Het is geen gewone schaarste maar kunstmatige schaarste ontstaan als gevolg van het overheidsbeleid. De overheid bepaalt immers waar en hoeveel asfalt er ligt, maar heeft bewust gekozen voor een beleid waarin de situatie zoals die nu is, waar de capaciteit van de wegen ruim onvoldoende is, heeft kunnen ontstaan. De automobilist betaalt al jarenlang mee aan het infrastructurele speelgoed van de overheid (HSL, Betuwelijn, gesubsidieerd OV, enz.), en wordt nu nog eens extra gestraft voor het gebruik van de wegen waar hij al lang en breed voor heeft betaald.quote:Op zondag 2 december 2007 11:01 schreef Heldopsokken het volgende:
Wat is er mis mee als deze mensen betalen voor de goederen waar zij gebruik van maken? Wegen worden een schaarser goed gedurende de spits. Prima dus, wanneer we hiervoor meer laten betalen.
Precies.quote:Op zondag 2 december 2007 12:48 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is geen gewone schaarste maar kunstmatige schaarste ontstaan als gevolg van het overheidsbeleid. De overheid bepaalt immers waar en hoeveel asfalt er ligt, maar heeft bewust gekozen voor een beleid waarin de situatie zoals die nu is, waar de capaciteit van de wegen ruim onvoldoende is, heeft kunnen ontstaan. De automobilist betaalt al jarenlang mee aan het infrastructurele speelgoed van de overheid (HSL, Betuwelijn, gesubsidieerd OV, enz.), en wordt nu nog eens extra gestraft voor het gebruik van de wegen waar hij al lang en breed voor heeft betaald.
Een andere manier om de schaarste aan te pakken is de prijs te laten stijgen. Er is ook sprake van marktfalen, niet alleen van overheidsfalen.quote:Op zondag 2 december 2007 12:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Precies.
Veel files zijn gewoon een gevolg van (bewust) bestuurlijk falen. Als de vraag kant stijgt zonder dat de aanbod zijde mee stijgt krijg je vroeg of laat de gevolgen gepresenteerd en loopt de boel vast en politici zich maar afvragen hoe dat nou mogelijk is .
Welk marktfalen in dit geval?quote:Op zondag 2 december 2007 13:40 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Een andere manier om de schaarste aan te pakken is de prijs te laten stijgen. Er is ook sprake van marktfalen, niet alleen van overheidsfalen.
Wegen hebben een publiek goed karakter. Wanneer iemand van een weg gebruik maakt, wil dat niet zeggen dat een ander niet van dat stuk weg gebruik kan maken. Hierdoor ontstaat congestie wanneer de weg niet goed beprijsd wordt.quote:
Kneus Sure.quote:Op zondag 2 december 2007 12:26 schreef gronk het volgende:
[..]
Klok, klepel. Weer een kneus die het onderscheid niet kan maken tussen projectontwikkelaars die altijd een goedgevulde boterham willen hebben en de overheid.
Die solidariteit hier zit zowat op communistisch niveau, daar ben ik het niet zo mee eens idd. Maar het wordt mij wel opgedrongen, of ik het nou wil of niet. En in de situatie van het wegverkeer moet er opeens tot de laatste cent in proporties betaald worden? In dat geval ben ik niet degene die met 2 maten meet, maar de overheidquote:Op zondag 2 december 2007 11:01 schreef Heldopsokken het volgende:
Over het algemeen zijn de mensen die tegen rekeningrijden zijn niet erg enthousiast over solidariteit in de sociale zekerheid. Wanneer het om de auto gaat dienen we echter allemaal solidair te zijn met degenen die hier veel van gebruik maken. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen, maar soms wordt er met verschillende maten gemeten.
Wat is er mis mee als deze mensen betalen voor de goederen waar zij gebruik van maken? Wegen worden een schaarser goed gedurende de spits. Prima dus, wanneer we hiervoor meer laten betalen.
Prachtig dat London er altijd bijgehaald wordt.quote:Op zaterdag 1 december 2007 16:30 schreef Repeat het volgende:
Tja, in Londen is het verkeer ook erg afgenomen. Dus het principe werkt. Gevaar is alleen dat het voor de burger gewoon weer duurder wordt, ondanks dat ze zeggen dat dit niet de bedoeling is...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |