quote:Geen mbo-opleiding, toch diploma
Door MIRANDA MEGENS
Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.
afbeelding vergroten Arno de Haan voor het gebouw van zijn werkgever, de Postbank. FOTO KAREL ZWANEVELD
De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.
Met een diploma is het gemakkelijker aan (ander) werk te komen. Maar veel mensen kunnen niet aantonen wat zij precies waard zijn, bijvoorbeeld omdat ze na de middelbare school meteen zijn gaan werken of al langdurig in de bijstand zitten.
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
http://www.ad.nl/economie/article1853950.ece
WTF!quote:diploma helpt werkloze vlot op weg
Door MIRANDA MEGENS
UTRECHT - Arno de Haan (32) werd dit jaar in één klap de gelukkige bezitter van een mbo-diploma.
,,Ik heb vijf minuten op school gezeten en dat was om het papiertje in ontvangst nemen.
http://www.ad.nl/binnenland/article1853907.ece
En straks ook voor HBO en uni?quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:21 schreef Mikkie het volgende:
Dat is ook leuk ja. Gelukkig is het op dit moment alleen maar voor het MBO, zo'n papiertje is toch geen reet waard.
Ben je bang dat je je elitaire status verliest ofzoquote:
OMFG, als je goed leest wordt er gekeken naar of iemand een diploma waard is door de opgedane werkervaring. Dat diploma is dus niets minder waard dan een echt diploma. Er zijn nu al bedrijven die op basis van je opgedane werkervaring je helemaal legaal allerlei diploma's kunnen toekennen. Zo bijzonder is dit dus niet.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
In AD
[..]
[..]
Strak ook met HBO en uni?
Waarom zou je nog tot je 25e te pletter studeren als overheid vergelijkbare papieren gewoon weggeeft aan mensen die gewoon geen zin hadden om te blokken voor een papiertje....![]()
Als dit zo doorgaat dan zijn diploma's straks niet meer dan een waardeloos VOD.
En het is maar de vraag in hoeverre werkgevers bereid zijn om in de dit stuk surrogaat te trappen....
Uiteindelijk is werkervaring het enige wat er toe doet. (behalve dan in de verpleging enzo).quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:24 schreef Schokbreker het volgende:
kom maar op met het MBO bashen hehehe
OT: Het idee zelf vind ik niet verkeerd, er zijn genoeg mensen met een kennis en ervaring waar je U tegen zegt die het niet aan kunnen tonen. Ik vind wel dat ze er een apart type diploma voor moeten maken. MBO niveau A B en C ofzo.. met duidelijke vermelding dat deze mensen er niet voor geleerd hebben, maar dat zal wel weer niet.
Eens...vooral ook met de laatste toevoeging.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:24 schreef Schokbreker het volgende:
OT: Het idee zelf vind ik niet verkeerd, er zijn genoeg mensen met een kennis en ervaring waar je U tegen zegt die het niet aan kunnen tonen. Ik vind wel dat ze er een apart type diploma voor moeten maken. MBO niveau A B en C ofzo.. met duidelijke vermelding dat deze mensen er niet voor geleerd hebben, maar dat zal wel weer niet.
als ze dat bij dergelijke diploma's doen geeft dat wel vergaande gevolgen hoor, niet voor de "elitaire status". Als er dan een Nederlander in het buitenland gaat solliciteren met zo'n diploma, dan gaat die gewoon al niet aangenomen worden juist omdat je niet weet of zo'n diploma nog iets waard is of niet. Slechte zaak dus.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ben je bang dat je je elitaire status verliest ofzo
Tering.
Haal eens adem man.
dat hangt er natuurlijk vanaf van welke sector je in zit hoor. Iemand die 30 jaar lassen gelegd heeft & op zijn 50ste werkloos is, die moet niet véél hoger zitten dan iemand die nog maar 5 jaar lassen gelegd heeft hoor, die zullen al evenwaardig zijn. Iets hoger dan een schoolverlater wel, maar hoog komen die gewoon nooit.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:33 schreef ictstadskanaal het volgende:
beetje kort door de bocht echtgaaf, aangezien er genoeg 50 plussers zijn die gewoon door geld gebrek of niet erkenning van leer problemen nooit een diploma hebben kunnen halen op school maar nu door ervaring wel heeeeeeel veel hoger zitten dat jij. Hij komt nu gewoon niet aan het werk omdat hij het briefje niet heeft. dus voor hem zou het wel een uitkomst.
Kort door de bocht hoor. Maar vind je het niet krom dat iemand tot zijn 25e zich krom studeert en diep in de studieschulden duikt...... en straks een luiaard in vijf minuten een papiertje krijgt met een vergelijkbare waarde?quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ben je bang dat je je elitaire status verliest ofzo
Tering.
Haal eens adem man.
5 minuten en vele jaren werkervaring. Ik denk niet dat dat devaluering is. En je mag er heus wel van uitgaan dat als dit gaat gebeuren dat er strenge eisen zijn.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:37 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik hoop 't niet.
[..]
Daar gaat het niet om. Het is nogal zuur als jij minstens vier (en soms meer) jaar studeert om bekwaam te worden in een bepaalde richting, terwijl iemand anders met vijf minuten zeiken en papiertje met dezelfde waarde krijgt. Devaluering van je papiertje, dus.
Het klopt gewoon niet wat je zegt. Allereerst zijn tot je 25e kromstuderen en diep in de studieschulden duiken nou niet echt kenmerken die bij MBOers horen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kort door de bocht hoor. Maar vind je het niet krom dat iemand tot zijn 25e zich krom studeert en diep in de studieschulden duikt...... en straks een luiaard in vijf minuten een papiertje krijgt met een vergelijkbare waarde?
quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:47 schreef Sisko het volgende:
En je mag er heus wel van uitgaan dat als dit gaat gebeuren dat er strenge eisen hoge omkoopsommen zijn.
voor een MBO diplomaquote:
Heeft de VVD toch nog gelijk z'n zin gekregen, werkgevers kunnen beter massaal kinderen uit de schoolbanken trekken om zelf invulling te geven aan de lesinhoud. Hoe goedkoop wil je je personeel hebben?quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:51 schreef Athmozz het volgende:
[..]
voor een MBO diploma
Ik geef er nog geen eurocent voor, of je dat nu hebt of niet, dat maakt juist niets uit, een beetje ervaring is evenwaardig als je werk zoekt.
Vandaag zijn het MBO-diploma's, morgen HBO en uni.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:51 schreef Athmozz het volgende:
voor een MBO diploma
Ik geef er nog geen eurocent voor, of je dat nu hebt of niet, dat maakt juist niets uit, een beetje ervaring is evenwaardig als je werk zoekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |