het ging mij er meer om dat heel veel journalisten weten wat politici uitspoken, zonder de vroeten, en het toch niet melden. dat vind ik absurd.quote:Op woensdag 5 december 2007 14:50 schreef Xith het volgende:
[..]
Nog niemand hoor, ik ga ook niet van Wilders verwachten dat hij toegeeft een racist te zijn
[..]
Het gaat niet om hoever je moet vroeten, het gaat erom dat je het wilt.
En artikel 239 Sr. pleit niet bepaald voor orale seks in een fietsenhok, maar goed.quote:
Ja, op dit onderwerp heb ik mijn nick niet meequote:Op woensdag 5 december 2007 12:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Moet je wel voyeur als advocaat nemen. Die durft dat wel te bepleiten!
Jij bent een student (toch?)... ik ben strafrechtadvocaat, Spong is een van de beste strafrechtadvocaten van NL.quote:Op woensdag 5 december 2007 20:55 schreef voyeur het volgende:
Spong kletst juridisch wel vaker een slag in de ronde
zou het echt zo erg zijn?quote:Op woensdag 5 december 2007 20:58 schreef voyeur het volgende:
Maar dan zou ik het liever nu weer over de Lubbers/Depla etc prive vs publiek discussie hebben.en met name het aspect van de ondergeschiktheid ergo het machtsmisbruik. Die VVD mevrouw was niet afhankelijk, maar dat Randstad meisje werd er gewoon uitgeflikkerd toen ze niet langer wilde pijpen. Lijkt me relevanter.
Niemand die zich stoort aan het feit dat Lubbers zijn Wikipedia biografie laat aanpassen om de sexuele harassment affaire eruit te halen en de citaten uit het onderzoeksrapport te verwijderen omdat die wijzen op een patroon van sexueel misbruik van ondergeschikten?
Nee, want wikipedia is vrij door iedereen om aan te passen. Er is geen enkele verplichting om bepaalde informatie te laten staan. Dat is zowel de sterkte als de zwakte van wikipedia.quote:Op woensdag 5 december 2007 20:58 schreef voyeur het volgende:
Maar dan zou ik het liever nu weer over de Lubbers/Depla etc prive vs publiek discussie hebben.en met name het aspect van de ondergeschiktheid ergo het machtsmisbruik. Die VVD mevrouw was niet afhankelijk, maar dat Randstad meisje werd er gewoon uitgeflikkerd toen ze niet langer wilde pijpen. Lijkt me relevanter.
Niemand die zich stoort aan het feit dat Lubbers zijn Wikipedia biografie laat aanpassen om de sexuele harassment affaire eruit te halen en de citaten uit het onderzoeksrapport te verwijderen omdat die wijzen op een patroon van sexueel misbruik van ondergeschikten?
Hij is een uitstekende cassatieadvocaat, maar voor zover mij bekend doet hij nog steeds meer dan dat (en hij doet ook niet alleen maar strafrecht, althans deed niet alleen maar strafrecht).quote:Op donderdag 6 december 2007 00:10 schreef Zwaardvisch het volgende:
Spong doet toch alleen cassatiezaken?
Ervaringsdeskundige zelfs.quote:Op donderdag 6 december 2007 10:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij is een uitstekende cassatieadvocaat, maar voor zover mij bekend doet hij nog steeds meer dan dat (en hij doet ook niet alleen maar strafrecht, althans deed niet alleen maar strafrecht).
Maar ook dan mogen we er toch wel vanuit gaan dat hij de vereiste kennis van art 239 Sr. heeft.
Ook nog eens...quote:
Mijn studentijd ligt verder achter me dan de jouwe vermoed ik. Ik ken Spong's reputatie best, vandaar mijn uitspraakquote:Op woensdag 5 december 2007 21:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij bent een student (toch?)... ik ben strafrechtadvocaat, Spong is een van de beste strafrechtadvocaten van NL.
Soms kunnen mensen ook iets teveel vertrouwen in zichzelf hebben.
Maar per advocaat? Lijkt mij erg ongewenst.quote:Op donderdag 6 december 2007 08:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, want wikipedia is vrij door iedereen om aan te passen. Er is geen enkele verplichting om bepaalde informatie te laten staan. Dat is zowel de sterkte als de zwakte van wikipedia.
Dat is de vraag... maar zou kunnen. Dan nog hebben we het over twee strafrechtadvocaten, die beiden cassaties doen, waarvan er één landelijke bekendheid geniet en van de landelijk bekenden eigenlijk bekend staat als een van de besten, dan wel DE beste, EN Tekst en Commentaar die er wezenlijk anders over denken dan jij.quote:Op donderdag 6 december 2007 12:35 schreef voyeur het volgende:
Mijn studentijd ligt verder achter me dan de jouwe vermoed ik.
In HR 1 december 1970, NJ 1971, 374 m.nt. CB oordeelde de Hoge Raad dat voor het plegen van (openbare) schennis van de eerbaarheid voldoende is dat de dader (op een voor een ieder toegankelijke plaats) willens en wetens een onder de gegeven omstandigheden voor het normaal ontwikkeld schaamtegevoel kwetsende handeling verricht.(15) Aldus zal het opzet van de dader gericht moeten zijn op het schenden van de eerbaarheid.(16) Ter illustratie wijs ik op HR 5 december 2000, NJ 2001, 98 waarin centraal stond een (door de Hoge Raad in stand gelaten) veroordeling wegens het zich te Amsterdam bevinden, en wel "opzettelijk oneerbaar met geslachtsdeel, hetwelk, ondanks bedekking door speciaal daartoe geprepareerde kleding, duidelijk - als zodanig - waarneembaar was, op een plaats voor het openbaar verkeer bestemd, te weten het Rembrandplein in een tram".quote:Op donderdag 6 december 2007 13:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is de vraag... maar zou kunnen. Dan nog hebben we het over twee strafrechtadvocaten, die beiden cassaties doen, waarvan er één landelijke bekendheid geniet en van de landelijk bekenden eigenlijk bekend staat als een van de besten, dan wel DE beste, EN Tekst en Commentaar die er wezenlijk anders over denken dan jij.
Je kan het ook anders benaderen. Het artikel poogt strafbaar te stellen dat mensen handelingen verrichten en lichaamsdelen tonen die andere mensen (in het algemeen) niet wensen te zien (en dan met name in dit geval seksuele handelingen en geslachtsorganen) in het openbaar. Openbaar is in dit geval niet alleen midden op straat, maar in een omgeving waar meerderen vrijelijk toegang toe hebben.
Daar is in deze situatie natuurlijk sprake van. Het was niet ondenkbaar dat er derden binnen zouden komen om een fiets te pakken. Die zouden dan worden geconfronteerd worden met een situatie waarmee ze niet geconfronteerd zouden moeten worden en juist op grond van art. 239 Sr. Daarnaast is er ook een camera en die plegen aangekondigd te zijn of iig zichtbaar (en ze hadden het moeten weten). Ook daarmee kon men weten dat derden blootgesteld zouden kunnen worden aan beelden die ze niet wensen te zien.
Het is wel zo dat niet iedere betrapping een 239 Sr. oplevert. Als je op kantoor je secretaresse stuk trekt en er komt iemand binnen zonder te kloppen, dan is er geen sprake van 239 Sr. Had je maar moeten kloppen. Weliswaar is het niet een echte privé ruimte, maar het is zeker ook geen ruimte waar verschillende mensen zo maar moeten zijn. Trek je je secretaresse stuk in het kopieerhok, dan is er weer wel een 239 Sr. situatie.
Bij 239 Sr. is voorwaardelijk opzet voldoende. Dus ook de kans voor lief nemen dat iemand het ziet is voldoende en niet alleen de situatie dat je bewust voor iemands ogen sex gaat hebben (of de bekende potloodventer). Daarmee zou je het artikel ook enorm uithollen.
Waarom jij denkt dat daarmee voorwaardelijk opzet onvoldoende is, is mij een raadsel. Maar om je te overtuigen:quote:Op donderdag 6 december 2007 20:54 schreef voyeur het volgende:
In HR 1 december 1970, NJ 1971, 374 m.nt. CB oordeelde de Hoge Raad dat voor het plegen van (openbare) schennis van de eerbaarheid voldoende is dat de dader (op een voor een ieder toegankelijke plaats) willens en wetens een onder de gegeven omstandigheden voor het normaal ontwikkeld schaamtegevoel kwetsende handeling verricht.(15) Aldus zal het opzet van de dader gericht moeten zijn op het schenden van de eerbaarheid.
Het lijkt mij sowieso sterk dat ik voor het OM zou optreden... Maar ik zou nog winnen ook. "Depla" voldoet gewoon aan de delictsomschrijving van art. 239.quote:Je mag dan cassatieadvocaat zijn, maar bij de Hoge Raad zou je je zaak dus verliezen![]()
Zo lang jij niet aangeeft welk niveau jij bezit kan ik er geen rekening mee houden.quote:Je hoeft me geen cursus basaal Nederland recht te geven hoor. Ik begrijp echt wel hoe het werkt.
Klopt, maar als je tegen T&C in wil gaan moet je goed beslagen ten ijs komen...quote:Tekst en Commentaar zijn niet het laatste antwoord.
So?quote:Op donderdag 6 december 2007 21:07 schreef voyeur het volgende:
"De meeste kansloze cassatieprocedures komen voor in het strafrecht, civiele recht en het belastingsrecht. De Hoge Raad stelt dat in het strafrecht meer dan 30% van de cassatieprocedures op voorhand kansloos zijn '
Nogal wiedes. Je moet tijdig cassatieberoep aantekenen. Het gaat pas draaien als er middelen ingediend moeten worden. Maar het aanteken van het beroep is niets anders dan aangeven dat je beroep wil aantekenen en in de tijd die er voor staat een cassatieadvocaat zoeken is een haastklus.quote:""Cassatieberoep wordt in strafzaken vaak ingesteld door advocaten die niet in cassatie ervaren zijn. De cassatieadvocaat wordt er pas bij betrokken als de procedure al in gang is gezet."
Ik heb het vak geleerd bij een club die ik hoger aan schrijf en die hoger aangeschreven wordt. Een club die jurisprudentie maakt door zaken te winnen... en dat door zorgvuldig te zijn.quote:En zelfs ervaren advocaten als Knoops maken er vaak een potje van.
Prima.quote:Op vrijdag 7 december 2007 00:49 schreef voyeur het volgende:
Zullen we het per mail of PM afwikkellen?
Ik twijfel er niet aan, ik gaf slechts aan dat ik bij gebrek aan wetenschap nooit uit ga van een hoog niveau hier op Fok. Heeft niets met jou te maken hoor...quote:Jouw twijfels over mijn kennis van het basaal Nederlands recht
Goed, maar in dezen verdedig ik juist dat hij schuldig is, dus zou ik aan de OM kant staan...quote:Als Depla door het OM vervolgd zou worden zou in laatste instantie zijn advocaat cassatie kunnen aantekenen en dat weet jij ook wel.
Depla heeft het zelf publiek gemaakt door zijn broek op de enkels te laten zakken in een openbare ruimte. Wat kan er eigenlijk privé zijn aan dingen die je doet in de openbare ruimte? Even afgezien van de vraag of het nieuwswaardig is en dat stalken ook niet hoort... Maar als ik morgen zie dat Jan Smit zich in het Vondelpark laat afzuigen door Manon Thomas, dan moeten beiden toch niet miepen als ik dat aan de grote klok hang denk ik zo. Als je wil dat niemand het weet moet je zorgen dat niemand het te weten komt.quote:Dus back on topic
Iedereen kan toch in dat fietsenhok binnenlopen? Dan wel om de fiets te stallen, dan wel om de fiets op te halen.quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:59 schreef Ryan3 het volgende:
Dat laatste probeerden ze ook, ze waren alleen niet op de hoogte van een beveiligingscamera in bewust fietsenkot, volgens mij.
Dat is een beetje het spannende wrs, het risico betrapt te worden. Overigens worden de meeste fietsen eruit gehaald als het einde werktijd is en wrs vond deze pijpbeurt niet rondom einde werktijd plaats. In dat geval konden ze het risico rustig nemen en toch een beetje het idee hebben dat wat zij deden spannend was. Behalve dan dat er dus een beveiligingscamera meezoemde.quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Iedereen kan toch in dat fietsenhok binnenlopen? Dan wel om de fiets te stallen, dan wel om de fiets op te halen.
Je neemt de kans dat iemand je ziet. Heel spannend, maar niet zeiken als je dan wordt betrapt. In Nijmegen verhuren ze ook hotelkamers.
Alleen maar mensen met een juist kaartje kunnen in het betreffende fietsen hok.quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:12 schreef DS4 het volgende:
Iedereen kan toch in dat fietsenhok binnenlopen? Dan wel om de fiets te stallen, dan wel om de fiets op te halen.
Heb je daar een bron van: van dat het al een drie maanden oude roddel is?quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alleen maar mensen met een juist kaartje kunnen in het betreffende fietsen hok.
Verder hebben we nog steeds geen plaatjes gezien en zoals ik al eerder gemeld had was de roddel (al 3 maanden) bij de gemeente nijmegen dat hij had staan zoenen in het fietsenhok, maar om het verhaal een stuk smeuiger te maken heeft GS er een orale beurt van gemaakt. En dan opeens pakt de landelijke media het op en wrodt het een grote rel.
Mijn zusje die daar werkt. Of het echt 3 maanden is weet ik niet, maar ze zei dat die roddel al een tijd rond ging. Ik kan wel even navragen hoe lang het precies was voordat het in de overdrijf media kwam.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van: van dat het al een drie maanden oude roddel is?
Als dat echt ook authentiek is dan is dat wel een nieuw feit in deze kwestie, toch.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn zusje die daar werkt. Of het echt 3 maanden is weet ik niet, maar ze zei dat die roddel al een tijd rond ging. Ik kan wel even navragen hoe lang het precies was voordat het in de overdrijf media kwam.
lolquote:Op vrijdag 7 december 2007 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn zusje die daar werkt. Of het echt 3 maanden is weet ik niet, maar ze zei dat die roddel al een tijd rond ging. Ik kan wel even navragen hoe lang het precies was voordat het in de overdrijf media kwam.
Ontkennen als in ze gaan er niet specifiek op in?quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:54 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
lol
vandaar dat geen van beide het ontkennen.
De manier waarop Depla reageerde in de media kwam op mij wel over als de politieke versie van 'Ik lul er maar een beetje omheen, zodat ik niet hoef te ontkennen en in het nauw kom als de beelden opduiken'. Er kwam niet bepaald een "I did not have sexual relations with that woman" uit zijn mond.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ontkennen als in ze gaan er niet specifiek op in?
Gek, want een zoenen is nog geen fellatio.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
De manier waarop Depla reageerde in de media kwam op mij wel over als de politieke versie van 'Ik lul er maar een beetje omheen, zodat ik niet hoef te ontkennen en in het nauw kom als de beelden opduiken'. Er kwam niet bepaald een "I did not have sexual relations with that woman" uit zijn mond.
Laat ik het zo zeggen: dat hoef je mij niet te vertellen...quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:22 schreef Ryan3 het volgende:
Dat is een beetje het spannende wrs, het risico betrapt te worden.
Waarbij blijft staan dat als je dat toch betrapt wordt, je niet moet zeuren. Wie zijn billen brandt...quote:Overigens worden de meeste fietsen eruit gehaald als het einde werktijd is en wrs vond deze pijpbeurt niet rondom einde werktijd plaats. In dat geval konden ze het risico rustig nemen en toch een beetje het idee hebben dat wat zij deden spannend was.
Toch gek dat je dat niet weet eigenlijk. Die dingen mogen niet stiekem filmen...quote:Behalve dan dat er dus een beveiligingscamera meezoemde.
Dat hangt van de dame af en ik ken deze dame niet (laat staan zo goed).quote:Bij het eerste amoureuze contact tussen twee mensen van verschillende sekse wordt doorgaans niet meteen de fellatio kaart getrokken.
Had hij dan na de zoenscene in de fietsenkelder wat er achter het station in de bosjes is gebeurd nog moeten vertellen, het hele geile verhaal met alle ranzige details .quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
De manier waarop Depla reageerde in de media kwam op mij wel over als de politieke versie van 'Ik lul er maar een beetje omheen, zodat ik niet hoef te ontkennen en in het nauw kom als de beelden opduiken'. Er kwam niet bepaald een "I did not have sexual relations with that woman" uit zijn mond.
O, dat maakt de zaak al wat anders. Waarmee nog niet gezegd is dat het dan niet onder 239 Sr. valt en/of Depla e.e.a. niet aan zichzelf te danken heeft.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Alleen maar mensen met een juist kaartje kunnen in het betreffende fietsen hok.
Zoenen zou natuurlijk wel mogen...quote:Verder hebben we nog steeds geen plaatjes gezien en zoals ik al eerder gemeld had was de roddel (al 3 maanden) bij de gemeente nijmegen dat hij had staan zoenen in het fietsenhok, maar om het verhaal een stuk smeuiger te maken heeft GS er een orale beurt van gemaakt. En dan opeens pakt de landelijke media het op en wrodt het een grote rel.
U heeft toch niets te verbergen laten we maar iedereen een chip geven dan weet de overheid alles van ons.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:33 schreef DS4 het volgende:
O, dat maakt de zaak al wat anders. Waarmee nog niet gezegd is dat het dan niet onder 239 Sr. valt en/of Depla e.e.a. niet aan zichzelf te danken heeft.
Desnoods gaan ze met de hele gemeente raad naar de parenclub en doen een grote gangbangquote:Zoenen zou natuurlijk wel mogen...
Ik zie niet in wat dit met "Depla" te maken heeft...quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:51 schreef Basp1 het volgende:
U heeft toch niets te verbergen laten we maar iedereen een chip geven dan weet de overheid alles van ons.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Die beveiliger had zijn grote waffel moeten houden.quote:Wat mij meer irriteerd aan deze hele zaak is dat de beveiligingsbedrijven die zogenaamd er voor onze veiligheid zouden zitten hiermee hun geloofwaardigheid verspelen omdat ze niet met veiligheid bezig zijn maar wel met zoiets als dit de media in te slingeren.
Ik bedoelde niet op moralistisch vlak, maar op het punt dat in het openbaar zoenen thans een geaccepteerde daad is (mits je maar niet homosexueel bent begrijp ik uit een recent krantenbericht).quote:Desnoods gaan ze met de hele gemeente raad naar de parenclub en doen een grote gangbang.
Ook deze parallel zie ik niet...quote:Op naar de nieuwe cristalnacht.
Dan had diezelfde overheid zijn eigen personeel kunen controleren door die rfid chip.quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:38 schreef DS4 het volgende:
Ik zie niet in wat dit met "Depla" te maken heeft...
Ook dit is vlogens mij afhankelijk van welke krant je erop na houdt om te lezen. Als we de populistische media onbesuisd blijven nalopen en praten is het de waan van de dag wat er mag. Heeft de riool journalist een kutdag zal er een stukje verschijnen over (buitenlandse) kinderen op een speelplaats die zijns inziens teveel geluid produceren.quote:Ik bedoelde niet op moralistisch vlak, maar op het punt dat in het openbaar zoenen thans een geaccepteerde daad is (mits je maar niet homosexueel bent begrijp ik uit een recent krantenbericht).
Zie bovenstaand voorbeeld als de boel maar half weergegeven wordt door die journalisten denken mensen van alles te weten over die zaken terwijl van de dingen die men denkt nog geen 25% waar is, en de overige 75% van de berichten een kern van waarheid hebben maar een stuk genuanceerder in elkaar zitten.quote:Ook deze parallel zie ik niet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |