abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55095849
quote:
Op donderdag 6 december 2007 23:03 schreef beerten het volgende:

[..]

Het valt me op dat HET GROS van de mensen die de regels niet beheersen deze ook onbelangrijk vinden. Ik zeg niet dat mensen die regels (bewust) niet strikt hanteren deze niet beheersen.

Het is ook zo dat mensen die correcte spelling niet zo veel uitmaakt, dit ook niet toepassen. Het interesseert ze gewoon niet zo veel.

Ik ben van mening dat het wel uitmaakt. De basis van communicatie is een correcte communicatie. Een duidelijke taal, met bijbehorende afspraken/protocollen. Als je elkaar spreekt heb je bijvoorbeeld ook visueel contact. Bepaalde nuances in gezichtsuitdrukkingen. Straattaal is dan geen probleem, dit is geovolueerd/ontstaan voor dit doel. Schriftelijke communicatie, een kattebel op de keukentafel of een notariele akte. Beiden kennen eigen (ongeschreven/geschreven) regels. Een forum op het internet heeft ook een eigen stijl, ongeschreven regels.
Correcte spelling is geen doel, maar een middel. De een is hier erg goed in, de ander minder. Iedereen is welkom. Wel denk ik dat eenieder zijn of haar best moet doen om zo duidelijk mgelijk, naar vermogen, te communiceren. Dus ook correct toepassen van de werkwoordsvervoegingen.
Maar je best doen is niet goed genoeg he? Ik heb in een ver verleden eens een boek geschreven, redigisten kalkten het helemaal rood, ik heb het aangepast, nou en? Daar zijn ze voor. Wat ze mij melden is dat het er bij Reve soms net zo uit zag. Wat je al schrijft, de één beheerst het beter dan de ander het gaat erom wat je te vertellen hebt. Hoe, is voor de mannen en vrouwen van Onze Taal. Die schrijven OOK boeken, die een oplage hebben gelijk aan de kodo's onder een kertsboom in Zimbabwe.
  vrijdag 7 december 2007 @ 10:35:21 #102
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55096154
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 10:19 schreef Rijkland het volgende:

[..]

Maar je best doen is niet goed genoeg he? Ik heb in een ver verleden eens een boek geschreven, redigisten kalkten het helemaal rood, ik heb het aangepast, nou en? Daar zijn ze voor. Wat ze mij melden is dat het er bij Reve soms net zo uit zag. Wat je al schrijft, de één beheerst het beter dan de ander het gaat erom wat je te vertellen hebt. Hoe, is voor de mannen en vrouwen van Onze Taal. Die schrijven OOK boeken, die een oplage hebben gelijk aan de kodo's onder een kertsboom in Zimbabwe.
Hehe bij Reve kan ik me dat moeilijk voorstellen, die man drukte zich altijd zo zorgvuldig uit... Misschien zeiden die redigisten dat wel gewoon om jou gerust te stellen

Maar wat voor boek heb je geschreven dan? Een roman?
  vrijdag 7 december 2007 @ 10:47:29 #103
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55096382
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 10:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hehe bij Reve kan ik me dat moeilijk voorstellen, die man drukte zich altijd zo zorgvuldig uit... Misschien zeiden die redigisten dat wel gewoon om jou gerust te stellen

Maar wat voor boek heb je geschreven dan? Een roman?
Het zou mij helemaal niks verbazen als het zo was. Je kunt je ook zorgvuldig uitdrukken zonder dat alle d's en t's correct zijn.

Ik ben zelf een tijdlang redacteur en eindredacteur geweest. Ik had die boeken nooit zelf kunnen schrijven (geen kennis van zaken), maar ik kon de teksten wel leesbaarder maken en/of er de taalfouten uit halen. Ieder zijn vak.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55200782
Blijkbaar heeft het bedrijf Creative Labs zich er al bij neergelegd want ik kreeg vandaag een reclame email van ze met de volgende titel:
quote:
U betaald geen verzendkosten als u besteld op 11 en/of 12 December - aanbod geld voor alle produkten
3 kansen en alle 3 fout, wel consequent maar toch best droevig Ik ga bijna twijfelen aan mijn eigen spel/grammatica kunsten als ik dat soort dingen lees.
pi_55253932
Is er al iemand die gemeld heeft het levende bewijs van het tegendeel te zijn?
  donderdag 13 december 2007 @ 20:38:20 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55253994
quote:
Op donderdag 13 december 2007 20:35 schreef Wouter1989 het volgende:
Is er al iemand die gemeld heeft het levende bewijs van het tegendeel te zijn?
Een individu kan nooit bewijs van het tegendeel zijn.
pi_55254102
Verklaar u nader, dan kunnen we wellicht lachen.
  vrijdag 14 december 2007 @ 08:01:35 #108
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55261401
Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder een groep taalgebruikers. Daarbij is een regelmaat ontdekt in de soort fouten die met de vervoegingen gemaakt wordt. Voor die regelmaat geven de onderzoekers ook een verklaring.

Dat er één of meerdere taalgebruikers in de groep geen enkele fout zou maken, zou voor de uitkomsten van het onderzoek geen verschil maken.

(De uitzondering bevestigt de regel.)
pi_55261602
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:39 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nou ja, het probleem is nu juist dat mensen helemaal niet dénken in termen van 'derde persoon enkelvoud'. Ze hebben het misschien wel op school geleerd, maar het zégt ze niks, ze passen het niet op werkelijk taalgebruik toe.
Pas het 3 weken toe en daarna gaat het als vanzelf. Je maakt dan vast nog wel eens een misser, maar verbeteren zal het zeker.
pi_55298219
tvp
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 15 december 2007 @ 23:22:46 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55303613
Ik sprak laatst een Duitser, die Nederlands leerde, over de -t regel in het Nederlands. Daar zat nog wel een systeem in, dat logisch was. Hij kon er dan ook wel goed mee overweg. Wat híj echter zo verwarrend vond, was dat het één man, twee mannen is, en één maan, twee manen. En daar hoor je Nederlanders nou niet vaak over.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55307237
Ik vraag me af hoe er vroeger gespeld werd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er veel veranderd is in de schrijfvaardigheid van de gewone man. Sommige mensen zijn gewoon met wat minder hersens bedeeld. Spellen is voor hen moeilijk. Maar dit geldt ook voor de wiskunde: hoeveel mensen weten wat de wortel van 25 is? De pest van de huidige tijd is dat je veel meer in aanraking komt met de literaire pogingen van deze lieden. Ze kalken het hele internet vol met hun rommel. Het beperkt zich ook niet tot het Nederlands: lees voor de gein eens de reacties op een YouTube-filmpje. Het verschil tussen it's en its, there, their en they're kent men niet.
pi_55307267
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 23:22 schreef Iblis het volgende:
Ik sprak laatst een Duitser, die Nederlands leerde, over de -t regel in het Nederlands. Daar zat nog wel een systeem in, dat logisch was. Hij kon er dan ook wel goed mee overweg. Wat híj echter zo verwarrend vond, was dat het één man, twee mannen is, en één maan, twee manen. En daar hoor je Nederlanders nou niet vaak over.
Daar heb je een punt. De regel van de lange en de korte klinker is ook eenvoudig, het is inderdaad vreemd dat Nederlanders meer problemen hebben met -d, -t en -dt dan met lange en korte klinkers.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 16 december 2007 @ 09:56:52 #114
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55308358
De grote boosdoener is en blijft de onverlaat die het begrip 'dt' bedacht heeft.
Daardoor zijn generaties Nederlanders opgegroeid met de waangedachte dat je bij elk werkwoord moet nadenken of er 'dt achter moet of niet'.
  zondag 16 december 2007 @ 10:30:56 #115
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_55308679
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:39 schreef Frollo het volgende:
Nou ja, het probleem is nu juist dat mensen helemaal niet dénken in termen van 'derde persoon enkelvoud'. Ze hebben het misschien wel op school geleerd, maar het zégt ze niks, ze passen het niet op werkelijk taalgebruik toe.

Ik denk dat het onderzoek wel een punt heeft. De gemiddelde mens benadert zijn taal helemaal niet grammaticaal analytisch. En dan kom je inderdaad in een situatie waarin vertrouwde woordbeelden zwaarder wegen dan dingen als vervoegingsregels, analogie en logica.
En dan niet eens de gemiddelde mens, maar ook de gemiddelde VWO-schoolverlater heeft na 2 jaar geen Nederlands meer te hebben gehad geen idee meer van personen enkelvoud en vergrotende trappen en wat dies meer zij. Ik heb eens proberen uit te leggen, in redelijk opgeleid gezelschap, waaróm het nu eigenlijk "dan ik" is en niet "als mij". Glazig gestaar was mijn deel.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  zondag 16 december 2007 @ 16:15:31 #116
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55314535
Tja, waaróm is dat eigenlijk? Toch ook alleen maar omdat een zeventiende-eeuwse taalkundige dat bedacht heeft? In de middeleeuwen wat het iig wel gewoon 'groter als ik' en in het Duits nog steeds.
  zondag 16 december 2007 @ 22:25:02 #117
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55323285
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:15 schreef Frollo het volgende:
Tja, waaróm is dat eigenlijk? Toch ook alleen maar omdat een zeventiende-eeuwse taalkundige dat bedacht heeft? In de middeleeuwen wat het iig wel gewoon 'groter als ik' en in het Duits nog steeds.
Sommige Duitsers zeggen daarentegen ook weer stiekem, en tot afgrijzen van velen, ‘Er ist größer wie ich.’ Terwijl ‘wie’ juist bij gelijkheid gebruikt moet worden!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55327517
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:15 schreef Frollo het volgende:
Ja, er is ook geen logische reden voor. Het is gewoon een kwestie van afspraken maken.
Groter als of groter dan kan natuurlijk allebei. Voor "Hij is groter dan ik (ben)." of "Hij houdt meer van jou dan (hij) van ons (houdt)." is er natuurlijk wel logica.
Maar als je die afspraken maakt, moet iedereen zich er ook aan houden.
Bij rood licht wordt iedereen geacht te stoppen. En rood licht is het bovenste licht, speciaal bedacht voor mensen die kleurenblind zijn.
pi_55327613
quote:
Op zondag 16 december 2007 10:30 schreef Rasing het volgende:

[..]

En dan niet eens de gemiddelde mens, maar ook de gemiddelde VWO-schoolverlater heeft na 2 jaar geen Nederlands meer te hebben gehad geen idee meer van personen enkelvoud en vergrotende trappen en wat dies meer zij. Ik heb eens proberen uit te leggen, in redelijk opgeleid gezelschap, waaróm het nu eigenlijk "dan ik" is en niet "als mij". Glazig gestaar was mijn deel.
Ik herken je ervaring. Dat uitleggen lukte nog wel, maar "het voelde zo raar".
Waarop ik me realiseerde dat taalgevoel gewoon een kwestie van gewoonte is.
  dinsdag 18 december 2007 @ 17:47:59 #120
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_55366364
Zucht...

Hotmail blokkeerd e-mails

Deze schopt overigens natuurlijk wel de stelling uit de OP onderuit over 'vaker zien en dus...'. Er bestaat immers geen ander woord 'blokkeerd'.

[ Bericht 41% gewijzigd door Lord_Vetinari op 18-12-2007 17:53:45 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')