Okee dit is dus echt heel vreemd

Zoals je in het plaatje kan zien ging het via die link en ook via msn werkt die link goed

quote:
'Indrinkers zijn zielig'
'zo krijgt het barlaeus de naam dat dit nodig is' Het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam onderwierp gisteravond de bezoekers van het schoolfeest aan een blaastest. Indrinken wordt niet meer geaccepteerd.
Er werden geen overtreders betrapt.
Addie Schulte
Met twee blaasapparaten en een zak vol opzetmondjes staat conrector Margriet Bosman in het halletje van Odeon. "Het zijn de officiële, van controleerjeadem.nl." Het zal haar niet overkomen dat de testapparatuur het begeeft, zoals een andere school overkwam. Af en toe wordt een leerling uit de stroom feestgangers gepikt. "Jij mag even blazen."
Er is de afgelopen dagen op school veel over de alcoholcontrole gesproken, zegt Max (16) van de leerlingenraad. De meningen binnen de leerlingenraad lopen uiteen van 'jammer dat het nodig is' tot 'niet echt nodig'. "We hebben nooit een alcoholvergiftiging gehad."
Maar het is wel goed, want als sommigen al dronken naar het feest komen, is dat niet goed voor de sfeer, vindt Max. En het levert meer inkomsten op aan de bar en dat is goed voor de begroting. "Dat is een van de redenen dat we niet geprotesteerd hebben." Het is al lastig genoeg om een betaalbare locatie in de binnenstad te vinden.
Maar leerlingenraadvoorzitter Michiel is er niet zo blij mee. "Zo krijgt het Barlaeus weer de naam dat dit nodig is."
Het Barlaeus is in Amsterdam niet de eerste school die deze maatregel treft. Het Fons Vitae Lyceum deed het tijdens het eindfeest van het afgelopen schooljaar al.
Voor de leerlingen uit de laagste drie klassen geldt een absoluut verbod op alcohol. Voor de leerlingen uit de hogere klassen ligt de limiet op 1,0 promille, vier tot vijf biertjes. "Dat hebben we in overleg met de Jellinek bepaald. Maar de volgende keer mag dat wel omlaag." En controle met een echte test is nodig. "Op het zicht haal je ze er niet uit," zegt Bosman op basis van tien jaar ervaring. De sanctie voor overtreders is dat ze niet binnenkomen en dat hun ouders op de hoogte worden gesteld.
Ook aan de bar wordt een vrij restrictief alcoholbeleid gevoerd. Alleen op vertoon van het schoolpasje kan er bier of wijn gehaald worden.
Zeker de jongere leerlingen ondergaan de test gedwee, als ze al gecontroleerd worden. Meestal mogen ze gewoon doorlopen in hun smoking of avondjurk, want dit is een galafeest en de dresscode wordt goed nageleefd.
Rosan (17), die 0,10 promille scoort na een glaasje wijn, is enthousiast. "Indrinken is slecht voor je. Ik vind mensen die dat doen heel zielig. Ik wil ook niet dat ze mijn feest verzieken. Als ze gaan kotsen, ga ik heel moederlijk doen, opruimen en een glaasje water voor ze halen. Dus is het ook wel eigenbelang."
Amber (16) haalt als eerste een serieuze score: 0,50 promille. En dat het niet hoger is, heeft met de controle te maken. "Normaal drink ik meer. Het scheelt veel geld. Bij Albert Heijn is een fles wijn drie euro, hier kost een glas zo veel." Toch vindt ze het wel goed dat er nu meer toezicht op het alcoholgebruik is, vooral voor de onderbouw.
Maar volgens Liselore (17) telt het financiële argument niet voor iedereen. "Er zijn mensen op deze school met veel geld." Rens vindt het dan ook niet meer dan een 'leuke publiciteitsstunt'. "Binnen kun je toch dronken worden."
Naarmate de avond vordert en de bezoekers ouder worden, neemt de kritiek toe. "Ik vind het niks," zegt Valentijn. "Ik ben achttien, het is belachelijk dat ik een test moet doen. Ik denk niet dat dit werkt."
Maar volgens Bosman is het drinken óp het feest beter dan het drinken ervoor. In Odeon hebben de docenten ten minste toezicht.
Als rond een uur of tien de toestroom serieuze vormen aanneemt, wordt het voor Bosman en haar collega onmogelijk om iedereen te controleren. "Eén op de tien," schat Ilios (17). "Maar het signaal is wel goed."
Bram heeft vier bier gedronken en zijn uitslag komt in de buurt van de grens: 0,80 promille. "Ik heb wel aan de controle gedacht. Het is niet leuk om weggestuurd te worden."
Copyright: Het Parool
Dan maar zo