk ik de Jezus' die je redelijk objectief kunt construeren als je kritisch kijkt naar de historische bronnen. Maar ik ben er onzeker over, gezien de bronnen die we hebben op zich al een probleem zijn.
De apostelen zelf hebben volgens mij geen bronnen nagelaten. Later Christenen hebben decennia na dato de verhalen in evangelische vorm opgeschreven, aan de hand van Q en van wat ze hoorden. Dat is precies waarom de bronnen problematisch zijn. Het is een combinatie van geschiedenis, symboliek en legende met een theologisch doel.quote:Op woensdag 5 december 2007 14:59 schreef BillGates het volgende:
[..]
mooi verhaal, maar welke bronnen uit _die tijd_ hebben we verder behalve die van de apostelen zelf?
De vermeende ooggetuigenissen van de wederopstand zijn ook vrij beperkt in de christelijke geschriften zoals ik in het andere topic al aanhaalde. Alleen Paulus heeft het over een groep van 500 mensen, maar gebruikt daarbij bovendien het woord 'ophthe'. Dat woord wordt door hem vaker gebruikt, maar dan in de betekenis van verschijnen in een visioen. Het is dus op z'n zachtst gezegd niet helemaal duidelijk of hij bedoeld dat 500 mensen Jezus daadwerkelijk hebben gezien of dat 500 mensen een visioen van Jezus gehad hebben.quote:Op woensdag 5 december 2007 14:24 schreef BillGates het volgende:
[..]
nee, ik bekijk het wel in context..
vergelijk het met andere gebeurtenissen die wel tot in den treure zijn beschreven, de bekende vulkaanuitbarstingen, de veldtochten, de slagvelden, beschrijvingen van andere landen, persoonlijke verslagen van soldaten naar het thuisfront.. maar ook meer banale documentatie zoals bestellingen en inventarisaties.. die lui hebben meer gedocumenteerd dan we soms denken.
en natuurlijk raakt er veel verloren in de loop der jaren.. maar ik vind het des te vreemder dat een gebeurtenis die in vrij kort tijdsbestek tot een massale volksbewging heeft geleid wel een hoop documentatie achteraf heeft opgeleverd, maar nul komma nul van tijdgenoten en ooggetuigen.
(o, en over 'de hele wereld'... de wereld was toen een stukje kleiner...)
Een zinnetje van Tacitus, die een groep aanwijst die zich Christen noemt omdat hij over de brand in Rome schrijft en Nero de Christenen de schuld heeft gegeven. Het zegt een ding: Jezus heeft niet bepaald veel indruk gemaakt op Rome.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
Merk op dat er dus verslagen zijn van mensen die fel TEGEN de christenen waren (Romeinen dus vooral, zeker Tacitus) dat geeft al heel wat meer extra gewicht dan dat het alleen door voorstanders opgetekend zou zijn. Maar ook verslagen van Josephus zijn absoluut niet uit te vlakken.
Ook al is het voorhangsel van de tempel in tweeën gescheurd bij Zijn sterven en werd het duister. Da's toch op z'n minst opmerkelijk te noemen. Ook zouden er lichamen zijn opgewekt, die "aan velen verschenen".quote:Op woensdag 5 december 2007 15:26 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Een zinnetje van Tacitus, die een groep aanwijst die zich Christen noemt omdat hij over de brand in Rome schrijft en Nero de Christenen de schuld heeft gegeven. Het zegt een ding: Jezus heeft niet bepaald veel indruk gemaakt op Rome.
quote:Op woensdag 5 december 2007 17:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ook al is het voorhangsel van de tempel in tweeën gescheurd bij Zijn sterven en werd het duister. Da's toch op z'n minst opmerkelijk te noemen. Ook zouden er lichamen zijn opgewekt, die "aan velen verschenen".
Je zou toch zeggen.....iemand buiten de auteur van het evangelie van Matteus moet dit zijn opgevallen hè.quote:De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt. na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.
We hebben het hier over de mythische Jezus, zoals ik eerder aangaf, niet over de historische Jezus.quote:Op woensdag 5 december 2007 17:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja allemaal heel raar en heel vreemd maar wat is de conclusie?
Heeft Socrates bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Heeft Napoleon bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Heeft Nero bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Heeft Tiberius bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Heeft Pontius Pilatus bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Heeft Jezus Christus bestaan? : Ja, geschiedkundig bewijs voor.
Q.E.D. enzo.
Punt bewezen.
~~klaar~~
quote:Op woensdag 5 december 2007 17:47 schreef Monolith het volgende:
We hebben het hier over de mythische Jezus, zoals ik eerder aangaf, niet over de historische Jezus.
Nee dus, we hebben het hier over de historische Jezus, niet over de mythische Jezus.quote:Zoals TT al doet vermoeden gaat het topic over het bestaan van Jezus. Heeft Jezus bestaan? Niet binnen theologische krijgen, dus 'Ja, want het staat in de Bijbel', nee historische bronnen, archeologische vondsten, wetenschappelijke onderzoeken, hoeft niet kritisch te zijn als het maar niet enkel berust op geloof en theologie, gezien er een scepticus niets mee heeft.
Dat zeg ik ook niet. Jij zegt dat Tacitus over Jezus schreef 200 jaar na zijn dood, daar klopt geen hout van.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
[..]
Tacitus leefde niet in de 2e eeuw voor christus, hij is geboren in de 1e eeuw _na_ christus.
Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
En er zijn wel meer romeinen die hun verhalen van secundaire bronnen hebben, en ze hebben wel vaker in het wilde weg geluld over dingen waar ze zelf niet bij waren (plinius is een sterk voorbeeld)
Gigantisch veel schrijfsels uit die tijd zijn inmiddels verloren gegaan, desondanks hebben we zat materiaal over Jezus. Ik vind een 'argument from silence' dan ook niet bepaald op zijn plaats hier...quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
das niet waar, en zeker in de tijd van de Romeinen was dat niet zo.. Van duizenden mensen zijn er verhalen opgeschreven door tijdgenoten. Of denk aan de brieven die bewaard zijn gebleven, tot de meest onbeduidende personen aan toe.
Jawel Paulus is een Romein die Jezus noemt in zijn brieven.quote:Op woensdag 5 december 2007 12:22 schreef BillGates het volgende:
Ik heb het niet over historici, ik heb het over tijdgenoten en ooggetuigen. Zeker gezien de schrijflustigheid van de Romeinen zou je toch echt wel verwachten dat iemand die tijdens zijn leven al een behoorlijke schare volgelingen heeft en die 'wonderen' kon verrichten toch op zijn minst in een paar brieven genoemd zou worden, of in verslagen van legerleiders naar het thuisland toe.. Maar niks van dat alles....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |