abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 december 2007 @ 12:48:41 #51
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_54987221
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:01 schreef Heldopsokken het volgende:
Wat is er mis mee als deze mensen betalen voor de goederen waar zij gebruik van maken? Wegen worden een schaarser goed gedurende de spits. Prima dus, wanneer we hiervoor meer laten betalen.
Het is geen gewone schaarste maar kunstmatige schaarste ontstaan als gevolg van het overheidsbeleid. De overheid bepaalt immers waar en hoeveel asfalt er ligt, maar heeft bewust gekozen voor een beleid waarin de situatie zoals die nu is, waar de capaciteit van de wegen ruim onvoldoende is, heeft kunnen ontstaan. De automobilist betaalt al jarenlang mee aan het infrastructurele speelgoed van de overheid (HSL, Betuwelijn, gesubsidieerd OV, enz.), en wordt nu nog eens extra gestraft voor het gebruik van de wegen waar hij al lang en breed voor heeft betaald.
pi_54987401
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:48 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het is geen gewone schaarste maar kunstmatige schaarste ontstaan als gevolg van het overheidsbeleid. De overheid bepaalt immers waar en hoeveel asfalt er ligt, maar heeft bewust gekozen voor een beleid waarin de situatie zoals die nu is, waar de capaciteit van de wegen ruim onvoldoende is, heeft kunnen ontstaan. De automobilist betaalt al jarenlang mee aan het infrastructurele speelgoed van de overheid (HSL, Betuwelijn, gesubsidieerd OV, enz.), en wordt nu nog eens extra gestraft voor het gebruik van de wegen waar hij al lang en breed voor heeft betaald.
Precies.

Veel files zijn gewoon een gevolg van (bewust) bestuurlijk falen. Als de vraag kant stijgt zonder dat de aanbod zijde mee stijgt krijg je vroeg of laat de gevolgen gepresenteerd en loopt de boel vast en politici zich maar afvragen hoe dat nou mogelijk is .
pi_54988628
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:53 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Precies.

Veel files zijn gewoon een gevolg van (bewust) bestuurlijk falen. Als de vraag kant stijgt zonder dat de aanbod zijde mee stijgt krijg je vroeg of laat de gevolgen gepresenteerd en loopt de boel vast en politici zich maar afvragen hoe dat nou mogelijk is .
Een andere manier om de schaarste aan te pakken is de prijs te laten stijgen. Er is ook sprake van marktfalen, niet alleen van overheidsfalen.
pi_54988847
quote:
Op zondag 2 december 2007 13:40 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Een andere manier om de schaarste aan te pakken is de prijs te laten stijgen. Er is ook sprake van marktfalen, niet alleen van overheidsfalen.
Welk marktfalen in dit geval?
pi_54989381
quote:
Op zondag 2 december 2007 13:48 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Welk marktfalen in dit geval?
Wegen hebben een publiek goed karakter. Wanneer iemand van een weg gebruik maakt, wil dat niet zeggen dat een ander niet van dat stuk weg gebruik kan maken. Hierdoor ontstaat congestie wanneer de weg niet goed beprijsd wordt.

Daarnaast is er sprake van zowel positieve(mobiliteit) als negatieve(milieu) externe effecten.
  zondag 2 december 2007 @ 14:20:20 #56
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_54989647
quote:
Op zondag 2 december 2007 12:26 schreef gronk het volgende:

[..]

Klok, klepel. Weer een kneus die het onderscheid niet kan maken tussen projectontwikkelaars die altijd een goedgevulde boterham willen hebben en de overheid.
Kneus Sure.

Project ontwikkelaars vreten zich uiteraard helemaal vol, maar voordat er besloten is dat er gebouwd mag worden zijn we gemiddeld 10 jaar verder. Te veel inspraak en gepeupel omtrend alles met fijn-stof.

Dus het aanbod en de vraag is altijd te combineren met de locatie. De randstad snelwegen om 08.30u op maandag gaan een andere prijs krijgen dan het boerenweggetje in de achterhoek.

Maar goed, kan al duidelijk merken dat jezelf geen auto bezit en dus ook niet mee kan praten, ga buiten spelen, oh nee regent, ga met je speelgoedautotjes spelen.
  zondag 2 december 2007 @ 14:51:34 #57
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_54990338
Soortgelijke projecten in het buiteland (o.a. Singapore, Hong Kong, Noorwegen) zijn alleen succesvol geweest doordat tegelijkertijd geïvnesteerd is in een hoogwaardig fijnmazig openbaar vervoernetwerk. Daar dit in Nederland niet het geval is, de kilometerbeprijzing niet samengaat met een integraal mobiliteitsdeltaplan, is deze kilometerheffing een waardeloos idee wat uitsluitend bedoeld is om automobilisten nog wat verder uit te melken.
pi_54992568
http://download.omroep.nl/nos/av/07/11/30/eurlings.flv

Maar ff gesaved, om over 5 jaar te checken wat de beloftes van Eurlings waard zijn
pi_54999010
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:01 schreef Heldopsokken het volgende:
Over het algemeen zijn de mensen die tegen rekeningrijden zijn niet erg enthousiast over solidariteit in de sociale zekerheid. Wanneer het om de auto gaat dienen we echter allemaal solidair te zijn met degenen die hier veel van gebruik maken. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen, maar soms wordt er met verschillende maten gemeten.

Wat is er mis mee als deze mensen betalen voor de goederen waar zij gebruik van maken? Wegen worden een schaarser goed gedurende de spits. Prima dus, wanneer we hiervoor meer laten betalen.
Die solidariteit hier zit zowat op communistisch niveau, daar ben ik het niet zo mee eens idd. Maar het wordt mij wel opgedrongen, of ik het nou wil of niet. En in de situatie van het wegverkeer moet er opeens tot de laatste cent in proporties betaald worden? In dat geval ben ik niet degene die met 2 maten meet, maar de overheid
  maandag 3 december 2007 @ 15:54:42 #60
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_55014588
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:30 schreef Repeat het volgende:
Tja, in Londen is het verkeer ook erg afgenomen. Dus het principe werkt. Gevaar is alleen dat het voor de burger gewoon weer duurder wordt, ondanks dat ze zeggen dat dit niet de bedoeling is...
Prachtig dat London er altijd bijgehaald wordt.

kijk even voor de lol. Londen is 1 stad:



en in die stad ligt een heel uitgebreid metronetwerk waar je mee kunt reizen, werelberoemd zelfs:




En dan presenteer ik u:

de randstad:



1 grote bende van verschillende steden, dorpjes, industriewijken, vinexlokaties, kriskras door elkaar gebouwde wegen en een OV wat bestaat uit tram, bus, metro, trein, sneltram, sneltrein, waterboot en nergens aansluit op elkaar.

De randstad met londen vergelijken kan dan ook domweg niet. Natuurlijk werkt het wel in londen, daar is namelijk een prachtig alternatief voor de auto, namelijk the underground. In de randstad heb je dat niet.

Die kilomterheffing is dalijk een enorme lastenverzwaring (nog 1 erbij, welja joh) die ervoor gaat zorgen dat veel mensen straks geen auto meer kunnen betalen en mensen die geen auto hebben zullen voor alles in de winkels meer moeten gaan betalen. Uiteindelijk gaat de koopkracht van mensen NOG verder omlaag of gaan er mensen een uitkering aanvragen omdat ze het niet meer betalen om naar het werk te gaan en is dit de doodsteek voor onze toch al niet al te sterke economie.

Tot zover mijn optimistische mening.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')