Dus als het een kwaliteitsvraag is, is er geen probleem? Het lijkt me dat hier weer een babyboomer aan het woord is die zelf niet tussen het tuig hoeft te wonen.quote:'Nederland kent geen woningnood'
Uitgegeven: 27 november 2007 21:48
Laatst gewijzigd: 27 november 2007 22:37
DEN HAAG - Het CDA bestrijdt dat er een woningtekort is in Nederland. Dat heeft Tweede Kamerlid Ruud van Heugten van de partij dinsdag gezegd. "Er zijn voldoende woningen beschikbaar."
Volgens Van Heugten is het echte probleem dat mensen weigeren om in bepaalde typen woningen of in specifieke wijken te wonen. "Het is een kwaliteitsvraag", stelt hij. Volgens de CDA'er heerst in sommige regio's zelfs een overschot aan woningen.
De uitlating van Van Heugten staat haaks op de analyse die minister Ella Vogelaar voor Wonen en Wijken vorige week gaf. Zij wil jaarlijks ruim 80.000 nieuwe woningen bijbouwen maar vraagt zich af of dat gaat lukken. Het woningtekort zal daarom aanhouden, aldus Vogelaar.
Probleemwijken
Om de zogeheten probleemwijken prettiger te maken voor de bewoners, wil het CDA samen met de ChristenUnie dat grote steden extra geld krijgen voor volkstuintjes. In de tuintjes maken mensen met een verschillende achtergrond gemakkelijker contact met elkaar.
Staf Depla van de PvdA wil dat Vogelaar wat doet aan randgemeenten van grote steden die te weinig sociale woningen bouwen. Op die manier zijn mensen met een laag inkomen gedwongen om naar de stad te trekken, waar de problemen zich vervolgens concentreren.
Woningcorporaties
Depla wil randgemeenten en de daar actieve woningcorporaties dwingen woningen voor deze mensen te bouwen. Kamerlid Paulus Jansen van de SP denkt met een bonusregeling ervoor te zorgen dat meer mensen met een goed inkomen zich in de probleemwijken vestigen.
De SP meldde op basis van een nog vertrouwelijk onderzoek van het ministerie van VROM dat 73 bestuurders van woningcorporaties vorig jaar meer dan 158.000 euro salaris ontvingen. Deze inkomens lagen boven de zogenoemde Balkenende-norm. In het verleden ontstond al vaker commotie over de bezoldiging van de corporatiebestuurders.
Bron: Nu.nl
Dat mag wel zijn, maar een woning in een Prachtwijk kun je ook pas afwijzen na jaren op een wachtlijst te hebben gestaan.quote:Op woensdag 28 november 2007 00:26 schreef Killer_Mom het volgende:
mensen wijzen ook woningen af omdat t een achterstands wijk is, dat doen ze ook met scholen. niks mis , dat mag je gerust duidelijk maken.
dan ben je dom bezig, overweeg dan een woning te kopen, ergens waar je wel wil wonen.quote:Op woensdag 28 november 2007 00:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat mag wel zijn, maar een woning in een Prachtwijk kun je ook pas afwijzen na jaren op een wachtlijst te hebben gestaan.
Een mooi voorbeeld is Amsterdam, waar mensen die 6 jaar! ingeschreven staan te horen krijgen dat ze nog even wat langer moeten wachten omdat er weer wat "kans" gezinnen een woning moeten krijgen door het generaal pardonquote:Op woensdag 28 november 2007 00:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat mag wel zijn, maar een woning in een Prachtwijk kun je ook pas afwijzen na jaren op een wachtlijst te hebben gestaan.
Welja, dat kan iedereen zomaar toch? een woning kopen?quote:Op woensdag 28 november 2007 00:34 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
dan ben je dom bezig, overweeg dan een woning te kopen, ergens waar je wel wil wonen.
Tsja, en wat als je inkomen daarvoor niet hoog genoeg is? En een woning in het goedkope deel van het land geen optie is ivm werk etc.? Het is niet dat je willekeurig welke woning kunt kopen...quote:Op woensdag 28 november 2007 00:34 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
dan ben je dom bezig, overweeg dan een woning te kopen, ergens waar je wel wil wonen.
en bij deze bestaat het file probleem ook niet meer!quote:Op woensdag 28 november 2007 00:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Als ik zeg dat het CDA niet bestaat, wordt dat dan ook op magische wijze de waarheid?
In dat geval ga ik voor ik naar bed ga nog even een half uurtje hardop tegen de muur lullen.
Delfzijl zekerquote:sommige regio's zelfs een overschot aan woningen.
quote:Op woensdag 28 november 2007 00:58 schreef popolon het volgende:
'Woningnood' is dus werkelijk 'woningprobleem'.
Ik weet nou niet echt wat erger is maar dat er problemen zijn is wel duidelijk. Je kunt 't toch niemand kwalijk nemen dat ze niet in een probleemwijk willen wonen?
Er staat nogal wat leeg in de randstad aan kantoorgebouwen etc. Dat zou een mooi project zijn voor goedkope studenten en/of starterswoningen.
Bevorder spreiding over Nederland van bedrijven dmv belastingvoordelen, dat heeft meteen effect op de 'woningnood' in de dichtbevolkte gebieden. En de files.
En er zijn vast nog wel wat opties hier en daar.
de woningnood in de kleine kernen is net zo groot omdat er jarenlang door regelgeving nauwelijks is bijgebouwdquote:Op woensdag 28 november 2007 00:58 schreef popolon het volgende:
'Woningnood' is dus werkelijk 'woningprobleem'.
Ik weet nou niet echt wat erger is maar dat er problemen zijn is wel duidelijk. Je kunt 't toch niemand kwalijk nemen dat ze niet in een probleemwijk willen wonen?
Er staat nogal wat leeg in de randstad aan kantoorgebouwen etc. Dat zou een mooi project zijn voor goedkope studenten en/of starterswoningen.
Bevorder spreiding over Nederland van bedrijven dmv belastingvoordelen, dat heeft meteen effect op de 'woningnood' in de dichtbevolkte gebieden. En de files.
En er zijn vast nog wel wat opties hier en daar.
Tja dat klopt ook wel, dat is ook mijn ervaring helaas. Een vriend van me met toch een redelijk normaal salaris kan zich geen normaal huis veroorloven voor z'n gezin (incl. drie kinderen) in de streek waar hij graag zou willen wonen.quote:Op woensdag 28 november 2007 14:26 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de woningnood in de kleine kernen is net zo groot omdat er jarenlang door regelgeving nauwelijks is bijgebouwd
Dat kun je op je klompen aanvoelen.quote:Op woensdag 28 november 2007 14:39 schreef DS4 het volgende:
Dat worden weer mooie stijgingen van de huizenprijzen.
Het CDA wil vooral ook niet dat er minder landbouwgrond komt. Het zijn natuurlijk boeren...quote:Op woensdag 28 november 2007 14:45 schreef Be-Smart het volgende:
Het CDA WIL gewoon een generatie conflict.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |